• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jednokierunkowa Świętojańska: jak radzą sobie kierowcy?

Patryk Szczerba
7 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Na wjeździe na Świętojańską zamontowano tablicę zakazującą wjazdu samochodom. Na wjeździe na Świętojańską zamontowano tablicę zakazującą wjazdu samochodom.

Minął miesiąc od zmian w ruchu na ul. ŚwiętojańskiejMapka, którą od początku lipca autem można jechać tylko w kierunku al. PiłsudskiegoMapka. Wciąż nie wszyscy kierowcy stosują się do nowych zasad. - Najpierw pouczaliśmy, a od połowy lipca wystawiamy mandaty. Bywa ich nawet pięć dziennie - informują gdyńscy policjanci.



Jak oceniasz wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na Świętojańskiej?

Przypomnijmy:

  1. Od 4 lipca ul. Świętojańska jest jednokierunkowa na odcinku od skweru KościuszkiMapka do al. PiłsudskiegoMapka
  2. Trolejbusy i rowery mogą jeździć w obydwie strony.
  3. Przez to, że zniknęła ciągła linia, parkować można nadal po obydwu stronach ulicy.

Początkowo wprowadzenie jednego kierunku ruchu wywołało duże zamieszanie. Na tyle spore, że przez pierwsze dni porządku na skrzyżowaniu z al. Piłsudskiego musieli praktycznie przez całą dobę pilnować policjanci i strażnicy miejscy, pouczając kierowców o nowych zasadach jazdy.

Policjanci i znaki ostrzegające kierowców



Podczas weekendu, po wprowadzeniu zmian, patrol stał także przy skrzyżowaniu z ul. Armii Krajowej. Do 20 lipca pas do jazdy na wprost przez skrzyżowanie z al. Piłsudskiego w kierunku ul. 10 Lutego był wygrodzony, a tydzień wcześniej zniknęło wygrodzenie mające blokować chcących jechać Świętojańską w dół.

Obecnie kierowcom o zmianach w ruchu przypomina dodatkowa tablica z informacją o jednokierunkowej ul. Świętojańskiej.

Rowerzyści pojawili się w większej liczbie na ulicy, choć wielu nadal wybiera jazdę chodnikiem. Rowerzyści pojawili się w większej liczbie na ulicy, choć wielu nadal wybiera jazdę chodnikiem.
Efekty? Te pozytywne to większa liczba rowerzystów, którzy zdecydowali się zjechać z chodników, i mniej hałasu przy ulicy. Negatywne, o których piszą sami kierowcy, to częste nietypowe manewry próbujących zaparkować na miejscach "pod prąd" lub z nich wyjechać oraz trudności w wyprzedzaniu cyklistów podczas jazdy w kierunku urzędu miasta.

Wciąż sporo pracy mają policjanci z wydziału ruchu drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdyni, którzy przyznają, że samochodów jeżdżących "pod prąd" wciąż jest dużo. Kierowcy wyłapywani są najczęściej podczas regularnych objazdów patroli.

Nawet pięć mandatów dziennie



- Do połowy miesiąca stosowaliśmy pouczenia, ale obecnie karzemy już kierowców mandatami. Najczęstsze sytuacje wjazdu "pod prąd" na ul. Świętojańską nie dotyczą skrzyżowania przy UM, ale skrętów z bocznych ulic. Dziennie wystawiamy nawet cztery-pięć mandatów - informuje asp. sztab. Jarosław Biały, naczelnik Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Gdyni.
Władze miasta deklarują, że w najbliższym czasie nic się nie zmieni. Planowane są jedynie drobne korekty w zakresie oznakowania zatok postojowych.

Piesi nie muszą czekać na "zielone"



Wciąż nie będzie czynna sygnalizacja na skrzyżowaniu ulic Armii Krajowej i Świętojańskiej.

