• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolizja na rondzie. Policja i PORD widzą ją inaczej

Michał Jelionek
15 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Kilka dni temu otrzymaliśmy film od naszego czytelnika, na którym zarejestrowana została kolizja na jednym ze skrzyżowań o ruchu okrężnym w Gdańsku. Wideo rozpętało burzę w komentarzach. Poprosiliśmy gdańską drogówkę oraz przedstawiciela Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego o interpretację tego zdarzenia.



Kto według ciebie zawinił w tej sytuacji?

Do kolizji na rondzie im. Andrzeja HakenbergeraMapka w Gdańsku doszło 5 sierpnia 2020 roku o godz. 7:30. Na nagraniu zarejestrowanym przez kamerę pokładową w aucie naszego czytelnika, pana Tomasza, widać kolizję dwóch aut - osobowego i dostawczego Mercedesa.

Kamera zarejestrowała, jak oba samochody niemal w identycznym momencie wjeżdżają na skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Z tą małą różnicą, że nadjeżdżająca z lewej strony osobówka zrobiła to ze zdecydowanie większą prędkością.

Rondo zlokalizowane przy Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym przy każdym wjeździe oznaczone jest znakami C-12 (informacja o ruchu okrężnym) oraz A-7 (ustąp pierwszeństwa).

O interpretację tej kolizji poprosiliśmy dyrektora Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego oraz policjantów z gdańskiej drogówki.

PORD: winny kierowca osobówki



- W mojej ocenie winę za spowodowanie kolizji na skrzyżowaniu ponosi kierowca samochodu osobowego Mercedes. Opinię wydaję na podstawie załączonego materiału filmowego. Otóż dwa pojazdy wjeżdżają na skrzyżowanie o ruchu okrężnym praktycznie w tej samej sekundzie. Ten rodzaj skrzyżowania, jego infrastruktura oraz ukształtowanie ma na celu wymuszenie zmniejszenia prędkości u wszystkich kierujących zbliżających się do skrzyżowania. Art. 25 ust. 1 Ustawy Prawo o ruchu drogowym stanowi, iż "kierujący pojazdem zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność". Ponadto art. 3 tejże ustawy wskazuje, że "uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani (...) unikać działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również zaniechanie". Materiał filmowy ukazuje ewidentne zwiększenie prędkości przez kierującego osobowym autem marki Mercedes, a co za tym idzie - umyślne spowodowanie kolizji. Od momentu wjazdu na skrzyżowanie obu pojazdów do momentu kolizji mijają trzy sekundy. Uważam, że gdyby kierowca nie przyspieszył, do kolizji by nie doszło - wyjaśnia Roman Nowak, dyrektor PORD w Gdańsku.

Policja: winny kierowca busa



Zdarzenie nieco inaczej widzą funkcjonariusze policji.

- Policjanci ruchu drogowego gdańskiej Komendy Miejskiej przeprowadzili czynności wyjaśniające w sprawie kolizji drogowej. Po przeanalizowaniu zgromadzonego materiału dowodowego, w tym nagrania oraz zeznań świadków, policjanci ustalili sprawcę kolizji. Mundurowi nałożyli na kierowcę samochodu dostawczego mandat karny. Kierowca nie skorzystał z prawa do odmowy przyjęcia mandatu i wyjaśnienia sprawy przed sądem. Za to wykroczenie może zostać nałożony mandat w wysokości od 220 do 500 zł - tłumaczy asp. szt. Mariusz Chrzanowski z gdańskiej Komendy Miejskiej.
Jak widać, nie tylko wśród naszych czytelników to zdarzenie drogowe wywołało kontrowersje. Nie zmienia to jednak faktu, że warto zainwestować w wideorejestrator pokładowy do swojego auta.

Trójmiejskie sklepy z akcesoriami samochodowymi

Miejsca

Opinie (473) ponad 20 zablokowanych

  • Merc burak

    Chamskie wymuszenie wypadku. Clowny z drogówki wracać do szkółki.

