• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje

Maciej Korolczuk
5 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.



Co miasto powinno zrobić z kładką na Zaspie?

Powstała w drugiej połowie lat 70. i miała być częścią układu komunikacyjnego prowadzącego do planowanego, ale nigdy niewybudowanego, centrum handlowego na dawnym pasie startowym na Zaspie.

Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.

- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.

Kładka na Zaspie w 1982 r. Kładka na Zaspie w 1982 r.
Wariant 1: oszczędnościowy

Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.

Przesuń aby
porównać


Wariant 2: kładka znika

Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi zobacz na mapie Gdańska z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.

Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.

Przesuń aby
porównać


III wariant - High Line na Zaspie

Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.

Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.

Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II zobacz na mapie GdańskaMillenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska, a nieco dalej Park Reagana zobacz na mapie Gdańska i pas nadmorski.

  • Tak mogłaby wyglądać część "zielonej kładki" na Zaspie.
  • High Line w Nowym Jorku to jeden z najlepszych pomysłów na rewitalizację - w tym przypadku linii kolejowej.

Obecna kładka dla pieszych na Zaspie

Opinie (485) 4 zablokowane

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Kładka dla pieszych na Zaspie

    punkt widokowy

    Skala i niedostosowanie komunikacyjne względem wygody poruszania się, pozwalają sądzić, że podstawową funkcją kładki była obserwacja pochodów pierwszomajowych i defilad ciągnących al. Rzeczypospolitej.

    • 1 2

  • utrzymać kładkę dla bezpieczeństwa pieszych

    utrzymać kładkę tylko ją dokładnie wyremontować ,zrobić pasy zieleni ,zamontować ławki i wieże widokowe ,burzenie nic nie daje ,spowoduje znaczne utrudnienia dla przechodniów .

    • 4 0

  • Kładka na Zaspie (1)

    Niech zniknie i to najszybciej, bo straszy od lat. Koszmarek w środku miasta,

    • 0 5

    • a mi się bardzo podoba

      • 0 0

  • Tam powinni na niej wybudować

    Wieżę widokową, z tarasem widokowym, to piękne miejsce

    • 0 1

  • Wyburzyc

    I zasypać ten dół, zrobić rondo turbinowe. Dlaczego mówi się tylko o "górze" węzła? "Dół" też jest niebezpieczny, non stop dochodzi do kolizji drogowych, a widoczność jest mocno ograniczona, żeby tego było mało to ścieżki rowerowe, oczywiście to jeszcze mało, kierowcy którzy zatrzymują się nie wiadomo po co zjeżdżający z Rzeczypospolitej na Jana Pawła 2 w stronę szpitala. Macie tam swój pas do kontynuowania jazdy!

    • 0 3

  • wszystko na utrudnienie dla pieszych (1)

    a skorzystają blachosmrody i .... CYKLIŚci

    • 0 0

    • .

      Nie skorzystają, bo przejścia dla pieszych zwolnią ruch.

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

    Zero plusów (2)

    No chyba kogoś pogrzało. A co z przejściem po drugiej stronie ulicy od Startowej do nowego budownictwa inpro? Czy projektant się orientował, że to droga gdzie maksymalnie można jechać 70 km/h. Znowu będziecie spowalniać ruch samochodom i sprawiać że piesi będą musieli dreptać na około o 2 km więcej. Zero plusów. Skoro ktoś sobie wymyślił taki głupi projekt to nie mógł tego zrobić przed wstawieniem wszystkich nowych wind??? Kasa w błoto i jeszcze więcej do wrzucenia w bezsensowny projekt.

    • 3 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

      No nie w błoto.Budyń dostał określona ilość głosów za asfalt i windy. Zabrakło tylko odwodnienia jezdni ale co tam.

      • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

      Windy można przenieść gdzie indziej. To nie problem

      • 0 0

  • To jest szybka droga

    Tam nie ma innej możliwości niż kładka, tak samochody grzeją i tramwaje jadą z max prędkością

    • 0 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

    mam lepszy pomysł - zasypać zrobić super rondo,
    prędkość się ograniczy, poprawi bezpieczeństwo
    dodatkowo będzie przestrzeń pod zabudowę 4 budynków mieszkalnych

    • 1 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wizje kładki dla pieszych na Zaspie

    Kasa w bloto

    Kilka lat temu wyremontowali kawałek wiaduktu za kilkaset złotych porobili windy teraz chcą wyburzać wystarczy zrobić schody i windy z drugiej kładce i wystarczy a nie latać dookoła na tramwaj

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ACC?

 

Najczęściej czytane