• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kable rozruchowe: jak je podłączyć prawidłowo?

mJ
5 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (46)
Z tego artykułu dowiecie się, jak poprawnie używać kabli rozruchowych. Z tego artykułu dowiecie się, jak poprawnie używać kabli rozruchowych.

Kable rozruchowe - jak je podłączyć? Zima wciąż nie rozkręciła się na dobre, ale już teraz noce bywają mroźne. Można więc "sezon na kable rozruchowe" uznać za otwarty. W tym artykule podpowiadamy, jak poprawnie podpiąć kable.




Czy potrafisz wymienić akumulator w aucie?

Kable rozruchowe: kto "pożyczy" trochę prądu?



Kiedy temperatura spada, automatycznie spada pojemność akumulatorów w pojazdach. W wielu przypadkach kończy się to niestety problemem z uruchomieniem silnika. Zazwyczaj pech dopada w mroźny poranek, gdy jest jeszcze ciemno, a my spieszymy się do pracy. Nie pozostaje nam nic innego, jak znaleźć inny środek transportu albo pomocną osobę, która "pożyczy" trochę prądu.

Jeśli nie uda wam się nikogo znaleźć, rozwiązaniem może być zamówienie taksówki. Taksówkarz bez większego problemu powinien pomóc odpalić samochód. Jeśli sami nie dysponujecie kablami rozruchowymi, zamawiając taksówkę, koniecznie zapytajcie, czy posiada je taksówkarz. Koszt takiej usługi nie powinien przekroczyć kilkudziesięciu złotych.

Jak przechowywać opony? Jak przechowywać opony?

Kable rozruchowe: trochę teorii krok po kroku



Zimą akumulatory w autach dostają mocno w kość. Zimą akumulatory w autach dostają mocno w kość.
W teorii najlepiej jest pobierać prąd od drugiej, niezamontowanej w aucie baterii. W większości przypadków kończy się jednak na poborze prądu bezpośrednio z drugiego pojazdu. Co ważne, akumulator dawcy powinien mieć podobną lub większą pojemność od waszego akumulatora. Jeśli "pożyczacie" prąd od auta z akumulatorem o mniejszej pojemności, to może to doprowadzić do rozładowania baterii w samochodzie dawcy.

Warto również pamiętać, że silnik pojazdu, z którego pobierany jest prąd, powinien zostać odpalony dopiero po poprawnym podłączeniu kabli rozruchowych. W obu pojazdach należy wyłączyć wszystkie odbiorniki prądu, takie jak: radio, światła czy ogrzewanie szyb.

Pojazd, z którego pobierany jest prąd, należy ustawić blisko waszego - najlepiej maskę w maskę. Bywa, że podpięcie kabli może skomplikować niekorzystne ustawienie pojazdu, utrudniające dostęp do akumulatora. Albo gdy bateria znajduje się np. w bagażniku, a wy zaparkowaliście auto tyłem przy samej ścianie czy też innym samochodzie. Problem rozwiązują długie kable (nawet 5 m długości).

Sklepy z akumulatorami - Gdańsk, Gdynia, Sopot



Jak prawidłowo podłączyć kable rozruchowe?



Zasada jest prosta: zawsze podpinamy plus do plusa, a minus do minusa. Bardzo ważna jest kolejność. Nieprawidłowe podłączenie może skutkować zwarciem i awarią.

  1. Chwyć za czerwony przewód (plus) i w pierwszej kolejności podepnij go do dodatniej klemy akumulatora "biorcy prądu", a następnie do baterii "dawcy".
  2. Pora na kabel czarny (minus). Jedną końcówkę podłącz do minusa sprawnego akumulatora.
  3. Drugi zacisk kabla czarnego podepnij do tzw. masy (uziemienie), czyli do metalowego elementu pod maską niesprawnego auta (np. krawędź blachy w komorze silnika albo głowica cylindrów).
  4. Uruchom silnik "dawcy". Jednostka powinna pracować kilka minut na nieco wyższych obrotach (ok. 1,5 tys. obr./min).
  5. Podejmij próbę awaryjnego uruchomienia pojazdu.

