• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec chaosu na chodnikach dzięki płatnemu parkowaniu?

Krzysztof Koprowski
20 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Przesuń aby
porównać

Gdańsk rozpoczął długo wyczekiwaną poprawę oznakowania Stref Płatnego Parkowania. Na razie na tym korzystają piesi, bo auta przestały zajmować nienależne im części chodników. Niestety, urzędnicy przygotowali już rozwiązanie, które sprawi, że niekontrolowane parkowanie niebawem wróci.



Czy Straż Miejska w Gdańsku dba o komfort pieszych?

Gdańsk bardzo długo zwlekał z odpowiednim oznakowaniem Stref Płatnego Parkowania. Nie pomogły nawet apele kierowców, którzy - co bardzo rzadko się zdarza - sami chcieli ograniczyć liczbę miejsc parkingowych, byle tylko jednoznacznie wskazać je w przestrzeni ulic.

Czytaj też: Pracownik ZDiZ pogubił się w strefie płatnego parkowania

Dopiero teraz, gdy pojawiły się sprzyjające warunki atmosferyczne oraz po wydaniu ostatecznego orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego, rozpoczęto wyznaczanie miejsc do postoju w SPP.

- Oznakowujemy strefy w inny sposób niż dotychczas, ponieważ ustabilizowało się wreszcie orzecznictwo w tej kwestii. Do ubiegłego roku Wojewódzkie Sądy Administracyjne oraz Naczelny Sąd Administracyjny wydawały liczne sprzeczne orzeczenia dotyczące tego, jaki ma być prawidłowy sposób oznakowania SPP. W drugiej połowie ubiegłego roku pojawiło się natomiast orzeczenie NSA, które w jasny, niebudzący wątpliwości sposób określiło to, jak właściwie znakować strefy - mówi Maciej Radowicz, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
  • Parkowanie na ul. Jaśkowa Dolina
  • Parkowanie na ul. Konopnickiej.
  • Parkowanie na ul. Brzozowej
  • Parkowanie na ul. Sobótki
  • Parkowanie na al. Grunwaldzkiej.
  • Al. Grunwaldzka 70 - zdjęcie z 17 marca.
  • Al. Grunwaldzka 70 - zdjęcie z 17 lutego.
  • Al. Grunwaldzka 70 - zdjęcie z 12 lutego.
  • Al. Grunwaldzka 70 - zdjęcie z 10 lutego.
Pierwszą dzielnicą, w której wprowadzono nowe oznakowanie jest Wrzeszcz. Kierowcy sumiennie stosują się do białych linii na ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska, Konopnickiej zobacz na mapie Gdańska, Brzozowej zobacz na mapie Gdańska czy Sobótki zobacz na mapie Gdańska. Nieco gorzej sytuacja wygląda na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie oprócz nieznacznego przekraczania linii, wciąż bezkarni czują się kierowcy parkujący wzdłuż słupków - szczególnie na wysokości budynku Grunwaldzka 72 zobacz na mapie Gdańska.

Warto zauważyć, że większość miejsc wyznaczono z wykorzystaniem przewymiarowanych jezdni, a nie uszczuplając jeszcze bardziej przestrzeń dla pieszych: np. na jednokierunkowej Zator-Przytockiego zobacz na mapie Gdańska linie pojawiły się w całości na jezdni, zaś na al. Grunwaldzkiej i ul. Jaśkowa Dolina zdecydowano się nieco zwęzić szerokie pasy ruchu.

Miejsca do parkowania na ul. Zator-Przytockiego wyznaczono wzorem krajów Europy Zachodniej bezpośrednio na jezdni, a nie kosztem chodnika. Miejsca do parkowania na ul. Zator-Przytockiego wyznaczono wzorem krajów Europy Zachodniej bezpośrednio na jezdni, a nie kosztem chodnika.
Nowe oznakowanie okazało się więc szybszym i tańszym w realizacji sposobem na zagwarantowanie pieszym przestrzeni na chodnikach niż montowanie na nich kolejnych słupków.

Czytaj też: Ile słupków potrzeba, by zmienić złe prawo?

Niestety, władze miasta stworzyły już furtkę do omijania nowych regulacji. Mowa o połączeniu znaków B-39 (Strefa Ograniczonego Postoju) z informacją o posiadaczach identyfikatorów, których ten znak nie będzie dotyczył.

