• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejna firma aut współdzielonych wkracza do Trójmiasta. Carsharing także na doby

Krzysztof Koprowski
30 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
PanekCS to najnowszy gracz na trójmiejskim rynku współdzielonych aut. PanekCS to najnowszy gracz na trójmiejskim rynku współdzielonych aut.

Zaostrza się konkurencja na trójmiejskim rynku samochodów współdzielonych. 1 sierpnia do działających już usług Traficar i MiiMove dołączy PanekCS. Firmy carsharingowe wkraczają też na nowy rynek - wynajmu na doby. Sprawdziliśmy, ile kosztowałby przejazd autem na minuty z Trójmiasta do Warszawy.



Która oferta aut współdzielonych jest najbardziej atrakcyjna cenowo?

Firma Panek w Trójmieście dotychczas była kojarzona wyłącznie ze zwykłą wypożyczalnią aut na doby. 1 sierpnia na ulicach Trójmiasta pojawią się jej auta także w ramach usługi współdzielonych samochodów.

Stawka za minutę będzie identyczna, jak w pozostałych miastach, gdzie jest już obecny Panek Car Sharing (w skrócie PanekCS), czyli Warszawie, Krakowie oraz Lublinie:

  • samochody Toyota Yaris (z automatyczną skrzynią biegów): 50 gr minuta jazdy, 80 gr 1 km, 20 gr minuta postoju,
  • samochody Toyota Corolla (skrzynia automatyczna lub manualna): 60 gr minuta jazdy, 80 gr 1 km, 20 gr postój.

Operator systemu planuje wzorem pozostałych miast wprowadzić w Trójmieście promocyjne opłaty 40 gr za minutę jazdy dla wybranych aut (będzie można je filtrować w aplikacji na telefon) oraz przyznawać bonusy za uzupełnienie paliwa lub umycie pojazdu.

Nie wiadomo jeszcze, ile dokładnie aut trafi na trójmiejski rynek w pierwszym etapie ani jakie dzielnice objęte zostaną usługą zwrotu aut.

Oferta PanekCS na tle konkurencji wyróżnia się rozbudowanymi pakietami na wypożyczenia długoterminowe, które będą także działały w Trójmieście:

  • pakiet S, który pozwala podróżować Toyotami Yaris przez całą dobę za 90 zł plus opłata za każdy kilometr 50 gr.
  • pakiet S w wersji tygodniowej - 540 zł plus opłata za każdy kilometr 50 gr.
  • pakiet S+M, który pozwala przemieszczać się samochodami serii Yaris i Corolla przez całą dobę za 120 zł plus opłata za każdy kilometr 50 gr.
  • pakiet S+M w wersji tygodniowej - 720 zł plus opłata za każdy kilometr 50 gr.

Wszystkie auta można podczas wypożyczenia zatankować z wykorzystaniem karty flotowej na stacjach Orlen i Bliska bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Dostępne są również miesięczne subskrypcje, znoszące z 1 tys. zł do zera odpowiedzialność za uszkodzenia oraz nieco obniżające ceny wynajmu, a także pakiet S+M+L, który rozszerza opcję wypożyczeń o auta elektryczne, ale te na razie nie będą dostępne w Trójmieście.

PanekCS promuje ponadto dokonywanie przedpłat na konto:

  • przy jednorazowej wpłacie 100 zł otrzymujemy dodatkowe 5 zł,
  • przy jednorazowej wpłacie 500 zł - 30 zł,
  • przy jednorazowej wpłacie 1000 zł - 80 zł.

Auta MiiMove można od kilku dni wynająć na 24h za 99 zł i podróżować po całej Polsce. Auta MiiMove można od kilku dni wynająć na 24h za 99 zł i podróżować po całej Polsce.

MiiMove: wynajem dobowy oraz bonusy za doładowanie konta



Kolejną nowością na trójmiejskim rynku aut współdzielonych jest rozszerzona oferta wywodzącej się z Gdyni firmy MiiMove. Dotychczas oferowała ona na wynajem samochody Opel Astra (z automatyczną skrzynią biegów) w cenie 50 gr za minutę jazdy, 80 gr za każdy kilometr i 10 gr za minutę postoju (w godzinach nocnych 1 gr/minuta).

