• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Już teraz warto zmienić opony przed zimą. Inaczej postoisz w kolejkach

Maciej Naskręt
13 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Oponę zimową poznamy po małych nacięciach - lamelkach. Zapewniają one lepszą przyczepność do nawierzchni. Oponę zimową poznamy po małych nacięciach - lamelkach. Zapewniają one lepszą przyczepność do nawierzchni.

Plus 7 st. Celsjusza za oknem rano? To znak, że nadszedł czas, aby zmienić opony na zimowe. Warto zrobić to wcześniej, przed pierwszymi opadami śniegu, bo utkniemy kolejkach przed warsztatami. W tym sezonie za przełożenie opon wydamy od 50 do 250 zł.



Kiedy zmieniasz opony z letnich na zimowe w swoim aucie?

Sprawdź gdzie w Trójmieście można kupić i zmienić opony w aucie.

Gdy temperatura jesienią zaczyna spadać poniżej 7 st. Celsjusza to znak, aby założyć na koła zimowe opony. Czemu? ponieważ już przy tej temperaturze letnie ogumienie traci właściwości jezdne. Wielu kierowców nie bierze sobie tej zasady do serca, przez co w warsztatach trudniących się zmianą opon ciężka praca i nawał klientów zaczyna się dopiero od opadów pierwszego śniegu. Tworzą się wtedy kolejki.

Wulkanizatorzy ostrzegają właścicieli aut przed odkładaniem wymiany na ostatnią chwilę. - Na zmianę opon tuż po pierwszych opadach śniegu kierowcy mogą poczekać nawet dwa dni. Część kierowców nie z naszej winy odjedzie z kwitkiem. A przecież jazda autem na letnich oponach w zimowych warunkach sprawia, że ryzyko wypadku lub kolizji jest ogromne. Lepiej już zostać w domu - opowiada pan Janusz, który prowadzi warsztat wulkanizacyjny na Olszynce.

Co w tym sezonie będą zakładać na koła kierowcy? - Co roku klienci sięgają po opony średniej klasy, w cenie od 150 do 250 zł za sztukę. Myślę, że niewielu skusi się na popularne za naszą zachodnią granicą opony gwarantujące oszczędność spalania paliwa - mówi pan Janusz.

Większość kierowców wciąż korzysta z opon wielosezonowych. Mało tego, wulkanizatorzy alarmują, że spore grono kupuje też opony używane, których cena - znacząco niższa od nowych opon - zachęca do zakupu. Niestety wybór takiego ogumienia może okazać się nieudaną inwestycją. Warto przed zakupem zasięgnąć wtedy opinii w renomowanej stacji wymiany i naprawy opon.

Wśród kierowców jest grupa osób, które nie przejmują się sezonową zmianą opon. Przekonują, że ich bezpieczeństwo nie zależy od ogumienia na kołach, a od techniki i stylu jazdy. Ilu jest takich kierowców? Trudno powiedzieć, bowiem nikt nie ewidencjonuje liczby aut, w których kierowcy zmienili opony.

Sprawdziliśmy ile kosztuje w Trójmieście sezonowa wymiana opon. Za zdjęcie i założenie opony na cztery koła wraz z ich wyważeniem zapłacimy zapłacimy od 50 do nawet 250 zł. Ceny uzależnione są od rodzaju felgi i kształtu opony.

Przed zakupem opon warto sprawdzić nie tylko ich stan, ale też jej termin ich ważności. Przeterminowane ogumienie ma gorsze właściwości jezdne - szybciej ulega zniszczeniu.

Policja informuje, gdzie i kiedy należy stosować łańcuchy przeciwpoślizgowe

Używanie łańcuchów przeciwślizgowych na oponach dozwolone jest tylko na drodze pokrytej śniegiem (art. 60 ust. 3 prawa o ruchu drogowym).

W okresie zimowym należy wyposażyć pojazd w łańcuchy przeciwślizgowe. Na pewno będą niezbędne, gdy będziemy udawać się na wypoczynek w góry.

Na drogach nie pokrytych śniegiem używanie łańcuchów przeciwślizgowych powoduje uszkodzenie nawierzchni oraz brak przyczepności kół pojazdu. Bezwzględnemu zakazowi podlega używanie opon z umieszczonymi na nich trwale elementami przeciwpoślizgowymi - opon z kolcami.

