• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Już teraz warto zmienić opony przed zimą. Inaczej postoisz w kolejkach

Maciej Naskręt
13 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Oponę zimową poznamy po małych nacięciach - lamelkach. Zapewniają one lepszą przyczepność do nawierzchni. Oponę zimową poznamy po małych nacięciach - lamelkach. Zapewniają one lepszą przyczepność do nawierzchni.

Plus 7 st. Celsjusza za oknem rano? To znak, że nadszedł czas, aby zmienić opony na zimowe. Warto zrobić to wcześniej, przed pierwszymi opadami śniegu, bo utkniemy kolejkach przed warsztatami. W tym sezonie za przełożenie opon wydamy od 50 do 250 zł.



Kiedy zmieniasz opony z letnich na zimowe w swoim aucie?

Sprawdź gdzie w Trójmieście można kupić i zmienić opony w aucie.

Gdy temperatura jesienią zaczyna spadać poniżej 7 st. Celsjusza to znak, aby założyć na koła zimowe opony. Czemu? ponieważ już przy tej temperaturze letnie ogumienie traci właściwości jezdne. Wielu kierowców nie bierze sobie tej zasady do serca, przez co w warsztatach trudniących się zmianą opon ciężka praca i nawał klientów zaczyna się dopiero od opadów pierwszego śniegu. Tworzą się wtedy kolejki.

Wulkanizatorzy ostrzegają właścicieli aut przed odkładaniem wymiany na ostatnią chwilę. - Na zmianę opon tuż po pierwszych opadach śniegu kierowcy mogą poczekać nawet dwa dni. Część kierowców nie z naszej winy odjedzie z kwitkiem. A przecież jazda autem na letnich oponach w zimowych warunkach sprawia, że ryzyko wypadku lub kolizji jest ogromne. Lepiej już zostać w domu - opowiada pan Janusz, który prowadzi warsztat wulkanizacyjny na Olszynce.

Co w tym sezonie będą zakładać na koła kierowcy? - Co roku klienci sięgają po opony średniej klasy, w cenie od 150 do 250 zł za sztukę. Myślę, że niewielu skusi się na popularne za naszą zachodnią granicą opony gwarantujące oszczędność spalania paliwa - mówi pan Janusz.

Większość kierowców wciąż korzysta z opon wielosezonowych. Mało tego, wulkanizatorzy alarmują, że spore grono kupuje też opony używane, których cena - znacząco niższa od nowych opon - zachęca do zakupu. Niestety wybór takiego ogumienia może okazać się nieudaną inwestycją. Warto przed zakupem zasięgnąć wtedy opinii w renomowanej stacji wymiany i naprawy opon.

Wśród kierowców jest grupa osób, które nie przejmują się sezonową zmianą opon. Przekonują, że ich bezpieczeństwo nie zależy od ogumienia na kołach, a od techniki i stylu jazdy. Ilu jest takich kierowców? Trudno powiedzieć, bowiem nikt nie ewidencjonuje liczby aut, w których kierowcy zmienili opony.

Sprawdziliśmy ile kosztuje w Trójmieście sezonowa wymiana opon. Za zdjęcie i założenie opony na cztery koła wraz z ich wyważeniem zapłacimy zapłacimy od 50 do nawet 250 zł. Ceny uzależnione są od rodzaju felgi i kształtu opony.

Przed zakupem opon warto sprawdzić nie tylko ich stan, ale też jej termin ich ważności. Przeterminowane ogumienie ma gorsze właściwości jezdne - szybciej ulega zniszczeniu.

Policja informuje, gdzie i kiedy należy stosować łańcuchy przeciwpoślizgowe

Używanie łańcuchów przeciwślizgowych na oponach dozwolone jest tylko na drodze pokrytej śniegiem (art. 60 ust. 3 prawa o ruchu drogowym).

W okresie zimowym należy wyposażyć pojazd w łańcuchy przeciwślizgowe. Na pewno będą niezbędne, gdy będziemy udawać się na wypoczynek w góry.

