• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowco, nie zwlekaj ze zmianą opon

Michał Jelionek
20 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Wielu kierowców na zmianę opon decyduje się zbyt późno. Wielu kierowców na zmianę opon decyduje się zbyt późno.

Tegoroczna jesień rozkręca się na dobre, a z dnia na dzień słupki rtęci lecą w dół. To idealny moment na rozpoczęcie przygotowań samochodu do bardziej wymagających warunków. Już teraz pomyślcie o zmianie opon na zimowe. Nie warto odkładać tej czynności na ostatnią chwilę. Nie dajcie zaskoczyć się zimie.



Kiedy zmieniasz opony z letnich na zimowe?

W naszym kraju jazda na "zimówkach" nie jest obowiązkowa, ale z pewnością dużo bezpieczniejsza. Niestety, wielu kierowców zmianę ogumienia z letniego na zimowe uzależnia od konkretnego miesiąca, a nie od warunków atmosferycznych. Nierzadko czekając do ostatniej chwili, czyli pojawienia się pierwszych opadów śniegu. To zdecydowanie zbyt późno.

Żeby po raz kolejny nie dać zaskoczyć się zimie, warto pomyśleć o założeniu opon zimowych w momencie gdy temperatura spadnie poniżej 7-8 stopni Celsjusza. Wizytę w punkcie wulkanizacyjnym zaleca się już na początku października. Kilkudniowa jazda na "zimówkach" w nieco wyższych temperaturach nie wpłynie na ich zużycie, a przynajmniej zaoszczędzimy czas, który zapewne stracilibyśmy w oczekiwaniu na swoją kolejkę w serwisie. Wcześniejszą zmianę ogumienia powinny przede wszystkim rozważyć osoby, które sporo podróżują na dłuższych odcinkach.

Dlaczego właściwie powinniśmy zmieniać opony? To proste, "zimówki" wykonane są z innego rodzaju mieszanki, dzięki której opony są bardziej elastyczne i zachowują swoje właściwości w niższych temperaturach. Opony zimowe wytwarzane są z miękkich gum, odpornych na twardnienie.

Znajdź serwis wulkanizacyjny w Trójmieście

Dodatkowo, opony zimowe posiadają agresywniejszy bieżnik kierunkowy, który z kolei zapewnia efektywniejsze odprowadzanie wody, śniegu i błota pośniegowego. Liczne lamele, czyli nacięcia na bieżniku, pozwalają na wgryzanie się w śnieg, a tym samym wyraźnie zwiększają przyczepność i bezpieczeństwo na drodze.

Pamiętajmy również, że w sezonie zimowym nie ma jednolitych warunków drogowych. Polskie zimy zazwyczaj należą do bardzo łagodnych, co nie oznacza, że na drogach wszędzie jest bezpiecznie. W jednym miejscu będzie sucho i przyczepnie, a kilkanaście kilometrów dalej możemy doświadczyć lokalnych przymrozków i oblodzeń. Posiadanie opon zimowych w takich warunkach może okazać się kluczowe.

Z raportu opublikowanego przez TNS Polska wynika, że 25 proc. respondentów na zmianę opon decyduje się w październiku, 20 proc. w listopadzie, a 1 proc. do punktu wulkanizacyjnego udaje się w grudniu. Ponadto 4 proc. kierowców sądzi, że "zimówki" powinno się zakładać, gdy spadnie pierwszy śnieg.

Moto-poradnik: jazda po śniegu i lodzie

Opinie (146)

  • (1)

    Treść artykułu ściągnięta z innych artykułów dosłownie, nie chcę tego nazywać po imieniu!!!!

    • 10 2

    • Współczesne dziennikarstwo.

      Wygooglować, sklecić w całość różne fragmenty z różnych stron i mamy artykuł.

      • 6 2

  • eee tam (3)

    Ja przejezdzlem zeszla zime w Trojmiescie na letnich i byly tylko 2 dni pogody w ktorej zimowki by sie przydały. Jezdzilem ok 100 km dziennie i naprawde nie odczulem roznicy do poprzednich 4 lat gdzie zawsze zmienialem.

    • 12 7

    • debil

      • 1 4

    • (1)

      Nie zebym reklamowal ale te letnie na ktorych przejezdzilem bezpiecznie zime to byly c. premium contact 2. Tanie nie sa ale lepiej trzymaly na mokrym niz zimowki po 200 zl, ktore na mokrym jada jak łyzwy.

      • 2 0

      • Bo zimówki, to tylko i wyłącznie na śnieg i błoto pośniegowe. Na resztę warunków atmosferycznych tylko letnie. Niezależnie od temperatury.

        • 3 0

  • (6)

    Zeszłej zimy tylko raz przydały mi się opony zimowe a jeżdżę codziennie. I to było faktycznie poza miastem. Opony zimowe mają tylko sens na śniegu a na mokrym letnia opona i tak będzie zapewniała lepszą trakcję.

