- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (254 opinie)
- 2 Wyścigi zdalnie sterowanych modeli (9 opinii)
- 3 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (26 opinii)
- 4 Paraliż drogowy na północy Gdyni (191 opinii)
- 5 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (98 opinii)
- 6 Ten kierowca musi kochać Jezusa (136 opinii)
Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje
Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.
Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.
- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury . Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.
Wariant 1: oszczędnościowy
Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.
porównać
Wariant 2: kładka znika
Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.
Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.
porównać
III wariant - High Line na Zaspie
Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.
Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.
Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II i Millenium Gdańska , a nieco dalej Park Reagana i pas nadmorski.
Obecna kładka dla pieszych na Zaspie
Opinie (485) 4 zablokowane
-
2017-12-07 10:13
punkt widokowy
Skala i niedostosowanie komunikacyjne względem wygody poruszania się, pozwalają sądzić, że podstawową funkcją kładki była obserwacja pochodów pierwszomajowych i defilad ciągnących al. Rzeczypospolitej.
- 1 2
-
2017-12-07 17:59
utrzymać kładkę dla bezpieczeństwa pieszych
utrzymać kładkę tylko ją dokładnie wyremontować ,zrobić pasy zieleni ,zamontować ławki i wieże widokowe ,burzenie nic nie daje ,spowoduje znaczne utrudnienia dla przechodniów .
- 4 0
-
2017-12-07 19:16
Kładka na Zaspie (1)
Niech zniknie i to najszybciej, bo straszy od lat. Koszmarek w środku miasta,
- 0 5
-
2017-12-07 20:56
a mi się bardzo podoba
- 0 0
-
2017-12-07 20:57
Tam powinni na niej wybudować
Wieżę widokową, z tarasem widokowym, to piękne miejsce
- 0 1
-
2017-12-08 00:46
Wyburzyc
I zasypać ten dół, zrobić rondo turbinowe. Dlaczego mówi się tylko o "górze" węzła? "Dół" też jest niebezpieczny, non stop dochodzi do kolizji drogowych, a widoczność jest mocno ograniczona, żeby tego było mało to ścieżki rowerowe, oczywiście to jeszcze mało, kierowcy którzy zatrzymują się nie wiadomo po co zjeżdżający z Rzeczypospolitej na Jana Pawła 2 w stronę szpitala. Macie tam swój pas do kontynuowania jazdy!
- 0 3
-
2017-12-08 06:50
wszystko na utrudnienie dla pieszych (1)
a skorzystają blachosmrody i .... CYKLIŚci
- 0 0
-
2017-12-11 10:33
.
Nie skorzystają, bo przejścia dla pieszych zwolnią ruch.
- 0 0
-
2017-12-11 10:32
Zero plusów (2)
No chyba kogoś pogrzało. A co z przejściem po drugiej stronie ulicy od Startowej do nowego budownictwa inpro? Czy projektant się orientował, że to droga gdzie maksymalnie można jechać 70 km/h. Znowu będziecie spowalniać ruch samochodom i sprawiać że piesi będą musieli dreptać na około o 2 km więcej. Zero plusów. Skoro ktoś sobie wymyślił taki głupi projekt to nie mógł tego zrobić przed wstawieniem wszystkich nowych wind??? Kasa w błoto i jeszcze więcej do wrzucenia w bezsensowny projekt.
- 3 0
-
2018-02-16 00:54
No nie w błoto.Budyń dostał określona ilość głosów za asfalt i windy. Zabrakło tylko odwodnienia jezdni ale co tam.
- 0 0
-
2018-07-17 11:17
Windy można przenieść gdzie indziej. To nie problem
- 0 0
-
2017-12-11 16:58
To jest szybka droga
Tam nie ma innej możliwości niż kładka, tak samochody grzeją i tramwaje jadą z max prędkością
- 0 1
-
2018-02-15 09:53
mam lepszy pomysł - zasypać zrobić super rondo,
prędkość się ograniczy, poprawi bezpieczeństwo
dodatkowo będzie przestrzeń pod zabudowę 4 budynków mieszkalnych- 1 1
-
2018-02-15 10:27
Kasa w bloto
Kilka lat temu wyremontowali kawałek wiaduktu za kilkaset złotych porobili windy teraz chcą wyburzać wystarczy zrobić schody i windy z drugiej kładce i wystarczy a nie latać dookoła na tramwaj
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.