    • 29 2

  • Opinia wyróżniona

    Nieźle,ze tak proste zdarzenie ma rozne wytlumaczenia. (39)

    Jestem kierowcą zawodowym,30 lat prawko i wiem,ze rondo to nie miejsce,aby wjezdzajacy na nie musial czekac,az będzie puste. Rondo dziala na zasadzie jazdy na zamek. I przede wszystkim wymaga odpowiedniej predkosci. Tu jak widac,mercedes wpadl na rondo jakby jechal na skrzyżowaniu i miał zielone swiatlo. Wina jest tylko i wyłacznie po stronie osobówki, a ukaranie busa tylko wzmocni w kierowcy mercedesa,że taka jego jazda i wymuszanie są słuszne. Proste jak drut. Na rondzie jedzie się odpowiednio wolno, a auta włączają się na rondo pomiędzy będącymi juz na rondzie,jesli jrst miejsce. Takie jest żałozenie działania i funkcji ronda,aby rozładowywać i upłynniać ruch.

    • 827 41

    • Gdzie masz zamek skoro jest ustap pierwszenstwa? (13)

      Pierwszenstwo ustala sie przed wjazdem na skrzyzowanie. Czarny byl widoczny wiec widac ze jedzie szybko trzeba mu ustapic a nie ladowac sie pod maske bo ktos lubi pisk opon i zapach spalonej gumy.

      • 12 116

      • Ładnie ciebie pogrzało (7)

        osobówka za taki wjazd na rondo powinni zabrać prawko a skoro nie ogarniasz prostych rzeczy to przejrzyj sobie jeszcze raz nagranie. Może masz problem ze wzrokiem to wytłumaczę, bus wjechał na rondo pierwszy, wjechał spokojnie bo nie ma obowiązku cisnąć w gaz bo jakiś dekiel może wjechać tak jak ta osobówka, który myślał że jest super i wjechał jak do siebie do garażu. To jest tylko i wyłącznie wina osobówki a bus dostał kwit albo dlatego, że panowie policjanci nie ogarniają przepisów albo dlatego, że jest z Ukrainy i nie chce ganiać po sądach.

        • 79 10

        • Policja wie co robi (6)

          Policja wie co robi. Sąd też powie, że trzeba ustąpić pierwszeństwa przejazdu nawet komuś kto jedzie za szybko. Miałem identyczną sytuację.

          • 10 31

          • Bzdura, bo to własnie prędkość merca spowodowała kolizję. Gdyby jechał prawidłowo, (5)

            czyli w granicach prędkości przepisowej, ale z uwzględnieniem zasady bezpieczeństwa i ograniczonego zaufania na drodze, do tego z uwzględnieniem specyfiki jakie daje rondo, to do kolizji by nie doszło. Nie znam przypadku Twojej kolizji, ale tu ewidentnie wina mercedesa i sąd, na podstawie filmu, zmieniłby postanowienie.

            • 26 5

            • (4)

              Dla sądu liczy się litera prawa. Zachowanie kierowcy Mercedesa nie zwalnia kierowcy busa z ustąpienia pierwszeństwa.

              • 7 6

              • I wice wersal, a to bus byl pierwszy na rondzie, wiec tylko osobowka musiala tu komus ustapic, jesli w ogole. (3)

                • 4 4

              • żadne "wice wersal" (2)

                Na rondzie zawsze ustępujemy pierwszeństwa osobie tylko z lewej strony bo tak stanowią przepisy. Policja o tym wie. Mówiłem już, że miałem identyczną sytuację i właśnie taka była wykładnia prawa przez sąd i opinia biegłych.

                • 4 3

              • Jezdze tam codziennie, to rondo w ogole jest niebezpieczne, przede wszystkim dlatego, ze jest za male

                Inna sprawa, ze sie w godzinach szczytu korkuje, bo kazdy chce wjechac, czy zjechac, a jak wspomnialem, jego wielkosc jest dobra na drogi osiedlowe, a nie na takie miejsce.

                • 0 0

              • W którym miejscu przepisy stanowią, że na rondzie ustępujemy pierwszeństwa tylko temu z lewej? :D Ustępujemy pierwszeństwa temu, kto się znajduje na rondzie, a nie dopiero do niego dojeżdża na pełnej pycie.

                • 0 0

      • "Pierwszenstwo ustala sie przed wjazdem na skrzyzowanie" (3)

        No właśnie. Tymczasem czarny uderza w białego, który już w całości jest na rondzie. Obaj mają znak ustąp pierwszeństwa i obaj mają puste rondo w momencie wjazdu. Nikt nikomu nie musi ustępować. Po prostu czarny najechał na pojazd poruszający się po rondzie.

