• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kładka na Zaspie zniknie lub się zmieni. Trzy wizje

Maciej Korolczuk
5 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Minusy: jest przaśna, przeskalowana i droga w utrzymaniu. Plusy: zapewnia stosunkowo bezpieczne przejście nad ruchliwą dwupasmową ulicą. Tych pierwszych jest więcej, więc kładka na Zaspie nad skrzyżowaniem al. Rzeczypospolitej i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska na pewno się zmieni. Wachlarz pomysłów obejmuje zarówno jej całkowitą rozbiórkę jak i utworzenie na niej miejskiego ogrodu.



Co miasto powinno zrobić z kładką na Zaspie?

Powstała w drugiej połowie lat 70. i miała być częścią układu komunikacyjnego prowadzącego do planowanego, ale nigdy niewybudowanego, centrum handlowego na dawnym pasie startowym na Zaspie.

Gdy z planów nic nie wyszło, kładka na 40 lat wpisała się w krajobraz dzielnicy. Dziś straszy. Wielkością, niefunkcjonalnością, wysokimi kosztami utrzymania. Wymaga kolejnego, kosztownego remontu, dlatego urzędnicy wpadli na pomysł, by się jej pozbyć.

- Zrobiliśmy badania ruchu pieszego na kładce. Okazało się, chodzą po niej głównie pasażerowie korzystający z przystanków tramwajowych i autobusowych w ciągu al. Rzeczpospolitej. Wykorzystują jednak wyłącznie jedną część kładki, tę z windami - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Urzędnicy rozpatrują trzy różne warianty przebudowy węzła. Przy każdym z nich uwzględniona jest budowa pełnego skrzyżowania na al. Rzeczpospolitej, na wysokości ul. Żwirki i Wigury zobacz na mapie Gdańska. Dzięki temu z tej osiedlowej ulicy można by włączyć się do ruchu zarówno w stronę Wrzeszcza, jak i Przymorza. Dodatkowo uspokoiłoby to ruch na całej alei.

Kładka na Zaspie w 1982 r. Kładka na Zaspie w 1982 r.
Wariant 1: oszczędnościowy

Zakłada rozbiórkę części kładki, tej która wymaga pilnego remontu i będącą praktycznie niewykorzystywaną. Jeśli miasto zdecydowałoby się na ten wariant to głównie ze względu na niższe koszty całej operacji. Szacuje się, że częściowe wyburzenie kładki kosztowałoby ok. 2 mln zł.

Przesuń aby
porównać


Wariant 2: kładka znika

Realizacja tego pomysłu oznaczałaby całkowite wyburzenie przestarzałego obiektu. Aby zapewnić pieszym dojście do przystanków, nad łącznicami zjazdowymi i wjazdowymi zobacz na mapie Gdańska z al. Rzeczpospolitej na al. Jana Pawła II powstałyby przejścia dla pieszych. Powstałyby one nad jezdniami, które w tym miejscu biegną w niecce. Konieczne byłoby jednak wytyczenie naziemnych przejść dla pieszych na al. Rzeczpospolitej. Dlatego - jak już wspomniano wyżej - wiązałoby się to z koniecznością uspokojenia ruchu na tej ulicy.

Jak zastrzegają urzędnicy, ze względu na zakres prac - zarówno wyburzeniowych, jak i budowlanych - koszty realizacji tego wariantu mogłyby wzrosnąć do 3-4 mln zł. Dodają jednak, że po uwzględnieniu kosztów, które nie zostaną wydane na niezbędny remont i bieżące utrzymanie, ten wariant stałby się najbardziej opłacalny.

Przesuń aby
porównać


III wariant - High Line na Zaspie

Ostatnim pomysłem - najbardziej śmiałym, a przy tym najbardziej kosztownym - jest generalny remont całego obiektu i dostosowanie go do funkcji rekreacyjno-wypoczynkowej. Według odważnych zamierzeń miejskich planistów, na kładce miałaby się pojawić zieleń, ławki, leżaki czy punkt widokowy.

