• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej na nowy tabor. Rekordzista ma już 50 lat

Marcin
24 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszym pojazdami we flocie SKM Trójmiasto są dwa pociągi typu Impuls, wyprodukowane przez firmę Newag z Nowego Sącza. Najnowszym pojazdami we flocie SKM Trójmiasto są dwa pociągi typu Impuls, wyprodukowane przez firmę Newag z Nowego Sącza.

Po Trójmieście podróżuje się coraz nowocześniejszymi tramwajami, trolejbusami, autobusami miejskimi. Szkoda, że równolegle tak mało na Pomorzu jest nowoczesnych pociągów do obsługi naszej metropolii. Rekordzista ma już 50 lat - pisze nasz czytelnik, pan Marcin.



Najpierw o plusach, gdyż byłbym nieuczciwy, gdybym ich nie zauważył. Pomorska Kolej Metropolitalna to największa od trzech dekad inwestycja związana z budową nowej linii kolejowej w Polsce. Dodatkowo, wiele linii kolejowych w naszym województwie zostało w ostatnich latach wyremontowanych. Na Pomorzu kursują nowoczesne i komfortowe szynobusy (choć jest ich za mało, o czym wie każdy, kto choć raz w okresie wakacji jechał pociągiem na Półwysep Helski).

Niestety, niewiele dobrego można natomiast powiedzieć o taborze elektrycznym do obsługi regionu - zarówno tym, który posiada SKM, jak i Przewozy Regionalne. Z wyjątkiem dwóch pojazdów typu Impuls, które od blisko roku wożą pasażerów SKM - całość przewozów aglomeracyjnych i regionalnych w przypadku trakcji elektrycznej jest obsługiwana przestarzałymi pojazdami serii EN57 (lub EN71 - różnica dotyczy liczby wagonów w jednym pociągu).

Zobacz także: Impuls - nowy skład SKM oceniamy na 4 +

Pomorscy kolejarze wciąż korzystają z kilkudziesięciu składów typu EN57 i EN71. Pomorscy kolejarze wciąż korzystają z kilkudziesięciu składów typu EN57 i EN71.
Jeśli wierzyć portalom internetowym prowadzonym przez miłośników kolei, to w tym roku obchodzimy specyficzny jubileusz, gdyż najstarszy pojazd serii EN57 kursujący po pomorskich torach kończy... 50 lat. Dobrze, że nikt nie wpadł jeszcze na pomysł, żeby za przejazdy pociągami "retro" pobierać wyższe opłaty, jak to zazwyczaj dzieje się w przypadku kolei muzealnych.

Oczywiście prawdą jest, że sukcesywnie modernizuje się te pojazdy i rzeczywiście komfort podróżowania, zwłaszcza SKM-ką, poprawił się dość znacząco w porównaniu z jakością sprzed kilku lat. Ale zmodernizowany polonez lub wartburg nadal pozostanie tylko polonezem lub wartburgiem...

Pod względem skali inwestycji w nowy tabor elektryczny - możemy się jedynie porównywać z Lubelszczyzną, Podlasiem oraz Warmią i Mazurami. Niestety, nie sposób jest nam się porównywać nie tylko z Mazowszem, ale również z innymi regionami posiadającymi najbardziej rozwinięte metropolie w kraju: Górnym i Dolnym Śląskiem, Małopolską, Wielkopolską czy Ziemią Łódzką.

Skład serii EN57 zmodernizowany z budżetu samorządu województwa pomorskiego i wsparcia UE dla Przewozów Regionalnych. Skład serii EN57 zmodernizowany z budżetu samorządu województwa pomorskiego i wsparcia UE dla Przewozów Regionalnych.
W każdym z tych regionów kursuje co najmniej kilkanaście nowych pociągów elektrycznych przeznaczonych do ruchu aglomeracyjnego i regionalnego (a na Mazowszu - kilka razy więcej). Poza tym, w większości tych regionów, zakup nowego taboru nie kolidował z prowadzoną równolegle modernizacją starych pojazdów.

Władze województwa pomorskiego zapowiedziały, że w najbliższych latach planowany jest zakup 34 pociągów elektrycznych. To konieczne, bowiem podróżni wyczekują ich jak kania dżdżu. Na razie, dzięki inwestycjom infrastrukturalnym, kolej na Pomorzu wykonała pół kroku do przodu. Nowy tabor elektryczny byłby pełnym wjazdem do nowoczesności.
Marcin

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (212) 8 zablokowanych

  • Nowe nie znaczy lepsze... (2)

    Lepsze stare EN-57 z wyremontowanym wnętrzem niż nowy Impuls. Impulsy kupione przez SKM nie nadają się do ruchu miejskiego. Są ciasne, drzwi się wolno otwierają, brakuje miejsca na wózki i rowery. Na początku gdy jeździły pojedynczo to w ogóle była masakra.