        • 27 2

        • Policja ma doświadczenie i nie próbujcie być od nich mądrzejsi. (1)

          Nie ma znaczenia kto pierwszy wjeżdża na rondo. Zawsze ustępujemy pierwszeństwa osobie z lewej strony bo tak stanowią przepisy. Policja o tym wie. Jeszcze jedno, Mercedes uderzył w bok busa bo ten właśnie wymusił pierwszeństwo. Miałbyś rację, gdyby Merc uderzył w tył busa.

          • 3 15

          • Ustępujemy, ale pojazdowi, który już porusza się po rondzie!

            A nie temu, który dojeżdża do ronda! Taki pojazd musi dostosować prędkość do sytuacji na rondzie. Tutaj dojeżdżając do ronda widzi wolno poruszający się już po nim samochód dostawczy i powinien zwolnić aby uniknąć kolizji. Ten tutaj wali jednak jak w tarczę. Wg. mnie celowe wymuszenie ubezpieczenia. Ech, ta nasza policja to jednak jest beznadziejna.

            • 6 0

        • Żenada. Żadnego hamowania ze strony mercedesa.

          Celował w białego umyślnie. Policja przesadziła tym razem. Dobrze ze to nie był np. bus z dziećmi. Bo by się samosądem skończyło. Widać ze ma układy z policja, lub sam jest policjantem. Żenada.

          • 14 2

      • i skoro osobowka byla przed rondem czyli tez miala znak ustap pierwszenwstwa

        to nie miala prawa na pelnej piz...ie ladowac sie na rondo. kierowca dostawczaka mial obowiazek przepuscic wszyskich na rondzie nie tych przed rondem

        • 2 1

    • (13)

      Skrzyżowanie, jakim jest rondo, znajduje się w tym przypadku na obszarze zabudowanym, na którym obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h. Jeśli nie ma innego ograniczenia prędkości to kierujący osobówką może poruszać się z taką prędkością. Oznaczenie podporządkowania dla wjeżdżającego na rondo samochodu dostawczego jest jednoznaczne. W przypadku kiedy kierujący osobówką musi choćby zdjąć nogę z gazu, oznacza że kierujący dostawczym wymusił pierwszeństwo przejazdu na skrzyżowaniu. Policja ma 100% racji.

      • 9 47

      • Tyle, że dostawczak pierwszy dojechał do ronda i na nie wjechał, taki refren już się robi... (6)

        Policja przy ocenie sytuacji na bank nie obejrzała filmu. Przypuszczam, że kierowca Sprintera miał coś więcej za uszami i wolał się nie narażać - stąd naiwne przyjęcie mandatu.

        • 32 6

        • (5)

          Jedziesz drogą z pierwszeństwem przejazdu i ustępujesz kierowcy wjeżdżającemu z podporządkowanej, bo był pierwszy?

          • 12 21

          • Przeczytałeś, co napisałeś? Jeśli był pierwszy, to nie był już na drodze podporządkowanej, tylko znajdował się (1)

            w większej części na rondzie, na które to właśnie z drogi podporządkowanej wpadł z impetem mercedes (jego błędów jest tu wiele).

            • 15 5

            • Jeszcze raz. Jedziesz drogą z pierwszeństwem

              Z podporządkowanej ktoś Ci wjeżdża, jak sam napisałeś jest w większej części w obrębie skrzyżowania. Wjeżdżasz w jego tylne drzwi. Czyja wina? No właśnie. Tu mamy taką właśnie sytuację - osobówka radośnie korzysta z geometrii małego ronda.

              A teraz pociągnijmy sytuację dalej. Wjechał całością, ustawił się do Ciebie tyłem, wyłączył się kierunkowskaz (koniec manewru). Wjeżdżasz mu w 4 litery. Kierowca zeznaje, że chciał się poruszać te 20 km/h, miał do tego pełne prawo, nie zachowałeś bezpiecznego odstępu. Czyja tym razem wina? ;) I na tym polega cała różnica.

              • 0 0

          • (2)

            No jeśli tak rozumieją kierowcy jak Ty to już nie dziwię się na to co dzieje się na drogach

            • 4 4

            • (1)

              Różnica między nami jest taka, że Ty jadąc dostawczakiem spowodowałbyś kolizję i zostałbyś ukarany mandatem przez policję, a ja ustąpiłbym Mercedesowi i przejechałbym bezpiecznie przez skrzyżowanie. Kropka.

              • 5 7

              • Ludzie tego nie pojmą.

                I nadal codziennie będą się walić na drogach.

