• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec aut spalinowych przesądzony? To się okaże

mJ
3 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Czy koniec ery aut spalinowych jest przesądzony? Czy koniec ery aut spalinowych jest przesądzony?

Kilka dni temu media obiegła wiadomość o porozumieniu Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej w kwestii zakończenia produkcji aut spalinowych do 2035 r. Oznacza to, że za niespełna 13 lat na terenie UE nie kupimy już nowego samochodu z konwencjonalnym napędem. Czy to w ogóle realne? Mamy wątpliwości.



Czy wierzysz, że od 2035 r. w życie wejdą zapowiadane ograniczenia?

Wyłącznie "elektryki" od 2035 r.?



Do porozumienia Parlamentu Europejskiego i Rady UE doszło 27 października. Porozumienie dotyczy nowelizacji rozporządzenia 2019/31. Co to oznacza? Zeroemisyjność wszystkich nowych samochodów osobowych i dostawczych sprzedawanych w salonach do 2035 roku. Co więcej, przyjęto, że do 2030 r. redukcja emisji CO2 ma wynieść 55 proc. dla "osobówek" i 50 proc. dla pojazdów dostawczych w stosunku do 2021 r.

Koncerny, które zbagatelizują przepisy, zapłacą surowe kary.

Czwartkowe porozumienie stanowi jeden z ostatnich etapów procesu zainicjowanego przez Komisję Europejską w lipcu 2021 r. w ramach pakietu "Fit for 55". W praktyce zostało już przesądzone, że po 2034 r. w żadnym państwie członkowskim nie będzie można już zarejestrować nowego, osobowego lub dostawczego samochodu z silnikiem spalinowym. Dotyczy to również wariantów hybrydowych. Na rynku będą dostępne wyłącznie pojazdy całkowicie elektryczne (BEV) lub zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV) - wyjaśnia Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Można jednak powątpiewać, czy rzeczywiście uda się zrealizować tak rewolucyjny plan w tak krótkim czasie. Zapewne taka przyszłość prędzej czy później nas czeka. Pytanie tylko, czy zostanie ona napisana już w 2035 r. A może ponownie odroczona, np. do 2050 r.?

Dopłaty do używanych aut elektrycznych?



Duża redukcja emisji CO2 w nowym pojazdach ma nastąpić już w 2030 r. Duża redukcja emisji CO2 w nowym pojazdach ma nastąpić już w 2030 r.

Nowe przepisy nie dla wszystkich



Jak informuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, na podstawie zawartego porozumienia Komisja zostanie zobowiązana do przedstawienia do 2025 r. metodologii pozwalającej na obliczanie emisji CO2 dla całego cyklu życia pojazdów osobowych i lekkich dostawczych. Przyczyni się to do dekarbonizacji całego łańcucha dostaw sektora motoryzacyjnego.

Co ciekawe, przepisy nie dotyczą wszystkich. Utrzymana została budząca wiele kontrowersji tzw. "klauzula Ferrari". W jej świetle producenci z wolumenem do 10 tys. samochodów osobowych i 22 tys. lekkich "dostawczaków" zostaną zwolnieni z celów pośrednich, czyli wspomnianej redukcji CO2 do 2030 r. Takich producentów nie ominie jednak pełne ograniczenie, które planowane jest na 2035 r.

OC dla auta elektrycznego - czy jest droższe?



Nie wszyscy producenci zostaną objęci obostrzeniami do 2030 r. Nie wszyscy producenci zostaną objęci obostrzeniami do 2030 r.

Jesteśmy nieprzygotowani



Plan jest, ale czy Polska jest na to gotowa? Raczej nie. A to przecież tak nieodległy termin.

Zresztą PSPA również podkreśla, że w kontekście wprowadzanych regulacji unijnych polska administracja publiczna powinna pilnie podjąć działania z jednej strony tworzące warunki sprzyjające rozwojowi elektromobilności, a z drugiej ograniczające napływ najbardziej emisyjnych samochodów, których będą się masowo pozbywać kierowcy w krajach Europy Zachodniej. Kluczowa jest kwestia wdrożenia przepisów niwelujących bariery systemowe rozbudowy sieci stacji ładowania oraz zwiększenie nakładów na niezbędną infrastrukturę elektroenergetyczną. Istotną kwestię stanowi również przygotowanie polskiej branży motoryzacyjnej na nadchodzące zmiany.

Rozwój elektromobilności oznacza prawdziwą rewolucję w przemyśle motoryzacyjnym, który odpowiada obecnie aż za 8 proc. PKB Polski. Transformacja branży to wielkie wyzwanie, które - w przypadku braku wdrożenia odpowiednich środków zaradczych - może skutkować znacznym ograniczeniem produkcji, zamykaniem fabryk, masowymi zwolnieniami pracowników i w konsekwencji negatywnymi skutkami dla całej krajowej gospodarki. Rodzący się rynek e-mobility stwarza jednak równolegle szereg nowych możliwości dla państw, przedsiębiorstw oraz instytucji, które odpowiednio wcześnie podejmą kroki pozwalające na umocnienie swojej pozycji w tym obszarze - podsumowuje Maciej Mazur.
Czy koniec ery aut spalinowych jest przesądzony? Czy koniec ery aut spalinowych jest przesądzony?
mJ

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (382)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze wiadomości

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

"Gelenda" to popularny przydomek którego modelu?

 

Najczęściej czytane