Odniesieniem miałaby być - oczywiście z zachowaniem wszelkich proporcji - nowojorska linia High Line. Na nieczynnych wiaduktach kolejowych w zachodniej części Manhattanu kilka lat temu stworzono atrakcyjną przestrzeń do relaksu i wypoczynku, która dziś jest już jedną z wizytówek Nowego Jorku.

Wydaje się jednak, że na gdańskie wydanie takiego parku będziemy musieli poczekać. Na przeszkodzie mogłyby stanąć nie tylko wysokie koszty, ale i lokalizacja inwestycji - trudno wyobrazić sobie tłumy mieszkańców, wypoczywających nad ruchliwą trasą, gdy tuż obok mają do dyspozycji dwa parki: im. Jana Pawła II zobacz na mapie GdańskaMillenium Gdańska zobacz na mapie Gdańska, a nieco dalej Park Reagana zobacz na mapie Gdańska i pas nadmorski.

  • Tak mogłaby wyglądać część "zielonej kładki" na Zaspie.
  • High Line w Nowym Jorku to jeden z najlepszych pomysłów na rewitalizację - w tym przypadku linii kolejowej.

Obecna kładka dla pieszych na Zaspie

Opinie (485) 4 zablokowane

  • co się czepiacie znowu do dobrych rozwiązań?

    część kładki z windami jest niedawno wyremontowana a teraz pomysły na burzenie? puknijcie sie w głowę. Zamiast wydawać choćby 2 miliony na burzenie pozostałej części to wystarczy wydać kilkaset zł na 2 płotki i zamknąć nieużywaną część. I nie bać sie że się rozpadnie bo przetrzyma jeszcze ze 20 lat nieremonowana

    • 14 3

  • Zasypać i zrobić normalne skrzyżowanie.

    • 6 8

  • Kokejne 3 poziomowe kolizyjne skrzyżowanie w Europie - ciekawostka inżynieryjna (3)

    Miasto d la rowerów - pieszych zachować , na razie ! - automobilistów eksterminować ! Świat tylko dla cyklistów ! W Kambodży prawie się udało !

    • 4 13

    • dokąd migrują cykliści... (2)

      ...jesienią. Wczoraj widziałem jednego, a sporo jeździłem po mieście.

      • 7 2

      • do Kopenhagi (1)

        • 1 0

        • Na plac nieistniejącej kolorowej tęczy ;)

          • 0 1

  • (7)

    wszystko co stare to złe? Komu ta kładka przeszkadza znów?

    • 14 6

    • kładka jak kładka... (4)

      ...ale z zaspy, przymorza i żabianki ruch tranzytowy powinien zniknąć.

      • 5 0

      • (3)

        Ruch tranzytowy powiadasz - to jak z Żabianki dojedziesz do Śródmieścia, skoro nie chcesz aby był tranzyt przez Zaspę, a ja nie chcę aby był tranzyt przez Wrzeszcz?

        • 0 0

        • (2)

          Ostatnia opcja to Brzeźno i Czarny dwór. W zasadzie po wybudowaniu tunelu i puszczeniu ruchu w niewydolny pas nadmorski, to zrobiła się tam obwodnica. W godzinach szczytu ciężko już jechać od wysokości Komendy na Przymorzu.

          • 2 0

          • (1)

            Ale przecież mieszkańcy Przymorza i Zaspy walczą z budowa Drogi Zielonej i też nie chcą tam widzieć tranzytu.

            • 1 0

            • No dokładnie, dlatego na tą chwilę jedyną opcją jest pozostawienie przepustowej Rzeczypospolitej, z jak najmniejszą ilością przejść-tak żeby samochody jechały a nie stały. Im bardziej spowolnią tą ulicę, tym większe zanieczyszczenie się wygeneruje, bo i tak ludzie będą jeździć samochodami.

              • 2 0

    • kładka kosztuje (1)

      • 0 3

      • Wszystko kosztuje

        • 0 0

  • zabudować i zaadoptować pod powierzchnie handlowo-usługowe

    Inwestycja byłaby wykonana z pieniędzy prywatnego inwestora

    • 3 3

  • tak jak w centrum (4)

    Przejścia naziemne. I likwidacja dotychczas istniejących na zaspie podziemnych. Niech stłumią ruch tranzytowy przez dzielnice mieszkalne.

