• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje

Maciej Korolczuk
5 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.



Co miasto powinno zrobić z kładką na Zaspie?

Powstała w drugiej połowie lat 70. i miała być częścią układu komunikacyjnego prowadzącego do planowanego, ale nigdy niewybudowanego, centrum handlowego na dawnym pasie startowym na Zaspie.

Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.

- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.

Kładka na Zaspie w 1982 r. Kładka na Zaspie w 1982 r.
Wariant 1: oszczędnościowy

Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.

Przesuń aby
porównać


Wariant 2: kładka znika

Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi zobacz na mapie Gdańska z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.

Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.

Przesuń aby
porównać


III wariant - High Line na Zaspie

Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.

Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.

Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II zobacz na mapie GdańskaMillenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska, a nieco dalej Park Reagana zobacz na mapie Gdańska i pas nadmorski.

  • Tak mogłaby wyglądać część "zielonej kładki" na Zaspie.
  • High Line w Nowym Jorku to jeden z najlepszych pomysłów na rewitalizację - w tym przypadku linii kolejowej.

Obecna kładka dla pieszych na Zaspie

Opinie (485) 4 zablokowane

  • Absurdy PRL (3)

    Zrobić kładkę, ktora prowadzi donikąd... Hehe nie wybudowano centrum handlowego, ale kładkę juz tak :D

    • 9 12

    • nie mieszkasz tam wiec sie nie wypowiadaj! Mieszkancy ja uzywaja codziennie!

      • 4 0

    • Kładka nie prowadzi donikąd. Ona jest łącznikiem między parkiem (i nowymi budynkami) a trzema częściami starej Zaspy. I bardzo dobrze ta funkcje spełnia.

      • 10 0

    • a mowi ci cos nazwa Lotnisko?

      • 3 0

  • (1)

    Ta kładka to koszmarek urbanistyczny PRL-u. W indy często nie działają jest ona nie do pokonania dla osób starszych czy niepełnosprawnych. Schody dosłownie się sypią zimną jest ślisko. Zburzyć te maszkarę i zapomnieć o niej na zawsze.

    • 12 23

    • Kladka Praktyczna! lapy precz od kladki!

      windy sie psuja - bo to szkopski szmelc! Wystarczy wymienic na Polskie!

      • 1 0

  • A ja się pytam.... (1)

    ...gdzie jest konserwator zabytków?

    • 26 6

    • pecunia non olet

      • 0 0

  • Kladka (3)

    Pewnie koliduje jakiemuś deweloperowi

    • 68 9

    • ha ha, masz rację ale jest jeszcze jedno o czym się nie mówi a może warto poruszyć (1)

      JPII wraz z Rzeczypospolitej tworzą obecnie zamknięcie tzw Trasy Słowackiego czyli jadąc z Wrzeszcza do tunelu większość wybiera tą możliwość. Kładka i jej układ drogowy w tym przeszkadza, tworzy się tzw wąskie gardło. Może plany tyczące kładki mają po cichu rozwiązać ten problem ale głośno się o tym nie mówi co by mieszkańcy Zaspy się nie wkurzali, że wpuszcza się duży ruch samochodowy na ich osiedle

      • 17 1

      • masz racje - to sciema... a bloki wzdloz parku juz stworzyly niedopuszczalny poziom halasu

        dzwieki odbijaja sie od tej sciany betonu...

        • 1 0

    • zapomnieli dorysowac w srodku GALERIE!

      • 4 0

  • Kładka przeszkadz, bo obok budyniowa firma chce budować apartamenty dla bogaczy i kładka jest za blisko

    • 5 0

  • TO PRZEJSCIE WYKORZYSTYWANE PRZEZ ROWERY I OSOBY Z WÓZKAMI` (2)

    Na Zaspie Mlyniec mieszka coraz wiecej ludzi. Ma powstac nowy kompleks na pasie. Oznacza to nagly wzrost.

    Fajnie ze w poblizu sa az dwa parki, ale niestesty wymaga to przejscie z jednej strony na druga.

    Problemem sa nie tylko rowery, ale przejscie przez rzeczpospolita jest glownie utrudnione dla matek z wozkami i osobami starszymi.

