• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje

Maciej Korolczuk
5 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.



Co miasto powinno zrobić z kładką na Zaspie?

Powstała w drugiej połowie lat 70. i miała być częścią układu komunikacyjnego prowadzącego do planowanego, ale nigdy niewybudowanego, centrum handlowego na dawnym pasie startowym na Zaspie.

Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.

- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.

Kładka na Zaspie w 1982 r. Kładka na Zaspie w 1982 r.
Wariant 1: oszczędnościowy

Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.

Przesuń aby
porównać


Wariant 2: kładka znika

Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi zobacz na mapie Gdańska z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.

Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.

Przesuń aby
porównać


III wariant - High Line na Zaspie

Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.

Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.

Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II zobacz na mapie GdańskaMillenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska, a nieco dalej Park Reagana zobacz na mapie Gdańska i pas nadmorski.

  • Tak mogłaby wyglądać część "zielonej kładki" na Zaspie.
  • High Line w Nowym Jorku to jeden z najlepszych pomysłów na rewitalizację - w tym przypadku linii kolejowej.

Obecna kładka dla pieszych na Zaspie

Opinie (485) 4 zablokowane

  • wariant 1 jest najlepszy a za zaoszczedzona kase zrobic slimak dla rowerow

    • 0 0

  • Niedługo Adam Pawłowicz opuści gdański tron (14)

    A jak zasiądzie kandydat partii konserwatywnej to i u nas z pustego naleją. Są w tym dobrzy.

    • 67 97

    • podesłaleś Stefana?

      • 0 0

    • (5)

      Margaryna zdrowsza,ale to akurat wina rządu w Warszawie.

      • 5 16

      • na margarynę to nas nie stać ale na ośmiorniczki to już tak (4)

        Co ma rząd do zdrowia obywateli po zjedzeniu margaryny tak samo jak Radek olał obywateli po spożyciu pół litra i ośmiorniczki

        • 6 14

        • bardziej stać nas na ośmiorniczki niż na afery ze SKOKami!!! (2)

          Pieniądze kradną ludziom z konta, a oddawane są z funduszu bankowego, na który składają się normalne banki, a skok tylko wyciąga!

          • 11 5

          • Idz dopytaj tvn i wybiórcza jak było, źle dosłyszałeś na tv

            • 3 0

          • SKOK Wołomin oczywiście.

            • 4 1

        • mleczarnie likwidują to nie kupisz masła,

          ZPT też upadł, to co ma być omastą ?

          • 2 0

    • i niech wejdzie złodziej i aferzysta z Pisu (3)

      albo nieudacznik i kanciarz Jaworski?

      • 9 4

      • (2)

        Jaworski to udacznik. Ma nową robotę, znowu jest prezesem. Jest ustawiony do końca życia, czego życzę wszystkim ludziom pracy!

        • 6 0

        • ustawiony nie do końca życia

          tylko do końca kadencji tej partii, przyjdą nowi i wsadzą swoich na wygodne stolce.
          dlatego teraz tak okradają budżet i państwowe firmy, bo nie wiadomo jak długo to potrwa

          • 2 2

        • On nic nie umie ale ma chody. Ciekawe gdzie.

          • 1 2

    • Już odezwał się dyżurny debil od jaworskiego

      • 18 9

    • przeciez on jest z parti konserwatywnej (jak i poprzednicy)

      Jak zeznał na procesie w lutym 2001 r. jeden ze świadków, Tadeusz T., prezydent osobiście targował z nim cenę „mecenatu”, a zapytany, dlaczego pieniądze mają wpłynąć na konto Capelli, a nie na konto np. oruńskiego domu dziecka, powiedział, że zespół jest wizytówką Gdańska i reprezentuje miasto. Franciszek Jamroż miał też powiedzieć, że jak kogoś stać na handel alkoholem, stać go również na wspieranie kultury.

      • 5 4

    • na dobudowanie pietra na kurkowej powinno wystarczyc.

