• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje

Maciej Korolczuk
5 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.



Co miasto powinno zrobić z kładką na Zaspie?

Powstała w drugiej połowie lat 70. i miała być częścią układu komunikacyjnego prowadzącego do planowanego, ale nigdy niewybudowanego, centrum handlowego na dawnym pasie startowym na Zaspie.

Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.

- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.

Kładka na Zaspie w 1982 r. Kładka na Zaspie w 1982 r.
Wariant 1: oszczędnościowy

Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.

Przesuń aby
porównać


Wariant 2: kładka znika

Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi zobacz na mapie Gdańska z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.

Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.

Przesuń aby
porównać


III wariant - High Line na Zaspie

Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.

Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.

Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II zobacz na mapie GdańskaMillenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska, a nieco dalej Park Reagana zobacz na mapie Gdańska i pas nadmorski.

  • Tak mogłaby wyglądać część "zielonej kładki" na Zaspie.
  • High Line w Nowym Jorku to jeden z najlepszych pomysłów na rewitalizację - w tym przypadku linii kolejowej.

Obecna kładka dla pieszych na Zaspie

Opinie (485) 4 zablokowane

  • Zaspa bez kładki to nie Zaspa, wystarczy remont

    • 26 6

  • Najbardziej korzystny wariant został oczywiście pominięty... (4)

    ...likwidacja przystanków ZKM i całej kładki i budowa ronda... myślmy...

    • 13 21

    • Tak!

      • 4 3

    • Rondo zamiast kładki

      to dobry pomysł.

      • 5 3

    • A wyobrazasz sobie masakryczny zator, na te pewnie poltora roku, jak to beda robic, z wszystkimi obsuwami i jak zwykle tylko w dni robocze i nie w nocy? Ja w zasadzie wtedy nie mam jak wyjechac, bo co tylko Hallera zostaje i juz potwornie zapchana Leszczynskich i moze Grunwaldzka...

      • 4 1

    • Likwidacja przystanków ZKM? A gdzie wsiadać do tramwajów? W biegu z torów?

      • 3 5

  • Centrum

    Postawcie centrum handlowe radunia 2 na wielkiej kladce :-P

    • 12 3

  • Po kolei

    Najpierw niech wybuduja brakujacy element ringu czyli polaczenie nowej slowackiego przy etc z droga zielona a potem uspokajaja ruch na rp i jp ii.

    • 19 3

  • Żadnych rozbiórek! (2)

    Do urzędników: kilka lat temu podjęliście decyzje o budowie wind i remoncie nawierzchni na tej kładce - niedokończone (na schody też nie starczyło), powiedziało się a to trzeba powiedzieć b. Zapamiętamy sobie wasze nazwiska. Rozliczymy wszystkich podejmujących tego rodzaju decyzje potem ich nie finalizując, marnotrawiąc publiczne pieniądze prze kolejne decyzje o jakiś rozbiórkach.

    Kładka jest jaka jest, ale najważniejsze że jest praktyczna i bezkolizyjna, Rzeczpospolita jedyna aleja w Gdańsku która jest przejezdna, praktycznie bez korków, wypadków tez raczej brak w przeciwieństwie do chociażby przecznicy czyli al. Jana Pawła gdzie co chwila światła i przejścia a ofiar śmiertelnych coraz więcej.

    Co do likwidacji części, argument niczym z Barei, ta część jest mimo wszystko wykorzystywana nawet jeżeli mniej to jednak umożliwia przejście np. między Dywizjonu, a Burzyńskiego.

    Skończyć ten remont i nie słuchać podpowiedzi cykloanarchistów!

    • 53 3

    • po co było remontować i windy robić skoro teraz chcą burzyć? To wtedy nie wiedzieli ile kosztuje utrzymanie tego kompleksu kładek?

      Debil decyzje podejmował?

      Każde proponowane rozwiązanie, to zmniejszenie bezpieczeństwa i przepustowości.

      Jak nie wiadomo o co chodzi...

      • 10 2

    • Żadnych rozbiórek! Slusznie!

      zburzenie jednej czesci klladki, naruszy cala konstrukcje!

      Windy, niestety byly zainstalowane, nie dla mieszkancow Zaspy - a pod dewelopera!

      • 1 0

  • Zadaszyć uruchomić schody ruchome i będzie git.

    • 20 1

  • To jest śmierdząca kładka

    dlatego trzeba ją natychmiast wyburzyć i zrobić normalne przejścia dla pieszych.

    • 5 24

  • Zasypać i zrobić rondo i przejścia naziemne.

    • 9 21

  • W Gdyni na Chwrnieńskiej też powinna zniknąć

    • 1 5

  • Wariant 2 najgorszy i najmniej funkcjonalny dla wielu osób, które z komunikacji nie korzystają, a z kładki i owszem, choćby po to, aby dostać się na drugą stronę torów.

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma Abarth nadaje sportowy charakter której marce aut?

 

Najczęściej czytane