Wiadomości

Kiedy wymienić opony na nowe?

Głębokość bieżnika nowych opon oscyluje w granicach 8 mm.
Głębokość bieżnika nowych opon oscyluje w granicach 8 mm. fot. Dmitry Kalinovsky / 123rf.com

Wielu kierowców zadaje sobie pytanie: kiedy tak naprawdę powinno się wymienić opony na nowe? Mamy dla was kilka wskazówek.



Co ile lat średnio wymieniasz opony letnie na nowe?

bardzo dużo jeżdżę, opony starczają mi na jeden sezon 2%
co 2-3 lata 11%
co 4-5 lat 28%
komplet opon starcza mi na ponad 5 lat 59%
zakończona Łącznie głosów: 726
Czynników decydujących o przydatności i efektywności ogumienia jest kilka. Dlatego ciężko dokładnie określić, na jak długo wystarczy komplet opon. Liczba kilometrów, które są w stanie przejechać opony, zależy od kombinacji takich czynników, jak: nawyki, styl jazdy kierowcy, konstrukcja i jakość opony, panujący klimat, warunki na drodze, ale również to, jak dba się o ogumienie.

Głębokość bieżnika



Według obowiązujących przepisów minimalna głębokość bieżnika dla samochodów osobowych to 1,6 mm. Choć wielu ekspertów, ale i samych producentów, uważa, że przyjęta wartość jest po prostu za niska. Ich zdaniem opona nadaje się na śmietnik, gdy bieżnik ma głębokość około 3 mm (4 mm w przypadku opony zimowej). Dla porównania, nowe opony mają bieżnik na poziomie około 8 mm. Mniejszy bieżnik oznacza gorsze właściwości, mniej efektywne odprowadzanie wody spod opon, a tym samym dłuższą drogę hamowania na mokrej nawierzchni.

Wiek opony



Guma opony starzejąc się, traci swoje właściwości. Staje się twardsza, a tym samym coraz bardziej odczuwalnie traci przyczepność. Wielu producentów zaleca, aby po pięciu latach od wyprodukowania opon zacząć bacznie przyglądać się stanowi technicznemu ogumienia. To szacunkowa, uśredniona żywotność opony.

Oczywiście wszystko zależy od stylu jazdy. Jedni kierowcy, preferujący bardziej agresywny styl jazdy, przejadą na nowych oponach 15-25 tys. km, a inni, jeżdżący bardzo spokojnie i rozważnie nawet 75-100 tys. km. Przyjmuje się jednak, że nowy komplet opon powinien wystarczyć na przejechanie średnio 50 tys. km. To dystans przypisany stylowi jazdy statystycznego kierowcy, czyli zazwyczaj jeżdżącego w miarę spokojnie, ale bywają odcinki, na których "stopa jest cięższa".

- Bezwzględnie opony na nowe trzeba wymienić w momencie, gdy ogumienie ma więcej niż osiem lat lub kiedy bieżnik jest zdarty poniżej dopuszczalnej grubości. Każdy producent ma ustaloną własną grubość, ale przyjmuje się około 4 mm. Wówczas to już konieczność, aby nabyć nowe opony - wyjaśnia Maciej Marszał z serwisu Volvo Drywa.
Producenci opon zalecają wymianę opon po 8-10 latach od daty ich produkcji, nawet jeśli ich stan wydaje się być dobry, a bieżnik nie osiągnął poziomu wskaźnika zużycia.

Data produkcji opony znajduje się na jej boku. Termin wyprodukowania ogumienia określają cztery cyfry (bywają także trzycyfrowe oznaczenia, które tyczą się opon wyprodukowanych przed... 2000 rokiem). Przykładowo, "3818" oznacza, że opona została wyprodukowana w 38 tygodniu 2018 roku.

Serwisy wulkanizacyjne w Trójmieście


Żywotność opon zależy przede wszystkich od stylu jazdy kierowcy.
Żywotność opon zależy przede wszystkich od stylu jazdy kierowcy. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl

Deformacje



Kontrolowanie głębokości bieżnika to jedno, warto także zwrócić uwagę na ogólny stan techniczny opony. Wraz z upływem czasu i przejechaniu kolejnych tysięcy kilometrów na oponach mogą pojawić się zniekształcenia i nieregularności. Wszelkiego rodzaju pęcherze, pęknięcia czy wybrzuszenia powinien ocenić specjalista z punktu wulkanizacyjnego. Defekty mogą okazać się niegroźne, ale trzeba to sprawdzić.

