• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje

Maciej Korolczuk
5 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.



Co miasto powinno zrobić z kładką na Zaspie?

Powstała w drugiej połowie lat 70. i miała być częścią układu komunikacyjnego prowadzącego do planowanego, ale nigdy niewybudowanego, centrum handlowego na dawnym pasie startowym na Zaspie.

Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.

- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.

Kładka na Zaspie w 1982 r. Kładka na Zaspie w 1982 r.
Wariant 1: oszczędnościowy

Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.

Przesuń aby
porównać


Wariant 2: kładka znika

Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi zobacz na mapie Gdańska z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.

Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.

Przesuń aby
porównać


III wariant - High Line na Zaspie

Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.

Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.

Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II zobacz na mapie GdańskaMillenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska, a nieco dalej Park Reagana zobacz na mapie Gdańska i pas nadmorski.

  • Tak mogłaby wyglądać część "zielonej kładki" na Zaspie.
  • High Line w Nowym Jorku to jeden z najlepszych pomysłów na rewitalizację - w tym przypadku linii kolejowej.

Obecna kładka dla pieszych na Zaspie

Opinie (485) 4 zablokowane

  • Żadnej likwidacji! (2)

    Żadnej likwidacji! teraz można przynajmniej dojść na tramwaj lub przejść na drugą stronę bez czekania 30 minut na światłach jak to jest w większej części Gdańska. Wystarczą działające windy.

    • 74 14

    • oni by najchetniej zburzyli caly Gdansk i sprzedali wszystkie instytucje komunalne Niemcom za grosze.

      zero mysleniaq o ludziach, ktorzy z tym miastem zwiazali zycie i je de facto stworzyli od zera po wojnie.

      • 14 6

    • kładka jest ok. komu przeszkadza? nie ma w Gdańsku większych problemów?

      • 0 0

  • Kladka (3)

    Pewnie koliduje jakiemuś deweloperowi

    • 68 9

    • ha ha, masz rację ale jest jeszcze jedno o czym się nie mówi a może warto poruszyć (1)

      JPII wraz z Rzeczypospolitej tworzą obecnie zamknięcie tzw Trasy Słowackiego czyli jadąc z Wrzeszcza do tunelu większość wybiera tą możliwość. Kładka i jej układ drogowy w tym przeszkadza, tworzy się tzw wąskie gardło. Może plany tyczące kładki mają po cichu rozwiązać ten problem ale głośno się o tym nie mówi co by mieszkańcy Zaspy się nie wkurzali, że wpuszcza się duży ruch samochodowy na ich osiedle

      • 17 1

      • masz racje - to sciema... a bloki wzdloz parku juz stworzyly niedopuszczalny poziom halasu

        dzwieki odbijaja sie od tej sciany betonu...

        • 1 0

    • zapomnieli dorysowac w srodku GALERIE!

      • 4 0

  • Na pewno zrobią przetarg na najtańszy wariant. (1)

    Ten pewnie wygra firma krzak, będzie się z tym pyerdolyć pól roku i zrobią na przysłowiowy "odpier...".

    • 32 5

    • oby nie zrobili a adamowicz juz i tak ma wiele zarzutow

      przypominam, ze tu jest ciaglosc

      W tym czasie prezydent – wciąż mocno związany z prawicą – wdał się w kolejną aferę. Tym razem nie działał sam – na ławie oskarżonych zasiadł z byłym posłem BBWR, Ryszardem Olszewskim i trzema wiceprezydentami. Ryszard Olszewski – główny oskarżony w tym procesie – był likwidatorem Gdańskiego Przedsiębiorstwa Budowlanego, które należało do miasta (gminy). Byłemu posłowi postawiono zarzut, że w latach 1992-1995 dopuścił się jako likwidator licznych nadużyć. Majątek GPB sprzedawał bardzo sprawnie, a pieniądze „przepadały” – m.in. 1,3 mln zł na koncie zaprzyjaźnionej spółki Agrokompleks, z czego z kolei „zniknęło” nie wiadomo gdzie i jak 666 tys. zł. Ryszard Olszewski podjął też decyzję, która leżała nie w jego gestii, lecz zarządu miasta – sprzedał tereny pod budowę hali Makro Cash & Carry na gdańskim Przymorzu. Hala miała więc powstać w atrakcyjnej części miasta – niedaleko plaży. Decyzja wywołała protesty mieszkańców, budowę odwlekano, a właściciel Makro procesował się z Gdańskiem. Ostatecznie hala powstała na obrzeżach Gdańska, na terenach gminy Pruszcz Gdański.
      Zdaniem prokuratury, członkowie zarządu nie tylko nie sprawowali właściwego nadzoru nad likwidowanym GPB, ale być może nawet współdziałali z byłym posłem. Najwyraźniej czuli się przeciążeni obowiązkami i mieli dość papierkowej roboty, bo zwolnili Ryszarda Olszewskiego z obowiązku (prawnego) dostarczania comiesięcznych sprawozdań. Władze miasta nie dość, że przymykały oko na działalność kolegi z prawicy, to jeszcze wpłynęły na wydanie pozytywnej opinii likwidatorowi uzasadniającej odwołanie go.

      • 5 2

  • miasto demokracji? raczej porazka (1)

    Pierwsze wybory samorządowe dały prawicy w Gdańsku możliwość pokazania mieszkańcom i wpatrzonemu w „kolebkę Solidarności” światu, czym jest demokracja, wolny rynek itp. Tymczasem władze miasta wolny rynek potraktowały jak „wolną amerykankę”.

