• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej na nowy tabor. Rekordzista ma już 50 lat

Marcin
24 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszym pojazdami we flocie SKM Trójmiasto są dwa pociągi typu Impuls, wyprodukowane przez firmę Newag z Nowego Sącza. Najnowszym pojazdami we flocie SKM Trójmiasto są dwa pociągi typu Impuls, wyprodukowane przez firmę Newag z Nowego Sącza.

Po Trójmieście podróżuje się coraz nowocześniejszymi tramwajami, trolejbusami, autobusami miejskimi. Szkoda, że równolegle tak mało na Pomorzu jest nowoczesnych pociągów do obsługi naszej metropolii. Rekordzista ma już 50 lat - pisze nasz czytelnik, pan Marcin.



Najpierw o plusach, gdyż byłbym nieuczciwy, gdybym ich nie zauważył. Pomorska Kolej Metropolitalna to największa od trzech dekad inwestycja związana z budową nowej linii kolejowej w Polsce. Dodatkowo, wiele linii kolejowych w naszym województwie zostało w ostatnich latach wyremontowanych. Na Pomorzu kursują nowoczesne i komfortowe szynobusy (choć jest ich za mało, o czym wie każdy, kto choć raz w okresie wakacji jechał pociągiem na Półwysep Helski).

Niestety, niewiele dobrego można natomiast powiedzieć o taborze elektrycznym do obsługi regionu - zarówno tym, który posiada SKM, jak i Przewozy Regionalne. Z wyjątkiem dwóch pojazdów typu Impuls, które od blisko roku wożą pasażerów SKM - całość przewozów aglomeracyjnych i regionalnych w przypadku trakcji elektrycznej jest obsługiwana przestarzałymi pojazdami serii EN57 (lub EN71 - różnica dotyczy liczby wagonów w jednym pociągu).

Zobacz także: Impuls - nowy skład SKM oceniamy na 4 +

Pomorscy kolejarze wciąż korzystają z kilkudziesięciu składów typu EN57 i EN71. Pomorscy kolejarze wciąż korzystają z kilkudziesięciu składów typu EN57 i EN71.
Jeśli wierzyć portalom internetowym prowadzonym przez miłośników kolei, to w tym roku obchodzimy specyficzny jubileusz, gdyż najstarszy pojazd serii EN57 kursujący po pomorskich torach kończy... 50 lat. Dobrze, że nikt nie wpadł jeszcze na pomysł, żeby za przejazdy pociągami "retro" pobierać wyższe opłaty, jak to zazwyczaj dzieje się w przypadku kolei muzealnych.

Oczywiście prawdą jest, że sukcesywnie modernizuje się te pojazdy i rzeczywiście komfort podróżowania, zwłaszcza SKM-ką, poprawił się dość znacząco w porównaniu z jakością sprzed kilku lat. Ale zmodernizowany polonez lub wartburg nadal pozostanie tylko polonezem lub wartburgiem...

Pod względem skali inwestycji w nowy tabor elektryczny - możemy się jedynie porównywać z Lubelszczyzną, Podlasiem oraz Warmią i Mazurami. Niestety, nie sposób jest nam się porównywać nie tylko z Mazowszem, ale również z innymi regionami posiadającymi najbardziej rozwinięte metropolie w kraju: Górnym i Dolnym Śląskiem, Małopolską, Wielkopolską czy Ziemią Łódzką.

Skład serii EN57 zmodernizowany z budżetu samorządu województwa pomorskiego i wsparcia UE dla Przewozów Regionalnych. Skład serii EN57 zmodernizowany z budżetu samorządu województwa pomorskiego i wsparcia UE dla Przewozów Regionalnych.
W każdym z tych regionów kursuje co najmniej kilkanaście nowych pociągów elektrycznych przeznaczonych do ruchu aglomeracyjnego i regionalnego (a na Mazowszu - kilka razy więcej). Poza tym, w większości tych regionów, zakup nowego taboru nie kolidował z prowadzoną równolegle modernizacją starych pojazdów.

Władze województwa pomorskiego zapowiedziały, że w najbliższych latach planowany jest zakup 34 pociągów elektrycznych. To konieczne, bowiem podróżni wyczekują ich jak kania dżdżu. Na razie, dzięki inwestycjom infrastrukturalnym, kolej na Pomorzu wykonała pół kroku do przodu. Nowy tabor elektryczny byłby pełnym wjazdem do nowoczesności.
Marcin

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (212) 8 zablokowanych

  • Najgorszy jest wszechobecny brud i smród

    Kurna po przejazdach skmką tymi syfami starymi trzeba co chwilę prać ubrania, kurtki itp. wszystko capi skmką. W spółce SKM jest za dużo baranów którzy za często wyciągają łapki po nie swoje pieniądze i tu jest problem ze starym beznadziejnym taborem.