Kable rozruchowe odłączamy dokładnie w odwrotnej kolejności niż przy ich podłączaniu - zaczynając od minusa. Warto - zanim podłączycie kable - starannie oczyścić klemy obu akumulatorów z brudu i tlenku ołowiu. Najlepiej poradzi sobie druciana szczotka.

Co istotne, jednorazowe "kręcenie" rozrusznikiem nie powinno trwać dłużej niż 10 sekund. Po nieudanej próbie odczekajcie kilka minut. Jeśli około pięć takich prób nie przyniesie efektu, odpuśćcie dalszą "reanimację".

Jeśli jednak operacja zakończy się sukcesem, pamiętajcie, aby po powrocie do domu akumulator doładować prostownikiem. Jeżdżąc jedynie na krótkich odcinkach, po mieście, możecie być w zasadzie pewni, że alternator nie będzie w stanie optymalnie podładować baterii.

Kable rozruchowe: jakie kupić?



Jeśli nie posiadacie własnych kabli rozruchowych, zalecamy ich zakup. Warto wozić je w bagażniku auta.

Kable rozruchowe powinny mieć odpowiedni przekrój - nie mogą być ani zbyt cienkie, ani zbyt grube. Do podładowania akumulatora w aucie z silnikiem benzynowym wystarczy grubość 25 mm kw., natomiast dla jednostek wysokoprężnych - 35 mm kw.

Istotne jest także, jaki prąd rozruchowy kable są w stanie przenieść. Najtańsze przewody oferują maksymalne natężenie na poziomie 100-200 A, natomiast droższe i lepsze - około 1000 A.

Dobrej jakości kable rozruchowe to wydatek rzędu 100-200 zł.

Przygotowanie auta do zimy. Co warto wozić w bagażniku? Przygotowanie auta do zimy. Co warto wozić w bagażniku?
mJ

Opinie (46) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Juz nie dziwia mnie takie artykuły jak prawidłowo podłaczyc kable:) (3)

    Widząc że kierowcy jeżdżą bez powietrza w kołach bez świateł , na długich na przeciwmgielnych, nie potrafią nawet usiać prawidłowo za kierownicą czy nie wiedza gdzie dolewa się olej czy płyn do spryskiwaczy, nie wiedzą że na strzałce zielonej trzeba się zatrzymać i ba....że należy się zatrzymać przed zbliżającym sie pieszym do przejścia to jestem za zamieszczaniem takich artykułów!

    i prośba ..."kierowcy zawodowcy wszelkiej maści" czasem warto rozwiązać quiz komunikacyjny to sprawdzicie swój poziom wiedzy i zapewniam że będzie zastraszająco niski!

    • 15 1

    • Ale powietrza nie ma tylko na dole hahaha

      • 1 0

    • Masz rację, lewactwa bez solidnej wiedzy jest dużo i coraz więcej. (1)

      Bez solidnej wiedzy, bez sensu ale pierwsi do protestów na tematy o których nie mają pojęcia. Zadymiarze. I na nich właśnie liczą korporacje budując swoje lewe biznesy oparte np. o pojęcie ochrony środowiska. NIestety często to są bardzo młodzi ludzie umiejętnie zmanipulowani.

      • 0 2

      • taaa bo to wszystko łączy się z polityką :D

        głupich ludzi wszędzie jest pełno, zarówno z prawej jak i z lewej, ale jeśli chodzi o kable nie ma to żadnego znaczenia, chyba tylko w jakimś zaczadzonym umyśle

        • 0 0

  • (13)

    Można też kupić urządzenie rozruchowe wielkości power banka.

    Jeśli ktoś ma dość biegania z przewodami i proszenia sąsiadów o odpalenie własnego auta od ich "bolidu" to szczerze polecam.

    Kupiłem za niecałe 340 złotych.
    2.7 litrowy samochód, o 204KM mocy spokojnie odpala.

    • 3 1

    • A nie prościej mieć sprawy akumulator?:) (10)

      Kupowac cos za 300 zł dla uzycia tego raz przed kolejną wymianą akumulatora raczej mija się z celem. Sprzęt dedykowany dla taksówkarzy , mechaników sprzedawców samochodów a nie dla normalnego Kowalskiego

      • 6 2

      • (6)

        Już nie przesadzajmy. 300 złotych to jest jedno wyjście z rodziną do restauracji lub jedno tankowanie auta, a urządzenie jest wielokrotnego użytku.

