Wiadomości

Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe

Najnowszy artukuł na ten temat

Jazda na suwak: częste błędy kierowców

Długo zapowiadane zmiany w przepisach wejdą w życie prawdopodobnie jeszcze w listopadzie.
Długo zapowiadane zmiany w przepisach wejdą w życie prawdopodobnie jeszcze w listopadzie. fot. Trojmiasto.pl

Stało się. 5 listopada prezydent podpisał nowelizację ustawy wprowadzającej obowiązek jazdy na suwak oraz tworzenia korytarzy życia. Za nieprzestrzeganie nowych zasad grozić będą mandaty, których wysokość nie jest jeszcze znana. Przepisy wejdą w życie 6 grudnia.



Jak ocenisz kulturę jazdy kierowców poruszających się po Trójmieście?

bardzo wysoko, w ostatnich latach na naszych drogach wyraźnie się poprawiło 5%
raczej dobrze, nie mam żadnych zastrzeżeń 12%
średnio, Trójmiasto niczym nie różni się od pozostałych miast w Polsce 33%
słabo, od lat nic się w tej kwestii się nie zmienia 18%
bardzo nisko, niestety z drogową kulturą jest coraz gorzej 32%
zakończona Łącznie głosów: 1239
Nowe przepisy zostały wprowadzone w celu stworzenia jednoznacznych zasad zachowania kierowców w dwóch istotnych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach: gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego, a także gdy występuje zwężenie drogi, ograniczające liczbę dostępnych pasów.

Jazda na suwak



Przepisy, które już niebawem będą obowiązywały na naszych drogach, jasno określają zasady pierwszeństwa jazdy z poszczególnych pasów ruchu, gdy następuje zmniejszenie ich liczby, a w miejscu zwężenia powstaje korek.

Zasada "zamka błyskawicznego" jest bardzo prosta: kierujący pojazdami poruszającymi się pasem z kontynuacją jazdy mają obowiązek naprzemiennego wpuszczania aut z pasa, który się kończy. Jeden kierowca wpuszcza jeden samochód. W ten sposób auta wjeżdżając na przemian, po jednym, utworzą "suwak".

Korytarz życia


Zobacz, jak powinno się tworzyć korytarz życia.

Drugi z przepisów określa zasady tworzenia przez zmotoryzowanych wolnej przestrzeni dla pojazdów uprzywilejowanych oraz ustępowania im pierwszeństwa przejazdu, w tym właściwy kierunek zmiany pasa ruchu w celu stworzenia korytarza. Kierowcy muszą stosować się do "zasady prawej dłoni". W jej myśl pojazdy znajdujące się na skrajnym lewym pasie mają obowiązek zjechania do lewej krawędzi jezdni, natomiast kierujący pojazdami znajdującymi się na pozostałych pasach drogi muszą zjechać maksymalnie do prawej strony.

Więcej zmian w przepisach



Przypomnijmy, że od 7 listopada obowiązują nowe przepisy dotyczące kontroli drogowej. Policjanci otrzymali zielone światło na karanie kierowców mandatami w wysokości nawet 500 zł za np. nietrzymanie dłoni na kierownicy podczas kontroli. Mało tego, niewykluczone, że w niedalekiej przyszłości kary dla kierowców będą wyższe. Coraz głośniej mówi się o nawet trzykrotnie wyższych mandatach.

Opinie (192) ponad 10 zablokowanych

  • suwak, to trzeba zainstalować kamerkę- na cwaniaków wszelkiej maści

    kierujący pojazdami poruszającymi się pasem z kontynuacją jazdy mają obowiązek naprzemiennego wpuszczania aut z pasa, który się kończy. Jeden kierowca wpuszcza jeden samochód. W ten sposób auta wjeżdżając na przemian, po jednym, utworzą "suwak".

    bardzo niejasny przepis - na końcu pasa czy wcześniej też?

    • 63 97

  • W tym momencie powinna mieć miejsce kampania informacyjna a propos tych przepisów. Można wziąć przykład z Niemiec gdzie są napisy typu "Korek - utwórz korytarz życia" z prostą piktografią która pokazuję samochody zjeżdżające na bok przed karetką.

    • 58 6

  • na końcu znaczy na końcu a nie w połowie i blokuje cały pas

    • 93 0

  • A jak to się ma do motorów jadących na zygzak ? Po linii ciągłej ? I przewracających się pod koła aut ?

    Czy te pic-pojazdy też będzie to obowiązywać i w jakim cudem bo jakoś nie wierzę? Ile jest warte prawo i przepisy w tym kraju ?

    • 31 39

  • Myślę że

    wprowadzenie takich przepisów było u nas (niestety) konieczne. Choć tak naprawdę to logika, zdrowy rozsądek i kultura powinna nam wskazywać jak się w takich sytuacjach zachować na drodze. Bo dla niektórych to trzeba by było np. wprowadzić regulamin korzystania z windy, w którym będzie stało napisane że " w windzie nie należy się wypróżniać". Niby wiadomo, ale zawsze znajdzie się ktoś kto nie umie korzystać ani z publicznej drogi ani z windy ... Kierowcom edukacja, dzieciom wychowanie i będą korytarze życia i ... czyste windy.

    • 68 4

  • Z trzymaniem rak na kierownicy to jakiś absurd, to nie Ameryka że co drugi ma broń.
    Ile było sytuacji że ktoś wyciągnął coś niebezpiecznego spod fotela, pewnie zero.
    I jeszcze 500 zł za to, będzie naciąganie przez cwanych niektórych mundurowych, tak samo jak zatrzymywanie się i kontrolę z miejsca w którym nowe można stać.
    Wszystko po to żeby podreperować budżet, a to dopiero początek zaciskania pasa, zobaczycie...

    Reszta przepisów typu suwak i droga życia, jak najbardziej popieram, bo to była Ułańska fantazje co niektórzy wyczyniali.

    Jeden problem z jazdą na suwak jest wtedy kiedy mamy 3 pasy, i najbardziej poszkodowany jest ten co jedzie pasem który się nie kończy, bo musi wpuścić i tego z lewej i tego z prawej

    • 41 23

  • Jedyny suwak wielu drajwerow to w kurtce.

    • 30 1

  • ale będzie jazda...

    ja już mam kamerkę! Przepis na suwak jest tak konstruowany, że nikt nie wie, gdzie i kiedy ten przepis ma zastosowanie. Będzie raj dla cwaniaków i wyłudzaczy odszkodowań. Nawet drogówka nie wie do końca wie jak interpretować ten przepis. A co z pasami dojazdowymi na obwodnicy? Tam też się pas kończy. Mam hamować ze 100 bo ktoś wjeżdża?

    • 32 73

  • Oddaj prawko o ile w ogóle masz

    • 45 9

  • Ten naród trzeba trzymać w ryzach karami i mandatami

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Kierowca ma obowiązek wożenia w aucie:

 

Najczęściej czytane