• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jazda na suwak wciąż kuleje w Trójmieście

Michał Jelionek
13 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jazda na suwak: częste błędy kierowców

Tak wygląda jazda na zakładkę w Gdańsku


Kultura jazdy w Polsce - delikatnie mówiąc - pozostawia jeszcze sporo do życzenia. Wielu kierowców nie wie, a może po prostu nie chce wiedzieć, czym jest tzw. jazda na suwak. Z kolei osoby stosujące się do tej metody uznawane są za drogowych cwaniaków. Pora to zmienić.



Czy stosujesz się do metody jazdy na zamek?

Szeryf widziany na Jana z Kolna

Polska klasyka gatunku: na prawym pasie ustawia się długi sznur aut. Każdy z kierujących potulnie wyczekuje swojej kolejki, a przy okazji skrupulatnie pilnuje żeby przypadkiem żadnemu delikwentowi nie przyszło do głowy wciśnięcie się przed jego samochód. Jadą zderzak w zderzak.

Na lewym pasie pojawia się kilku "odważnych" zmotoryzowanych, którzy dojeżdżają do samego końca kompletnie pustego pasa. Planują - podobnie jak kierowcy w cywilizowanych krajach - pojechać na tzw. zakładkę czy suwak. To normalne. I wtedy włącza się niezrozumiałe myślenie tych stojących w korku od kilku dobrych minut: trzeba blokować cwaniaków. Wśród polskich kierowców pokutuje przekonanie, że każdy musi odstać swoje. Ja stałem, to ty też postoisz.

- Tylko, że cwaniakiem nie są wcale ci, którzy dojeżdżają do końca zanikającego pasa, a następnie go zmieniają. Cwaniakami są tzw. szeryfowie lewego pasa, czyli kierowcy - świadomie bądź nieświadomie - łamiący przepisy poprzez blokowanie ruchu na równoległym pasie. Tacy drogowi wychowawcy samozwańczo hamują zmotoryzowanych, którzy chcieliby pojechać na zamek - tłumaczy Radosław Ciepliński ze szkoły bezpiecznej jazdy EnjoyDriving.
Problem w tym, że polscy kierowcy nie zdają sobie sprawy, że jazda na suwak to jedna ze skuteczniejszych metod rozładowywania korków. Zasada jest banalnie prosta - każdy kierowca wpuszcza jeden samochód znajdujący się na ulicy podporządkowanej, albo na bocznym pasie, który się kończy. Jeden wpuszcza, drugi wjeżdża, zębatki się nakładają, a mechanizm działa bez zarzutów. Tak to powinno wyglądać.

Kierowco, jedź na suwak. Kierowco, jedź na suwak.
Kilka prostych zasad jazdy na suwak:

Metoda błyskawicznego zamka ma sens tylko wtedy, kiedy stosują się do niej wszyscy uczestnicy ruchu. W ten sposób korek symetrycznie rozkładany jest na dwa pasy.

Kierowcy aut poruszających się po głównym pasie, na wysokości zwężenia sąsiadującego pasa, powinni zostawiać trochę więcej wolnego miejsca względem poprzedzającego samochodu. Ułatwi to płynną zmianę pasa kierowcom z kończącej się jezdni.

Żeby nie zaburzać płynności ruchu, zmiana pasa powinna odbywać się dopiero na końcu, przy samym zwężeniu.

Każdy kierowca z głównego pasa powinien wpuszczać wyłącznie jedno auto. Również kierowca wpuszczanego samochodu nie powinien wpuszczać kolejnych pojazdów przed siebie.

To nic trudnego. Wystarczy odpowiednie zdyscyplinowanie i współpraca kierowców. Ten nieskomplikowany zabieg drogowy niesie za sobą naprawdę sporo korzyści.

- Przede wszystkim zwiększa się płynność jazdy i zmniejsza długość zatoru. Ponadto, jazda na zakładkę umożliwia bezkolizyjny przejazd przez korek pojazdów uprzywilejowanych oraz motocykli. Dzięki tej metodzie nie są blokowane drogi dojazdowe i pozostałe skrzyżowania dróg - wylicza Ciepliński.

Całkiem płynna jazda na suwak


W Trójmieście jest kilka popularnych punktów, które idealnie wpisują się w kanon nieumiejętnej jazdy na suwak. To zwężenia na końcu: ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska w kierunku centrum Gdańska, na odcinku al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z ul. Łostowicą oraz Trasy im. Eugeniusza Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w kierunku Obłuża w Gdyni.