- Ten, kto będzie miał identyfikator wydany przez zarządcę drogi, zaparkuje auto wszędzie tam, gdzie pozwalają na to przepisy Prawa o Ruchu Drogowym, a na mandat narazi się m.in. wtedy, gdy zostawi auto zbyt blisko skrzyżowania, na drodze lub pasie dla rowerów, albo gdy nie zapewni pieszym 1,5 metra szerokości chodnika - wyjaśnia Wojciech Siółkowski, rzecznik prasowy Straży Miejskiej w Gdańsku. - Każdy, kto nie będzie miał identyfikatora, będzie mógł wjechać na teren SOP oraz zatrzymać się na czas do jednej minuty. Jednak zaparkować będzie mu wolno tylko na miejscu płatnym, oznakowanym znakami pionowymi i poziomymi.
Czytaj też: Jak należy projektować chodniki w Trójmieście?

Oznakowanie wjazdu do Strefy Płatnego Parkowania. Oznakowanie wjazdu do Strefy Płatnego Parkowania.
Odmiany tabliczek T-30, wskazujących poprawne ustawienie pojazdu. Odmiany tabliczek T-30, wskazujących poprawne ustawienie pojazdu.
Takie rozwiązanie oznacza, że mając identyfikator nadal będzie można bezkarnie parkować na zniszczonych trawnikach oraz chodnikach w dowolny sposób (o ile nie zostanie zamontowana jedna z tabliczek T-30).

Czytaj też: Akcja przeciwko parkowaniu na trawnikach

- Na terenie SOP niektóre odcinki ulic i chodniki dodatkowo mogą być objęte bezwzględnym zakazem postoju (znak B-36). Na obszarze objętym takim zakazem nie wolno parkować nikomu bez względu na to, czy ma identyfikator SOP czy nie - podkreśla Siółkowski i jednocześnie przyznaje, że przy braku znaku B-36 i tabliczek T-30 Straż Miejska nie będzie miała żadnych podstaw prawnych do podjęcia interwencji.
Straż miejska nie ma także narzędzi do karania kierowców, którzy lekceważą oznakowanie poziome i parkują przekraczając wymalowaną białą linię.

- Linia jest znakiem drogowym poziomym. Przejechanie linii krawędziowej ciągłej jest wykroczeniem, za które kierowca może dostać mandat. Jednak w tym przypadku ukarać sprawcę może tylko policja, ponieważ straży miejskiej nie przyznano uprawnień do podejmowania interwencji w takim zakresie. O ile nie zachodzą inne przesłanki (mniej niż 1,5 m wolnego chodnika, droga rowerowa, bliskość skrzyżowania itp.) za samo przejechanie linii krawędziowej ciągłej strażnikowi miejskiemu nie wolno wypisać mandatu - dodaje rzecznik gdańskiej Straży Miejskiej.
Czytaj też: Na remontach chodników korzystają głównie auta

Straż miejska jest bezradna wobec takich kierowców. Ukarać ich może tylko policja. Straż miejska jest bezradna wobec takich kierowców. Ukarać ich może tylko policja.
Harmonogram prac nad nowym oznakowaniem SPP zakłada jego wykonanie: w dniach 20/21 marca w rejonie Politechniki Gdańskiej oraz w dzielnicy Aniołki, 21/22 i 22/23 marca w rejonie ul. Dyrekcyjnej zobacz na mapie Gdańska oraz na Przymorzu, 24/25 i 25/26 marca na terenie Starego i Głównego Miasta.

W ostatniej kolejności, pod koniec marca, nowe oznakowanie pojawi się w Oliwie, gdzie jeszcze dokonywane są ustalenia w zakresie nowej organizacji ruchu. Terminy te mogą ulec zmianie w razie wystąpienia niekorzystnych warunków atmosferycznych.

Strażnicy zapowiadają, że nie będą już pobłażliwie spoglądać na kierowców, którzy m.in. parkują na przystankach komunikacji miejskiej. Strażnicy zapowiadają, że nie będą już pobłażliwie spoglądać na kierowców, którzy m.in. parkują na przystankach komunikacji miejskiej.
Niezależnie od oznakowania SPP, Straż Miejska w Gdańsku zapowiada koniec z pobłażaniem kierowcom, którzy lekceważą zasady parkowania. Od poniedziałku, 20 marca, strażnicy będą nadzorowali pod kątem zachowań właścicieli samochodów wybrane ulice w Śródmieściu, a następnie w kolejnych dzielnicach miasta.

