• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy możemy używać świateł do jazdy dziennej?

Michał Jelionek
1 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Korzystanie ze świateł do jazdy dziennej w niekorzystnych warunkach atmosferycznych może zakończyć się dla kierowcy mandatem karnym. Korzystanie ze świateł do jazdy dziennej w niekorzystnych warunkach atmosferycznych może zakończyć się dla kierowcy mandatem karnym.

Wielu trójmiejskich kierowców nie do końca wie, kiedy można korzystać ze świateł do jazdy dziennej. Nazwa nieszczęsnych świateł może wprowadzać w błąd, bo w teorii dopuszcza się korzystanie z takiego oświetlenia przez cały dzień, ale jedynie w dobrych warunkach atmosferycznych. Czyli jakich?



Czy korzystasz ze świateł do jazdy dziennej?

W świetle polskiego prawa kierowca od świtu do zmierzchu - zamiast świateł mijania - może alternatywnie używać świateł do jazdy dziennej, ale wyłącznie w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

I rzeczywiście, wielu kierowców zamiennie korzysta ze świateł do jazdy dziennej. Problem w tym, że zapominają o włączeniu świateł mijania, kiedy pogoda się pogarsza, zaczyna padać deszcz, grad, śnieg, pojawia się mgła, robi się ciemno czy w momencie wjeżdżania do tunelu. A to już duży błąd i niestety codzienność na trójmiejskich drogach.

- To błąd, ale również wykroczenie, za które policjant może nałożyć mandat karny w wysokości 200 zł i 2 punktów karnych. Art. 30 kodeksu drogowego wskazuje, że kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami. W czasie jazdy przy ograniczonej widoczności, kierowca ma obowiązek włączyć zamiast lub obok świateł mijania, światła przeciwmgielne. Ważne zastrzeżenie: tylne światła przeciwmgielne można włączyć tylko w sytuacji, gdy widoczność spada poniżej 50 m. Zawsze, gdy widoczność się poprawia, tylne światła przeciwmgielne powinno się wyłączyć - tłumaczy kom. Magdalena Michalewska z KMP w Gdańsku.
Ten kierowca postanowił zmodyfikować oświetlenie swojego auta, montując pod reflektorami taśmy ledowe. Gdańscy policjanci byli zmuszeni zatrzymać dowód rejestracyjny samochodu. Ponadto kierowca za wykroczenie został ukarany mandatem w wysokości 500 zł. Ten kierowca postanowił zmodyfikować oświetlenie swojego auta, montując pod reflektorami taśmy ledowe. Gdańscy policjanci byli zmuszeni zatrzymać dowód rejestracyjny samochodu. Ponadto kierowca za wykroczenie został ukarany mandatem w wysokości 500 zł.
Po co w takim razie w ogóle korzystać ze świateł do jazdy dziennej? Odpowiedź jest oczywista. Światła do jazdy dziennej to oszczędność. Zamiast około 120 watów, które pobierają dwie żarówki halogenowe, światła do jazdy dziennej zużywają zaledwie 30-40 watów (LED-owe jedynie 10 W). To również przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Nie zapominajmy, że częste używanie świateł do jazdy dziennej wydłuża żywotność żarówek światła mijania, z których korzystamy zdecydowanie rzadziej.

W dzisiejszych czasach w zasadzie wszystkie nowe samochody są wyposażane w światła do jazdy dziennej (nowe modele, które uzyskały homologację po 1 stycznia 2011 roku). Starsze auta takiego oświetlenia nie posiadają. Nie stanowi to jednak problemu, bo takie światła za niewielkie pieniądze można nabyć i samodzielnie zamontować.