      • 17 9

  • Proponuję likwidację kładki, w obniżeniu terenu zrobić tunel w ciągu Rzeczpospolitej pod al.Jana Pawła II z której zjazdy będą dalej kierować w stronę wyjazdu z tunelu. W ten sposób zyskujemy sporo terenu wokół i likwidujemy przeszkody terenowe ale to drogi wariant zakładający sporą przebudowę na dużym terenie, tańszy wariant to zostawienie obecnych relacji z budową tylko kładek pieszych ale w formie krzyża ze srodkiem na przystanku, jednak to dalej powoduje dodanie wysokich kosztów utrzymania i budowy.

    • 0 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

    Zero plusów (2)

    No chyba kogoś pogrzało. A co z przejściem po drugiej stronie ulicy od Startowej do nowego budownictwa inpro? Czy projektant się orientował, że to droga gdzie maksymalnie można jechać 70 km/h. Znowu będziecie spowalniać ruch samochodom i sprawiać że piesi będą musieli dreptać na około o 2 km więcej. Zero plusów. Skoro ktoś sobie wymyślił taki głupi projekt to nie mógł tego zrobić przed wstawieniem wszystkich nowych wind??? Kasa w błoto i jeszcze więcej do wrzucenia w bezsensowny projekt.

    • 3 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

      Windy można przenieść gdzie indziej. To nie problem

      • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

      No nie w błoto.Budyń dostał określona ilość głosów za asfalt i windy. Zabrakło tylko odwodnienia jezdni ale co tam.

      • 0 0

  • (3)

    Zlikwidiwac do paskudztwo. Tam powinno byc 1 poziomowe normalne skrzyzowanie

    • 4 13

    • stójmy w korkach (2)

      szczęśliwi czasu nie liczą

      • 0 2

      • Przecież i tak za chwilę są światła na wysokości Burzyńskiego. Zwykłe skrzyżowanie albo rondo, przejścia naziemne zamiast tuneli i zielona fala dla samochodów na całej Rzeczypospolitej będzie dobrym rozwiązaniem. Doszłyby tylko trzy przejścia dla pieszych (Żwirki i Wigury, Jana Pawła, Startowa). I tak na wysokości Hynka są światła a potem na wysokości pętli tramwajowej. Przecież na Kołobrzeskiej też można jechać 70 km/godz jak trafi się na zieloną falę (przypadkową oczywiście).

        • 0 0

      • nie chcesz stać w korkach?

        rozważ zmianę pojazdu na rower wspomagany elektrycznie

        • 1 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

    Kładkę mozna wykorzystać i zarobić na niej.

    Zlikwidowano budki na pasie. Kładka może być wykorzystana jako miejsce do posadowienia pawilonów handlowych w jednym ciągu (zwłaszcza część kładka bliższa Wrzeszcza). Opłaty za możliwość ustawienia pawilonów powinny pokryć jej konserwacji. Po wybudowaniu blokowiska na pasie przedsięwzięcie może być opłacalne dla inwestorów, bo zaplecze handlowe w okolicy jest ubogie.

    • 0 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

    Wariant 1

    • 0 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

    Kasa w bloto

    Kilka lat temu wyremontowali kawałek wiaduktu za kilkaset złotych porobili windy teraz chcą wyburzać wystarczy zrobić schody i windy z drugiej kładce i wystarczy a nie latać dookoła na tramwaj

    • 0 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

    mam lepszy pomysł - zasypać zrobić super rondo,
    prędkość się ograniczy, poprawi bezpieczeństwo
    dodatkowo będzie przestrzeń pod zabudowę 4 budynków mieszkalnych

    • 1 1

  • To jest szybka droga

    Tam nie ma innej możliwości niż kładka, tak samochody grzeją i tramwaje jadą z max prędkością

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Który trójmiejski dealer jest przedstawicielem marki Smart?

 

Najczęściej czytane