        • 2 2

        • (5)

          Jeszcze jeden grat w bagażniku. Większa korzyść, większe prawdopodobieństwo użycia byłoby dla saperki. Akumulator nie "kończy się" z dnia na dzień. To widać / słychać przez kilka tygodni przy uruchamianiu silnika. Jak ktoś to ignoruje, to sam się prosi o problemy.

          • 4 0

          • "Akumulator nie kończy się z dnia na dzień" (4)

            Mylisz się. Do zwarcie między celami dochodzi bez wcześniejszych objawów. Jedynym symptomem bywa wiek akumulatora.

            • 0 0

            • Artykuł jest o niedoładowanych lub "słabych" akumulatorach, które jako tako działały latem, a zimą już nie za bardzo.
              Uszkodzenie, w tym zwarta cela, to zupełnie inna kwestia.

              • 2 0

            • (2)

              Takiego akumulatora nie wskrzesisz kablami

              • 1 0

              • Ale używając takiego boostera/powerbanka przynajmniej odpalisz auto i nawet z takim wyeksploatowanym akumulatorem pojedziesz.
                Przy pracującym silniku zasilanie z alternatora.

                YT: "Can a car or truck run with no battery? How vehicle alternator and electrical system works!"

                • 0 1

              • Ale nikt nie pisze o reanimacji akumulatora. Chodzi o odpalenie silnika.

                • 1 0

      • A nie jeszcze prościej: kupcie sobie normalny samochód? (2)

        • 2 1

        • Prościej to kupić sprawny.

          • 1 1

        • nie bo w każdym kiedyś bateria padnie

          a najczęściej stanie się to jak spadną temperatury kiedy to przy wyższych nie było widać objawów

          • 0 0

    • Za tą samą kasę można kupić normalny nowy akumulator :)

      • 1 0

    • I ma problemy typowego powerbanku

      Gubi się, a jak znajdziesz to jest rozładowany.

      • 1 1

  • (3)

    Najtańsza opcja to inwestycja w sprawny akumulator i alternator.
    W przypadku gdy zawiodą dzwonimy po taxi czy serwis mobilny z kablami. Po co zwykły kierowca ma się martwić i kupować kable?

    • 7 2

    • (2)

      Próbowałem kiedyś namówić za kasę wszystkich taksówkarzy na najbliższym postoju, jak mi aku zdechło. Żaden nie chciał.

      • 1 1

      • Dzwonisz do korporacji a oni przysyłają takiego z kablami (1)

        30 - 50 zł.

        • 2 0

        • za 5 dych masz już kable

          nie musisz po nikogo dzwonić i na nikogo czekać. To z plusów. Minusów nie znajduję bo zajmują tyle miejsca co nic więc je wożę w schowku w podłodze. Oczywiście to jedne z tańszych kabli, ale używałem ich już z 5 razy. 2 razy to ja pomagałem komuś.

          • 1 0

  • (8)

    "Kable rozruchowe powinny mieć odpowiedni przekrój - nie mogą być ani zbyt cienkie, ani zbyt grube."
    Co jest złego w zbyt grubych kablach? Dlaczego nie mogą być za grube? Zrozumiałbym, gdyby było napisane, że nie warto takich kupować, że szkoda pieniędzy. Napisane jest jednak, że nie można.

    • 22 0

    • (2)

      Panie, wozisz pan kilogramy miedzi, to większy ślad węglowy :)

      • 3 3

      • (1)

        ślad węglowy = lewacki bełkot :)

        • 7 5

        • generalnie dwutlenek węgla

          wymyślili komuniści

          • 7 0

    • Prawdopodobnie z tego powodu, że grubymi kablami źle się manipuluje. (1)

      • 0 5

      • Bez przesady. Linka miedziana jest miękka. Sztywność nadaje osłona / izolacja.

        • 8 0

    • Pewnie treść kopiowana z netu i powielana

      Cienkie i długie przewody zwiększają opór, czyli będą się grzały i mogą się spalić przy zbyt wielkim natężeniu prądu.