Na niektórych drogach może zostać wprowadzony obowiązek stosowania łańcuchów przeciwślizgowych - znakiem C-18 "nakaz używania łańcuchów przeciwślizgowych", który oznacza nakaz ich stosowania na co najmniej 2 kołach napędowych pojazdów silnikowych. Pod znakiem może być umieszczona tabliczka oznaczająca pojazd, którego znak dotyczy (tabliczki T-23a do T-23j). Nakaz ten odwoływany jest znakiem C-19 "koniec nakazu używania łańcuchów przeciwślizgowych".

Opinie (130) 7 zablokowanych

  • Opony zimowe (11)

    Dla frajerow ktorzy dali sobie wmowic ze jest im tp potrzebne no i oczywiscie dobre dla oponiarskiego biznesu.Ja przez kilka lat mieszkalem w Kanadzie i jak wiekszosc tam osob jezdzilem na oponach wielosezonowych to samo w Polsce.

    • 17 10

    • Są miejsca w Kanadzie (6)

      w których nawet zimą temperatura rzadko spada poniżej 7C.
      Ale jeśli chcesz mi wmówic, że w Montrealu itp nie zmieniają opon - sorry.

      • 3 5

      • Toronto kolego (5)

        Klimat podobny do Montrealu i wiekszosc jezdzi nawet w zimie na oponach wielosezonowych a ludzie maja przecietnie znacznie wiecej pieniedzy od Polakow,wypadkow tez jest znacznie mniej niz w Polsce.Acha tak z ciekawosci gdzie sa te miejsca w Kanadzie gdzie temperatura nie spada ponizej 7 C?

        • 8 2

        • potwierdzam (1)

          niepotrzebnie nowy temat otworzyłem powyżej...
          Okolice Motrealu i Toronto - zimś potrafi być - 25`C
          I nie znałem nikogo kto opony zmieniał na zimówki.

          • 4 2

          • bo z biedakami tylko miales do czynienia i ich gratami

            oni wola wydac na chlanie niz na opony

            • 2 3

        • Victoria i okolice B.C. (2)

          A opony wielosezonowe - jak wszystko co jest uniwersalne - ani zima ani latem nie są super.
          No i wypadki ??? Jak byłeś i jeździłeś po Kanadzie to naiwnie porównujesz nasze ulice i nowoczesne trasy, ulice, autostrady do tamtejszych

          • 1 3

          • Nie tylko bylem

            Ale i mieszkalem a co do drog kolego to czy probowalws jechac w okolicach Toronto? Zapewniam Cie wszystko zakorkowane i na autostradzie a tym bardziej w miescie w godzinach szczytu to jest koszmar.

            • 1 2

          • W B.C

            Tempetatura tez potrafi spasc ponizej zera a nawet jesli jest powyzej to w 80% leje tam deszcz.

            • 1 0

    • gadka w stylu "wiem lepiej po byłem za granicą" (3)

      i to nie byle gdzie. Ho, ho aż w Kanadzie. Ogarnij się chłopie, teraz wszyscy wyjeżdżają za granicę.

      • 4 1

      • hehe (2)

        a u nas w warszawie....

        tylko takich tu brakuje ;)

        • 1 0

        • a u Ciebie Johny w Meksyku, to jak jest?? (1)

          • 1 0

          • a u nas w Meksyk to my nie używajom zimowych oponów, tylko jadymy na osiolkach

            • 3 0

  • Z tym +7 to totalna bzdura (8)

    Nabijanie kabzy oponiarzom. Wystarczy poczytać niezależne serwisy, aby dowiedzieć się że zimówki są lepsze ale tylko na śniegu i lodzie. Reszta to ściema.

    • 54 8

    • lepiej po prostu się przejechać samemu samochodem na zimowych i letnich oponach (4)

      i nie kupować opon z "biedronki" w typie Dębica i chińszczyzna.
      Zimowe opony wcale nie muszą być lepsze na nawierzchni bez śniegu. Wystarczy, że są tak samo dobre.

      • 1 3

      • Dębice są rewelacyjne na śniegu nawet w Alpach ale jak ktoś jest mądry inaczej to nieporadzisz

        dębice są bardzo trwałe a na śniegu lepsze od michelin A3 czy Bridgestone LM ale trzeba samodzielnie sprawdzic a jak ktos nie sprawdzi to bredzi

        • 1 3

      • Ma Kolega uprzedzenia (2)

        W dyskontach spożywczych kupowanie "niemarkowych" opon, producenta powideł, może i nie jest najlepszym pomysłem, ale akurat Dębica moim zdaniem jest jedną z najlepszych propozycji "ze średniej półki" na rynku.

