- 1 Alkoholowa mapa Polski (37 opinii)
- 2 Mała uliczka, duży problem (252 opinie)
- 3 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (323 opinie)
- 4 Ktoś "przeparkował" wrak... bez kół (125 opinii)
- 5 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (70 opinii)
- 6 Plichta przejmie salon Kia w Gdańsku (41 opinii)
Koniec aut spalinowych przesądzony? To się okaże
Kilka dni temu media obiegła wiadomość o porozumieniu Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej w kwestii zakończenia produkcji aut spalinowych do 2035 r. Oznacza to, że za niespełna 13 lat na terenie UE nie kupimy już nowego samochodu z konwencjonalnym napędem. Czy to w ogóle realne? Mamy wątpliwości.
Wyłącznie "elektryki" od 2035 r.?
Do porozumienia Parlamentu Europejskiego i Rady UE doszło 27 października. Porozumienie dotyczy nowelizacji rozporządzenia 2019/31. Co to oznacza? Zeroemisyjność wszystkich nowych samochodów osobowych i dostawczych sprzedawanych w salonach do 2035 roku. Co więcej, przyjęto, że do 2030 r. redukcja emisji CO2 ma wynieść 55 proc. dla "osobówek" i 50 proc. dla pojazdów dostawczych w stosunku do 2021 r.
Koncerny, które zbagatelizują przepisy, zapłacą surowe kary.
Czwartkowe porozumienie stanowi jeden z ostatnich etapów procesu zainicjowanego przez Komisję Europejską w lipcu 2021 r. w ramach pakietu "Fit for 55". W praktyce zostało już przesądzone, że po 2034 r. w żadnym państwie członkowskim nie będzie można już zarejestrować nowego, osobowego lub dostawczego samochodu z silnikiem spalinowym. Dotyczy to również wariantów hybrydowych. Na rynku będą dostępne wyłącznie pojazdy całkowicie elektryczne (BEV) lub zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV) - wyjaśnia Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Można jednak powątpiewać, czy rzeczywiście uda się zrealizować tak rewolucyjny plan w tak krótkim czasie. Zapewne taka przyszłość prędzej czy później nas czeka. Pytanie tylko, czy zostanie ona napisana już w 2035 r. A może ponownie odroczona, np. do 2050 r.?
Dopłaty do używanych aut elektrycznych?
Nowe przepisy nie dla wszystkich
Jak informuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, na podstawie zawartego porozumienia Komisja zostanie zobowiązana do przedstawienia do 2025 r. metodologii pozwalającej na obliczanie emisji CO2 dla całego cyklu życia pojazdów osobowych i lekkich dostawczych. Przyczyni się to do dekarbonizacji całego łańcucha dostaw sektora motoryzacyjnego.
Co ciekawe, przepisy nie dotyczą wszystkich. Utrzymana została budząca wiele kontrowersji tzw. "klauzula Ferrari". W jej świetle producenci z wolumenem do 10 tys. samochodów osobowych i 22 tys. lekkich "dostawczaków" zostaną zwolnieni z celów pośrednich, czyli wspomnianej redukcji CO2 do 2030 r. Takich producentów nie ominie jednak pełne ograniczenie, które planowane jest na 2035 r.
OC dla auta elektrycznego - czy jest droższe?
Jesteśmy nieprzygotowani
Plan jest, ale czy Polska jest na to gotowa? Raczej nie. A to przecież tak nieodległy termin.
Zresztą PSPA również podkreśla, że w kontekście wprowadzanych regulacji unijnych polska administracja publiczna powinna pilnie podjąć działania z jednej strony tworzące warunki sprzyjające rozwojowi elektromobilności, a z drugiej ograniczające napływ najbardziej emisyjnych samochodów, których będą się masowo pozbywać kierowcy w krajach Europy Zachodniej. Kluczowa jest kwestia wdrożenia przepisów niwelujących bariery systemowe rozbudowy sieci stacji ładowania oraz zwiększenie nakładów na niezbędną infrastrukturę elektroenergetyczną. Istotną kwestię stanowi również przygotowanie polskiej branży motoryzacyjnej na nadchodzące zmiany.
