Wiadomości

stat

Kolor spalin prawdę ci powie

Po kolorze spalin łatwo postawić odpowiednią diagnozę.
Po kolorze spalin łatwo postawić odpowiednią diagnozę. fot. Stefan Redel/fotolia.com

Pokaż mi na jaki kolor "kopci" twoje auto - a powiem co mu dolega. Barwy spalin wydobywających się z rury wydechowej naszego pojazdu są trochę jak objawy chorób u pacjenta. Nie potrzebujemy wyszukanej wiedzy żeby na podstawie dymu dowiedzieć się co doskwiera naszemu pojazdowi.



W jakim stopniu znasz się na mechanice samochodowej?

zaawansowanym, o naprawie auta wiem wszystko 13%
bardzo dobrym, lubię majsterkować przy silniku 12%
dobrym, radzę sobie przy drobnych usterkach 38%
raczej słabym, wszelkie naprawy zlecam mechanikom 37%
zakończona Łącznie głosów: 315
Dym ulatniający się z w pełni sprawnego i odpowiednio dogrzanego auta powinien być bezbarwny. Kłopot pojawia się w momencie, w którym zauważymy niepokojący kolor kłębiących się spalin. Wówczas wiedz, że z silnikiem twojego auta dzieje się coś złego i prawdopodobnie jest to zalążek poważniejszej awarii. Roztropni kierowcy nie powinni bagatelizować sygnałów dymnych.

- Tak naprawdę najczęściej spotykamy trzy różne barwy dymu - niebieski, biały albo czarny. Jeżeli zauważymy, że spaliny przybrały któryś z wymienionych kolorów, niezwłocznie udajmy się do warsztatu samochodowego celem zdiagnozowania problemu - tłumaczy Daniel Szczepański, właściciel serwisu Automax.

Czarny dym

Smolista czerń wydobywających się z rury wydechowej spalin to domena silników wysokoprężnych. I o ile pojawienie się niewielkiego, krótkotrwałego obłoku podczas mocniejszego "depnięcia" to całkowicie normalne zjawisko - to już niepokoić powinno utrzymywanie się dość intensywnego zadymienia nawet przy spokojnej jeździe. Problem najczęściej dotyczy układu wtryskowego i uszkodzonych wtryskiwaczy albo całej pompy. Z taką wadą powinniśmy udać się do mechanika.

- Czarne, gęste dymienie w dieslu zazwyczaj spowodowane jest zużyciem wtryskiwaczy, które podają zbyt dużo paliwa. Ponadto, winowajcą może być uszkodzony czujnik masy powietrza (przepływomierz). Czarny dym powoduje również zablokowany zawór recyrkulacji spalin, czyli tzw. EGR. W przypadku jednostek benzynowych - prowodyrem może być złe ustawienie zapłonu lub uszkodzona sonda lambda - wyjaśnia Adam Leśniak z serwisu Lamber.

Biały dym

Biały kolor buchających spalin to częsty obrazek towarzyszący rozruchowi pojazdu w zimowy poranek. To naturalny efekt odparowywania zgromadzonej w układzie wydechowym wody. Zazwyczaj, biały dym ustępuję po niedługiej chwili. Problem pojawia się w momencie, w którym po przejechaniu kilku kilometrów zadymienie nie znika, a za naszym autem ciągnie się szaro-białe kłębowisko. To zły znak.

- Kolor biały wskazuje awarię układu chłodzenia. Oznacza to, że płyn chłodzący ma kontakt z układem wydechowym. Najczęściej jest to awaria uszczelki pod głowicą lub odkształcony blok silnika. Tego typu usterkę stosunkowo łatwo zdiagnozować przy pomocy urządzenia badającego zawartość spalin w układzie chłodzenia - zdradza Jacek Potkański z Auto-Serwis.

Niebieski dym

Ten dość nietypowy kolor obłoku wynika z obecności w komorach spalania oleju silnikowego, który następnie ulega procesowi spalania. Winowajcą takowej nieprawidłowości może być niesprawna turbosprężarka powodująca wyciekanie oleju do układu dolotowego. Ponadto, czynnikiem powodującym spalanie mogą być zużyte uszczelniacze zaworowe wraz z prowadnicami zaworowymi oraz pierścieniami tłokowymi.

- Warto również nieco uspokoić kierowców, którzy widząc w jadącym przed nimi samochodzie cieknącą wodę z wydechu - są przekonani, że to efekt uboczny korzystania ze złej jakości paliwa. To oczywiście nieprawda. To zjawisko naturalne. Skoro wilgotność powietrza w dni deszczowe wynosi 100 proc., to właśnie powietrze spalane jest z paliwem. W aucie, którym poruszamy się na krótkich odcinkach, układ nie ma za dużo czasu na odpowiednie rozgrzanie, a tym samym woda nie ma jak odparować. Stąd właśnie powstaje efekt sączenia wody z wydechu - dodaje Leśniak.

Za twoim autem kłębi się gęsty dym? Nie zwlekaj i jak najszybciej udaj się do warsztatu samochodowego.
Za twoim autem kłębi się gęsty dym? Nie zwlekaj i jak najszybciej udaj się do warsztatu samochodowego. fot. Bogdan Mihai/fotolia.com

Opinie (62) 3 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

W jakich samochodach aktualnie zdaje się egzamin na prawo jazdy kat. B w Trójmieście?