• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowco, nie zwlekaj ze zmianą opon

Michał Jelionek
20 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Wielu kierowców na zmianę opon decyduje się zbyt późno. Wielu kierowców na zmianę opon decyduje się zbyt późno.

Tegoroczna jesień rozkręca się na dobre, a z dnia na dzień słupki rtęci lecą w dół. To idealny moment na rozpoczęcie przygotowań samochodu do bardziej wymagających warunków. Już teraz pomyślcie o zmianie opon na zimowe. Nie warto odkładać tej czynności na ostatnią chwilę. Nie dajcie zaskoczyć się zimie.



Kiedy zmieniasz opony z letnich na zimowe?

W naszym kraju jazda na "zimówkach" nie jest obowiązkowa, ale z pewnością dużo bezpieczniejsza. Niestety, wielu kierowców zmianę ogumienia z letniego na zimowe uzależnia od konkretnego miesiąca, a nie od warunków atmosferycznych. Nierzadko czekając do ostatniej chwili, czyli pojawienia się pierwszych opadów śniegu. To zdecydowanie zbyt późno.

Żeby po raz kolejny nie dać zaskoczyć się zimie, warto pomyśleć o założeniu opon zimowych w momencie gdy temperatura spadnie poniżej 7-8 stopni Celsjusza. Wizytę w punkcie wulkanizacyjnym zaleca się już na początku października. Kilkudniowa jazda na "zimówkach" w nieco wyższych temperaturach nie wpłynie na ich zużycie, a przynajmniej zaoszczędzimy czas, który zapewne stracilibyśmy w oczekiwaniu na swoją kolejkę w serwisie. Wcześniejszą zmianę ogumienia powinny przede wszystkim rozważyć osoby, które sporo podróżują na dłuższych odcinkach.

Dlaczego właściwie powinniśmy zmieniać opony? To proste, "zimówki" wykonane są z innego rodzaju mieszanki, dzięki której opony są bardziej elastyczne i zachowują swoje właściwości w niższych temperaturach. Opony zimowe wytwarzane są z miękkich gum, odpornych na twardnienie.

Znajdź serwis wulkanizacyjny w Trójmieście

Dodatkowo, opony zimowe posiadają agresywniejszy bieżnik kierunkowy, który z kolei zapewnia efektywniejsze odprowadzanie wody, śniegu i błota pośniegowego. Liczne lamele, czyli nacięcia na bieżniku, pozwalają na wgryzanie się w śnieg, a tym samym wyraźnie zwiększają przyczepność i bezpieczeństwo na drodze.

Pamiętajmy również, że w sezonie zimowym nie ma jednolitych warunków drogowych. Polskie zimy zazwyczaj należą do bardzo łagodnych, co nie oznacza, że na drogach wszędzie jest bezpiecznie. W jednym miejscu będzie sucho i przyczepnie, a kilkanaście kilometrów dalej możemy doświadczyć lokalnych przymrozków i oblodzeń. Posiadanie opon zimowych w takich warunkach może okazać się kluczowe.

Z raportu opublikowanego przez TNS Polska wynika, że 25 proc. respondentów na zmianę opon decyduje się w październiku, 20 proc. w listopadzie, a 1 proc. do punktu wulkanizacyjnego udaje się w grudniu. Ponadto 4 proc. kierowców sądzi, że "zimówki" powinno się zakładać, gdy spadnie pierwszy śnieg.

Moto-poradnik: jazda po śniegu i lodzie

Opinie (146)

  • Mój kraj taki piękny... (1)

    Patrząc na komentarze przeraża mnie to, iż ważniejsze dla kierowców jest kto zarabia, ile trzeba wydać, kto na jakich oponach jeździ. Proponuje pomyśleć o własnym bezpieczeństwie ;)

    • 7 7

    • Polska Afryka, Afryka Polska!

      tu życie jest warte mniej

      • 2 0

  • A jakie żniwa mają blacharze

    Ze spróchniałymi progami, bo żaden nie ma prawa wytrzymać gdy łapą podnośnika zagnie się spawany rant pod progiem zamiast podnieść pod podłogą w specjalnym miejscu. Nawet aso fiata mi mówi że za tą pionową blachę będą podnosić bo tam jest znaczek dla lewarka do podnoszenia. Tępaki nie mają pojęcia że punkt nacisku lewarka nie jest na tym rancie, a rant pełni funkcję zaczepienia żeby się lewarek nie wysunął spod podwozia.