Rozwój elektromobilności oznacza prawdziwą rewolucję w przemyśle motoryzacyjnym, który odpowiada obecnie aż za 8 proc. PKB Polski. Transformacja branży to wielkie wyzwanie, które - w przypadku braku wdrożenia odpowiednich środków zaradczych - może skutkować znacznym ograniczeniem produkcji, zamykaniem fabryk, masowymi zwolnieniami pracowników i w konsekwencji negatywnymi skutkami dla całej krajowej gospodarki. Rodzący się rynek e-mobility stwarza jednak równolegle szereg nowych możliwości dla państw, przedsiębiorstw oraz instytucji, które odpowiednio wcześnie podejmą kroki pozwalające na umocnienie swojej pozycji w tym obszarze - podsumowuje Maciej Mazur.
Opinie wybrane
-
2022-11-03 15:42
Zeroemisyjne? Chyba nie. (35)
Nie możemy nazwać samochodów elektrycznych zeroemisyjnymi, ponieważ emisyjność jest tylko przeniesiona na inny poziom. W wielu krajach produkcja energii eklektycznej daleka jest od ekologicznej. Wyprodukowanie auta eklektycznego jest znacznie mniej ekologiczne od tradycyjnego. Wytrzymałość "baterii" też nie jest duża (nie mówiąc o zasięgu), a co
Nie możemy nazwać samochodów elektrycznych zeroemisyjnymi, ponieważ emisyjność jest tylko przeniesiona na inny poziom. W wielu krajach produkcja energii eklektycznej daleka jest od ekologicznej. Wyprodukowanie auta eklektycznego jest znacznie mniej ekologiczne od tradycyjnego. Wytrzymałość "baterii" też nie jest duża (nie mówiąc o zasięgu), a co później, jak już ogniowo się skończy, jak będziemy to utylizować? Standardowo, wywieziemy do biednych krajów i zaklaszczemy, że problem solved....? Produkowanie samochodów z małymi silnikami, które przejeżdżają 100 tyś, 150 tyś km, to też miała być ekologia, a wydaje mi się, że całość idzie w kierunku ekonomii wielkich koncernów samochodowych.
- 260 16
-
2022-11-07 14:02
Co do wysyłania zużytych baterii do biednych krajów...
Już na Trójmieście był artykuł, że wręcz przeciwnie - akumulatory są tak cenne, że ich wywóz poza Unię będzie zabroniony.
- 0 0
-
2022-11-04 21:41
Niech sobie Niemcy wprowadzają, będą u nas tańsze
- 2 0
-
2022-11-04 11:33
co ty gadasz.
Czyli, jak ja ładuje baterie z paneli fotowoltaicznych to moje auto jest, zero emisyjne. A jak ładuję z elektrowni węglowej to auto wtedy nie jest zero emisyjne? Auto jest zawsze zero emisyjne i kropka. To państwo nie jest zero emisyjne, dostarczając prąd z węgla, a nie auto.
- 0 5
-
2022-11-04 09:31
Wacek czepiasz się
Jako Unia pracujemy również nad zmniejszeniem emisyjności energetyki. Słyszałeś pewnie o planowanych atomówkach w Polsce
- 1 3
-
2022-11-04 09:26
pseudoeko głąby i tympe glamury
co nie rozróżniają nawet lewej od prawej mówio, że są zeroemisyjne
- 6 2
-
2022-11-04 09:18
Jakbyś więcej czytał, zamiast skrolować całymi dniami fejsa, insta i tik-toka, miałbyś szerszą wiedzę. Nie tylko w tym temacie. (3)
Dowiedziałbyś się np. że Polacy opracowali tanią technologię odzysku metali szlachetnych że zużytych ogniw. Nie trzeba ich wysyłać do Etiopii, czy Kongo ;-) Świat idzie naprzód, a ty się zabunkrowales ze swoją wiedzą na poziomie sprzed 10 lat i tak tkwisz i udajesz mądrego.
- 2 8
-
2022-11-04 16:03
Czy o tych ogniwa Ci chodzi?