Na drogach nie pokrytych śniegiem używanie łańcuchów przeciwślizgowych powoduje uszkodzenie nawierzchni oraz brak przyczepności kół pojazdu. Bezwzględnemu zakazowi podlega używanie opon z umieszczonymi na nich trwale elementami przeciwpoślizgowymi - opon z kolcami.

Na niektórych drogach może zostać wprowadzony obowiązek stosowania łańcuchów przeciwślizgowych - znakiem C-18 "nakaz używania łańcuchów przeciwślizgowych", który oznacza nakaz ich stosowania na co najmniej 2 kołach napędowych pojazdów silnikowych. Pod znakiem może być umieszczona tabliczka oznaczająca pojazd, którego znak dotyczy (tabliczki T-23a do T-23j). Nakaz ten odwoływany jest znakiem C-19 "koniec nakazu używania łańcuchów przeciwślizgowych".

Opinie (130) 7 zablokowanych

  • warto

    Ja już też wymieniłem ponieważ samochód już nie trzyma się drogi .Kupiłem sobie barum polaris 2 i te opony powinny się spisać!

    • 0 0

  • Kazdy z nas moze sam przekonac sie jak to jest z oponami.

    Wystarczy nie zalowac pieniedzy (srednio 60zl) i poczekac na opady sniegu.Gdy juz spadnie to polecam przejechac sie i przetestowac zachowanie auta.Nastepnie zmieniamy opony na zimowe i testujemy zachowanie auta na zimowych oponach.
    Trudne????
    Teraz juz wiemy co jest lepsze...i piszemy ludziom na forum o wynikach.Problem jest taki,ze wiekszosc nie uwierzy i bedzie gadac to co jezyk przyniesie ze slina.A Ty zostaniesz ze swoim testem sam.I pomyslisz :' Po co ja wogole staralem sie wyraziec swoja opinie skoro i tak sie ze mnie smieja i podwazaja moje testy. A z pewnoscia wielu z nich nigdy nie zrobilo podobnego testu.

    • 3 0

  • Zgadza się... (3)

    ... ale najgorsza nawet zimówka jest kilka razy lepsza od najdroższej, najlepszej letniej opony jak jedziesz do pracy o 6-tej rano po całonocnych opadach śniegu.

    Wybór należy do kierowcy: czy woli ryzyko dłuższego o 20% hamowania na suchej nawierzchni przy oponach zimowych czy dłuższego o 200% hamowania na nawierzchni ośnieżonej przy oponach letnich.

    • 14 4

    • Jakos jezdze (2)

      Na wielosezonowych od dwudziestu lat i nie ma problemu,w miare nowy sprawny samochod i dobre wielosezonowe opony a jak pogoda jest beznadziejna to nalerzy zwolnic ot i cala recepta.

      • 8 3

      • Marek niedzielny wyjazd do kosciola sie nie liczy!!!

        Nie oszukuj!!!

        • 0 0

      • Marek po co wypisujesz te głupoty

        sieroty pojadą tak jak ty i zakorkują całe trójmiasto.

        • 5 3

  • Napiszcie na jakich oponach jeździcie i czy polecilibyście zakup. (11)

    Sava Eskimo S3 165/70/R13

    Kupiłbym je jeszcze raz :)

    • 7 25

    • goodyear ultragrip 7+ (1)

      Na sniegu rewelacja. Na deszczu rowniez dobrze sie sprawuja.

      • 6 2

      • Mam je w Oplu Vectra B

        Sa naprawde niezle na wodzie i sniegu czuje sie pewnie!

        • 0 0

    • polecam mało znaną markę

      vredestain, te laczki seryjnie montowane są w subaru

      • 0 0

    • zimówki Dunlop Winter Sport
      letnie Falkeny

      Jedne i drugie polecam.

      • 0 0

    • letnie Yokohama A.Drive AA01
      zimówki Yokohama W.drive V902A

      monotematycznie, ale mogę polecić z czystym sumieniem. letnie kończą sezon 3, zimówki kupiłem ostatniej zimy.

      • 0 0

    • to juz lepiej doloz grosik i kup

      uniroyal MS Plus 6 - 138zl. Tansza wersja continentala. Chyba ze masz kase na continental.