Uszkodzenia



Są czynniki, które automatycznie dyskwalifikują oponę z dalszego użytkowania. To uszkodzenia uniemożliwiające dalszą eksploatację, jak chociażby odklejający się bieżnik, nacięcia i rozdarcia boku opony, odkrycie drutówki czy odparzenia wewnątrz opony.

Jak wydłużyć żywotność opon?



- Na wydłużenie żywotności opony wpływ ma styl jazdy kierowcy oraz dbanie o ogumienie. Ostatnio bardzo popularny jest tzw. eco driving, czyli ekonomiczny styl jazdy autem, który wydłuża przydatność i efektywność opon. Warto poszukać w sieci informacji na ten temat i spróbować ekonomicznej jazdy. Zaleca się także częstsze mycie kół i zabezpieczanie ich odpowiednimi preparatami - mówi Marcin Szyszko, kierownik serwisu FordStore Euro-Car Gdynia.
- Warto zwracać uwagę na odpowiednio ustawioną geometrię kół, stosowne ciśnienie w oponach, zalecane przez producenta, no i oczywiście zaleca się jeździć raczej spokojnie, płynnie, bez nagłych przyspieszeń i hamowań. Z wyjątkiem oczywiście sytuacji awaryjnych - dodaje Marek Jezierski z serwisu British Automotive Gdańsk.

Czytaj także: To już najwyższa pora na zmianę opon

Opinie (120) 1 zablokowana

  • Jedni wymieniają po 5 latach inni po 15 .....
    Czasami na wulkanizacji spezedja używane opony witam śmietnika...

    • 15 4

  • Według ekspertów to pewnie powinno się jak najczęściej.

    Bo wtedy eksperci zarabiają, pośrednio lub bezpośrednio.

    • 65 5

  • Ostatnio wymieniłem Dębice Frigo po 15 latach użytkowania. Wyglądały jak nowe. W wulkanizacji chwytali się za głowę, ale one normalnie wyglądały, tylko cyferki zdradzały ich wiek.

    • 18 33

  • Mam w garażu markowe 7 letnie

    Jakość gumy bardzo kiepska, mimo małego zużycia. Z doświadczenia 5 lat i powinno się wymieniać

    • 4 5

  • Trzeba było nie zmieniać :)

    • 13 0

  • Ciekawy artykuł. Dzięki

    • 8 9

  • Kupiłem opony w tym tygodniu z gwarancją na 7 lat i ma wymienić je po 5 przejeżdzając ok 8000 km rocznie. To chyba żart.

    • 30 10

  • Ekologia w nowym wydaniu. Kup hybryde albo elektryka ważącego 2.5 tony na oponach 20-22 calowych do miasta. Miej oczywiscie 2 komplety opon i wymieniaj na nowe co 3 lata, żeby było bezpiecznie i oczywiście eko. Na Twoje auto zużyto minimum stali, gumy i innych surowców i minimum energii w procesach wytworczych. Ale jestes przecież Green Eko Low CO2 :)

    • 70 6

  • Opony całoroczne.

    Zastanawialem sie czy zakupić opony całoroczne na wszystkie sezony. Jeżdze tylko po mieście gdzie nawet przy opadach śniegu (jeżeli występuje) ulice są odśnieżone. Doradźcie prosze czy warto zdecydować sie na taki pomysł. Jakie macie doświadczenie z takimi oponami? Dzięki.

    • 47 8

  • Artykuły dla lemingów. Normalny facet kierowca wie kiedy i na jakie. Bieżnik to nie wszystko. Trzeba zwracać uwagę na ogólny stan opon bo na naszych studzienkowo, krawznikowo, leżących drutach śrub czy gwoździ ulicach mogą wystąpić inne uszkodzenia.

    • 17 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Sprawdź się

Co oznacza skrót FSM?