"Naukowcy z Politechniki Gdańskiej opracowali innowacyjną metodę recyklingu krzemu z ogniw fotowoltaicznych (baterii słonecznych)." Mam nadzieję, że nie. Podaj źródło tego o czym piszesz.- 1 1
-
2022-11-04 10:35
Ogniwo aku zawiera dużo innych substancji, nie tylko metale szlachetne (1)
Niestety zużyte baterie to był, jest i będzie problem. Zwłaszcza aku do elektrycznych aut. Poczytaj trochę. Jak myślisz, dlaeczego zużyte baterie samochodowe i panle FV trafiają do Polski ;-) ?
- 5 0
-
2022-11-07 14:06
Trafiają do Polski, bo my robimy z nich uzytek. Ale nie tylko my - to jest chodliwy towar.
- 0 0
-
2022-11-03 20:07
(1)
Lepiej emisja do chmur niż w płuca mieszkańców
- 1 2
-
2022-11-07 14:12
I jedynie tu jest wyraźny plus dla elektryków
- 0 0
-
2022-11-03 19:58
Nie marudź
- 0 0
-
2022-11-03 17:43
kolega z Rosji na posterunku (2)
pozdrawiamy
- 4 11
-
2022-11-04 09:27
wyłączą ci prąd w ramach ekologii to pogadamy (1)
;)
- 8 0
-
2022-11-07 14:05
I co wtedy - plakatami będą Ci ideologię do łba pakować zamiast telewizją i komórkami?
- 0 0
-
2022-11-03 17:15
"W wielu krajach produkcja energii eklektycznej daleka jest od ekologicznej." (1)
Tyle, że to się zmienia z miesiąca na miesiąc. A tu mowa o 2035.
- 4 19
-
2022-11-03 20:21
taaa, szczególnie w tak niewielkim i małoistotnym kraju jak Chiny to się zmienia :))) jak się zmienia? kopcą coraz więcej! :)
- 20 0
-
2022-11-03 17:08
(3)
Wyprodukowanie auta elektrycznego wcale nie jest dużo mniej ekologiczne od spalinowego. Wystarczy trochę danych poczytać. Faktem jest, że najmniej ekologiczna jest bateria, ale wciąż podsumowując całą produkcję - auto elektryczne pozostawia radykalnie mniejszy ślad węglowy.
Druga sprawa to zużyta bateria - są już fimy, które zajmują sięWyprodukowanie auta elektrycznego wcale nie jest dużo mniej ekologiczne od spalinowego. Wystarczy trochę danych poczytać. Faktem jest, że najmniej ekologiczna jest bateria, ale wciąż podsumowując całą produkcję - auto elektryczne pozostawia radykalnie mniejszy ślad węglowy.
Druga sprawa to zużyta bateria - są już fimy, które zajmują się recyklingiem takich baterii. Choć do napędzenia samochodu się już nie nadają, to mogą zostać użyte jako magazyny energii np. dla domów, biur, obiektów sportowych. Poza tym do 2035 bardzo możliwe, że będzie już zupełnie inny rodzaj baterii w samochodach elektrycznych. Technologia bardzo szybko idzie do przodu.
Przy jeździe po mieście zasięg nie jest żadnym problemem. Jeśli już, to ilość ładowarek, która jest dość mała (choć wciąż rośnie). Trzeba tylko nieco zmienić przyzwyczajenia i podejście. Podłączać samochód na noc w garażu/na podjeżdzie (o ile się ma), a jak nie ma to podłączać do publicznych ładowarek zajeżdżając do sklepu czy idąc na spacer.- 6 26
-
2022-11-03 22:16
(1)
recykling ty id..to polega na wyj..baniu tego na plaże somalii np
- 18 2
-
2022-11-07 14:04
Przywieź mi, po co masz do Somalii się fatygować. Jak masz jakiegoś sąsiada i**otę to od niego też weź za jednym zamachem :-)
- 0 0
-
2022-11-03 17:17
Jak już widzę bełkot typu "ślad węglowy" ... Poczytaj sobie o przodującej w zakresie elektryfikacji transportu samochodowego Kalifornii z naciskiem na ilość energii jaką trzeba wyprodukować, żeby system działał (szybkie ładowanie baterii).