Pamiętajmy jednak, że tanie, niskiej jakości światła do jazdy dziennej są tak naprawdę do niczego i narażają kierowcę na utratę dowodu rejestracyjnego. Poza tym, takie oświetlenie nawet przy dobrych warunkach jest bardzo słabo widoczne. W internecie roi się od chińskich podróbek, które można nabyć już za kilkanaście złotych. Jeśli jednak decydujemy się na zakup świateł do jazdy dziennej, zainwestujmy kilkaset złotych w porządne oświetlenie renomowanych producentów. Istotne, aby wybrany przez nas zestaw posiadał na obudowie lub szkle symbol homologacji "E" oraz oznaczenie "RL" lub "DRL".

- Za poruszanie się samochodem doposażonym w światła do jazdy dziennej bez odpowiedniej homologacji grozi zatrzymanie przez funkcjonariuszy policji dowodu rejestracyjnego pojazdu, a także mandat karny w wysokości od 20 do 500 zł - dodaje.
Nowe modele aut mają fabrycznie instalowane światła do jazdy dziennej. W starszych modelach można takie światła zamontować samodzielnie. Nowe modele aut mają fabrycznie instalowane światła do jazdy dziennej. W starszych modelach można takie światła zamontować samodzielnie.
Światła do jazdy dziennej muszą posiadać moduł automatycznego włączania i wyłączania. Dzięki takiemu systemowi światła automatycznie zapalą się po uruchomieniu silnika i zgasną po włączeniu świateł mijania, drogowych lub przeciwmgielnych.

Po naszych drogach jeździ sporo aut, które mają włączone zarówno światła mijania, jak i światła do jazdy dziennej. To kolejny błąd.

- Jazda na włączonych światłach mijania i dziennych równocześnie jest niezgodna z przepisami. Za korzystanie ze świateł drogowych w sposób niezgodny z przepisami policjant może nałożyć mandat karny w wysokości 200 zł i 3 punkty karne. Może się zdarzyć również tak, że światła do jazdy dziennej włączają się razem ze światłami mijania - taki samochód nie spełnia wymogów technicznych w zakresie bezpiecznego oświetlenia. W takiej sytuacji policjant zatrzyma dowód rejestracyjny pojazdu i za nieprawidłowy stan techniczny pojazdu może nałożyć mandat od 20 do 500 zł - zakończyła kom. Michalewska.

Miejsca

Opinie (172) 1 zablokowana

  • Świateł do jazdy dziennej używamy w Dzień !!! (3)

    Dobrze kombinuje ?

    • 25 4

    • tak, ale jak są dobre warunki,

      światła są po to żeby być dobrze widocznym, no ale jak są złe warunki, pada, jest mgła czy nie wiadomo co, to słabo te światła widać, zwłaszcza w starych autach gdzie kierowcy montują sobie prawie niewidoczne ledziki ;)

      no ale mam przecież!!!

      • 1 0

    • Ty dobrze

      ale niestety większość Januszy jeździ całą dobę z tego co widać na ulicach.

      • 4 0

    • I tylko w warunkach dobrej widoczności , inaczej używamy świateł mijania

      • 8 0

  • Januszeee

    Dla mnie idiotyzm by dziennych wgl teraz uzywac, janusze nawet w tej mgle mają włączone a nóż komuś ktoś w du..E wjedzie to samo jest wieczorem koło godziny 18 to jakaś paranoja. A szczytem jest jeżdżenie na długich.. Albo ustawienie żarówek z 0 na 1 przecież to też oślepia !!

    • 0 1

  • a wszystko po to

    aby coraz więcej wydawać i nakładać na ludzi kolejne zobowiązania, przyzwyczajać do kolejnych i tak w kółko. Czemu pieniądz ma aż taką wartość? Przecież ładuje się kasę w większości już do tych co mają jej mnóstwo.

    • 1 1

  • Zlikwidować jazdę na światłach w dzień statystyki wypadków się nie zmieniły (2)

    Jazda na jakich kolwiek światłach w dzień jest debilizmem politykow którzy uważają się za specjalistów w każdej dziedzinie są lekarzami,górnikami,stoczniowcami i drogowcami, kraje które produkują miliony aut rocznie nigdy nie wprowadziły czegoś takiego u siebie doprowadza to tylko do wypalenia żarówek i wyłojenia z nas kasy np jedna żarówka d2s kosztuje 300,500zł w zależności od daty produkcji i firmy wracasz do domu w korku stojąc 40minut jak zapalone światła wpływają na twoje bezpieczenstwo

    • 3 1

    • Bzdury piszesz

      Jeżeli się statystyki nie zmieniły (ilość wypadków, nie mylyć z procentami) to znaczy że bezpieczeństwo się poprawiło, bo od tamtego czasu po naszych drogach jeździ więcej pojazdów.