Od kilku dni możliwy jest także wynajem dobowy wszystkich aut. Opłata za 24 godziny wynosi 99 zł. Do tego należy doliczyć koszt benzyny według zużycia z dokładnością do 1 proc.

Zdaniem operatora usługi przy ekonomicznej jeździe jesteśmy w stanie osiągnąć zużycie na poziomie 7 litrów/100 km, zaś obecny przelicznik ceny benzyny to 5,20 zł za każdy litr (to oznacza, że pokonanie 1 km to koszt ok. 0,36 zł). Auta posiadają karty flotowe, pozwalające na tankowanie bezgotówkowe na stacjach Lotosu.

MiiMove wprowadził ponadto usługę przedpłat, która pozwala na uzyskanie dodatkowych bonusów:

  • jednorazowa wpłata 50 zł premiowana jest dodatkowymi 5 zł,
  • jednorazowa wpłata 100 zł - dodatkowe 15 zł,
  • jednorazowa wpłata 150 zł - dodatkowe 25 zł.

Ostatnią z nowości MiiMove jest podjęcie współpracy z firmą Easyshare, dzięki czemu z poziomu aplikacji MiiMove możemy wypożyczać auta Easyshare w Łodzi i Poznaniu, lecz bez możliwości przejazdu ze zwrotem do systemu między Trójmiastem a tymi miastami.

MiiMove zwiększy flotę do 800 aut. Traficar poszerzył strefę


Traficar posiada największą flotę samochodów w Trójmieście - ok. egzemplarzy 600 Reanult Clio. Traficar posiada największą flotę samochodów w Trójmieście - ok. egzemplarzy 600 Reanult Clio.

Traficar: 10 proc. na kolejne przejazdy samochodami



Również Traficar, czyli pierwsza firma carsharingowa w Trójmieście (obecnie już ponad 600 samochodów), dokonał w ostatnich tygodniach zmian w cenniku. Oprócz standardowych opłat za wypożyczenie Renault Clio (z manualną skrzynią biegów) w cenie 50 gr za minutę, 80 gr za kilometr i 10 gr za postój, wprowadzono 10-procentowy zwrot wydatków w kolejnym miesiącu.

Przykładowo, jeżeli w lipcu na przejazdy samochodami Traficar wydaliśmy 300 zł, to w sierpniu otrzymamy 30-złotowy bonus na kolejne podróże.

Traficar pozwala także na dobowy wynajem, który włącza się automatycznie po przekroczeniu kwoty 75 zł za czas wypożyczenia (czyli 150 minut). Do tego dochodzi wciąż aktywna opłata za kilometr (80 gr). Auta można w razie potrzeby zatankować na stacjach Orlen - po wcześniejszym kontakcie z obsługą klienta.

Najtańszą podróż do Warszawy odbędziemy autami MiiMove, najwięcej zapłacimy wybierając Traficar. Najtańszą podróż do Warszawy odbędziemy autami MiiMove, najwięcej zapłacimy wybierając Traficar.

Samochodem współdzielonym do Warszawy



Czy przy obecnych cennikach usług firm carsharingowych opłaca się korzystać z takiego auta przy podróżach międzymiastowych? Sprawdźmy to na przykładzie przejazdu z Trójmiasta do Warszawy, czyli trasy o długości ok. 350 km (przez S7 i DK7).

W przypadku firmy PanekCS najtańsza opcja to wynajem dobowy Yarisa za 90 zł oraz opłata za pokonanie 350 km (175 zł), co daje nam kwotę 265 zł. Dokonując przedpłaty 200 zł jesteśmy w stanie zaoszczędzić na tym przejeździe jeszcze 10 zł.

Plusem Panka jest możliwość zwrotu auta do systemu w Warszawie, dzięki czemu nie będziemy musieli wracać nim do Trójmiasta lub możemy skorzystać z takiej opcji po upływie kilku dni, bez potrzeby ponoszenia dodatkowych opłat za wynajem dobowy.