P.S. ślad węglowy to robi dizel GKA/GWE :)- 22 6
-
2022-11-03 16:48
Dokładnie, nikt o tym nie mówi, powinno się patrzeć na cały cykl życia samochodów i wszystkich jego części, a nie tylko spalin. (12)
- 36 2
-
2022-11-03 17:16
Zeroemisyjność oznacza, że auto jadąc nie emituje szkodliwych substancji typu tlenki azotu czy CO2. Czego tu nie rozumiesz? (11)
- 7 53
-
2022-11-07 14:19
Zeroemisyjnie to nie to samo co bardziej ekologicznie
Tu się liczy cały bilans, a może się okazać, że bardziej szkodliwe dla zdrowia ludzi i zwierząt jest wyprodukowanie i utylizacja baterii niż ślad węglowy (w sensie CO2, a nie trujących cząstek stałych w spalinach). CO2 ma wpływać na pogorszenie klimatu, a nie jego walory zdrowotne (wpływ na nowotwory itp.). Być może z nadwyżką CO2 trudniej będzie żyć, ale być może zdrowiej niż z nowymi zanieczyszczeniami (pomijam tu kwestie głodu, czy zalanie np. Bangladeszu, oczywiste potencjalne tragedie).
- 0 0
-
2022-11-07 09:04
nie wytlumaczysz im
oni beda gryzc i szarpac za swoje TDI
- 0 2
-
2022-11-04 09:42
(1)
Owszem, z rury wydechowej elektryka nic nie leci, a z auta na wodór leci para wodna. Ale żeby tak było, to z wielkich kominów w Bełchatowie czy innym Turowie lecą pyły, SOXy, NOXy i wiele innych (o degradacji środowiska w kopalniach odkrywkowych nie wspomnę). To fizyka - nie ma perpetum mobile - energię elektryczną do akumulatorów trzeba wytworzyć
Owszem, z rury wydechowej elektryka nic nie leci, a z auta na wodór leci para wodna. Ale żeby tak było, to z wielkich kominów w Bełchatowie czy innym Turowie lecą pyły, SOXy, NOXy i wiele innych (o degradacji środowiska w kopalniach odkrywkowych nie wspomnę). To fizyka - nie ma perpetum mobile - energię elektryczną do akumulatorów trzeba wytworzyć (u nas głównie z paliw kopalnych), wodór trzeba pozyskać i skroplić (znowu idzie na to masa energii) a akumulatory wyprodukować i potem utylizować (kolejna porcja energii i degradacji środowiska) - gdzie tu widzisz "zeroemisyjność"?
- 21 2
-
2022-11-07 13:53
To może Sherlocku jeszcze przypomnisz, do kiedy w Polsce będą działały elektrownie węglowe?
- 0 0
-
2022-11-03 22:14
(4)
a komin z którego idzie dym do robienia prądu ty id..to jest zeroemisyjny? Plastik robi się zeroemisyjnie ogniwa bateryjne itd?Guma do opon skąd id.,.to jest?Rośnie na drzewach?
- 25 1
-
2022-11-07 13:52
Chodź poszukaj komina na moich panelach PV albo na wiatrakach.
- 0 0
-
2022-11-04 11:39
ALe tu nie chodzi o produkcje (2)
Tylko o spalin które auto produkuje, lub nie produkuje. Nie da się niczego wyprodukować zero emisyjnie. Ale jak już się tak czepiasz produkcji, to auto spalinowe przy produkcji wytwarza wiecej coo2
- 2 15
-
2022-11-05 10:39
wasze co2 to jest mit ludzie produkują go promil w skali planety
- 5 2
-
2022-11-04 13:05
bredzisz!
- 7 2
-
2022-11-03 21:25
tego że jest to tylko zabieg językowy, nowa nomenklatura
bo to auto w ogólnym rozrachunku nie jest zero emisyjne, a jedynie przedstawiane dla takich szczawików jak ty bo uważam że jesteś żałosny nie rozumiejąc tego. Mam rację czy nie? Powiedz gdzie się mylę? Każdy może sobie przybrać dowolną metodę pomiarową ale jak przyjdzie do rozliczenia salda to wyjdziesz na głupca.
- 25 2
-
2022-11-03 20:18
jak to czego? twojej głupoty nie rozumie!