      Grube przewody są zwyczajnie droższe i to jedyna ich wada. No bo po co przepłacać jak nie trzeba.

      Może w artykule chodziło, by kable nie były zbyt cienkie lub zbyt długie (a nie grube). W takim przypadku dla dużych akumulatorów przy prądzie rozruchowym można sobie popsuć plan ;)

      Ogólnie w tym artykule jest dużo porad bez zastanowienia się dlaczego.

      • 11 0

    • Takie artykuły powstają

      Kiedy autor nie ma zielonego pojęcia w temacie, o którym pisze.

      • 11 0

    • Kiedyś czytałem, jak 'specjalista' opisując kable napisał "elektrony dodatnie i ujemne" to mniej więcej jest

      w tym samym stylu jak "kable nie mogą być za grube", bo wtedy będą za dobre. Buahahahahahaaaaaa

      • 0 0

  • Nie wiem bo to zawsze robi moja kobieta

    • 7 0

  • Co artykuł to inna koleność. Jak jest na prawdę ?

    • 2 0

  • Artykuł w stylu "jak gotować wodę na gazie" (4)

    pełen banałów, komunałów i mitów, typu, że akumulator dawcy musi być większy - nie, nie musi, auto musi być zgaszone - wręcz przeciwnie, bo za chwilę oba będą do odpalenia, że liczy się kolejność - nie, nie liczy bo istotne jest tylko aby nie doprowadzić do zwarcia i żeby kable były poprawnie podłączone.

    • 16 3

    • (1)

      Co do uruchamiania przy włączonym silniku. To było prawdą kiedyś. Teraz auta naszpikowane są elektroniką, która robi różne rzeczy. W moim samochodzie w ramach monitorowania stanu akumulatora co kilka minut przez kilka sekund podawane nań jest jakieś 14,5V, a następnie odłączane jest ładowanie. Ten typ tak ma i nie szkodzi to akumulatorowi. Akumulator wymieniałem jeden raz, jakieś 6-7 lat temu. Nie wiadomo, czy takie działanie nie uszkodzi elektroniki w drugim samochodzie, zarówno dawcy jak i biorcy. Bezpieczniej będzie wyłączyć ile się da.

      • 2 1

      • Bo w twoim

        Aucie sterownik silnika decyduje jakim prądem ma być ładowany akumulator

        • 0 0

    • Plus czy minus...

      Zawsze jako pierwszy zdemontować zacisk "minus" ,uchroni to przed przypadkowym zwarciem do masy przy odkręcaniu jako pierwszym tzw. plusa akumulatora

      • 2 0

    • Zgadza się jeśli

      Podłączysz kable a silnik dawcy będzie wyłączony. To pojemność sprawnego Aku dzieli się na dwa. I może być problem z odpaleniem wcześniej sprawnego auta

      • 0 0

  • A nie lepiej zamiast kupować kable kupić nowy akumulator? (3)

    I mieć po prostu sprawne auto?

    • 1 1

    • zostaw na noc lampkę w sprawnym wozie. (2)

      to się dowiesz po co kable

      • 3 0

      • (1)

        Sugerujesz, że ci wszyscy, którzy zimą rano mają problem z uruchomieniem silnika, zostawiają na noc włączone lampki?

        • 2 1

        • Nie, ale on sugeruje że wszyscy którzy zostawili włączone lampki szybko polubią się z kablami. Tego co ty piszesz on nie sugerował. Ten zbiór jest większy.

          • 1 0

  • hmm to się chyba coś zmieniło (1)

    mnie zawsze uczono, że podłączając kable, samochód dawcy musi być uruchomiony, bo inaczej i jemu akumulator padnie. A tu w artykule napisali, że podłącza się na zgaszonym silniku. To jak jest?

    • 3 0

    • Tu chodziło o moment podłączania kabli, a nie uruchamiania silnika u biorcy. Zakładałbym, że straty przy zwarciu przy wyłączonym silniku będą mniejsze, niż przy włączonym.

      • 1 0

  • Koles co pisal typowy korpo łeb

    Co zero męskości w sobie

    • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Cayenne i Macan to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane