• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jazda na suwak wciąż kuleje w Trójmieście

Michał Jelionek
13 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jazda na suwak: częste błędy kierowców

Tak wygląda jazda na zakładkę w Gdańsku


Kultura jazdy w Polsce - delikatnie mówiąc - pozostawia jeszcze sporo do życzenia. Wielu kierowców nie wie, a może po prostu nie chce wiedzieć, czym jest tzw. jazda na suwak. Z kolei osoby stosujące się do tej metody uznawane są za drogowych cwaniaków. Pora to zmienić.



Czy stosujesz się do metody jazdy na zamek?

Szeryf widziany na Jana z Kolna

Polska klasyka gatunku: na prawym pasie ustawia się długi sznur aut. Każdy z kierujących potulnie wyczekuje swojej kolejki, a przy okazji skrupulatnie pilnuje żeby przypadkiem żadnemu delikwentowi nie przyszło do głowy wciśnięcie się przed jego samochód. Jadą zderzak w zderzak.

Na lewym pasie pojawia się kilku "odważnych" zmotoryzowanych, którzy dojeżdżają do samego końca kompletnie pustego pasa. Planują - podobnie jak kierowcy w cywilizowanych krajach - pojechać na tzw. zakładkę czy suwak. To normalne. I wtedy włącza się niezrozumiałe myślenie tych stojących w korku od kilku dobrych minut: trzeba blokować cwaniaków. Wśród polskich kierowców pokutuje przekonanie, że każdy musi odstać swoje. Ja stałem, to ty też postoisz.

- Tylko, że cwaniakiem nie są wcale ci, którzy dojeżdżają do końca zanikającego pasa, a następnie go zmieniają. Cwaniakami są tzw. szeryfowie lewego pasa, czyli kierowcy - świadomie bądź nieświadomie - łamiący przepisy poprzez blokowanie ruchu na równoległym pasie. Tacy drogowi wychowawcy samozwańczo hamują zmotoryzowanych, którzy chcieliby pojechać na zamek - tłumaczy Radosław Ciepliński ze szkoły bezpiecznej jazdy EnjoyDriving.
Problem w tym, że polscy kierowcy nie zdają sobie sprawy, że jazda na suwak to jedna ze skuteczniejszych metod rozładowywania korków. Zasada jest banalnie prosta - każdy kierowca wpuszcza jeden samochód znajdujący się na ulicy podporządkowanej, albo na bocznym pasie, który się kończy. Jeden wpuszcza, drugi wjeżdża, zębatki się nakładają, a mechanizm działa bez zarzutów. Tak to powinno wyglądać.

Kierowco, jedź na suwak. Kierowco, jedź na suwak.
Kilka prostych zasad jazdy na suwak:

Metoda błyskawicznego zamka ma sens tylko wtedy, kiedy stosują się do niej wszyscy uczestnicy ruchu. W ten sposób korek symetrycznie rozkładany jest na dwa pasy.

Kierowcy aut poruszających się po głównym pasie, na wysokości zwężenia sąsiadującego pasa, powinni zostawiać trochę więcej wolnego miejsca względem poprzedzającego samochodu. Ułatwi to płynną zmianę pasa kierowcom z kończącej się jezdni.

Żeby nie zaburzać płynności ruchu, zmiana pasa powinna odbywać się dopiero na końcu, przy samym zwężeniu.

Każdy kierowca z głównego pasa powinien wpuszczać wyłącznie jedno auto. Również kierowca wpuszczanego samochodu nie powinien wpuszczać kolejnych pojazdów przed siebie.

To nic trudnego. Wystarczy odpowiednie zdyscyplinowanie i współpraca kierowców. Ten nieskomplikowany zabieg drogowy niesie za sobą naprawdę sporo korzyści.

- Przede wszystkim zwiększa się płynność jazdy i zmniejsza długość zatoru. Ponadto, jazda na zakładkę umożliwia bezkolizyjny przejazd przez korek pojazdów uprzywilejowanych oraz motocykli. Dzięki tej metodzie nie są blokowane drogi dojazdowe i pozostałe skrzyżowania dróg - wylicza Ciepliński.

Całkiem płynna jazda na suwak


W Trójmieście jest kilka popularnych punktów, które idealnie wpisują się w kanon nieumiejętnej jazdy na suwak. To zwężenia na końcu: ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska w kierunku centrum Gdańska, na odcinku al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z ul. Łostowicą oraz Trasy im. Eugeniusza Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w kierunku Obłuża w Gdyni.