- 36 6
-
2022-11-03 16:27
Dokładnie!
- 28 5
-
2022-11-03 15:24
Najbardziej obawiam się ładowania (11)
Wiadomo, że elektryki trzeba ładować częściej i trwa to o wiele dłużej niż tankowanie. Już teraz na ruchliwych drogach trzeba swoje odstać zanim się zatankuje, a jaki to będzie problem, gdy każdy zamiast 5 minut będzie tam stał pół godziny?
Dodatkowo cała sieć elektroenergetyczna do wymiany. Na razie to jest pomijalne, ale to przecież będą gigantyczne moce zużywanej energii gdy aut elektrycznych nie będzie 50 tysięcy a 5 milionów.- 154 9
-
2022-11-03 17:54
90% użytkowników ładuje w domu (7)
a jeździ po mieście do pracy i na zakupy, średni przebieg dzienny to 30km
- 3 9
-
2022-11-04 13:53
Tzn. 90% obecnych użytkowników ładuje w domu... (2)
Samochody elektrycznie są drogie, więc kupują je głównie osoby które mają już dom z garażem. Jak wyobrażasz sobie ładowanie samochodów pod blokiem? Czy pospólstwo z blokowisk ma dymać na autobus?
- 10 0
-
2022-11-07 12:56
Ty sprawdź lepiej czy tam kolejka jest do stacji na Twoim osiedlu.
Jak jest to zakładaj firmę instalującą stacje ładowania, złoty interes jak jest tylu chętnych do ładowania.
- 0 0
-
2022-11-04 18:59
W punkt
O to wlasnie chodzi.O wykluczenie tzw plebsu bo nie pasuje do wizji wychuchanych przestrzeni miejskich z reklam gdzie dla zwyczajnych ludzi nie ma miejsca
- 16 0
-
2022-11-03 17:57
Przed moim blokiem stoi lekko 150 samochodów. I jak to "zatankować"? (3)
- 25 3
-
2022-11-04 13:51
Ludzie będą wyrzucać przedłużacze przez okno, widzę to oczyma wyobraźni! ;) (2)
- 14 1
-
2022-11-07 12:54
Ty se lepiej gniazdka na parkingu wyobraź nie przedłużacze tępaku jeden. (1)
- 0 1
-
2022-11-07 15:44
tepaku policz sobie jakie obciazenie dla sieci bedzie dawalo podlaczenie 150 samochodowe przed blokiem do tych gniazdek. stacja transformatorowa bedzie wielkosci bloku mieszkalnego
- 0 0
-
2022-11-03 16:55
ciekawe skąd oni tyle tego prądu wezmą? (2)
kopalnie złe, wiatraki złe, ze słońca też źle, o atomie nie wspomnę bo to już w ogóle inna bajka.
- 28 1
-
2022-11-03 21:28
nie wezmą
nasze węglówki za 8-10 lat przestaną działać bo ich resurs skońćzył się 8-10 lat temu. Przedłużony nie zmieni że kotły umrą bo są stare. Atomówki nie wybudują tak szybko więc przez parę lat będziemy w czarnej d...e a obecny kryzys okaże się fraszką
- 4 1
-
2022-11-03 17:49
Ocywiscie atom inna bajka ale jaka,samochody o napedzie atomowym,wsiadasz i jezdzisz,jezdzisz,jezdzisz i nie smorodzisz.
- 2 2
-
2022-11-03 15:22
Bzdura (16)
Po pierwsze jesteśmy państwem "granicznym" i nie mielibyśmy szans wyjechać z naszymi elektrykami np. na Ukrainę, a i auta naszych sąsiadów nie miałyby I nas czego szukać. Polska traci ekonomicznie o wiele więcej niż taki Luksemburg.
Po drugie, zakładając naiwnie, że to wejdzie w życie, rejestruję auto spalinowe 31 grudnia 2034 roku iPo pierwsze jesteśmy państwem "granicznym" i nie mielibyśmy szans wyjechać z naszymi elektrykami np. na Ukrainę, a i auta naszych sąsiadów nie miałyby I nas czego szukać. Polska traci ekonomicznie o wiele więcej niż taki Luksemburg.