      • 0 0

    • Racja!

      • 1 0

  • światła

    Jakiś "eugeniusz" w przepisach nabazgrał, że można jeździć w dzień na różnych światłach. I tu jest błąd i to widać właśnie w różnych przeróbkach-niedróbkach.
    Powinno być w przepisach jedno zdanie: jeździmy w dzień na światłach drogowych tzw krótkich i po problemie. Np kartuziaki jeżdżą oświetleni jak choinki, po zmroku zapali taki wszystko co ma. A że oślepia to kogoś nie siebie. Nie właściwe żarówki itd.

    • 0 2

  • Skuter

    Ja nie rozumiem co jest powodem tego że przy samochodach można instalować światła do jazdy dziennej 'a przy skuterach i motocyklach nie- jeśli nie było ich tam od nowości co w tym złego. mnie policjant powiedział ź jednoślady mogą tylko fabrycznie posiadać a więc u samochodów można a u motocykli nie co za idiotyczne przepisy.

    • 2 1

  • (2)

    Chyba pieniążków na 500plus brakuje, wczoraj to suszyli i szukali pieniążków na latanie dziury budżetowej gdzie sie dało :)

    • 11 9

    • Szukali

      Raczej szukali terenowej Toyoty z wczorajszego pościgu zakończonego dachowaniem radiowozu.

      • 0 0

    • Co to są pieniążki???

      • 1 0

  • Na pewno chodzi tu o zużycie prądu?
    Wydaje mi się że raczej o temperatury do jakich nagrzewa się lampa która nie jest chłodzona pędem powietrza podczas stania w korku.
    Lampy najczęściej są plastikowe.

    • 1 0

  • Mijania i ledy dzienne. (4)

    Przecież chociażby Astra J ma dzienne ledy i mijania biksenony w automacie i w zależności od jasności w dzień lub wjazdu do tunelu włączają się do dziennych światła mijania.Astra z fabrycznym światłami nie ma homologacji ( produkcja PL.)Przestańcie pisać bzdury.

    • 2 9

    • (1)

      Światła do jazdy dziennej powinny wyłączać się automatycznie po włączeniu przednich świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te wykorzystywane są do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu. Jeszcze jakieś pytania?

      • 4 3

      • To popatrz na drodze na nowe Volvo BMW Mercedes i wiele innych jakie światła mają włączone po zmroku .

        • 0 0

    • (1)

      Nagle wszyscy czytają przepisy co do litery... Polacy. Jeżdżą szrotami, ale za to jacy przepisowi. Taka Astra J z AFL świeci lepiej niż 99% samochodów na drodze, ale wg nich nie odpowiada warunkom technicznym stawianym przez ustawodawcę.
      To ciekawe jak dostała homologację w PL. :)

      • 3 1

      • Homologację ma (:

        Ale serwis mowi jasno led o autat tego systemu to sa układy wspomagające prace kierowcy

        • 0 0

  • a co to są światła dzienne? (1)

    mnie na kursie uczyli o światłach pozycyjnych, mijania i długich, przeciwmgielne i tyle w temacie

    • 1 2

    • Nie ma "długich", są drogowe. Zresztą teraz wszystko się zaciera - przy dynamicznie kształtowanych strumieniach LED zanika granica między światłem mijania a drogowym. Jakoś w "przepisowych Niemczech" nie ma z tym problemu, a innowacja goni innowację.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakim autem ściga się młody, gdyński kierowca rajdowy Maciej Liszka?

 

Najczęściej czytane