• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jazda na suwak to czasami chamskie wpychanie

mJ
7 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Film naszego czytelnika nadesłany do raportu z 30.04.2022.

Od 6 grudnia 2019 r. jazda na suwak jest obowiązkowa. Zdecydowana większość kierowców stosuje się do nowych przepisów. Są jednak tacy, którzy wciąż nie potrafią jeździć na zamek błyskawiczny albo świadomie nadużywają tego rozwiązania, aby skrócić sobie oczekiwanie w korku. Tak notorycznie dzieje się np. na skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła IIMapka w Gdańsku.



Czy zdarza ci się wpychać z innego pasa na początek korka (np. gdy sznur aut skręca w prawo)?

Zasada suwaka



Kierujący pojazdami poruszającymi się pasem z kontynuacją jazdy mają obowiązek naprzemiennego wpuszczania aut z pasa, który się kończy. Jeden kierowca wpuszcza jeden samochód. W ten sposób auta wjeżdżając na przemian, po jednym, tworzą tzw. suwak.

W przypadku gdy pasów ze zwężeniem jest więcej, kierowca jadący drożnym pasem ruchu ma obowiązek wpuścić przed siebie dwa samochody - najpierw auto znajdujące się na prawym pasie, a następnie pojazd z lewego pasa.

Wpychanie się z pasa do skrętu nie jest suwakiem



Obowiązek jazdy na suwak tyczy się wyłącznie sytuacji, gdy w miejscu zwężenia doszło do znacznego spowolnienia ruchu. Ponadto jazdę na suwak stosuje się wyłącznie w miejscach zanikania jednego lub kilku pasów ruchu, czyli tam, gdzie nie ma innej opcji niż kontynuowanie jazdy pasem przepustowym. Nie ma obowiązku wpuszczania przed siebie kierujących chcących się włączyć do ruchu z pasa skręcającego w innym kierunku. Nie oszukujmy się, w wielu przypadkach tego typu manewr to zwykłe cwaniactwo w celu ominięcia sznura aut.

Zbyt późne oznakowanie pasów?



Podobną sytuację zarejestrował jeden z naszych czytelników (film powyżej). Oczywiście nie wiemy, czy to świadome zachowanie kierowców, czy zwykła pomyłka. Możemy się jedynie domyślać.

Sytuacja dzieje się na skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór z al. Jana Pawła IIMapka. W tym miejscu notorycznie dochodzi do nadużyć zasady jazdy na suwak.

Jadąc od strony Brzeźna w kierunku Zaspy, mamy do dyspozycji dwa pasy do jazdy na wprost. W pewnym momencie jeden z nich zamienia się w pas do skrętu w lewo, w al. Jana Pawła II. W tym momencie wielu kierowców zaczyna zmieniać pas na prawy, do kontynuacji jazdy ul. Czarny Dwór.

Zmieniają pas tak późno, bo w ostatnim momencie zauważyli, że służy on do skrętu w lewo, czy chcą sobie skrócić korek? Problem może stanowić oznakowanie, które faktycznie pojawia się dość późno. Może to nieco usprawiedliwiać zachowanie niektórych kierowców, szczególnie przyjezdnych. Miejscowi - choć doskonale znają tę drogę - często w dość cwany sposób skracają sobie czekanie w korku.

Nasza sugestia: na ul. Czarny Dwór, przed skrzyżowaniem z al. Jana Pawła II, oznakowanie pionowe powinno być ustawione nieco wcześniej (na leśnym odcinku drogi), aby szybciej informować kierowców o zmieniającym się pasie - z jazdy na wprost do skrętu w lewo.

Jazda na suwak: błędy kierowców


Jazda na suwak - błędy kierowców:



  1. Zbyt wczesna zmiana kończącego się pasa. Niecierpliwi kierowcy zamiast zmienić pas, zbliżając się do zwężenia, zjeżdżają na sąsiadujący pas zdecydowanie zbyt szybko. Wykorzystują moment, gdy między autami powstaje większa luka.
  2. Niewpuszczanie aut. Niestety niektórzy kierowcy chyba nie słyszeli o nowych przepisach albo po prostu brakuje im drogowej kultury. To spory problem, bo nie wszyscy kierujący decydują się na udostępnienie miejsca innemu pojazdowi.
  3. Wpuszczanie więcej niż jednego samochodu. Odwrotna sytuacja. Zbyt życzliwi kierowcy wpuszczają przed siebie po dwa albo i trzy auta.
  4. Ślamazarna zmiana pasa. Ten manewr powinien odbywać się płynnie, bez hamowania. Kierowcy, którzy wpuszczają auto, zawczasu powinni zrobić wystarczająco miejsca przed maską swojego pojazdu. Nie jeździjmy zderzak w zderzak, bo to również spowalnia płynne tworzenie suwaka.
  5. Wpychanie się za autem zmieniającym pas. Niektórzy kierowcy zmieniają kończący się pas poza swoją kolejką, "podczepiając się" pod samochód, któremu udostępniono miejsce na pasie z kontynuacją jazdy.
  6. Wpychanie się z pasa do skrętu w innym kierunku

Czytaj także:

Chciał jechać na suwak... spowodował kolizję


Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe


Korzystanie z pasów rozbiegowych na obwodnicy kuleje

mJ

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (156)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Popularny wysokoprężny silnik 1.9 TDI montowany był w samochodach marki:

 

Najczęściej czytane