    Wystarczy spojrzec jak czesto i kto wykorzystuje windy.

    Czesciowa likwidacja kladki jest ok bo to zaden problem przejsc dodatkowe kilka metrow, ale miasto powinno zapewnic dodatkowe windy od strony Dywizjonu jak i Burzynskiego(?)

    • 10 0

    • Góra żaden problem. Gorzej od strony mlynca bo trzeba przejść przez pas. Jak ktoś nie ma kółek zamiast nóg to już nie takie proste

      • 1 0

    • "niestesty wymaga to przejscie z jednej strony na druga.

      Problemem sa nie tylko rowery, ale przejscie przez rzeczpospolita jest glownie utrudnione dla matek z wozkami i osobami starszymi. "
      "Czesciowa likwidacja kladki jest ok bo to zaden problem przejsc dodatkowe kilka metrow"

      Sam sobie przeczysz

      • 1 0

  • Żadnych rozbiórek! (2)

    Do urzędników: kilka lat temu podjęliście decyzje o budowie wind i remoncie nawierzchni na tej kładce - niedokończone (na schody też nie starczyło), powiedziało się a to trzeba powiedzieć b. Zapamiętamy sobie wasze nazwiska. Rozliczymy wszystkich podejmujących tego rodzaju decyzje potem ich nie finalizując, marnotrawiąc publiczne pieniądze prze kolejne decyzje o jakiś rozbiórkach.

    Kładka jest jaka jest, ale najważniejsze że jest praktyczna i bezkolizyjna, Rzeczpospolita jedyna aleja w Gdańsku która jest przejezdna, praktycznie bez korków, wypadków tez raczej brak w przeciwieństwie do chociażby przecznicy czyli al. Jana Pawła gdzie co chwila światła i przejścia a ofiar śmiertelnych coraz więcej.

    Co do likwidacji części, argument niczym z Barei, ta część jest mimo wszystko wykorzystywana nawet jeżeli mniej to jednak umożliwia przejście np. między Dywizjonu, a Burzyńskiego.

    Skończyć ten remont i nie słuchać podpowiedzi cykloanarchistów!

    • 53 3

    • Żadnych rozbiórek! Slusznie!

      zburzenie jednej czesci klladki, naruszy cala konstrukcje!

      Windy, niestety byly zainstalowane, nie dla mieszkancow Zaspy - a pod dewelopera!

      • 1 0

    • po co było remontować i windy robić skoro teraz chcą burzyć? To wtedy nie wiedzieli ile kosztuje utrzymanie tego kompleksu kładek?

      Debil decyzje podejmował?

      Każde proponowane rozwiązanie, to zmniejszenie bezpieczeństwa i przepustowości.

      Jak nie wiadomo o co chodzi...

      • 10 2

  • Zlikwidowac Urzedy w Gdansku!

    • 3 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

    Młotki i przecinaki (5)

    Czy ktoś w ogóle tu myśli ? . Teraz jest idealne połączenie i komunikacja bez wstrzymywania ruchu. Jeszcze zainstalujcie ( kuzyn owcy ) światła - jakby było mało korków. Poza tym zainwestowaliście w winy potworną kasę i teraz co ,do rozbiórki . Co za kuzyni owcy .

    • 10 4

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

      windy byly "roztropnie" zamontowane tylko dla dewelopera

      • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

      Obecne rozwiazanie jest idealne!! Mieszkam w sasiedztwie - korzystam na co dzien!

      • 1 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

      Prawda!

      • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

      ty niejestes z Gdańska tylko z wiochy pod Gdańskiem jeszcze potwierdzasz ze jestes tym od kótrych wyzywasz (1)

      Niepytaj o myslenie bo własnie wpisem potwierdziłes ze ta zdolnosc jest ci obca!

      • 1 5

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

        Z rozpędu i w ścianę. Taka moja rada dla ciebie kolego.

        • 5 0

  • znów "robienie dobrze"... (2)

    ...deweloperom.

    • 15 4

    • 100% ustawka pod kolejnego dewelopera!

      • 1 0

    • tobie tylko eletrowrzasy pomogą :)

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedynym trójmiejskim przedstawicielem marki Audi jest firma:

 

Najczęściej czytane