Na skrzyżowaniu z ul. Armii Krajowej nadal pozostaje wyłączona sygnalizacja świetlna. Na skrzyżowaniu z ul. Armii Krajowej nadal pozostaje wyłączona sygnalizacja świetlna.
- Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ul. Świętojańskiej z ul. Armii Krajowej została wyłączona pilotażowo. Zmiana ta związana jest z projektem pn. "Klimatyczne Centrum", którego jednym z priorytetów jest m.in. poprawa warunków ruchu dla pieszych i rowerzystów. Dzięki wyłączeniu sygnalizacji piesi nie muszą oczekiwać na sygnał zielony - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

W początkowym okresie porządku na Świętojańskiej pilnowały służby porządkowe

Miejsca

Opinie (438) ponad 10 zablokowanych

  • Jazda blachoszrotem ma byc utrudniona maksymalnie!!To zmniejszy popularnosc tych złomów trujacych spalinami. (9)

    • 21 85

    • Uluca

      Tylko te blachy trują teraz ul Władysława i ludzi tam mieszkających!

      • 0 0

    • Chory? (7)

      Do lekarza...

      • 20 8

      • Niestety to jest fobia. (1)

        I to widać z tendencją do pogłębiania się.

        • 9 4

        • u ciebie bez przerwy występuje od wielu tygodni cyklofobia, Kwaku

          być może także połączona z pieszofobią. Może się przerodzić w arteriosklerozę, uważaj. Codzienna forma aktywności fizycznej zalecanej przez WHO to 30 minut dziennie (szybki marsz wystarczy).

          • 1 1

      • chory to ty jests ale z braku mózgu to są rozwiazania z państw zachodnich (4)

        • 7 17

        • (1)

          Wszystkiego zakazać. Wtedy będzie idealnie.

          • 3 3

          • nawet komuniści nie zakazywali wszystkiego

            Wprowadzanie opłat za parkowanie to nie jest zmuszanie do korzystania z komunikacji miejskiej. Wprowadzanie zakazu korzystania z samochodu na wybranych ulicach to może być sensowne posunięcie. W wielu miastach niekomunistycznych stosowane z powodzeniem, z korzyścią dla wszystkich (może oprócz tych, którzy za komuny już mieli samochód jako członkowie nomenklatury i wierzyli, że kiedyś Gierek zapewni każdemu małego fiata, a okazało się, że teraz mają małego knuta.

            • 0 1

        • (1)

          Wszystko chcesz małpować z zachodu?

          • 6 5

          • A tak, z normalnych krajów komunisto,

            siedzący gdzieś w erze Gierka, co chciał zapewnić każdej polskiej rodzinie samochodzik.

            • 2 2

  • Ekstra sprawa (6)

    Jako gdańszczanin od razu świętojańska stała się przyjemniejsza do spacerowania, ludzie też jakby bardziej tam uśmiechnięci w porównaniu do nerwusów w autach :)

    • 61 182

    • Ulica

      Za to przy ul Władysława ,nie można już otworzyc okna! Hałas całe noce i dni!dramat!

      • 0 1

    • Świętojañska nie jest Gdańszczaninem! (1)

      • 6 6

      • 4 minusy

        od tych, co się zdalnie edukowali jeszcze przed pandemią.

        • 1 4

    • Uśmiechnięci ludzie w Gdyni? (1)

      To jakiś żart?!

      • 13 20

      • z wyjątkiem ciebie - tak :)

        • 10 2

    • Kłamiesz

      • 7 5

  • ulica

    PaNIE lUCYK dobra robota zrobić deptak na ul swiętojanskiej Będzie OK

    • 1 6

  • (5)

    Świentojańsko powinno się zamnknonć i zrobić deptak, ta ulica nie jest często używana. Władysława IV, 10 Lótego i Niepodległości tak samo.

    • 48 121

    • Switojanka

      Na ul Władysława już ni

      • 0 0

    • (1)

      Luty pisze się przez U otwarte hehe .
      Sory , ale aż oczy bolą

      • 7 2

      • Zburzyć Gdynię ! Postawić biedronkę!

        • 2 2

    • zamnknonć każdego kto tamoj wjedzie! (1)

      zamnknonć każdego kto tamoj wjedzie!

      • 8 2

      • Karzdego sie pisze.Jak piszesz to um pisać.