    • 8 2

    • To wina zamawiającego czyli SKM 3M - zamówili taką konfigurację. (1)

      W SKM Wawa są tylko Impulsy ale w części skonfigurowane jako metro. I jest dobrze.

      • 1 0

      • A stare ezt na bazie podwozia EN57 już wycofali ?

        • 1 0

  • Marcin znawca się odezwał. Na Mazowszu większość stanowią zmodernizowane

    składy EN57 - ze zmienionym czołem podobnie jak na SKM.
    Część nowego taboru SKM Warszawa to składy wyprodukowane na bazie starych składów EN57.
    Mazowsze też ma wiekowego rekordzistę (jeszcze starszego od jakiego kibla z Pomorza ?)) - EN57-038 został wyprodukowany w 1963 roku.

    Ale rekordy pobił Berlin Zachodni (nie wschodni czyli NRD-owski) - na S-bahn jeszcze pod koniec XX w. (jechałem) kursowały składy wyprodukowane jeszcze w czasach republiki weimarskiej, czyli min. ok. 70 lat. W Trójmieście część z nich jeździła na SKM jako EW90/91/92 w latach 1953-76 - Polska dostała je w ramach reparacji wojennych.

    • 2 1

  • Pora na zmiane wladz w SKM. Zyja jeszcze mentalnoscia tych staryxh pociagow. (5)

    • 140 9

    • kolejny wybitny urzędnik traci stołek?

      • 1 0

    • mentalność starych pociągów?! (1)

      • 0 3

      • Brzmi jak jakiś nowy zespół chorobowy albo nowa teoria w psychologii.

        Boli panią kolano, bo ma pani mentalność starych pociągów.

        • 1 4

    • ``Dobrze, że nikt nie wpadł jeszcze na pomysł, żeby za przejazdy pociągami "retro" pobierać wyższe opłaty, jak to zazwyczaj dzieje się w przypadku kolei muzealnych.``

      A ten cieć z SKM co go wołają głupszek na to: "pomyślimy".

      • 5 0

    • Otoz to.

      • 2 0

  • Szczerze mówiąc (11)

    To nie rozumiem tej podniety SKM. Ciągle się psuje, spóźnia, w porównaniu do auta drogie... Jeżdżą emeryty i studenty. Fakt, gdyby tabor był nowszy to może i ludziom nie było wstyd się tym poruszać, a tak... Wybieram auto :)

    • 59 199

    • (1)

      pol roku jazdy i raz czy dwa zdarzyło mi sie by skm sie spoznilo ( i to nie wiele).

      Odechciało mi się stania w korkach, teraz musze parę minut poświecić na dojście do peronu, ale i tak jestem szybciej w domu, no i wydaje 100zł miesięcznie na transport, a nie 600zł. Tak, więc nie wstyd mi, że oszczędzam 500zł miesięcznie i od 1-2 godzin dziennie.

      • 46 1

      • 2 godziny można zaoszczędzić na trasie W-wa - Gdańsk.
        Nie wiem jak to zrobić między dzielnicami Gdańska. W dodatku dokładając dojście do peronu.

        • 4 2

    • "emeryty i studenty" (1)

      Grunt to wykazywać pogardę dla grup podróżujących kolejką. Brawa i gratulacje.

      • 20 1

      • Gorszty sort pasażera.

        Jakoś nie czuję się gorsza mogąc podczas jazdy do i z pracy posłuchać muzyki czy poczytać nie myśląc o tankowaniu, korkach, szukaniu miejsca parkingowego czy odśnieżaniu auta. Jedyny problem wg mnie to ciasnota (szczególnie w popołudniowych godzinach szczytu i kolejkach w kierunku Wejherowa). Druga sprawa, jak wskazał przedmówca to cena.

        • 10 0

    • (4)

      Korki, korki, korki..., jeśli jeszcze dokupimy aut to będą tylko większe. Jeśli ktoś je lubi to proszę bardzo. Ja jak tylko mogę to wybieram SKMkę, a jak nie mogę to jadę autem...

