Kiedy wymienić opony na zimowe?

Kiedy powinno się wymienić opony letnie na zimowe?
Kiedy powinno się wymienić opony letnie na zimowe? fot. dedmityay / 123rf.com

Aktualnie w Trójmieście jesień rozkręciła się na dobre, ale tak naprawdę niewiele osób myśli już o zimie. Warto jednak zawczasu (jeszcze nie teraz) przygotować własny samochód do zdecydowanie bardziej wymagającej, zimowej aury. Podpowiadamy, kiedy powinno się wymienić opony na zimowe.



W tych serwisach wymienisz opony


Zimą korzystasz z opon:

Zobacz wyniki (1022)
Kiedy zmienić opony z letnich na zimowe? To pytanie rokrocznie zadaje sobie wielu kierowców. Jedni robią to z dużym wyprzedzeniem, drudzy ze sporym spóźnieniem, a jeszcze inni wcale, bo korzystają z opon wielosezonowych albo jeżdżą cały rok na jednym komplecie - letnim bądź zimowym.

Tak naprawdę najważniejsze jest wyczucie. Wymiana opon w odpowiednim momencie niesie za sobą dwie podstawowe korzyści. Po pierwsze, bezpieczeństwo na wypadek pierwszych, niespodziewanych opadów śniegu, a po drugie, uniknięcie długich kolejek u wulkanizatorów, które tworzą się, gdy śnieg już się pojawi. W tym roku nie dajmy się zaskoczyć zimie i wymieńmy ogumienie z wyprzedzeniem. Czyli kiedy?

Z pewnością jeszcze nie teraz, bo wciąż utrzymują się stosunkowo wysokie temperatury. A to właśnie słupki rtęci w termometrze są najlepszym wyznacznikiem. Skrobanie szyb przy porannych przymrozkach - to wystarczająco mocny argument, który zasygnalizuje nam, że to już czas odwiedzić wulkanizatora.

Utarło się, że kierowcy powinni zmienić opony na zimowe, gdy temperatura powietrza systematycznie spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Są osoby, które sumiennie trzymają się tej zasady, ale są też tacy, którzy traktują ją raczej jako tani chwyt marketingowy koncernów oponiarskich. Ci drudzy wymieniają opony, gdy zrobi się po prostu zimno.

Dlaczego warto wymienić opony z letnich na zimowe? Głównym powodem są właściwości. Opony letnie zbudowane są z zupełnie innej mieszanki gumowej niż opony zimowe i poniżej pewnej temperatury po prostu twardnieją, tracąc przy tym część swoich właściwości. Mieszanka gumowa "zimówek" jest bardziej elastyczna i przystosowana do niższych temperatur. Opony te mają też inną budowę, z odpowiednią rzeźbą, głębokością bieżnika i ze zdecydowanie większą liczbą lameli.

Należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że opona oponie nierówna. Jest ogumienie zimowe, które świetnie poradzi sobie na suchej nawierzchni przy temperaturze przekraczającej 10 stopni Celsjusza. I analogicznie, są opony letnie, które przy zerowej temperaturze zapewnią nam przyczepność. To zasługa krzemionki w mieszance gumowej. Zapewnia ona większą elastyczność.

Warto przy tym pamiętać o kontrolowaniu stanu ogumienia. Jak nietrudno się domyślić - mniejszy bieżnik to słabsza efektywność. Gdy głębokość bieżnika w waszych oponach zimowych będzie liczyła 4-5 mm (2-3 mm w przypadku opon letnich) - to należy pomyśleć o kupnie nowego kompletu. Nie zapominajmy także o wieku "gum". Te, które mają już około 10 lat powinny - pisząc wprost - trafić na śmietnik. Po tylu latach guma traci swoje właściwości.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (143)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Ogłoszenia polecane

Wydarzenia

Urodziny Peugeot Zdunek
Urodziny Peugeot Zdunek
dni otwarte
gru 2-31
g. 9.00
Gdańsk, Peugeot Zdunek serwis
Mikołaje na Motocyklach
Mikołaje na Motocyklach
zlot
gru 5
niedziela, g. 10:00
Gdańsk, Polsat Plus Arena Gdańsk
II urodziny SM Poland - Świąteczne spotkanie
II urodziny SM Poland - Świąteczne...
zlot
gru 10
piątek, g. 18:00
Gdańsk, Polsat Plus Arena Gdańsk

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest borygo?