      • 0 1

    • Firestone Winterhawk (1)

      205/55/16 - polecam

      • 0 2

      • "...205/55/16 - polecam.."

        do mojego deawoo tico ?
        jak ?

        • 5 1

    • DUNLOP SP Winter Response 185/60 R14
      Polecam na zimę , dają świetnie radę na śniegu. Na lodzie to tylko kolce .

      • 2 3

    • (1)

      Nokian W 165/70/R13. Dobre póki kord nie pęknie. Świetnie się trzymają drogi, jednak bardzo łatwo je zniszczyć na naszych dziurexach.

      • 2 1

      • Jeździłem na Savach Eskimo bez ABS

        O Jezusie co za stresy czasem przeżyłem. No ale to dlatego że te opony w odróżnieniu od markowych nie rekompensują głupoty kierowcy. Polecam Godyeary (takie jak na zdjęciu). Moim zdaniem rewelacja.

        • 3 3

  • JA TEZ JUZ ZABEZPIECZONA (1)

    ja juz tez wymienilam i nie bede stala w kolejkach ktore sie zroia i to pewnie za pare dni hehe\\

    TEZ wymienilam na małomiejskiej panie macieju i rzeczywiscie nie bylo zadnych zgrzytow hehe

    • 0 6

    • zabezpieczona...

      guuuumowe te oponki co?

      • 0 0

  • (6)

    Barum rulez

    • 12 24

    • Nokian WR G2, w swojej klasie cenowej bezkonkurencyjne a niektórzy twierdzą że przebijają nawet te najdroższe... polecam.

      • 0 0

    • (3)

      A co! Oryginalne Czeskie oponki do skody! Tylko i wyłącznie panowie w kapeluszach oraz komiwojażerowie na nich jeżdżą.

      • 2 9

      • (2)

        Tylko, że Czesi nie robią opon :) Matadory nie są czeskie.

        • 4 0

        • mski (1)

          robią Savy - całkiem niezłe

          • 3 0

          • ja mam Yokohamy a-Drive. Mogę polecić.

            • 1 0

    • Wypisujcie marki opon na których się "przejechaliście".

      Goodyear Excellence

      • 1 10

  • a ja tam wolę (2)

    A ja tam wolę zmieniać alusie razem z oponkami mam dwa kompleciki jeden z letnimi drugi z zimówkami pół godzinki w garażu i kółka zmienione, więc jak na razie czekam sobie spokojnie na śnieżek. :)

    • 2 0

    • a kierownica od 80 drzy jak w duzym fiacie na leśnej drodze:-)

      pozdrowienia dla gimbusów na lekcjach informatyki

      • 0 1

    • takie proste?

      a wyważanie pewnie na kolanie i kiera prawie zęby wybija

      • 2 3

  • (11)

    A cóż to za wspaniałe miejsce gdzie zmieniają opony za 250 zł?

    • 57 1

    • Wiesz nie mowa tu o skodzie octavii :-) bo to za 40zł nawet na kaszubach a o samochodach z oponami zero pressure ale ty nawet (1)

      nie wiesz co to jest prawda ach ci gdańscy octaviacy w swych firmowych białych kratkownicach

      • 1 3

      • octavia to przyzwoite auto z normalnym bagażnikiem

        • 2 1

    • A mnie to nie obchodzi (6)

      Mam założone zimówki na wyważone już felgi. Wystarczy tylko zdjąć koła z letnimi oponkami i przykręcić te z zimówkami. Robota może na jaką godzinkę, a ile zaoszczędzonej kasiutry...

      • 14 4

      • co ty pleciesz za kazdym razem trzeba...

        ... wyważać opony przy zmianie, zresztą ja robię to w carmanie i każdą alufelge trzeba wyważyć komputerek pokazuje co i jak więc baranku powodzenie ci życzę w twojej fantazją

        • 2 0

      • (1)

        a wyważanie? opony się zużywają.

        • 5 1

        • a zbieżność??

          Jak masz dobrze ustawioną zbieżność to opona będzie się zużywać tak samo i nie musisz ponownie wyważać kół. Warunek jest jeden, musisz podpisać które koło pochodzi z której osi (np lewa tył) i później tak zakładać jak było przed zdjęciem z osi.

