• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje

Maciej Korolczuk
5 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.



Co miasto powinno zrobić z kładką na Zaspie?

Powstała w drugiej połowie lat 70. i miała być częścią układu komunikacyjnego prowadzącego do planowanego, ale nigdy niewybudowanego, centrum handlowego na dawnym pasie startowym na Zaspie.

Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.

- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.

Kładka na Zaspie w 1982 r. Kładka na Zaspie w 1982 r.
Wariant 1: oszczędnościowy

Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.

Przesuń aby
porównać


Wariant 2: kładka znika

Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi zobacz na mapie Gdańska z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.

Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.

Przesuń aby
porównać


III wariant - High Line na Zaspie

Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.

Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.

Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II zobacz na mapie GdańskaMillenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska, a nieco dalej Park Reagana zobacz na mapie Gdańska i pas nadmorski.

  • Tak mogłaby wyglądać część "zielonej kładki" na Zaspie.
  • High Line w Nowym Jorku to jeden z najlepszych pomysłów na rewitalizację - w tym przypadku linii kolejowej.

Obecna kładka dla pieszych na Zaspie

Opinie (485) 4 zablokowane

  • jedyne na świecie

    trójpoziomowe skrzyżowanie KOLIZYJNE

    • 10 3

  • no ja bym jeszcze dał zakaz jazdy samochodów

    i puścił zaprzęgi konne i ryksze!!! ale by było eko-zaje-fajnie
    dzięki Bogu już wybory i oszołomów będzie można usunąć.

    • 10 7

  • likwidacja kładki od zaraz!

    Nie ma się co zastanawiać. Zgodnie z aktualnymi trendami naszych władz miasta, natychmiastowa likwidacja kładki i przejście naziemne.
    Wszędzie przejścia naziemne, precz z tunelami i kładkami!!!

    • 6 11

  • nienormalny wariant 2 (2)

    czy oni trochę myślą przejście dla pieszych na tak ruchliwej ulicy, głupi pomysł....

    • 7 11

    • Ruchliwej póki co z przejściami juz nie była by tak ruchliwa.

      • 2 1

    • są bardziej ruchliwe i przejścia są

      • 0 1

  • Przaśna nie jest, modernizm bez panierki ze styro rzadko jest przaśny

    może być np. obleśna ale na pewno nie ma nic z przaśności

    • 9 1

  • A gdzie w opcji nr 2 dojście na przystanki tramwajowe od strony Przymorza??? (1)

    • 6 0

    • Ślepa jesteś?

      Przechodzisz przez Jana Pawła na światłach na drugą stronę i kładką na przystanek.
      Nie widać?

      • 0 2

  • To skrzyzowanie cale jest do przebudowy (1)

    Sprowadzic samochody pod ziemie i wszystko zakryc plyta z eleganckim placem, z zielenia. Niedlugo pas startowy zostanie zanudowany, a w tym miejscu powstalo by ladne centrum dzielnicy.
    Nawet tramwaje, ktore trudno sprowadzic pod ziemie zewzgledu na nachylenie podjazdow i zjazdow wpasowalyby sie w ten teren. W wielu miejscach tramwaje jezdza przez place spacorowe i nie jest to problmem, szczegolnie ze tam jest przystanek ktory naturalnie ogranicza ruch

    • 15 3

    • Ogólnie spoko, chociaż tramwaje spokojnie mogłyby jeżdzić też pod ziemią. Skoro pokonują podjazd i zjazd na morenę to i tu dałyby spokojnie radę.

      • 1 0

  • Kładka sama się nie zmieni. Może zostać zmieniona przez kogoś lub coś.

    • 3 1

  • W sumie pomysł na zielone tarasy nie jest zły. (1)

    Zachowanie kładki o takich gabarytach, miałoby wtedy sens, bo obecnie tak kładka przypomina mi dawne pompatyczne totalitarne założenie władzy komunistycznej.

    • 4 6

    • Na kładce wśród zieleni wysypać piasek

      I leżaki postawić...;) To teraz bardzo modne jest.

      • 0 1

  • Ostatni fragment drogi którym sprawnie można przejechać bez świateł od shella po etc i z powrotem. Brawo urzędasy! Jeszcze progi zwalniające zróbcie! I strefę Tempo-Pajac

    • 13 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze wiadomości

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku do użytku kierowców oddano pierwszy odcinek trójmiejskiej obwodnicy?

 

Najczęściej czytane