- 1 Kraj, z którego pochodzą piraci drogowi (396 opinii)
- 2 Plichta przejmie salon Kia w Gdańsku (20 opinii)
- 3 Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe (259 opinii)
- 4 Nie będzie zwężenia na "Słowaku" (44 opinie)
- 5 Reaktywacja salonu przy al. Grunwaldzkiej (43 opinie)
- 6 Ul. Chwarznieńska gotowa w 70 proc. (193 opinie)
Jazda na suwak: częste błędy kierowców
Od 6 grudnia 2019 roku jazda na suwak w naszym kraju jest obowiązkowa. Trzeba przyznać, że od tego czasu zaobserwowaliśmy sporą poprawę w tym temacie. Jest nieźle, ale może być zdecydowanie lepiej, bo wciąż wielu kierowców popełnia proste błędy, które wpływają na efektywność suwaka.
W przypadku, gdy pasów ze zwężeniem jest więcej, kierowca jadący drożnym pasem ruchu ma obowiązek wpuścić przed siebie dwa samochody - najpierw auto znajdujące się na prawym pasie, a następnie pojazd z lewego pasa.
Pamiętajmy również, że obowiązek jazdy na suwak tyczy się wyłącznie sytuacji, gdy w miejscu zwężenia doszło do znacznego spowolnienia ruchu.
Poniżej prezentujemy wam kilka błędów, które skutecznie zaburzają rytm zamka błyskawicznego.
Jazda na suwak - błędy
- Zbyt wczesna zmiana kończącego się pasa. Niecierpliwi kierowcy zamiast zmienić pas zbliżając się do zwężenia, zjeżdżają na sąsiadujący pas zdecydowanie zbyt szybko. Wykorzystują moment, gdy między autami powstaje większa luka.
- Niewpuszczanie aut. Niestety, niektórzy kierowcy chyba nie słyszeli o nowych przepisach albo po prostu brakuje im drogowej kultury. To spory problem, bo nie wszyscy kierujący decydują się na udostępnienie miejsca innemu pojazdowi.
- Wpuszczanie więcej niż jednego samochodu. Odwrotna sytuacja. Zbyt życzliwi kierowcy wpuszczają przed siebie po dwa albo i trzy auta.
- Ślamazarna zmiana pasa. Ten manewr powinien odbywać się płynnie, bez hamowania. Kierowcy, którzy wpuszczają auto, zawczasu powinni zrobić wystarczająco miejsca przed maską swojego pojazdu. Nie jeździjmy zderzak w zderzak, bo to również spowalnia płynne tworzenie suwaka.
- Wpychanie się za autem zmieniającym pas. Niektórzy kierowcy zmieniają kończący się pas poza swoją kolejką, "podczepiając się" pod samochód, któremu udostępniono miejsce na pasie z kontynuacją jazdy.
Czytaj także: Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe
Jak tworzyć korytarz życia?
Od 6 grudnia 2019 obowiązkiem kierowców jest tworzenie korytarzy życia.
Opinie (148) 7 zablokowanych
-
2020-01-28 10:06
Polacy dostali samochody 25 lat temu.
Wcześniej na drogach nie było takiego ruchu, bo samochodami podróżowali nieliczni. W kraju gdzie 40 latkowie mieszkają jeszcze z rodzicami ciężko wymagać kultury jazdy takiej jak na zachodzie gdzie nastolatkowie mają już swoje samochody i od babci czy dziadka uczą się jak mają zachowywać się na drodze. Jazda na tzw suwak to nic szczególnego. W cywilizowanych krajach to norma.
- 0 1
-
2020-01-28 15:07
Co Wy na to? (1)
Zielona Droga kierunek Przymorze. Przed światłami z lewego pasa wpycha się taxi - na chama. Wpuszczacie?
- 1 0
-
2020-01-28 15:32
Taxi? Nigdy!
- 1 0
-
2020-01-28 20:49
W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni (1)
Panie dziennikarzu, zapomniał pan wspomnieć, że jazda na suwak obowiązuje tylko wtedy gdy obowiązują warunki znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni....
Art. 22. KD
1. Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.
2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:
1) do prawej krawędzi jezdni jeżeli zamierza skręcić w prawo;
2) do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi jeżeli zamierza skręcić w lewo.
3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli wymiary pojazdu uniemożliwiają skręcenie zgodnie z zasadą określoną w tym przepisie lub dopuszczalna jest jazda wyłącznie w jednym kierunku.
4. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.
4a.W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.
4b. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed mi- 1 1
-
2020-01-29 07:20
czytaj, jest w artykule
- 0 0
-
2020-01-28 21:31
A ja nie wpuszczam i pozamiatane.
- 0 1
-
2020-01-28 22:38
Wczoraj miałem właśnie kolizję z takim baranem wyjechał na chama , doszło do kontaktu samochodów wyskoczył z morda że jazda na suwak jest i to moja wina że go nie wpuscilem. Kazałem mu zjechać i powiedziałem że jazdę na suwak wyjaśnia mu policjanci po których właśnie dzwonię. Kosztowało go to 6 pkt karnych oraz 450 zł. Tekst na końcu rozwalił system ... bo on nie wie jak interpretować jazdę na suwak tylko słyszał że coś takiego jest.
- 0 0
-
2020-01-29 06:22
Remont
Może lepiej w końcu niech władze Gdańska zrobią ten lewo skręt na Hawla wystarczy trochę ziemi wywieźć i asfaltu położyć i na suwak nie będzie trzeba jeździć.
- 0 0
-
2020-01-29 12:38
Balagan
Szkoda że Pan jest tak blisko dworca i nie widzi co władze zgotowały klientom PKP i taksówkarzom.Chyba ich Pan opuścił !!!!
- 2 0
-
2020-01-30 00:31
drogi sa za waskie, jak robić suwak np na drodze 222???
drogi sa za waskie, jak robić suwak np na drodze 222???
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.