    • 1 0

  • Dworce. (1)

    Czy ktoś pamięta tekst sprzed lat na temat dworca we Wrzeszczu, wg. której to wizji miał być szklany dach, a teren przed dworcem zupełnie zmieniony? No właśnie Gdańsk wizjami stoi. Jest byle jaki przystanek, na którym wielkim problemem jest nagłośnienie i oznakowanie. Wstyd. O Głównym lepiej nie mówić. Brak wyświetlaczy, zamiast tego telewizor z reklamami. Dworzec malutki i biedniutki. Po sąsiedzku autobusowy dopełnia mizerii. Welcome! Brawo dla "morza możliwości" i niedoszłej Europejskiej Stolicy Kultury ( !!! ) 2016.

    • 8 1

    • Zgadzam się z każdym słowem

      morze miernoty, a nie morze możliwości

      • 2 0

  • stare najlepsze !!!

    Brak kamer , sluzbowki i nie psuja sie jak te nowe niby cacka w których elektryka siada!!!

    • 2 0

  • Polać mu!

    W końcu ktoś opublikował ten temat. Pomorskie - kolejowy skansen.

    • 7 1

  • Im nowszy tabor, tym ciaśniejszy... Żenada.

    • 0 1

  • (3)

    Jeszcze nowoczesniej sie stoi w trakcie awarii....... albo w tramwajowych korkach....

    • 49 8

    • Rysiek Petru SKM Zbaw (2)

      Dajcie Ryśka Petru na szefa SKM

      • 4 6

      • Slyszalem, ze Glinski sie nadaje ;)

        Albo Misiewicz

        • 1 1

      • Może Ryśia Ochódzkiego ?

        Rysiu Misiu, złośniczek jeden,.

        • 1 0

  • W całym 3 mieście taki sam syf ze wszystkim a głównie z komunikacja

    • 1 1

  • SKM to już totalna patologia, ale za stan przewozów regionalnych odpowiada także marszałek województwa. Jak sie ogłasza tak krótkie przetargi to nigdy nie będzie nowego taboru. Ten marszałek wogole olewa transport publiczny, robi tylko to na czym sam zarobi lub jego sitwa zarobi i to on jest największym problemem tego województwa.

    Druga sprawa są pociągi skm. Może i en57 nie są takie zle i długo jeszcze mogą jeździć, ale tu nie chodzi o potrzebę i widzimisie zeby były nowe pociągi ale o to zeby była to w końcu kolej aglomeracyjna. Zarówno en51, en71 jak i impulsy nie są taka koleją, dlatego mimo tego ze impulsy są nowe, uwazam ze nic to nie zmienia i zakup takich pociągów również nic nie zmieni.

    • 7 1

  • Nowy tabor to wyrzucanie pieniędzy. Trzeba je wydać (1)

    na przedłużenie linii nr 250 w obu kierunkach. Pruszcz, Tczew, Reda i Wejherowo od pokoleń narzekają na zbyt mało kursów. Korzystają z linii nr 9 która jest bardzo wąskim gardłem. Jada po niej wszystkie rodzaje pociągów które przeważnie nie mają alternatyw. Gdyby linia nr 250 nieistniała to połączeń Gdynia-Gdańsk byłoby równie mało. Nieważne jaki jest pociąg, grunt żeby w ogóle był.

    • 3 2

    • Po nie da rady

      • 0 0

  • autor zapomniał o takim drobiazgu jak koszty wymiany

    koszty zakupu nowoczesnego autobusu i nowoczesnego pociągu to różnica jak zakup roweru i zakup nowoczesnej ciężarówki - ani Polska ani nasze województwo nie posiada nieograniczonych funduszy jak kraje takie jak Katar , Arabia Saudyjska ITP..Możemy wydać wszystko na tabor rezygnując z innych inwestycji infrastrukturalnych tylko po co?--staniemy się supernowoczesną potęgą regionalną?inwestorom tak zależy na SKM?--A szara rzeczywistość pokazuje że nawet na elektryfikację PKM musimy poczekać z braku funduszy..

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W jakiej dzielnicy Gdańska miała miejsce katastrofa autobusu w 1994 roku?

 

Najczęściej czytane