- Mam wrażenie, że na przestrzeni ostatnich lat kultura jazdy w Polsce uległa nieznacznej poprawie. Kierowcy z większą świadomością wykorzystują pasy rozbiegowe. Jednak w dalszym ciągu trzeba edukować zmotoryzowanych w temacie jazdy na zamek - kończy ekspert.
W kilku krajach zachodniej Europy jazdę na suwak regulują przepisy ruchu drogowego. Przykładowo, w Belgii za niestosowanie się do tych zasad grozi mandat w wysokości 55 euro. Polscy "szeryfowie" również powinni mieć się na baczności. Przypomnijmy, że kierowcy za jazdę dwoma pasami naraz mogą zostać ukarani mandatem karnym w wysokości 150 zł albo - w zależności od interpretacji policjantów - nawet 500-złotowym mandatem za spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa na drodze. Blokowanie pasa ruchu, czyli najczęściej wystawiany w takich przypadkach mandat, kosztuje 250 zł i 5 punktów karnych.

Jazda na suwak to nic trudnego. Jazda na suwak to nic trudnego.

Miejsca

Opinie (361) 2 zablokowane

  • lowelek (2)

    To jedyny sluszny srodek lokomicji w tym kołchozie. Kultury brak nam na codzien nie tylko na drogach. A poza tym stan dróg mamy taki, że aż szkoda wspierać przemysł naftowy.

    • 5 9

    • Tym na rowerach to dopiero brakuje kultury jazdy, ci dopiero przepisy łamią.

      • 3 2

    • Co do kultury - na ulicach i tak jest Wersal w por. do ścieżek rowerowych.

      • 1 0

  • Co do zwężenia, jest to jasne. (1)

    Jednak co w wypadku, kiedy lewy pas jest do skrętu w lewo?
    Czy chcąc zmienić pas na prawy, musimy ustawić się na końcu kolejki, czy dojeżdżamy do końca i również jazda na suwak bo zmniejszy korek?

    • 10 3

    • To już jest cwaniactwo drogowe, często spotykane na Hallera w godzinach szczytu

      • 16 1

  • (2)

    z tym swobodnym przejazdem ambulansu to jakaś abstrakcja.
    za wąskie mamy drogi, żeby wystarczyło trzymać się brzegu a nie wjeżdżać na chodnik

    • 14 3

    • wcale nie takie wąskie

      pasy 3,5/3,75m. Przy szerokości samochodu osobowego (liczonej z lusterkami) 1,9m daje to min. 3m "czystego" miejsca, czyli dość, żeby karetka się przecisnęła

      • 3 1

    • Szerokość jezdni jest odpowiednia,

      ale palanty puszczają dyskotekę na pełen gwizdek w swoich złomach i są zdziwieni, że nie słyszą sygnałów dżwiękowych pojazdów uprzywilejowanych. Kiedy już ruszy tym złomem, to potrzebny jest ktoś do zmiecienia rdzy zalegającej jezdnie.

      • 2 1

  • przepisy (12)

    czy jazda na suwak jest zgodna z przepisami? czy przestaje obowiazywac zasada o poruszaniu sie prawa strona?

    • 15 19

    • kolejny, który zdał, ale nie rozumie? (11)

      jedziesz prawą jezdnią czy lewą?

      • 10 6

      • (10)

        Art. 16. ( Prawo o ruchu drogowym)
        3. Kierujący pojazdem, korzystając z jezdni dwukierunkowej co najmniej o czterech pasach ruchu, jest obowiązany zajmować pas ruchu znajdujący się na prawej połowie jezdni.

        4. Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jeżeli pasy ruchu na jezdni są wyznaczone, nie może zajmować więcej niż jednego pasa.

        • 4 2

        • O co ci chodzi prawy i sprawiedliwy? O co walczysz? Żyj i daj żyć innym

          • 1 3

        • A gdzie masz coś o suwaku w tych przepisach ?? (2)

          • 2 1

          • jest takie coś, jak kultura jazdy (1)

            niektórym zupełnie obca

            • 0 2

            • to po co przepisy, skoro można powołać się na kulturę?

              ostatnio apelowano do zamożnych, żeby nie brali 500 zł na dzieci, choć przepisy ich do tego zachęcają - czyżby w obu przypadkach nowe podejście do prawa???
              A przy okazji - od paru miesięcy ZKM Gdynia przypomina po amerykańsku "Na karcie XXX z dniem 3/17/2016 kończy się termin ważności biletu okresowego" zamiast po polsku "z dniem 17 marca 2016".

              • 0 0

        • no właśnie

          znajduje się na prawej połowie? Znajduje. Zajmuje więcej, niż jeden pas na tej połowie? Nie.

          • 0 0

        • to prawda ale nie gdy jest korek (4)

          gdy jest korek auta mogą jechać obok siebie oboma pasami,
          całe życie tak jeździsz i tego nie zauważyłeś?