    • 13 6

    • taaa ustawa śmieciowa też pokazała jaką mamy demokrację i wolny rynek, zamiast mieć wybór wśród firm wywożących śmieci

      wyebali odgórnie podatek i nie masz możliwości korzystania z innej oferty

      • 5 1

  • rozumiem, ze to projekt budzetu obywatelskiego? (2)

    jesli nie to wynocha z taka samowladza okolicznych deweloperow.

    • 22 10

    • projekt budzetu obywatelskiego zakładał remont schodów i budowe brakujacych wind

      niestety przepadł, a miasto nie potrafi skończyć tego co samo zaczęło kilka lat temu

      • 5 1

    • Grzelak Ahoj!

      Spokojna glowa mamy Grzelaka, on nie zawiedzie jak w Brzeznie.

      • 0 0

  • Skrzyżowanie (5)

    A dlaczego nikt nie proponuje zmiany na tym skrzyżowaniu? Jest to najbardziej absurdalne skrzyżowanie na świecie. Wszystkie nitki są kolizyjne przynajmniej dwukrotnie, brak widoczności przez betonowe konstrukcje i jeszcze ścieżki rowerowe. Zadziwiający przykład totalnej głupoty, chyba że projektant kiedyś zrobił sobie jaja bo nie wierzę, że coś takiego mogło powstać na poważnie.

    • 56 14

    • To kraj absurdu więc nie ma co się dziwić :)

      • 10 4

    • (1)

      Takie kolizyjne, bo trzeba myśleć..w życiu nie widziałem ani jednej kolizji pod kładka, a widzę ją z okna od ponad 30 lat

      • 11 8

      • ponad 30 lat w oknie siedzisz???

        muszę ci powiedzieć że ładnie masz przeje...ne.

        • 6 5

    • gdzie ty masz te kolizji magu?

      • 7 4

    • Racja, jeszcze brak rozbiegu przy wyjeździe na RP to jakiś dramat

      • 0 0

  • A ja się pytam.... (1)

    ...gdzie jest konserwator zabytków?

    • 26 6

    • pecunia non olet

      • 0 0

  • Proponuję kolejny wariant (6)

    Sprzedarz terenu po bardzo zaniżonej cenie deweloperowi albo jakiemuś panu który sprzeda zakupiony teren za miliardy, a w miejscu kładki powstanie wielki szklany wierzowiec który wyrzywi setki Gdańszczan.

    • 31 9

    • (3)

      Ja proponuje tobie kupic slownik ortograficzny i nie jeczec od rana.

      • 6 2

      • (2)

        A ja proponuję ujednolić język polski!

        • 2 0

        • Jezk polski do zamiany (1)

          Tak zmienic na angielski, albo niemiecki, ostatecznie na ukrainski.

          • 1 1

          • to może od razu na arabski, co ?

            • 0 0

    • Ja proponuję wybudować dodatkową szkołę podstawową - taką specjalną

      dla tłumoków jak ty, którzy nie ogarnęli ortografii w normalnym trybie nauczania j. polskiego.

      • 1 0

    • ...i niech ten miliarder nie zapomni kupić słowników ortograrficznych dla makgajwerów

      • 0 0

  • Jakaś durna baba (1)

    Na Discovery się śmieli, że kobieta zaprojektowała skrzyżowanie trzy poziomowe kolizyjne. To co niezbędne bym zostawił a resztę rozebrał tego wstydliwego reliktu z PRL

    • 14 17

    • śmieli powiadasz.... relikt PRL ale wiesz jak bardzo był potrzebny w tamtych czasach ? nie wiesz

      i wszystko cię denerwuje co związane z tamtymi czasami.
      popatrz na słoi na tych ościennych osiedlach jak codziennie wylewają żale na korki. Zaspa była projektowana dla ludzi z myśleniem w przyszłość. gdyby takie osiedla jak teraz się buduje, powstawały w czasach budowy Zaspy, teraz nie byłoby jak się tam poruszać.
      temat kładki został poruszony bo przy takich inwestycjach zawsze ktoś z urzędasów 'dorobi' sobie. wystarczy ładnie ją odmalować aby cieszyła oko jak te nowe betonowe osiedla i po sprawie i wydawaniu milionów z naszej kasy

      • 10 3

  • Kładka jest koszmarnie brzydka (7)

    Betonowa,kanciasta,szara,taki symbol PRL,ale bym ją zostawił,jest taka ogromna i przez to fascynuje.

    • 21 21

    • wazne, ze jest uzytkowa i spelnia swoja funkcje (1)

      tak samo trzeba patrzec na dworce i inne polaczenia komunikacyjne.

      • 17 5

      • chyba utrudnia pewne funkcje, chciales napisac

        • 4 14

    • kwestia ładnego odmalowania na wzór nowych osiedli i gwarantuję, że narzekaczy już nie będzie

      w obecnych czasach liczy się kolor, światełka, błyskotki.
      gdyby psie odchody były super zapakowane w ładne, błyszczące papierki i odpowiednio zareklamowane, ludzie rzucali by się po nie w black friday jak po ciepłe bułeczki

      • 13 1

    • do zaspy pasuje :)

      • 4 1

    • ale praktyczna!! To sie liczy dla mieszkancow!

      i w stylu epoki!

      • 3 0

    • ja bym nie zmieniał

      idealnie pasuje do obecnej dobrej zmiany. I powinna służyć wyłącznie tym co idą do koscioła.

      • 1 2

    • wcale nie jest taka brzydka. Nowe kamienice ,,sztachety,, w Oliwie są 100 razy gorsze

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedynym trójmiejskim przedstawicielem marki Audi jest firma:

 

Najczęściej czytane