Za dwa lata kolejny odcinek ekspresówki do Warszawy


Zaawansowanie prac przy budowie drogi ekpresowej S7 do Warszawy. Zaawansowanie prac przy budowie drogi ekpresowej S7 do Warszawy.
Wybierając MiiMove, pokonanie 350 km będzie nas kosztowało ok. 127 zł (o ile faktycznie uda nam się osiągnąć spalanie na poziomie 7 litrów/100 km). Do tego należy doliczyć 99 zł za wynajem dobowy, co daje razem kwotę ok. 226 zł.

Korzystając z opcji przedpłaty, można obniżyć tę kwotę o 30 zł przy jednorazowych wpłatach 150 zł oraz 50 zł.

Minusem MiiMove jest brak możliwości zwrotu auta w Warszawie, a więc będziemy musieli nim wrócić do Trójmiasta, co przy kilkudniowym pobycie w stolicy będzie wiązało się z potrzebą uiszczania opłat za każdą dobę wynajmu.

Samochodem do Warszawy: S7 czy A1?


Podróż Traficarem do stolicy będzie wiązała się z opłatą 75 zł za dobowy wynajem samochodu oraz 280 zł za pokonane kilometry, czyli łącznie aż 355 zł, z czego 35 zł otrzymamy z powrotem na przejazdy w kolejnym miesiącu.

Samochody Traficar, podobnie jak PanekCS, możemy zwrócić do systemu w Warszawie. Trzeba się jednak liczyć z możliwymi trudnościami w wypożyczaniu auta w drodze powrotnej. Traficar bowiem znacznie ograniczył swoje usługi w stolicy i obecnie dominują tam auta elektryczne, którymi nie można przemieszczać się między miastami.

A może pociągiem, autokarem lub samolotem?



Dla porównania, bilet na pociąg Express InterCity Premium, obsługiwany składami Pendolino, z jednodniowym wyprzedzeniem to wydatek 150 zł za drugą klasę i 229 zł za pierwszą. Decydując się na autokar Flixbusa z Trójmiasta do Warszawy z jednodniowym wyprzedzeniem, zapłacimy za bilet od ok. 46 do 80 zł, zaś samolotem (LOT) co najmniej 360 zł.

Auta współdzielone wygrywają z wypożyczalniami dostępnością i szybkością wypożyczenia. Przegrywają brakiem dodatkowych usług. Auta współdzielone wygrywają z wypożyczalniami dostępnością i szybkością wypożyczenia. Przegrywają brakiem dodatkowych usług.

Czy auta współdzielone mogą konkurować z tradycyjnymi wypożyczalniami samochodów?



Na korzyść rozwiązania carsharingowego przemawia możliwość wypożyczenia auta wprost z ulicy bez potrzeby umawiania się na konkretne godziny i miejsce odbioru/zdania pojazdu. Nie jest wymagane ustanawianie zabezpieczeń finansowych na karcie debetowej lub wpłacenie kaucji. Ponadto nie musimy tankować auta do pełna przed zwrotem.

Minusem rozwiązania carsharingowego na doby jest zakaz wyjazdu poza granicę Polski, stosunkowo niewielki wybór modeli aut oraz brak możliwości wypożyczenia dodatkowego wyposażenia samochodu, np. fotelika dla dziecka.


Miejsca

Opinie (134) 6 zablokowanych

  • Przydałaby się jeszcze jakaś jedna wspólna aplikacja do obsługi tego (4)

    • 14 1

    • (2)

      Jest taka apka. WheelMe sie zwie. Co prawda nie obsługuje wszystkich, bo to raczej niemozliwe, ale pokazuje ci na mapie wszystkie dostępne pojazdy łącznie z mevo i z hulajnogami.

      • 0 0

      • no ale po co aplikacja, która nie umożliwia opłacenia/korzystania?

        mevo to co innego, ale hulajnogi i samochody raczej działają tak, że jedna osoba korzysta z jednej firmy, własnie dlatego ze musi każdej osobno płacić i rejestrować się

        • 0 0

      • Cześć Janek, tu Wheelme :) Mamy wszystkich przewoźników w apce z całej Polski. Pracujemy też nad wypożyczaniem bezpośrednio od nas. Zapraszamy do korzystania!