        • 6 1

  • Ale za to...

    wąska ul. Pawia jest dwukierunkowa. Czyli bilans jest OK.

    • 3 0

  • Kiedy powrót do normalności i dymisja (6)

    Osób odpowiedzialnych?

    • 69 10

    • Nie będzie żadnej dymisji płaczku. (1)

      • 2 6

      • Racja!

        Wystarczy taczka i paru krzepkich Gdynian.

        • 1 1

    • sposobem na przezwyciężenie niewygodnej formy "normalności" (1)

      jest eksperymentowanie z innowacjami. To właśnie dzieje się w Gdyni i wywołuje opór konserwatywnie nastawionej części mieszkańców. To mija w warunkach konsekwentnego pokazywania korzyści z wprowadzanych zmian. Wielu mieszkańców już je odczuwa i odbiera pozytywnie. Trzeba dodać do tego odpowiednią narrację, co się dzieje na tym portalu.

      • 2 1

      • Najbardziej podoba mi się

        Innowacyjny park kieszonkowy z asfaltu ("zieleń"), z krzakami w donicach ("drzewa"), betonowymi klocami ("ławki") i plamami z farby (jeszcze nie wiem po co).

        Brakuje mi tylko przysiadaków i koników bujanych na sprężynach dla mieszkańców, którzy wszystko odbierają pozytywnie. Nawet 20 lat niszczenia i zadłużania Gdyni. Bo to nie są mieszkańcy tylko tzw. element napływowy, który jest na etapie podziwiania plaży miejskiej i łabędzi.

        • 1 1

    • Władzy raz zdobytej

      Nie oddamy nigdy!

      • 1 1

    • Świętjańska.

      Może będzie dymisja ale odpowiedzialności żadnej.

      • 1 2

  • A gdyby tak jeszcze

    Jednokierunkowa dla pieszych? Bo kto radnym zabroni? No kto?

    • 7 1

  • Rowery na Świętojańskiej

    A co to za przyjemność jechać rowerem po ul. Świętojańskiej? To jak jazda betonowym tunelem. Ani w jedną, ani w drugą stronę nie sprawia mi to przyjemności. Jak rowerem, to tylko blisko wody albo lasu. Wyłączenie sygnalizacji na Armii Krajowej - bzdura. Tworzą się przez to ogromne korki, czyli "Klimatyczne Centrum" to chyba nie jest, no chyba, że centrum kumulacji spalin :-(

    • 3 1

  • Właśnie oglądam zdjęcia ulicy Świętojańskiej z lat 3o-tych ubiegłego wieku. Ulica była dwukierunkowa, (9)

    jezdnię przedzielały eliptyczne wysepki, okolone kostką brukową, a pośrodku nich posiano trawę. Wyglądało to bardzo estetycznie, chodniki były dość szerokie. Od tamtego czasu niewiele się zmieniło przy Świętojańskiej, szerokość została ta sama i można bez problemów utrzymać i chodniki i ruch dwukierunkowy i znajdą się miejsca dla samochodów.

    • 84 9

    • pokaż jeszcze statystyki uzależnienia mieszkańców od samochodów w latach 30-tych (7)

      ile samochodów było zarejestrowanych wówczas w Gdyni? Bardzo jestem ciekaw.

      • 6 8

      • Proszę bardzo. W 1936 roku Gdynia miała (6)

        ok 120.000 mieszkańców. Zarejestrowanych w samej Gdyni było 600 samochodów prywatnych, wszystkie urzędy były zmotoryzowane. W Gdyni było 6 salonów dealerów samochodowych, w tym Mercedes, Opel, a nawet amerykański Buick. Relatywnie, porównując tamte czasy, to było bardzo dużo. W okresie letnim samochodów przybywało, gdy zjeżdżali się letnicy. Jak myślisz, czy wówczas miasto ograniczało ich przyjazd podnosząc opłaty parkingowe, likwidując parkingi i utrudniając życie kierowcom? Nie. Zachęcano, by ludzie przyjeżdżali do Gdyni. Na marginesie jedynie dodam, że jednym z wlascieli salonu aut był Jan Skwiercz, którego rodzina niedawno odzyskała Skwer przy Topolowej, z której robi się ścieżkę rowerową, wbrew woli prawowitych właścicieli tego gruntu. Jeszcze chcesz coś wiedzieć?

