- 1 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
- 2 Kraj, z którego pochodzą piraci drogowi (399 opinii)
- 3 Plichta przejmie salon Kia w Gdańsku (36 opinii)
- 4 Wiadukt na Puckiej: budowa dojazdów (115 opinii)
- 5 Nie będzie zwężenia na "Słowaku" (49 opinii)
- 6 Ul. Chwarznieńska gotowa w 70 proc. (193 opinie)
Kiedy wymienić opony na zimowe?
Kiedy wymienić opony na zimowe? Zdarzało się, że w poprzednich latach artykuły o wymianie opon publikowaliśmy już w październiku. Wszystko przez bardzo kapryśną pogodę. W tym roku aura nas rozpieszcza, a listopad jest wyjątkowo przyjemny. Trzeba być jednak czujnym, bo pogoda może się zmienić z dnia na dzień. Czy to zatem odpowiednia pora, żeby odkurzyć i wyjąć ze schowka opony zimowe?
Wulkanizacja w Trójmieście
Według prognoz długoterminowych, które mają to do siebie, że lubią się nie sprawdzać, ciepły listopad lada moment się skończy i powinniśmy przygotować się na temperatury bliższe zeru. Czy rzeczywiście tak będzie - nie wiemy, ale warto zawczasu przygotować do zimy swój samochód. Podstawą jest wymiana ogumienia. Oczywiście każdy kierowca sam oceni, czy to już odpowiedni moment na odwiedziny wulkanizatora.
Kiedy wymienić opoy na zimowe? Jedni już w październiku, drudzy... po pierwszym śniegu
Przezorni kierowcy - bez względu na pogodę za oknem - opony w aucie wymieniają już w październiku. Większość jednak czeka na zdecydowane ochłodzenie i pierwsze poranne przymrozki. Są też spóźnialscy, którzy lubią być zaskakiwani przez... zimę. A gdy już pierwszy śnieg zaskoczy, czym prędzej ustawiają się w długich kolejkach u wulkanizatora. Jest też grupa kierowców, którzy wymianie opon mówią "nie", bo korzystają z całorocznego ogumienia. Znajdą się też tacy, którzy przez 12 miesięcy jeżdżą na oponach... letnich lub zimowych.
Tak naprawdę najważniejsze jest wyczucie. Wymiana opon w odpowiednim momencie niesie za sobą dwie podstawowe korzyści. Po pierwsze - bezpieczeństwo na wypadek wspomnianych wyżej niespodziewanych opadów śniegu, a po drugie - uniknięcie długich kolejek u wulkanizatorów, które tworzą się, gdy śnieg już się pojawi.
Wymiana opon na zimowe: niskie temperatury to wyznacznik
Idzie ochłodzenie. Lada dzień temperatury mają już systematycznie utrzymywać się poniżej 7 stopni Celsjusza. A to według wielu ekspertów odpowiedni moment na wymianę opon. Przypomnijmy tylko, że mieszanka gumowa, z której zbudowana jest opona letnia, twardnieje przy niskich temperaturach, przez co traci swoje właściwości. Poza tym opona zimowa ma inną rzeźbę i głębokość bieżnika, a także większą liczbę lameli. Kierowców nieprzekonanych do zasady "7 stopni Celsjusza" do wymiany opon powinny zachęcić chociażby pierwsze poranne przymrozki i skrobanie szyb.
Warto przy tym pamiętać o kontrolowaniu stanu ogumienia. Jak nietrudno się domyślić, mniejszy bieżnik to słabsza efektywność. Gdy głębokość bieżnika w waszych oponach zimowych będzie liczyła 4-5 mm (2-3 mm w przypadku opon letnich), to należy pomyśleć o kupnie nowego kompletu. Nie zapominajmy także o wieku "gum". Te, które mają już ok. 10 lat, powinny - pisząc wprost - trafić na śmietnik. Po tylu latach guma traci swoje właściwości.
Ile kosztuje wymiana opon?
Koszt wymiany ogumienia zależy od kilku czynników. Przede wszystkim od rozmiaru oraz rodzaju felgi i opony. Nie bez znaczenia jest także typ pojazdu oraz lokalizacja. Można napisać, że tanio już było.