- Mam wrażenie, że na przestrzeni ostatnich lat kultura jazdy w Polsce uległa nieznacznej poprawie. Kierowcy z większą świadomością wykorzystują pasy rozbiegowe. Jednak w dalszym ciągu trzeba edukować zmotoryzowanych w temacie jazdy na zamek - kończy ekspert.
W kilku krajach zachodniej Europy jazdę na suwak regulują przepisy ruchu drogowego. Przykładowo, w Belgii za niestosowanie się do tych zasad grozi mandat w wysokości 55 euro. Polscy "szeryfowie" również powinni mieć się na baczności. Przypomnijmy, że kierowcy za jazdę dwoma pasami naraz mogą zostać ukarani mandatem karnym w wysokości 150 zł albo - w zależności od interpretacji policjantów - nawet 500-złotowym mandatem za spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa na drodze. Blokowanie pasa ruchu, czyli najczęściej wystawiany w takich przypadkach mandat, kosztuje 250 zł i 5 punktów karnych.

Jazda na suwak to nic trudnego. Jazda na suwak to nic trudnego.

Miejsca

Opinie (361) 2 zablokowane

  • polacy nie potrafią jeździć na suwak (2)

    Co za głupoty piszą. Jeżdżę po całej Polsce i tylko w Gdańsku spotkałam się z cwaniactwem wykorzystującym jazdę na suwak. Np taka ul. Jana z kolna wpuszcza się jedno auto a ten "debil" wpuszcza kolejne trzy.O tirach już nie wspomnę np we wtorek wpuściłam takiego a ten zablokował ulicę na 5 minut wpuszczając przed sobą kolejne dwa tiry. Dlatego normalny kierowca, który stoi w korku, kolejce nie ma ochoty wpuszczać tych z prawej czy lewej strony. Nie piszmy, że nie znamy tej zasady lepiej napiszmy o kulturze drogowej do której tylko nie liczni się stosują.

    • 14 10

    • dwa tiry wpuszczał przez 5min? a może to było w piaskownicy i ciężarówki wader nie mogły dzieci przesunąć?
      a na poważnie, jeżdżę codziennie po gdańsku. może raz zdarzyło się, że wpuszczony przeze mnie kierowca wpuścił kolejnego z jego pasa. jeżdżę różnie, czasem jestem kierowcą wpuszczającym, czasami wpuszczanym. nie traktuję tego jak cwaniactwa. nikt nikomu nie nakazuje trzymać się jednego pasa.
      to czemu jestem przeciwna to wciskanie się nie z pasa, który się kończy, a z takiego który służy do jazdy na wprost. przykład to krzyżówka havla ze świętokrzyską. prawy pas do skrętu często jest zablokowany w godzinach szczytu, niemal zawsze znajdzie się spieszący kierowca, który s pasa do jazdy na wprost pojedzie w prawo.

      • 2 4

    • Na Jana z Kolna w Gdańsku

      to zgodnie z przepisami kierowcy powinni jechać prawym pasem a większość jedzie lewym pasem! I to do lewego zjeżdża się "na suwak". Ponadto jest tam na pewnym odcinku zakaz wyprzedzania a więc wszyscy kierowcy z lewego pasa którzy nie wpuszczają tych z prawego "wyprzedzając je" popełniają wykroczenie!

      • 0 2

  • A tak ciezko zamknac pol pasa lewego, pol prawego (3)

    I nowy pas stworzyc z polowek skrajnych pasow? Wtedy zaden pas nie jest "glowny" i zaden nie jest blokowany przez szeryfow

    • 5 11

    • (2)

      Art 16. 4. Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jeżeli pasy ruchu na jezdni są wyznaczone, nie może zajmować więcej niż jednego pasa.

      • 0 5

      • Ty jesteś prawdziwy Antek bez butów(Touna bez kurpów)

        Przeczytaj i przemyśl to, co napisał poprzednik, a jak zrozumiesz to się udzielaj na forum.

        • 1 1

      • a ten znowu swoje wbrew całemu światu

        idź na policję albo do szkoły nauki jazdy,
        oni ci odpowiedzą

        • 0 0

  • (1)

    Skoro Policja ma to gdzieś to jest jak jest. Tak samo na Podwalu Przedmiejskim. Buspas zablokowany, Policji brak, co trzeci kierowca skręca w prawo z pasa do jazdy prosto ale Policji brak.