        • 10 3

        • bardzo dziękuję za pracowitość. Pracowitość w udowadnianiu przyjętej z góry tezy oceniam na 5 (2)

          w 5 punktowej skali. Ocena jakości refleksji na takiej skali jednak dużo niższa. Gdyby miasto przed wojną wprowadzało opłaty parkingowe, to koszty zarządzania strefą płatnego parkowania byłyby wyższe niż wpływy z opłat - byłby to ekonomiczny nonsens. Zachęcanie ludzi do przyjazdu do Gdyni obecnie ma nadal sens - ale nie ma sensu zachęcanie ich, by robili to samochodem. Miejsc do parkowania za darmo nie starczyło by nawet dla mieszkańców. Warto odróżnić zachęcanie ludzi do przyjazdu w ogóle od zachęcania ludzi do przyjeżdżania samochodem. Wiele dobrze zarządzanych miast zachęca ludzi do przyjazdu poprawą warunków poruszania się po nich pieszo lub rowerem, zniechęcając mieszkańców i przyjezdnych do poruszania się po nich samochodami - tak jak zaczyna to robić Gdynia metodą zwaną przez Anglików willy nilly (chcąc - niechcąc). Coraz więcej przyjezdnych i mieszkańców zaczyna rozumieć sens takiej polityki i rezygnuje z korzystania z samochodu wybierając się do centrum Gdyni. Wszyscy na tym zyskują, nawet Szanowny Przedpiśca, któremu jeszcze raz dziękuję za pracowitość.

          • 0 1

          • Skoro co raz więcej przyjezdnych to rozumie, to dlaczego ich nie ma, gdzie oni są? (1)

            Bulwar świeci pustkami.

            • 0 1

            • Leniom sie w glowach poprzewracalo.

              Bulwar swieci pustkami? Chyba nie byles w Gdynii na bulwarze... zamiast opowiadac glupoty rusz sie i sprawdz. Do Warszawy czy Lodzi (czy jakiegokolwiek innego duzego miasta) tez sie nie jezdzi samochodem, bo nie ma miejsc parkingowych i poruszanie sie po miescie ma sens tylko komunikacja miejska.

              • 0 1

        • Tak, będą ścieżki rowerowe. A powrotu (1)

          do pełni dwukierunkowej Świętojańskiej nie będzie.

          I bredzisz totalnie nie zdając sobie sprawy z realiów roku 1936 do obecnych.

          • 2 3

          • Wyrzuci się z UM id.iotów to wszystko można zmienić i przywrócić!

            Wystarczy tylko odsunąć ich od władzy, której nigdy nie powinni sprawować.

            • 0 1

        • Brawo !

          Wiedzą i prawdą trzeba i można walczyć z hołotą, również tą urzędniczą.
          Niestety dzisiaj, władza wygrywa z prawdą, ale do czasu, jednak wiele ludzi ucierpi.

          • 5 2

    • Świętojańska jeden kierunek.

      Nie można robić nic normalnie.Trzeba robić i**otyczne pomysły za pieniądze podatników.Powinni płacić za swoje błędy.Jest problem w tym,że gdyby ci wszyscy rządzący mieli płacić za swoje i**otyzmy to nie będzie gdzie ich zamknąć.

      • 0 1

  • O co w tym chodzi?

    Po co to jest zrobione skoro 100m dalej jest sciezka rowerowa na Wladyslawa VI? Skoro 100m dalej jest ruch autobusowy na Wladyslawa VI? Swietojanska to centum handlowe po ktorym jezdzi sie samochodem po to jest to nazywane centum. Kto w Gdyni mowi centrum myslac o prezydium? Centrum to swietojanska bo tu mozna wszystko zalatwic. Ruch jednokierunkowy spoko ale wtedy ulice rownolegle ppwinny miec ruch przeciwny. I na co to oznakowwanie drog dla rowerow?

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Której marki modelem jest Mustang?

 

Najczęściej czytane