        • 2 0

    • Sa takie apki

      Jeszcze jest LOKO.city. Tez pokazuje wszystko na mapie, a jak klikniesz to przekierowuje do odpowiedniej aplikacji. ;)

      • 0 0

  • Yariską do Warszawy? To kosztuje wiele! (3)

    Cierpliwości, samozaparcia i nerwów.

    • 8 4

    • (1)

      Wielokrotnie pokonywałem taką trasę Smartem pierwszej generacji i nie narzekałem.

      • 3 2

      • Owszem, można nawet piechotą.

        • 6 0

    • Yaris nie jest taki zły, ale pod warunkiem, że jedzie się samemu max dwie osoby :)

      • 4 1

  • Gdybym miał gwarancję (1)

    że za każdym razem będę miał sprawny samochód w zasięgu 300-400 metrów spaceru, to zrezygnowałbym z kupna własnego auta do miasta.

    • 18 0

    • Nigdy nie miałem do auta więcej jak 200m, a teraz wchodzi dodatkowa siec ;)

      • 0 0

  • A jak regulaminy, odpowiedzialność za uszkodzenia i brak AC? (2)

    Bo Traficar parę miesięcy temu po cichu zmienił regulamin - teraz do każdej nawet rysy parkingowej trzeba wzywać policję (godzina czekania na przyjazd do takiej błahostki) i się w pełni finansowo za to odpowiada. I nagle z przejazdu za 20 zł zrobi się 1000 zł zderzak w ASO.

    MiiMove natomiast ma regulamin skopiowany z Traficara przed zmianami - odpowiada się za szkody po rażącym naruszeniu przepisów i jazdę ponad 30km/h powyżej dopuszczalnej.

    Ciekawe jak Panek.

    • 3 2

    • W Panku nie dzwoni się na policję, a finansowo odpowiada do 1000 zł.

      Sam sobie odpowiedziałem: w Panku nie trzeba zgłaszać uszkodzeń na policję, a finansowo odpowiada się do kwoty 1000 zł, nie więcej. Czyli coś pomiędzy Traficarem a MiiMove.

      • 2 1

    • Panek najgorsza firma

      • 0 0

  • Dlaczego za auta wspóldzielne nie płacą za parkowanie? (3)

    • 9 12

    • bo są współdzielone (1)

      • 3 3

      • To dobra wiadomość.

        Ja współdzielę samochód z żoną. Tzn. żony nie dzielę, dzielę tylko samochód ;)
        Marks kiedyś rozważał, czy w komunizmie żony powinny być wspólne. I doszedł do wniosku, że nie.

        • 1 0

    • Płacą, mają opłacone abonamenty. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby samemu sobie wykupić abonamenty na wszystkie SPP.

      • 1 1

  • (1)

    Niedługo za darmo będą dawać auta do frytek.
    Ooo kupiła pani małe frytki to nowy Renault Laguna gratis, proszę podpisać.
    Dobra księgowa rozliczy to tak jakby dostali kasę za te auto.
    Cóż pieniądze ukradzione ludziom w skokach i Ambergoldach trzeba prać :)

    • 10 8

    • nie robią już nowych Lagun

      • 1 0

  • Panek i pozostałe carshare'ingi są na granicy rentowności (1)

    więc niebawem pewnie będzie możną zakupić toyoty na aukcjach

    • 11 6

    • Ukraińcy nie kupią.
      Słoiki w kredytach po uszy.
      Polacy wszędzie dookoła, tylko nie w Polsce.
      Kto kupi?

      • 1 1

  • Niedługo trzeba będzie zbudować tor wyścigowy dla tych pojazdów.

    W końcu gdzieś te auta trzeba rozbijać.

    • 2 2

  • Zazłomuja całe Trójmiasto samochodami, rowerami, skuterami itd...

    Dramat, nic więcej

    • 13 8

  • Wszyscy operatorzy czekają na ulewę.
    Będą bogaci;)

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Levante to pierwszy SUV w historii marki:

 

Najczęściej czytane