      • 41 4

      • gdzie niby te korki? (3)

        jeżdżę do pracy od lat dzień w dzień, Wystarczy mieszkać w centrum a nie na wygwizdowiu

        • 10 15

        • Nawet sobie nie zdajesz sprawy o ile szybciej jest poruszać się po trójmieście SKM (2)

          • 19 6

          • Tak

            zwłaszcza na trasie Orunia-Nowy Port ...

            • 10 3

          • Chyba nie masz i nie miałeś samochodu.

            • 5 13

    • "Ciągle się psuje, spóźnia, w porównaniu do auta drogie... Jeżdżą emeryty i studenty." (1)

      Na szczęście tylko w Twojej alternatywnej rzeczywistości.

      • 46 2

      • Napisal ze nie jezdzi wiec skad ma wiedziec. Jackowski?

        • 12 0

  • Ja to mam szczęście,że zdążyłam najeździc się tymi starymi truposzami.Nieraz się klelo na brak Warsu,zbyt wysoka temp.ogrzewania albo jej brak co konczylo sie naprawdę ciężkim przeziębieniem(dzis bym im tego nie darowała;)Maja swoj urok:)

    • 1 0

  • Fajny ten skład na zdjęciu ,tylko szkoda że jeżdzi z Tczewa o 15 25 taki długi i taki pusty mało ludzi o tej porze jedzie w stronę Gdańska ,a poranne pociągi i powrotne złozone z 1 etz są tak nawalone że nie idzie wejść .Co na to matoły z pr bo pani która odpisuje na skargi ma to w d...ie.Może ktoś kto dołożył do zakupu czyli marszałek zainteresuję się wykorzystaniem tych pociągów czy specjalnie jeżdzą puste żeby się nie popsuły?

    • 2 1

  • Na 50 urodziny trzeba zamowic 50 nowych skladow dla trojmiasta (3)

    Uważam ze PKM powinna zostać zelektryfikowana i zintegrowana z SKM to samo powinno się stać z linia na Hel , do Tczewa i Elbląga trzeba wybudować dodatkowe tory dla SKM i Tczew zintegrować z Trójmiastem . Do Kaliningradu powinny jeździć pociągi co godzinę bez zatrzymywania się po drodze a kontrola powinna odbywać się na dworcu w Gdańsku i Kaliningradzie jak ma to miejsce w Londynie, Paryżu,Brukseli- ta linia to niedoceniana przez PKP i SKM żyła złota .

    • 3 3

    • SKM to SKM, PR to PR

      PKP SKM sp. z o.o. powinna obsługiwać połączenia w Trójmieście, do czego została stworzona. Przewozy Regionalne sp. z o.o. mają za zadanie obsługiwać ruch regionalny, nie tylko w województwie pomorskim, ale we wszystkich regionach-województwach. Nie zmieniaj starego, DOBREGO porządku.

      • 1 0

    • a na choinkę ten Kaliningrad? (1)

      dla ruskich szpionów?

      • 2 1

      • wg mnie

        >Hel
        >Trójmiasto
        >Szybka Kolej MIEJSKA
        >wybierz jedno

        kursy nawet do Tczewa i Słupska powinny być integrowane z Przewozami Regionalnymi, oczywiście tak aby u innego przewoźnika zachować mimo wszystko częstotliwość odjazdów, a odcinek na którym powinno być największe skupienie to Gdańsk Śródmieście - Gdynia Cisowa, wtedy ten wynalazek będzie móc być nazywany koleją miejską, na razie to mamy małe przewozy regionalne.

        • 3 0

  • (1)

    Wpiszcie w youtube: " SKM Trójmiasto na Euro2012? (materiał TTM z 07.01.2008) "

    • 1 0

    • Dobre

      Jak Typek kłamie prosto w oczy. Oni by chcieli wymienić...i wymienia.. Niech wymienia sobie mózgi i wypłaty.

      • 1 0

  • Stare są lepsze bo są przedziały specjal(ne)! (1)

    • 3 0

    • Nie ma jak browarek w skmce. Ogólnie fajnie się chleje w pociągu ;)

      • 1 3

  • To i tak nowoczesny tabor, są państwa zacofane takie jak USA, gdzie pociągi są jeszcze starsze. (1)

    • 1 4

    • na prawdę? filmów się naoglądałeś chyba

      i to tych z lat 70 o Nowym Jorku

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku zadebiutowały trolejbusy Solaris Trollino 18?

 

Najczęściej czytane