    • 11 6

    • to prawda (4)

      W zeszłym roku zaliczyłem dzwona na obwodnicy na zimówkach w listopadzie. Na letnich by wyhamował.

      • 6 2

      • (3)

        no widzisz jak szybko się uczysz, że zimówki są na śnieg, a nie na mokry asfalt

        • 1 3

        • (2)

          Nie wiem czy się uczę bo to wiedziałem od momentu zakupu pierwszego auta ale ok :)

          • 2 0

          • (1)

            I mimo wszystko popełniłeś szkolny błąd

            • 0 1

            • Dał się omamić wulkanizatorom, i pseudo ekspertom, którzy mówią to, za co im zapłacą.

              • 1 0

    • Opon zimowych nie mozna uzywal latem.

      Szybko przegrzewaja sie i warstwa z bieznikiem odkleja sie a sama opona z peka z hukiem. Zaliczylem juz ten klopot i wiecej nie uzywam opon jednosezonowych tylko przeszedlem na uniwersalne (M+S) wielosezonowe.... Tobie radze to zrobic tez....

      • 5 0

  • Trza mieć...

    Najpierw ku... trza mieć....

    • 4 4

  • A ja co roku trolluję wulkanizatorów (1)

    Jeżdzę cały rok na zimowych :P

    • 4 2

    • Rewulkanizowanie starych zdartych opon powinno byc zabronione.

      Ja pamietam taki warsztat kiedys dawno temu na Janka Wisniewskiego w Gdyni. Samochody roznej masci zjezdzaly sie tam i robiono im nowe nabieznikowanie guma o watpliwej jakosci.... Tego nie moze byc...

      • 0 0

  • W zeszłym roku mój samochód widział śnieg przez trzy dni (1)

    i to tak, że nie mógł wyjechać z zaspy, więc i tak musiałem jechać komunikacją zbiorową. Teraz znowu muszę kupować komplecik "zimówek" i to najlepiej co 3 lata, bo lobby już zaczyna ujadać w imię bezpieczeństwa życia swojego i innych, a lemingi za nimi powtarzają? No to niech lemingi dalej myślą, że jak sobie kupią super safety premium five star ADAC snow and mud, bo tak pan Janusz w wulkanizacji im doradził, albo w Auto Świat przeczytali, że się nie poślizgną na oblodzonym asfalcie. To są opony zimowe na śnieg, którego te opony w mieście mogą nawet nigdy nie zobaczyć. Dobra letnia opona jest lepsza na posypanej solą wodzie niż rekomendowana lemingowi zimóweczka.

    • 9 5

    • Najgorsze jest to, że jeszcze kilka lat takiego "nieurodzaju" w branży i będą lobbować w Sejmie, za obowiązkową wymianą na zimowe. Wtedy będą mieć "monopol".

      • 7 0

  • Bzdura (2)

    Opona letnia na suchej nawierzchni zawsze bedzie lepsza od zimowej i niema znaczenia niska temperatura

    • 13 6

    • oczywiście, że temperatura ma znaczenie

      • 2 1

    • co za debil

      w latające krowy też wierzysz?

      • 1 2

  • (2)

    ja jeżdżę na motorze, ale nie spotkałem się z zimówkami do jednośladu :) ważne jest aby być bardziej ostrożny na drodze i wolniej jeździć.

    Jeżeli chodzi o artykuł to jest nieprawdą, że zimówki się nie zużywają w ciepły dzień. Zjawisko zużywania opon jest wywołane efektem tarcia. Im bardziej miękka guma tym większe tarcie. Dodatkowo większe tarcie miedzy gumą a jezdnią powoduje większe spalanie samochodu - adekwatnie do wzrostu tarcia.
    Zaletą zmiany opon jest tylko krótsza droga hamowania, a to że teraz wam wciskają żeby zmienić ogumienie to wiadomo - chodzi o pieniądze ;)

    • 10 0

    • (1)

      oprócz hamowania poprawia się także trakcja na śniegu :)

      • 1 0

      • tak, na śniegu/błocie pośniegowym jest lepiej na zimówkach, w sytuacjach kiedy nie ma śniegu (sucho albo pada deszcz) letnie są lepsze, bez względu na temperaturę (oczywiście mówimy o rozsądnym zakresie temperatur a nie -50*C).

        • 0 0

  • Jak przyjdzie zima to zmieniam i jadę. Nie widzę sensu katowania zimówek na asfalcie i zwiększonego hałasu.

    • 6 1

  • Na zewnątrz + 10 stopni i pada deszcz... i zakładać opony na śnieg brawo. Inna sprawą jest fakt, że stara zimowka z bieżnikiem 4-5mm to nadaje się na śmietnik a nie do jazdy.

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze wiadomości

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Serwis Haller to przedstawiciel marki:

 

Najczęściej czytane