    • 9 11

    • (2)

      I którędy go puścisz? Wrzeszcz to też dzielnica mieszkalna. Tu nie ma dobrego rozwiązania.

      • 1 3

      • (1)

        Tramwajem i skm

        • 1 0

        • Czyli nie masz samochodu.

          • 2 1

    • Tzn. nie masz i nigdy nie będziesz mieć samochodu. BO bez sensu jest go tylko trzymać na parkingu skoro nie zamierzasz nim jeździć.

      • 2 0

  • Czas już najwyższy na zlikwidowanie tego komunistycznego koszmarka !

    Całe to skrzyżowanie po prostu Gdańsk ośmiesza. Czy zauważyliście (na filmie widać to doskonale) ,że przystanek tramwajowy jest umieszczony w NAJDALSZYM punkcie od okolicznych domów ??! I to też ma być ułatwieniem dla mieszkańców?

    • 5 15

  • (2)

    Jakiemus developerowi nie pasuje?

    • 14 4

    • co ma kladka nad ulicą do dewelopera ?Głupiego udajesz czy jestes? (1)

      Deweloper bedzie na kładce bloki budowac:)

      • 2 6

      • Na kładce nie, ale coś wspominał, że tuż przy kładce chce coś wysokiego wstawić i kąłdka by mu wadziła.

        • 6 2

  • Zlikwidowac ten relikt PRLu całkowicie i ograniczyc ruch blachozłomu !!Czyli projekt nr 2 najlepszy (8)

    W kazdym zachodnim miescie gdy tez ograniczano ruch aut ale juz 10 lat wcześniej też buraki za kierownicą protestowały/To normalne ze ludzie o ilorazie inteligencji meduzy protestują bo tego nie rozumieją .W Polsce dodatkowo stary 30letni złom jest synonimem luksusu ,burak nie moze pochwalic sie rozumem ,ale dzieki sprowadzonemu z zachodnich złomowisk trujacego złomu daje im poczucie wartosci czują sie wtedy lepsi od innych :)

    • 5 27

    • duża część cyklistów... (4)

      ...to padlina po trzydziestce. Z mózgiem spoczywającym na siodełku.

      • 5 5

      • Raczej nie (2)

        Cykliści to głównie studenciaki na garnuszku u mamy.

        • 4 4

        • 80% studentów to przyjezdni.

          Im samochód jest potrzebny z wielu powodów. Rowerek to specyficzna grupa hipsterów i emerytów. Ci pierwsi śmigają po pasie nadmorskim na góralach z 36-biegowymi przerzutkami, drudzy używają "wigrów" z ich dzieciństwa.

          • 3 3

        • a wiesz buraczku ze masz 3 pedały w w swoim blachozłomie :)

          • 2 1

      • ty mózgu nie posiadasz wcale własnie to potwierdziłes wpisem pozatym ze ziejesz jadem i nienawiscia

        potwierdziłeś ze mózgu nie posiadasz wcale:)

        • 2 0

    • Nie płacz (1)

      Skończysz szkołę, znajdziesz pracę (nie mówię, że będzie to dla ciebie łatwe, raczej wręcz przeciwnie)... I wtedy też może będzie cię stać na samochód.

      • 6 5

      • czyli dokladnie potwierdziłes brak mózgu obecnie na blachosmroda stac nawet menela z zasiłku

        Ale dla pustaka to synonim luksusu jest :)

        • 3 1

    • Masz racje. Ale najpierw sprzedaj samochód, a jak go nie masz to nigdy nie miej zamiaru go kupić.

      • 0 0

  • trasa czerwona i nowa kościuszki

    Budyń i ekskluzywni deweloperzy cieszą się, bo na przymorzu, zaspie i żabiance zrobiło się piekło po uruchomieniu tunelu i wiaduktu przy "bałtyckiej".

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Traficar i MiiMove to:

 

Najczęściej czytane