    • 12 1

  • idioci (7)

    Ludzie!!!!!!!lDla mnie niezmieniajcie opon ale to świadczy tylko o waszym braku wyobraźni bo przez takich jak w sa tylko wypadki!!!!!!!!!!!i korki na miescie bo ruszyć nie można albo sory nie wyhamowalem......banda poje.......w na letnich oponach

    • 7 21

    • co Pan wiesz o.....ponach (4)

      Masz Pan mala wiedze. Opona zimowa nie jest na zime tylko na snieg. A w takim egipcie tez jest zima.

      • 8 1

      • ... (1)

        A wiem dużo bo pracuje przy tym i wiem jakie sa sklady mieszanek opon zimowych jak i letnich takze wiem co robi opona letnia w niskich temperaturach

        • 2 0

        • Mieszanka to jedno ale lamelki przy hamowaniu i rozpedzaniu tworza zabki. Zabki spelniaja swoje zadanie tylko na sniegu a na twardych nawierzchniach powoduja mniejsza powierzchnie styku. Cos jak buty na obcasie. Z tego powodu opony zimowe nie nadaja sie na twarde podloze przy niskich temperaturach. Twarda opona letnia ma wieksza powierzchnie styku w kazdych warunkach. Dlatego zimowe opony nadaja sie tylko na snieg. I to oznacza symbol 3pmsf three peak mountain snow flake na oponach zimowych. Na nasze warunki i jazde miejska lepsze sa m+s

          • 0 0

      • opona zimowa nie jest tylko na śnieg (inny bieżnik) (1)

        ale również na niskie temperatury,
        kilka parametrów jest innych,
        przede wszystkim zmiana elastyczności w funkcji temperatury
        na powierzchni styku z jezdnią, tu właśnie kryją się siły hamujące,
        w punkcie styku z jednią, poza tym masz jeszcze kilka parametrów
        ale to temat nie tylko na kilka doktoratów ale na kilka profesur

        • 0 2

        • sr*li muszki, będzie wiosna

          • 0 0

    • Masz rację! To g.wnozjady!

      • 0 0

    • Wypadek to spowoduje taki otumaniony Janusz, który zmieni oponę na zimową i myśli, że teraz to ma przyczepność ośmiornicy.

      • 12 0

  • Ja od 30 lat jezdze uzywajac opon wielosezonowych. (4)

    Z symbolem M+S (Mud + Snow) Bloto+ Snieg. Nie mam zadnych klopotow. Zima gdzie mieszkam pogoda jest znacznie gorsza niz w waszym rejonie. Wiec nie nabierajcie sie na te reklamy ze opony trzeba na zime zmieniac. Oczywiscie trzeba dbac o jakosc opon. Jesli jest tylko 4 mm bieznika to opony musza byc wymienione na nowe ale takze wielosezonowe. Wymiana opon dwa razy w roku raz na letnie potem na zimowe to przyklad skrajnej glupoty..... Poczytac troche na ten temat w zachodnich mediach a nie polskich. Gdzie probuja zmusic was do niepotrzebnego wydawania pieniedzy.

    • 14 2

    • M+S (1)

      Rownież jeżdzę na takich oponach-są ok. Może troszkę głośniejsze - tak mi sie wydaje... Jeden minus to szybkie zużycie bieżnika :(. Przejechane 40tys km i zostało 4mm bieżnika...
      Pozdrawiam

      • 3 0

      • czyli w moim przypadku co rok nowy komplet, zdecydowanie nie jest taniej niż przy wymianie lato/zima

        • 0 0

    • należy dodać tylko, że są tańsze i droższe (1)

      jeśłi poszukacie testów tych opon
      to się okazuje, że tanie M+S nie będą tak dobre,
      ale jak się kupi średniej klasy to zbliżają się bardziej do zimówek

      innymi słowy to opona jest najważniejszym elementem auta,
      auto styka się z ziemią oponami,
      cały komfort jazdy można zepsuć kiepskimi oponami
      nie mówiąc o trzymaniu kierunku i hamowaniu

      • 0 0

      • Ja swoim Chevroletem Malibu zrobilem

        42 tysiace mil (67 tysiecy km) na oponach TOYO M+S. Ale przyznam ze ja nie naleze do tych co stale dociskaja gaz do dechy. Jezdze zwykle bardzo szybko ale spokojnie przyspieszam. Zreszta samochod ma automatyczna skrzynie biegow to szalec jak na wyscigach nie mozna... Opony jak widzialem byly wyprodukowane w Chinach. Jedyny przypadek kiedy pochwalilem chinska robote... Opony 'M+S' sa bardzo dobre....