Po drugie, zakładając naiwnie, że to wejdzie w życie, rejestruję auto spalinowe 31 grudnia 2034 roku i spokojnie jeżdżę nim przez następne 15 lat.
Po trzecie, obecnie w Polsce jest elektryków poniżej 2%. Inaczej mówiąc, 98% to auta spalinowe. Czy ktoś naprawdę wierzy, że wymienimy je w całości w ciągu 13 lat?
Po czwarte: obecnie większość naszych aut zwiększa swoją wartość dwukrotnie gdy je zatankujemy pod korek. Kogo będzie stać na nowe auta po 100-200 tysięcy?
Mokre sny!- 186 8
-
2022-11-05 19:02
"Po czwarte: obecnie większość naszych aut zwiększa swoją wartość dwukrotnie gdy je zatankujemy pod korek."
Cudowne, dzieki!
- 1 0
-
2022-11-04 09:12
Po prostu, posiadanie samochodu nie będzie dla gołodupców.
- 3 7
-
2022-11-04 08:47
Porządny elektryk poniżej 200 tysi? (1)
Większość takich kosztuje ponad... 300 tysięcy. Na taki samochód będzie stać 2-3% Polaków, maksymalnie...
- 12 0
-
2022-11-07 12:49
Na początek niech będzie w miastach dużo nieporządnych elektryków - nawet Dacii Spring za 70 tys. zł.
Wszyscy w mieście poczujemy ulgę.
- 0 0
-
2022-11-03 20:11
(1)
Cała Unia (która emituje na dzień dzisiejszy mniej niż śmieszne 8% CO2 światowego) tak dba o nasze zdrowie
że zakazuje samochodów spalinowych.
Jednocześnie pozwala by producenci sztucznego jedzenia i
słodzików produkowali bez ograniczeń. Tak o nas dbają.
Lobbing i hipokryci pseudoeko. Prądu do ładowania wszystkich elektryków w 2040 nie starczy, więc
połowa kierowców będzie rowerami zasuwała. Ale to inna bajka.- 25 0
-
2022-11-07 12:48
Czemu miałoby prądu nie starczyć?
Internetu też zabraknie? Albo telefonów komórkowych?
- 0 2
-
2022-11-03 18:36
Eukarionta (1)
Masz racje tylko ze unijnych biurwokratow nie interesuje co będzie się działo w Polsce a jeśli chodzi o zakup nowego samochodu w 2034 r to z pewnością ceny paliwa będą tak wysokie ze na pewno nie będzie cię stać na tankowanie
- 11 1
-
2022-11-03 20:04
Unia zakazów i nakazów w imię wolności....
- 19 4
-
2022-11-03 18:24
(1)
Kogo będzie stać na nowe auta po 100 tys?XD Tyle kosztuje normalny samochód. To że Ciebie nie stać nie znaczy, żę innych nie.
- 3 26
-
2022-11-03 22:18
id..to kupowanie auta elektrycznego wielkości peugeota 208 za tyle hajsu to trzeba deb..lem być kogo to obchodzi że kogoś na to stac to nie ma sensu ekonomicznego
- 17 3
-
2022-11-03 17:27
czytaj ze zrozumieniem (4)
od 2035 roku nie zarejestrujesz nowego auta spalinowego. Używane nadal będą w obrocie i bedziesz mógł je nabyć lub sprzedać dowolnie.
- 9 5
-
2022-11-04 20:53
(1)
skoro nie będę mógł zarejestrować, to i również nabyć z wtórnego
- 1 3
-
2022-11-06 18:39
nie będziesz mógł zarejestrować nowego, ale używane będziesz mógł przerejestrować
ponieważ ono nie traci dowodu rejestracyjnego
- 0 1
-
2022-11-03 20:44
czytaj ze zrozumieniem (1)
Kolega chce zarejestrować auto 31 grudnia 2034 roku. To jest przed 2035 rokiem.
- 12 1
-
2022-11-05 07:09
No właśnie - zarejestrować a nie kupić nowe. To różnica.
- 0 1
-
2022-11-03 17:13
no i jeszcze wzrost cen spalinowych używanych
więc pewnie używane spalinowe będzie 2-3x droższe niż elektryczne
- 8 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.