• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jazda na suwak: częste błędy kierowców

Michał Jelionek
27 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Od 6 grudnia 2019 roku jazda na suwak w naszym kraju jest obowiązkowa. Trzeba przyznać, że od tego czasu zaobserwowaliśmy sporą poprawę w tym temacie. Jest nieźle, ale może być zdecydowanie lepiej, bo wciąż wielu kierowców popełnia proste błędy, które wpływają na efektywność suwaka.



Czy po wejściu w życie obowiązkowej jazdy na suwak zaobserwowałe(a)ś poprawę w tym temacie?

Podstawowa zasada jazdy na suwak brzmi: kierujący pojazdami poruszającymi się pasem z kontynuacją jazdy mają obowiązek naprzemiennego wpuszczania aut z pasa, który się kończy. Jeden kierowca wpuszcza jeden samochód. W ten sposób auta wjeżdżając na przemian, po jednym, utworzą "suwak".

W przypadku, gdy pasów ze zwężeniem jest więcej, kierowca jadący drożnym pasem ruchu ma obowiązek wpuścić przed siebie dwa samochody - najpierw auto znajdujące się na prawym pasie, a następnie pojazd z lewego pasa.

Pamiętajmy również, że obowiązek jazdy na suwak tyczy się wyłącznie sytuacji, gdy w miejscu zwężenia doszło do znacznego spowolnienia ruchu.

Poniżej prezentujemy wam kilka błędów, które skutecznie zaburzają rytm zamka błyskawicznego.

Jazda na suwak to nic trudnego. Wystarczy nauczyć się kilku prostych zasad, a nam wszystkim będzie jeździło się lepiej. Jazda na suwak to nic trudnego. Wystarczy nauczyć się kilku prostych zasad, a nam wszystkim będzie jeździło się lepiej.
Jazda na suwak - błędy


  1. Zbyt wczesna zmiana kończącego się pasa. Niecierpliwi kierowcy zamiast zmienić pas zbliżając się do zwężenia, zjeżdżają na sąsiadujący pas zdecydowanie zbyt szybko. Wykorzystują moment, gdy między autami powstaje większa luka.
  2. Niewpuszczanie aut. Niestety, niektórzy kierowcy chyba nie słyszeli o nowych przepisach albo po prostu brakuje im drogowej kultury. To spory problem, bo nie wszyscy kierujący decydują się na udostępnienie miejsca innemu pojazdowi.
  3. Wpuszczanie więcej niż jednego samochodu. Odwrotna sytuacja. Zbyt życzliwi kierowcy wpuszczają przed siebie po dwa albo i trzy auta.
  4. Ślamazarna zmiana pasa. Ten manewr powinien odbywać się płynnie, bez hamowania. Kierowcy, którzy wpuszczają auto, zawczasu powinni zrobić wystarczająco miejsca przed maską swojego pojazdu. Nie jeździjmy zderzak w zderzak, bo to również spowalnia płynne tworzenie suwaka.
  5. Wpychanie się za autem zmieniającym pas. Niektórzy kierowcy zmieniają kończący się pas poza swoją kolejką, "podczepiając się" pod samochód, któremu udostępniono miejsce na pasie z kontynuacją jazdy.

Czytaj także: Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe

Jak tworzyć korytarz życia?

Od 6 grudnia 2019 obowiązkiem kierowców jest tworzenie korytarzy życia.

Opinie (148) 7 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Jazda na suwak: błędy kierowców

    Polacy dostali samochody 25 lat temu.

    Wcześniej na drogach nie było takiego ruchu, bo samochodami podróżowali nieliczni. W kraju gdzie 40 latkowie mieszkają jeszcze z rodzicami ciężko wymagać kultury jazdy takiej jak na zachodzie gdzie nastolatkowie mają już swoje samochody i od babci czy dziadka uczą się jak mają zachowywać się na drodze. Jazda na tzw suwak to nic szczególnego. W cywilizowanych krajach to norma.

    • 0 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Jazda na suwak: błędy kierowców

    Co Wy na to? (1)

    Zielona Droga kierunek Przymorze. Przed światłami z lewego pasa wpycha się taxi - na chama. Wpuszczacie?

    • 1 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Jazda na suwak: błędy kierowców

      Taxi? Nigdy!

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Jazda na suwak: błędy kierowców

    W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni (1)

    Panie dziennikarzu, zapomniał pan wspomnieć, że jazda na suwak obowiązuje tylko wtedy gdy obowiązują warunki znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni....

    Art. 22. KD
    1. Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.
    2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:
    1) do prawej krawędzi jezdni jeżeli zamierza skręcić w prawo;
    2) do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi jeżeli zamierza skręcić w lewo.
    3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli wymiary pojazdu uniemożliwiają skręcenie zgodnie z zasadą określoną w tym przepisie lub dopuszczalna jest jazda wyłącznie w jednym kierunku.
    4. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.
    4a.W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.
    4b. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed mi

    • 1 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Jazda na suwak: błędy kierowców

      czytaj, jest w artykule

      • 0 0

  • A ja nie wpuszczam i pozamiatane.

    • 0 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Jazda na suwak: błędy kierowców

    Wczoraj miałem właśnie kolizję z takim baranem wyjechał na chama , doszło do kontaktu samochodów wyskoczył z morda że jazda na suwak jest i to moja wina że go nie wpuscilem. Kazałem mu zjechać i powiedziałem że jazdę na suwak wyjaśnia mu policjanci po których właśnie dzwonię. Kosztowało go to 6 pkt karnych oraz 450 zł. Tekst na końcu rozwalił system ... bo on nie wie jak interpretować jazdę na suwak tylko słyszał że coś takiego jest.

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Jazda na suwak: błędy kierowców

    Remont

    Może lepiej w końcu niech władze Gdańska zrobią ten lewo skręt na Hawla wystarczy trochę ziemi wywieźć i asfaltu położyć i na suwak nie będzie trzeba jeździć.

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Jazda na suwak: błędy kierowców

    Balagan

    Szkoda że Pan jest tak blisko dworca i nie widzi co władze zgotowały klientom PKP i taksówkarzom.Chyba ich Pan opuścił !!!!

    • 2 0

  • drogi sa za waskie, jak robić suwak np na drodze 222???

    drogi sa za waskie, jak robić suwak np na drodze 222???

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywa się cykl imprez, dedykowany posiadaczom sportowych modeli Porsche?

 

Najczęściej czytane