          • 0 3

      • jaką wartością momentu przykręcasz? (1)

        • 3 0

        • na chwilę - moment.

          • 5 1

      • też tak robiłem, ale powyginałem już klucz Za stówke to by się nie pogiął

        • 7 0

    • to promocyjna cena dla 18-kołowców

      • 0 0

    • Cena generalnie rośnie z rozmiarem i kolorem felgi...

      • 6 0

  • w Zelistrzewie kozy kują

    tobie to też trzeba zmienić śrubę bo ci się kręci nie w tą stronę co trzeba,a
    ponadto kup parę litrów oleju bo masz poważne braki, co widać po twoim wpisie.

    • 3 0

  • Nasladowanie i powolywanie sie na amerykancow i kanadyjczykow (11)

    nie swiadczy zbyt dobrze o inteligencji wypowiadajcych sie

    • 8 4

    • Jasne ze nie (10)

      W koncu my Polacy jestesmy najmadrzejsi tam mieszkaja same tempaki.

      • 6 2

      • (9)

        To ze amerykanie fastfoody i wygladaja jak slonie, tez ci imponuje?

        • 2 3

        • a to, że praktycznie naród bez historii i korzeni ale potrafi ciężko pracować (8)

          i drenować technlogie z całego świata. To mi imponuje. Polska w wielu publikacjach przedstawiana jest dość archaicznie - wóz drabiniasty, babinka zakutana w chusty, zapijaczony typ prowadzący rower poboczem drogi przy PGR i czego to dowodzi?!

          • 1 1

          • Drenowac technologie?! Co to znaczy (7)

            moze zabierz sie wpierw za polski, koles.

            Twoje przyklady niczego nie dowadza, to zwykle stereotypy. Natomiast to, ze amerykanie sa ograniczeni i dosc glupi to mialem okazje sprawdzic wiele razy w moim zyciu

            • 2 1

            • Horyzonty to masz dość wąskie, no cóż w naszych czasach (6)

              internet jest dla każdego - KOLEŚ - drenaż technologii, czy drenaż mózgów - sprawdź w wikipedii ;) Dlaczego są ograniczeni i głupi, w naszym mniemaniu, bo mają na wszystko procedury, a my doomni Polcy, wszystkie procedury mamy w ... poważaniu, najgłębszym.
              Z drugiej strony każdy naród ma oddziały kretynów, czego dowodem są dysputy na forum ;)

              • 4 1

              • (5)

                rzeczywiscie horyzonty to maja bardzo szerokie, bo nie potrafia nawet swojego kraju na mapie wskazac, a jak nie maja twoich tzw. procedur to nie potrafia nic spontanicznie zrobić.

                P.S. co do drenazu to poslugujesz sie jakas bezsensowna skas zaslyszana nowomowa. drenaż według Slownika polskiego PWN:

                1. «sieć drenów, podziemnych kanałów itp. służąca do osuszania gleby i regulowania stopnia jej wilgotności»
                2. «osuszanie gruntów za pomocą drenów»
                3. «działania zmierzające do zmniejszenia ilości pieniędzy na rynku»
                4. «odprowadzanie z organizmu ropy, krwi, żółci lub innych płynów za pomocą drenów»

                • 0 2

              • nie dokuczam Ci bardziej, nie czepiam się literówek, składni itp. (3)

                http://sjp.pwn.pl/slownik/2996698/drenaz-mozgow

                stan z teraz.

                Sprawdź najpierw.

                • 0 0

              • tez nie chce mi z toba dyskutowac (2)

                drenaz mozgow to co innego niz drenaz technologii matole, jest to utarte sformulowanie, ktore stosuje sie tylko w tym polaczeniu.

                Ty bedzies mnie uczyl skladni?! Lepiej sprawdz sobie, jak sie pisze "tempak"

                Aufwidezejn

                • 1 0

              • Ktoś Cię musi uczyć jak widać. (1)

                "Matole+tempak"= Twoje IQ

                • 0 0

              • pal gume czopku

                • 0 0

              • Daruj, dostałeś minusa za lenistwo

                • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w logo Alfa Romeo?

 

Najczęściej czytane