        • 0 1

  • kierowca (2)

    wierzyc sie nie chce.zimowki nalezy zalozyc a nie sie wymodrzac jakim to sie jest wybitnym kierowcą.takie cwaniaki mądrzeja po kolizji lub powazniejszym wypadku.Wtedy jest placz ze zalowało sie 50-70 zł na wymiane opon.Co roku ten sam problem.Powinno byc obowiazkowa zamiana koł

    • 3 15

    • Glupi jestes. Chcesz to plac i przeplacaj.

      Twoje pieniadze. Opony wielosezonowe (M+S) raz zalozone zmieniasz po trzech a nawet po czterech latach. W zaleznosci ile kilometrow robisz rocznie.

      • 8 1

    • Lech głupoty piszesz, że aż mi oczy łzawią

      • 2 1

  • Dobrze, że lobby oponiarskie nie weszło do sejmu (5)

    Bo byśmy mieli w ustawie obowiązkową wymianę opon 4 razy w roku wyznaczoną na konkretną datę w kalendarzu i surowe kary choćby za jeden dzień spóźnienia, wyważanie kół 6 razy w roku, opony nie starsze niż rok i pieczątki od wulkanizatora w dowodzie rejestracyjnym.

    • 18 1

    • Akurat na wiek opon mógłbym przystać. Może nie rok, ale 3 lata maks.

      • 0 8

    • Racja. Aż skóra na plecach sie jeży....

      • 0 0

    • Przeciez na okresowych inspekcjach (2)

      i tak wszystkie problemy wyjda. Bez usuniecia ich nie dostaniesz znaczka na szybe ze mozesz dalej tym samochodem jezdzic. Okres jednego miesiaca na poprawki dadza tobie i musisz wrocic po recertyfikacje.

      • 0 0

      • (1)

        Jakiego znaczka na szybę? Zbierasz i naklejasz znaczki "kibicuję Polakom"?

        • 3 0

        • Malo wiesz. Wiec sie nie odzywaj.

          • 0 3

  • polski handlarz ,słabizna po polsku

    Miałem Corse i jeździłem 3 lata na zimowkach.Kiedy ją sprzedawałem kupiec/handlarz Janusz do swojego asystenta powiedział- po zakupie od razu je ściągamy bo szkoda w tak dobrym stanie sprzedać je z autem

    • 5 0

  • czego (1)

    pismaku kazdy wie co ma robic ze swoim samochodem i ze swoimy kolami oponami nik nie jest tepy

    • 8 4

    • Właśnie widać po komentarzach, że 3/4 Januszków woli przyoszczędzić na swoim i innych bezpieczeństwie i jeździć cały rok na łysych letniakach. Ty zapewne jestes jednym z nich.

      • 2 4

  • Dzisiaj piątunio więc jadę na miasto zabalować.

    Temperatura cały dzień była ponad 10st. C i śmiało jeżdżę jeszcze na letnich oponach. Jednak impreza na pewno będzie udana i przedłuży się do 1 w nocy. Prognozy pogody na noc przewidują temperaturę 5st. C, czyli powinienem założyć już zimówki. Gdzie ja o 1 w nocy znajdę warsztat, który mi zmieni opony? No gdzie? Dlaczego przez ignorancję warsztatów oponiarskich ma być zagrożone bezpieczeństwo moje, moich najbliższych i wszystkich na drodze?

    • 5 1

  • Srutu tutu, mam wielosezon i wystarczy do normalnej jazdy

    cała Europa jeździ na jednych całorocznych, a polakom się wmawia nachalnie, że KONIECZNIE, bo przeciez umrzecie... kolejny bzdet po obowiązku świateł przez cały rok...

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w logo Alfa Romeo?

 

Najczęściej czytane