    • 8 5

    • Ale jakby byli to byś płakał że nagonka na mandaty Lamo.

      • 1 4

  • z przepisow drogowych robimy se jaja (1)

    Ciagle powtarzamy ze kazdy pies to faja

    • 1 10

    • klimek ty i cala lechia tez jestescie faje

      Ze starym szamo na czele

      • 0 1

  • korzyści z jazdy na suwak w sumie BRAK (5)

    bo i tak przez "wąskie gardło" przejedzie tyle samo aut czy na suwak czy bez wiec cały artykuł jest bez sensu.

    • 22 20

    • (1)

      Jest jedną korzyść - nikt nie czuje się pokrzywdzony

      • 0 10

      • No tak, Polak szczęśliwy dopiero wtedy, jak inni mają tak samo przesrane, jak on.

        • 4 4

    • na ilu pasach zmieści się więcej aut na jednym czy na dwóch łącznie? (2)

      niech zmienią wszystkie drogi w jednopasowe, będziesz jeździć w "sznureczku", rozumiesz idiotyzm swojej wypowiedzi?

      • 4 6

      • Tak jest w przypadku gdy auta w korku blokują inne skrzyżowania

        Przytoczone w tekście zwężenie z trzech do dwóch pasów Armii Krajowej w stronę Łostowickiej nie blokuje żadnych skrzyżowań a odcinek do zwężenia jest wystarczająco długi by płynnie zmienić pas przed końcem lewego.
        Większym problemem jest tam dosyć krótki lewoskręt w Łostowicką

        • 3 2

      • Nawet gdyby było 10 pasów przed zwężeniem, to będziesz czekał w korku tyle samo. Widzisz swój idiotyzm?

        • 1 1

  • (1)

    Hołota na drodze i w rządzie chamstwo i obłuda w tej naszej Polsce .

    • 4 13

    • i kradną

      nie dodałeś

      • 1 1

  • (3)

    Ale bzdury! Jazda na suwak jest beznadziejnym pomysłem samym w sobie. Nie ma tu żadnych plusów. Polscy kierowcy to faktycznie w zdecydowanej większości prostata i chamówa do kwadratu ale i na zachodzie nie brakuje takich sytuacji jakie opisał autor

    • 9 24

    • Plus za uśmiech numeru:D (2)

      Naprawdę myślisz, że polscy kierowcy w zdecydowanej większości mają problem z... PROSTATĄ? I to do kwadratu? Jazda na zamek ma plusy, o ile kierujący się do niej stosują (na zachodzie znacznie częściej niż u nas - najwyraźniej miałam fart i trafiałam wyłącznie na kierowców bez problemów z prostatą;D)

      • 7 0

      • W Italii i Grecji masz prawdziwy suwak: prawo większego i silniejszego .

        O tych ze wschodu raczej przemilczę, bo może nagle połowa ich "kierowców" nagle wytrzeżwieje.

        • 5 0

      • Hahaha! Auto correct!! Przynajmniej ktoś się pośmiał!

        • 2 1

  • na jaki suwak ??? chyba na cwaniaka (1)

    niejednokrotnie widziałem jak cwaniaczek z końca długiej kolejki pojazdów ,podjeżdżał sąsiednim ,kończącym sie pasem ,na sam front kolejki i tam chciał na "suwak " .
    przypomina mi to pewna panią z Biedronki która wpychając się do kasy wolała ze "ona tylko mleczko ma " i nie musi stać w kolejce .

    • 15 12

    • ...i reszta jeleni powinna zrobić tak samo. Wówczas na obu pasach byłoby tyle samo aut i żadnych "cwaniaków".

      • 4 1

  • Ja zawsze wpuszczam jedno auto przede mnie, czasem nawet gdy stoję w korku pozwalam wjechać przede mnie ludziom wyjezdzajacym z uliczki po prawej. Uważam, że karma wraca i jeśli ja kogoś wpuszcze przede mną, to ktoś kiedyś mnie wpuści przed siebie.
    Wpuszczenie jednego auta przed siebie nie oznacza, że spóźnienia do pracy/na uczelnie czy gdzieś, gdzie jedziesz

    • 8 8

  • suwak

    Niema tego waszego (suwaka) nie ma korków, była by płynna jazda jednym pasem.CWANIACZKI robią korki .

    • 4 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon Infiniti znajduje się w:

 

Najczęściej czytane