                • 1 0

      • do że jest dopuszczalna prędkość 50 to nie oznacza , że w każdych warunkach (3)

        Masz ją mieć

        • 17 5

        • (2)

          Prędkość należy dostosować do warunków jazdy, a nie do znaków. Znak jedynie określa maksymalną dozwoloną prędkość, a nie nakaz rozwijania takiej prędkości.

          • 21 2

          • Dokładnie tak, więc nie wiem kto Cię minusuje. (1)

            • 2 0

            • Skoro merol z ronda nie wyleciał

              to odpowiednio dostosował prędkość. Kierowca dostawczaka sprowadził zagrożenie totalnym brakiem umiejętności oceny sytuacji na drodze. Większość tego nie potrafi tworząc niebezpieczne sytuacje.

              • 1 7

      • Nie znasz się. Zjedź snikersa i ogarnij się.

        • 5 0

      • A przeczytałeś dokładnie tekst i znasz to rondo? Widać, że nie, bo mercedes wjechał

        na takim samy oznakowaniu, czyli ustąp pierwszeństwa przejazdu pojazdom znajdującym się na rondzie. Dostawczak wjechał już swoją częścią, gdy mercedes dopiero wtaczał się na rondo, zatem dostawczak w większej części niż mercedes znajdował się na rondzie i to on miał pierwszeństwo. Do tego prędkość obowiązująca, to do 50 km/h, ale dostosowana do sytuacji na drodze. Zatem, gdy mercedes wjeżdżał na rondo i widział na nim pojazdy, powinien zwolnić, a zwłaszcza, gdy zobaczył (a był już widoczny) dostawczak, czego nie zrobił i utrzymał kolizyjną prędkość, czym spowodował stłuczkę. Jedynym wytłumaczeniem dla mercedesa byłaby awaria hamulców, ale i wtedy można posiłkować się hamulcem ręcznym, który awaryjnie wytraca prędkość i odbiciem w lewo w kółko ronda. Tu nie było reakcji.

        • 19 4

    • Ewidentnie wyłudzenie odszkodowania (3)

      0:05 filmu bialy już połową auta jest na rondzie a czarny dopiero na pasach. Nie trzeba też być ekspertem żeby zobaczyć dwie rzeczy 1) eidentnie zwiekszył prędkość 2) mógł go minąć odbijając w prawo a specjalne jeszcze skręcił w lewo byle go trafić. Jedt jeszcze jedna rzecz taki bus ma ok. 8 m długości i przyspieszenie wozu drabiniastego a osobowka walnęła go w tylne koło czyli ok. 6 metra.... Niestety realia są takie, że policja z automatu przypisuje winę kierowcą autobusów i busów powód: niezachowanie szczególnej ostrożności! Sam mialem taką sytuację ale sąd na szczęście był rozsądny....

      • 40 3

      • (1)

        Skandaliczna decyzja policji.
        Miałem podobne zdarzenie ale na małym rondzie. Wjeżdżałem momencik prędzej niż samochód z lewej, tyle tylko że ja jechałem jakieś 20 a ten walił przez rondo prosto jakieś 60 - 70. Trąbił gnojek ale wyhamował.
        Rozumiem, że gdyby nie wyhamował - moja wina.
        Od dziś nowa zasada.
        Pierwszeństwo ma ten kto zbliża się do ronda z większą prędkością.

        • 21 1

        • Kierowca osobówki miał mocne plecy. Znał kogo trzeba i stąd taka decyzja. Taką mam koncepcję.

          • 15 0

      • Zgadza się.

        Film jednoznacznie pokazuje, że to dostawczak pierwszy wjechał na rondo, zatem winę za wypadek ponosi rozpędzony merc. Policja nie widziała nagrania, kierowca merca ma plecy, albo ci policjanci to kompletne gamonie, których należy wywalić ze służby.

        • 3 0

    • 30 lat prawko i takie bzdury piszesz to moze oddaje je do urzedu ktory je wydal

      • 0 4

    • Ten z merca to ma ała.

      • 2 0

    • Ucz się

      Na rondzie jazda na zamek? Chłopie oddaj prawo jazdy.