          • 2 0

          • jaka jest definicja korka? (3)

            bez tego możesz mi co najwyżej wyssać spaliny z tłumika :)

            • 0 1

            • nie kombinuj i nie zmyślaj i nie szukaj dziury w całym (2)

              ja nie wiem jak dokładnie brzmi ten przepis,
              może nie jest użyte słowo korek,
              wiem jednak to, że cały świat tak jeździ,
              chcesz to jeździj po swojemu,
              wbrew wszystkim i zdrowemu rozsądkowi,
              to tylko świadczy o twoim rozumie,
              będziesz zbierał mandaty, może od tego zmądrzejesz

              • 0 0

              • nie wiesz, to się nie udzielaj gamoniu :) (1)

                • 0 1

              • spójrz w lustro

                i powiedz to samo jeszcze raz

                • 0 0

  • uwielbiam jeździć prawidłowo i dostawać "zj*bki" od "starych"kierowców ;)

    a żeby jeździć prawidłowo na zamek, to chyba musiałoby się wysłać każdego kierowcę na obowiązkowe przeszkolenie niestety ;)

    • 14 12

  • Czy widział ktoś taki suwak (5)

    (prawdziwy, np. w kurtce) w którym z jednej strony załapuje na przykład 5 ząbków, a z drugiej w tym samym czasie 10 ? To taki temat do przemyśleń - jest jakieś podobieństwo przecież ... poza samą nazwą.
    Pozdrawiam samodzielnie myślących

    • 20 4

    • (3)

      No i właśnie chodzi o to żeby tak sie ustawiły samochody żeby po obu stronach było równo. I wjeżdżają na zwężenie drogi, na zmianę. A jak sie wszyscy ustawiają na prawym pasie i lewy jest pusty aż do końca to sie nie dziw ze nim pojadę do końca. Logiki powinni uczyć w szkołach.

      • 7 1

      • (2)

        Czy suwak powoduje, że liczba ząbków się zmniejsza? Jazda na suwak ma tylko uzasadnienie, gdy nie ma korka. Kierowcy z lewego pasa wykorzystują luki między samochodami na prawym pasie. Tobie brakuje logicznego myślenia.

        • 2 3

        • To przykre

          Twoja logika powoduje ze az zeby mnie bola.

          • 1 0

        • odwrotnie, jest wyłącznie możliwa gdy jest korek

          gdy nie ma korka nie jeździsz na suwak bo to niezgodne z przepisami
          i nielogiczne

          • 1 0

    • no bo tomusi dzialac w dwie strony. po jednym aucie a jak sie wsciska naraz kilku a blondyna wpuszcza 5 jakby nie miala majtek to sie ludzie zloszcza...w praktyce czasem wiecej z lewego wjedzie niz z prawego... za granica to inna bajka...

      • 0 0

  • Póki będą cfaniaki nie bedzie jazdy na suwak (1)

    Czasem się udaje jazda na suwak ale w Polsce niestety jest dużo cfaniaków którzy grzeją lewym pasem bez kierunku i na samym końcu (często na pasie wyłączonym z ruchu) próbują się wciskać aby ominąć kilka samochodów...

    Ja na końcu gdzie jest zwężenie nie wpuszczam, wpuszczam wcześniej....

    • 26 23

    • To robisz głupio. Wpuszcza się jednego na końcu.

      Ty wpuścisz wcześniej, wpuszczony wpuści dwóch przed tobą i efekt jest taki, że przed tobą wjeżdża trzech.

      • 20 6

  • (1)

    Problemem jest, że z tego kończącego pasa zawsze kilku próbuje się wciskać wcześniej, a potem jeszcze jacyś na końcu.

    Kochani, jedziemy DO KOŃCA a potem po jednym z prawego i z lewego. To naprawdę nie takie trudne.

    • 32 7

    • Trudne dla tych co "nie będzie mi nikt mówił jak mam robić" to my Polacy

      • 4 0

  • Zamek

    Co powiecie na cwaniaków uciekających z głównego pasa na prawy i pędzących do przodu bo troszkę szybciej idzie ponadto jana z kolna to zapora świetlna wystarczy policzyć ilość świateł do zieleniaka w godzinach szczytu żaden zameczek nie pomoże , pozdrowienia dla autora strony specjalista od zameczków. Napisz o zamku w malborku.

    • 18 12

  • (6)

    Kultura wymaga aby próbować zmienić pas na początku lub w połowie zatoru, a nie jak burak dojechać do samego końca i udawać, że się nie widzi przeszkody. Sam jestem nieraz szeryfem i uważam, że taki człowiek jest potrzebny i zyskuje w oczach tych co stoją normalnie w korku.

    • 27 52

    • Pewnie to prowokacja.

      • 7 7

    • Hahaha ty chyba tak specjalnie :)

      • 2 7

    • (1)

      właśnie o Tobie jest ten artykuł. Przeczytaj jeszcze raz...

      • 9 7

      • A znak zakaz wyprzedzania widziałeś ?

        • 1 0

    • Kiedyś wymrzecie bezmózgie yeti

      • 3 5

    • Chyba żartujesz. Właśnie ci, co próbują się wciskać w środku, albo ustawiają się na końcu, to prawdziwe zawalidrogi. Janusz, dobre imię.

      • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Której marki modelem jest Mustang?

 

Najczęściej czytane