Przykładowo, za wymianę 14-calowej opony na feldze stalowej trzeba zapłacić około 30 zł (komplet to już wydatek 120 zł). Dla porównania, za 17-calową oponę również na stalowej feldze zapłacimy około 40 zł (komplet - 160 zł).
Nieco drożej jest w przypadku felg aluminiowych. Za popularny rozmiar 17-cali trzeba zapłacić około 55 zł za wymianę jednej opony. Za komplet zapłacimy zatem ponad 200 zł.
Zestaw naprawczy zamiast koła zapasowego - czy to ma sens?
Opony drożeją i ponoć będą drożeć
Opinie wybrane
-
2022-11-15 20:52
Jak temperatura średnia dobowa spadnie poniżej 10°C, lub gdy spadnie poniżej 7°C.. (1)
Przy temperaturze około 7°C opona letnia gwałtownie traci swoje właściwości jezdne.
- 6 3
-
2022-11-18 13:08
Moje chińskie letnie nigdy nie mają właściwości jezdnych e kto to sprawdza,jakieś certyfikaty czy cuś tak owego.
- 1 0
-
2022-11-15 14:10
jak spadną pierwsze płątki śniegu, to wtedy dopiero zaczyna się płacz i zgrzytanie zębami (18)
nagle wszyscy przypominają sobie o wymianie opon
- 41 17
-
2022-11-16 15:22
Wymieniają, bo po co wcześniej jeździć na zimowych, gdy +7°C i wyżej?
Zgrzytu nie ma. Można nie jechać. Wielosezonowe to pomyłka.
- 1 0
-
2022-11-15 16:42
Śnieg to jedyny sensowny powód aby zmieniać ale taka zima jest bardzo krótko. (4)
- 4 6
-
2022-11-15 18:12
Kolejny dobry powód to twoja polisa AC (3)
zimą przy nawet względnie dobrych warunkach bez śniegu ,jak zaliczysz dzwona ,to mają podstawę do odmowy wypłaty odszkodowania
- 1 9
-
2022-11-16 22:29
Na podstawie jakiego przepisu?
- 1 0
-
2022-11-15 18:31
nie mają, nie ma w PL obowiązku jeżdżenia na zimówkach - to raz (1)
całoroczne opony mają i tak homologację na zimę - to dwa
- 7 2
-
2022-11-15 20:37
Tu jest mowa o używaniu letnich
- 0 2
-
2022-11-15 15:55
po co, przecież są wielosezonowe (11)
- 12 8
-
2022-11-15 17:53
Jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego. (1)
Ale i tak lepsza nowa wielosezonowa od przeruchanej zimowki po paru sezonach. Jak mamy mało kasy to dajemy nowe zimowki na napęd, wielosezonowe na nie napęd.
Jak mamy bardzo malo kasy to dajemy uzywane zimowki na napęd i cokolwiek mamy na tyl.
4x4 mozna wielosezonowki na wszystkie łapy, ale jak kogoś stać na 4x4 to stać i na zimowki.- 3 6
-
2022-11-15 18:30
dowód anegdotyczny
- 1 2
-
2022-11-15 16:02
A po co w ogóle wymieniać ? Wielosezon ? Przecież to żart (8)
Trakcyjnie słabe latem i zimą takie sobie , a o zużyciu tego badziewia nie wspomnę. (Opony Dunlop wielosezon i nigdy więcej )
- 9 12
-
2022-11-19 13:11
Dunlop to najgorsza opona
Nie ważne czy letnia czy zimowa. Ale ty o tym wcześniej nie wiedziałeś
- 0 0
-
2022-11-15 16:43
Masz jakieś badania na poparcie tego stwierdzenia? (6)
- 11 3
-
2022-11-15 18:48
Jeżeli coś jest do wszystkiego, jest do niczego.
Poszukaj w internecie, jest tam bardzo dużo na ten temat. Nie czekaj na gotowe.
- 3 4
-
2022-11-15 18:29
Anglicy zrobili testy (2)
W temperaturach 2 - 15 C wielosezonowe opony spisywały się najlepiej. Dopiero przy większym mrozie i śniegu zimówki zaczynają mieć widoczną przewagę, w przeciwnym wypadku są zwyczajnie gorsze.