      • 2 1

    • oczywista oczywistość

      jeśli policjanci z drogówki tego nie widza, to ja już żadnego mandatu od nich nie przyjmę... ba powiem więcej, takiemu policjantowi nalezy zabrac prawo jazdy, bo powoduje zagrożenie w ruchu

      • 5 0

    • Wymuszenie odszkodowania

      Na filmie widac ze kierowca mercedesa celowo uderza w busa. Jakby tylko chcial to by mogl uniknac kolizji. Jak dla mnie proba wymuszenia odszkodowania

      • 7 0

    • SłabyZciebieZnawca

      Oj tam kombinujesz jak koń pod górę, nie chwaliłbym się, że mam prawko tyle czasu, mając tak słabą wiedzę. Po prostu bus jest już dawno na rondzie, prędkość nie ma tu nic do rzeczy. Fajnie by było gdyby kierowcy szybko mijali ronda, ale tu kluczowe jest tylko to, że bus znajduje się na rondzie a merol w niego wali, nieważne z jaką prędkością merol jest winny.

      • 0 0

    • Co ty gadasz

      Nie bredź

      • 0 0

  • bus już byl na rondzie gdy wjeżdża osobówka

    Obejrzyjcie powolutku, klatka po klatce. W momencie gdy osobowy mercedes wjeżdża na rondo bus jest już na nim całą długością. Ewidentna wina osobowego.

    • 19 2

  • wymuszenie

    Jak dla mnie to ewidentne wymuszenie odszkodowania przez osobówkę. Specjalnie przyspieszył i specjalnie walnął . Zabrać mu prawo jazdy za celowe stwarzanie zagrożenia!!!!

    • 23 2

  • Rację ma dyrektor PORD. Kierowca osobówki nawet nie dotknął hamulca!

    Stary merc miał widać coś z przodu do naprawienia, a może jeszcze kierowca kumpla w drogówce. I to wszystko

    • 21 2

  • Panie aspirancie Chrzanowski, prosimy o uzasadnienie decyzji o ukaraniu kierujacego busem. (1)

    Czy fakt, iz byl obcokrajowcem dzialal na jego niekorzysc?

    • 30 1

    • Też mam takie wrażenie, zobaczyli obce blachy i tyle... Przecież tu ewidentnie wina kierowcy mercedesa, który najwyraźniej chce wyciągnąć kasę z ubezpieczenia. Szkoda tylko kierowcy busa.

      • 2 0

  • Sprawa jest oczywista . (1)

    Podzielam opinię dyrektora PORD . Otóż , skoro obaj kierowcy dokładnie w tym samym ułamku sekundy wjeżdżają na skrzyżowanie i obaj mieli przed sobą znak drogowy / trójkąt / ustąp pierwszeństwa , to w tym konkretnym przypadku obowiązuje ich dodatkowo reguła prawej dłoni , więc kierowca mercedesa powinien ustąpić pierwszeństwa .

    • 8 5

    • Zadna dodatkowa regula ich nie obowiazuje.

      Przez takick jak Ty bajkopisarzy mamy taki syf, ze kazdemu idiocie sie wydaje, iz cos tam moze po swojemu interpretowac.

      • 0 0

  • Koleś w mercu osobowym dość przykozaczył i tyle.

    Ostatnio często ludzie zaczynają dojeżdżać, Zajeżdżać, wymuszać, jakaś plaga

    • 13 1

  • Winny bo ma mercedesa (1)

    • 1 8

    • Winny, bo złamał kilka przepisów.

      • 0 0

  • No i mamy problem! (2)

    Albo egzaminujący albo Policjant nie znają przepisów! Tak właśnie wygląda interpretowanie przepisów przez policjantów, którzy mają prawo nakładać mandaty. Poza ewidentnymi przykładami wykroczeń są również takie gdzie Policja nakłada mandat, a delikwent mimo to płaci bo nie chce łazić po sądach. Przykład: ktoś wyjeżdża z zatoki postojowej w mieście i nagle pojawia się pędzący 120 na godzinę. Powiecie uważaj przy włączaniu się do ruchu. Ale istnieje również przepis, który mówi, że uczestnik ruchu ma prawo sądzić, że pozostali uczestnicy stosują się do przepisów.

    • 13 2

    • Tutaj ewidenty błąd policji. Winny jest kierowca osobowego mercedesa. Pierwszy na rondzie był dostawczak

      • 6 0

    • Gdyby zasade ograniczonego zaufania zamienic na zasade braku zaufania to wszelki ruch drogowy by zamarl!!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie oznaczenie na stacjach benzynowych ma paliwo przeznaczone do silników diesla?

 

Najczęściej czytane