Trasa Kaszubska: wyburzenia i zmiany ruchu w Gdyni
Drogowcy szukają rzeczoznawców, którzy wycenią nieruchomości pod budowę Trasy Kaszubskiej. Przygotowane operaty szacunkowe będą podstawą wypłaty odszkodowań za utracony majątek.
Czy korzystałeś kiedykolwiek z usług rzeczoznawcy majątkowego?
Nadmieńmy, że przejęcie własności przez Skarb Państwa nastąpi w chwili uprawomocnienia się decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej. Wtedy ruszą wypłaty rekompensat za utracony majątek. O tym, jak będzie to ostatecznie wyglądać mieszkańcy będą informowani przez drogowców.
Procedura odszkodowawcza ma ruszyć latem tego roku.
W ramach odszkodowania za nieruchomość może być również przyznana nieruchomość zamienna. W przypadku kwestionowania wysokości odszkodowania, na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego danej nieruchomości, ustalenie jego wysokości następuje w trybie administracyjnym. Uruchomienie trybu administracyjnego w zakresie ustalenia wysokości odszkodowania nie wstrzymuje procedury przejęcia gruntu.
Rzeczoznawca, który wygra przetarg, będzie zajmował się wycenami praktycznie do zakończenia inwestycji - do 2022 roku. O jego wyborze w 60 proc. zdecyduje cena ofertowa, a w 40 proc. termin realizacji pojedynczego zlecenia. Oferty można składać do 18 stycznia w siedzibie gdańskiego oddziału GDDKiA.
Trasa Kaszubska za 1,5 mld zł
Łącznie budowa 40-kilometrowej trasy pochłonie z budżetu państwa i UE 1 mld 490 mln zł. Do tego trzeba doliczyć także koszty wykupu gruntu, które chwilę jeszcze nie są znane.
Inwestycja została podzielona na trzy odcinki:
- z Szemuda do Luzina - zbuduje Budimex za 335,8 mln zł do połowy 2021 r.
- z Luzina do Bożegopola Wielkiego - zbuduje PORR za 338 mln zł do I kwartału 2021 r.
- z Gdyni do Szemuda - wybuduje Polaqua za 817 mln zł do końca lipca 2021 r.
Na koniec trzeba podkreślić, że nie będzie realizowany odcinek Trasy Kaszubskiej z Bożegopola do Lęborka. Ten fragment drogi ma powstać w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Na razie nie ma wiążących terminów realizacji.
Dla Trasy Kaszubskiej dokumentację przygotowywała firma Transprojekt Gdański. Patrząc od strony Gdyni, pierwszy odcinek ekspresówki ma liczyć 20 kilometrów (roboczo oznaczony jako nr 4). W jego ramach rozbudowany ma zostać węzeł Wielki Kack, a także - od podstaw - Węzeł Chwaszczyno, który połączyć ma Trasę Kaszubską z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstać ma też niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), który obsługiwać miałby m.in. dzielnicę Dąbrowa, a także węzeł Rdestowa przy Polifarbie i węzeł Szemud.
Odcinek Szemud - Luzino
Ten 10-kilometrowy odcinek Trasy Kaszubskiej jest najprostszy w realizacji. W jego ramach, oprócz jezdni, powstać ma jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.
Odcinek Luzino - Bożepole - odcinek skrócony
Ten fragment obejmuje ok. 10-kilometrowy odcinek ekspresówki. Powstać mają na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostać ma uruchomione zaplecze dla drogowców. Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.