- 6 3
-
2022-11-15 19:25
Tak to prawda,test był w UK carnow (1)
Ale zapomniałeś dodać że dotyczy właśnie temperatur na plusie ,faktycznie odkrycie roku ,czyli że wymieniamy na zimowe poniżej 5stopni jak jest ,wcześniej smigamy na letnich które też mają lepsze właściwości od całorocznych.Trzeba być dzbanem do kwadratu żeby jeździć na zimówkach jak jest ciepło.Wlasnie sam udowodniles tezę że na śnieg lepsze są zimówki,bo właśnie po to je kupujemy
- 3 3
-
2022-11-16 08:11
na jaki śnieg?
mam zakładać zimówki aby mieć lepszą przyczepność przez 5 dni w sezonie i gorszą przez pozostałe 5 miesięcy?
- 4 1
-
2022-11-15 16:52
Proste badanie auta którym jechałem (1)
Wynik =trakcyjny dramat.Janusze żądają badań zamiast kupić opony i samemu się przekonać.Co za geniusz !! Człowieku weź się ogarnij .Przejdź się i sam się przekonasz.
...Ale nie! To zapewne według Ciebie spisek Mafii wulkanizacyjnej:-))))- 8 7
-
2022-11-15 20:14
Wszystkie wielosezonówki przetestowałeś czy na podstawie 1 kompletu opon oceniłes wszystkie? To tak jak ja bym kupił letnie lub zimowe i ocenił wszystkie zimówki i letnie, masakra. 12 lat jeżdżę na wielosezonówkach przez te lata dobierałem najlepsze i dobrałem. Szczerze jak dla mnie to bredzisz jak potłuczony.
- 3 3
-
2022-11-15 18:55
Całoroczne (6)
Jeśli się nie jeździ w dalekie trasy i w ogóle nie za dużo, lepiej kupić dobre całoroczne np. Vredstein. Lepsze te, od tanich zimówek. Ja nie muszę zmieniać :)
- 50 13
-
2022-11-18 14:33
Zobaczcie sobie filmik o tych oponach
"Tysiąc zł na rok | Tyle kosztują Vredestein Quatrac Pro | Ile się zużyły po 3 latach i 30tys?"
Spękana powierzchnia, odchodzący kawałkami bieżnik... I to nie tylko w tej jednej marce, jak się lepiej poczyta to większość firm ma taki problem. Nie wiem w czym dokładnie jest problem, czy to kwestia słońca (UV) czy czegoś jeszcze innego ale"Tysiąc zł na rok | Tyle kosztują Vredestein Quatrac Pro | Ile się zużyły po 3 latach i 30tys?"
Spękana powierzchnia, odchodzący kawałkami bieżnik... I to nie tylko w tej jednej marce, jak się lepiej poczyta to większość firm ma taki problem. Nie wiem w czym dokładnie jest problem, czy to kwestia słońca (UV) czy czegoś jeszcze innego ale jeśli zwykłe sezonowe opony wytrzymają przynajmniej 6 lat a nie są kompromisowym rozwiązaniem to chyba jednak warto zostać przy przekładaniu. Zwłaszcza jeśli możemy sobie pozwolić na drugi komplet felg, choćby stalowych, do tego podnośnik, pół godziny czasu i koła zmienione kiedy MY chcemy, a nie kiedy się dopchamy do wulkanizatora.- 0 0
-
2022-11-18 13:50
to chociaż podjedz je wyważyć raz w roku :P
- 1 0
-
2022-11-18 13:32
rotujesz opony?
- 0 0
-
2022-11-18 12:19
Vredstein są spoko, z tym ze nie naleza do najtanszych.
- 1 0
-
2022-11-18 11:10
Goodyear 4 Seasons też dają radę
- 0 1
-
2022-11-15 20:23
Ja jeżdżę na Michelin CrossClimate 2 bieżnik tzw. jodełka. Dla mnie bajka opony na zimę i lato, nawet na duży śnieg idzie jak przecinak. :)
- 10 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.