        Nie wiem skąd u Kolegi uprzedzenie do marki Dębica.

        • 10 1

        • miałem Dębickie opony zimowe

          każde hamowanie na mokrej jezdni to był wielki stres.

          • 1 3

        • ze średniej półki?

          dobre ;) zimówki Dębicy mają fatalne opinie. co do letnich to się zgodzę - kupiłem auto z takimi i dobrze trzymają asfaltu. gdyby tylko jeszcze były cichsze.

          • 1 4

    • Zgadza się... (2)

      najgorsza opona letnia była i tak kilka razy lepsza od najlepszej zimówki na suchym podczas testu hamowania!

      • 14 2

      • Tak ale....

        jak się rano obudzisz i będzie biało to żadna letnia opona nie pomoże. Pojedź wtedy do warsztatu i stój w kolejce do wymiany kilka godzin...

        • 4 9

      • nie bój, nie bój, zaraz będziesz miał permanentny solankowy śluz na jezdni

        • 8 2

  • to sa opony blotno-sniegowe

    a nie zimowe. A blota i sniegu jeszcze dlugo nie bedzie.

    • 5 2

  • dzisiejsza pogoda pozdrawia kierowców

    szczególnie tych, którzy zmienili już opony

    • 4 2

  • Koła drabiniaste

    Kiedyś, dziesiątki lat temu takie używano i nie było dylematów. Kowal wykonywał montaż i wio szalony.

    • 2 0

  • ??? (3)

    a ja mam dylemat czy zakupic felgi stalowe czy alusy do mojej nowej audicy na zime :) hehehe

    • 1 24

    • stalowe opony

      i gumowe fele

      • 4 0

    • zakladaj

      stalowe

      • 2 1

    • rada

      kup drewniane

      • 14 0

  • A ja już wymieniłem na zimówki i polecam to zrobić jak najszybciej :) (6)

    • 20 22

    • A ja wymieniłam jeszcze w kwietniu na zimówki! (2)

      Szybka i wściekła

      • 13 4

      • a ja na łąńcuchach śmigam (1)

        • 4 3

        • ja na gołych felgach. jak są korki na grunwaldzkiej to wbijam na torowisko.

          • 6 0

    • Piotr Ty czy Monika wymieniła ??

      • 2 2

    • Ja wymieniłem już 2 lata temu (1)

      • 16 2

      • wymień lepiej sobie głowę, może pośmigasz 2 lata na nowej...

        • 5 11

  • Ciekawe, czy

    w Stanach sie tez przewozi 20 osób w busie dla 6?

    • 3 0

  • polecam artykul na Interii: (2)

    http://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/bezpieczenstwo/news/zimowki-moga-zabic,1544099,324
    poza tym wystarczy raz zainwestowac w drugi komplet felg i nie trzeba stac w kolejkach, samemu mozna sobie przelozyc kompletne kola, przekladanie opon raczej nie wyjdzie im na dobrze i po kilku razach pekna druty...

    • 2 3

    • wyważasz samemu i przykręcasz kluczem dynamometrycznym (1)

      z zalecaną wartością momentu?

      • 1 2

      • a widziales z jakim momentem przykrecaja Tobie kola w warsztacie?

        uzywaja z reguly klucza pneumatycznego...
        mojemu koledze odpadlo kolo po wizycie w warsztacie... zapomnieli dokrecic, dobrze, ze jechal wolno...
        oba komplety opon sprawdzilem na wywazarce rok po roku i nie bylo czego wywazac...
        chyba ze kolega zawsze sciera opony tylko w jednym miejscu... albo ma warsztat wulkanizacyjny :D

        • 1 0

  • trza wymienic bo potem beda kolejki ja cos

    ja juz wymienilem z tym ze w jednym aucie trza bylo kupic bo nie mialem i musze powiedziec ze kupilem uzywki i jest ok
    najlepiej w tej chwili na ulicy małomiesjskiej bo maja nowa dostawe opon i szybko zmieniaja !!!!!
    w innych warsztatach krecili nosem i jakos dziwne podejcie maja dziwne w dzisiejszcyh czasach tak tarktowac klienta a na malo miejskiej sa juz przygotowani

    lepiej uniknac kolejek!!!!

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Stelvio to model z oferty którego producenta?

 

Najczęściej czytane