- 1 Mała uliczka, duży problem (241 opinii)
- 2 Ktoś "przeparkował" wrak... bez kół (117 opinii)
- 3 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (318 opinii)
- 4 Alkoholowa mapa Polski (6 opinii)
- 5 Plichta przejmie salon Kia w Gdańsku (41 opinii)
- 6 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (70 opinii)
Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje
Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.
Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.
- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury . Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.
Wariant 1: oszczędnościowy
Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.
porównać
Wariant 2: kładka znika
Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.
Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.
porównać
III wariant - High Line na Zaspie
Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.
Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.
Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II i Millenium Gdańska , a nieco dalej Park Reagana i pas nadmorski.
Obecna kładka dla pieszych na Zaspie
Opinie (485) 4 zablokowane
-
2017-12-05 08:01
jedyne na świecie
trójpoziomowe skrzyżowanie KOLIZYJNE
- 10 3
-
2017-12-05 08:02
no ja bym jeszcze dał zakaz jazdy samochodów
i puścił zaprzęgi konne i ryksze!!! ale by było eko-zaje-fajnie
dzięki Bogu już wybory i oszołomów będzie można usunąć.- 10 7
-
2017-12-05 08:03
likwidacja kładki od zaraz!
Nie ma się co zastanawiać. Zgodnie z aktualnymi trendami naszych władz miasta, natychmiastowa likwidacja kładki i przejście naziemne.
Wszędzie przejścia naziemne, precz z tunelami i kładkami!!!- 6 11
-
2017-12-05 08:10
nienormalny wariant 2 (2)
czy oni trochę myślą przejście dla pieszych na tak ruchliwej ulicy, głupi pomysł....
- 7 11
-
2017-12-05 08:25
Ruchliwej póki co z przejściami juz nie była by tak ruchliwa.
- 2 1
-
2017-12-05 08:53
są bardziej ruchliwe i przejścia są
- 0 1
-
2017-12-05 08:22
Przaśna nie jest, modernizm bez panierki ze styro rzadko jest przaśny
może być np. obleśna ale na pewno nie ma nic z przaśności
- 9 1
-
2017-12-05 08:24
A gdzie w opcji nr 2 dojście na przystanki tramwajowe od strony Przymorza??? (1)
- 6 0
-
2017-12-05 10:17
Ślepa jesteś?
Przechodzisz przez Jana Pawła na światłach na drugą stronę i kładką na przystanek.
Nie widać?- 0 2
-
2017-12-05 08:25
To skrzyzowanie cale jest do przebudowy (1)
Sprowadzic samochody pod ziemie i wszystko zakryc plyta z eleganckim placem, z zielenia. Niedlugo pas startowy zostanie zanudowany, a w tym miejscu powstalo by ladne centrum dzielnicy.
Nawet tramwaje, ktore trudno sprowadzic pod ziemie zewzgledu na nachylenie podjazdow i zjazdow wpasowalyby sie w ten teren. W wielu miejscach tramwaje jezdza przez place spacorowe i nie jest to problmem, szczegolnie ze tam jest przystanek ktory naturalnie ogranicza ruch- 15 3
-
2017-12-05 10:09
Ogólnie spoko, chociaż tramwaje spokojnie mogłyby jeżdzić też pod ziemią. Skoro pokonują podjazd i zjazd na morenę to i tu dałyby spokojnie radę.
- 1 0
-
2017-12-05 08:46
Kładka sama się nie zmieni. Może zostać zmieniona przez kogoś lub coś.
- 3 1
-
2017-12-05 08:50
W sumie pomysł na zielone tarasy nie jest zły. (1)
Zachowanie kładki o takich gabarytach, miałoby wtedy sens, bo obecnie tak kładka przypomina mi dawne pompatyczne totalitarne założenie władzy komunistycznej.
- 4 6
-
2017-12-05 18:08
Na kładce wśród zieleni wysypać piasek
I leżaki postawić...;) To teraz bardzo modne jest.
- 0 1
-
2017-12-05 08:55
Ostatni fragment drogi którym sprawnie można przejechać bez świateł od shella po etc i z powrotem. Brawo urzędasy! Jeszcze progi zwalniające zróbcie! I strefę Tempo-Pajac
- 13 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.