- Mamy liczne sygnały od mieszkańców i dzielnicowych radnych, którzy proszą o zdecydowane działania wobec kierowców parkujących pojazdy wbrew przepisom. Od pewnego czasu niemal połowa zgłoszeń na alarmowy numer 986 dotyczy wykroczeń drogowych. Także z przeprowadzonej przez nas jesienią ankiety wynika jednoznacznie, że zdaniem mieszkańców niewłaściwe parkowanie jest najpoważniejszym problemem porządkowym w Gdańsku. Bardzo wiele skarg dotyczy zastawiania chodników i utrudniania ruchu pieszym - mówi Andrzej Czeran, zastępca komendanta Straży Miejskiej w Gdańsku ds. prewencji.
Strażnicy szczególnie będą zwracali uwagę na: brak pozostawienia 1,5 metra przestrzeni dla pieszych na chodnikach, postój na drogach i pasach rowerowych, pozostawienie pojazdów w obrębie skrzyżowań i odległości mniejszej niż 10 metrów od nich, parkowanie w zatokach przystankowych i w odległości mniejszej niż 15 metrów od znaku drogowego oznaczającego przystanek, nieuprawnione korzystanie z miejsc dla niepełnosprawnych oraz brak abonamentów do wjazdu na teren Strefy Ograniczonej Dostępności.

Czytaj też: Auta zastawiły zatokę autobusową, więc ZTM zawiesił przystanek

Wysokość mandatów za wybrane wykroczenia związane z parkowaniem:

- nieuprawnione pozostawienie auta na miejscu przeznaczonym dla osoby niepełnosprawnej - 500 zł i 5 punktów karnych + odholowanie pojazdu

- pozostawienie auta na skrzyżowaniu (lub mniej niż 10 metrów od niego) - 300 zł i 1 punkt karny

- za pozostawienie auta na przejściu dla pieszych lub przejeździe dla rowerzystów (oraz bliżej niż 10 metrów od nich) - od 100 do 300 złotych i 1 punkt karny

- złamanie zakazu postoju, pozostawienie auta na drodze dla rowerów, utrudnianie wjazdu lub wyjazdu, parkowanie w zatoce przystankowej (oraz do 15 m od znaku drogowego oznaczającego przystanek), zasłonięcie znaku lub sygnału drogowego - 100 zł i 1 punkt karny

- niszczenie trawników i zieleńców - od 20 do 500 zł

- brak abonamentu uprawniającego do wjazdu na teren Strefy Ograniczonej Dostępności - od 20 do 500 zł + 5 punktów karnych

Miejsca

Opinie (258) 2 zablokowane

  • kiedy darmowe parkingi od developerów???

    za Milionowe zniżki za grumt 0" ???
    w centrum miast i nielegalne budowy na "wydmach?!?

    • 9 1

  • (3)

    Ciekawe czy można zgłosić prośbę o powiększenie strefy parkowania na zamieszkiwanej ulicy? Póki co tylko część mojej ulicy ma strefę płatną, a reszta ulicy służy jako darmowy parkowang dla wszystkich cwaniaczków. A ja chętnie zapłacę roczny abonament za większą szansę na puste miejsce pod moim domem...

    • 6 2

    • Tak bardzo lubisz placic za nic? (1)

      • 1 4

      • Myślę że woli mieć gdzie zaparkować i jak przejść, bo cwaniaki Twojego pokroju za nic mają zasady współżycia społecznego i tylko szukają gdzie by tu zaoszczędzić 3 zł.

        • 7 0

    • Oczywiście że możesz zgłosić

      Napisz do Rady Dzielnicy. Oni są pośrednikami między Tobą a radnymi miasta.

      • 1 0

  • Zator-Przytockiego

    Szkoda, że nie zamieściliście zdjęć ulicy zator-przytockiego od Miszewskiego do skrzyżowania z Konopnickiej. Po obydwu stronach ulicy : na chodniku po lewej i na trawniku i chodniku po prawej poustawiane auta !!! Dlaczego ? Bo "oszczędni" stawiają przed SPP gdzie tylko się da. Zobaczcie na jakich rejestracjach są zaparkowane tam auta : GA, GST, GKA, NE, itp
    Nie wiem komu miało służyć wprowadzenie w tych okolicach SPP. Na pewno nie nam, mieszkańcom

    • 6 0

  • koniec chaosu?

    poczekajmy dopiero się zacznie

    • 3 1

  • 1,5 m wolności od cyklistów (2)

    Co to za różnica dla mnie: czy stoi na chodniku auto, czy chodnik zabierze nam czerwona ścieżka rowerowa. Nawet wolę samochód. Ten najczęściej grzecznie stoi, a nie dzwoni lub obraża jak to bywa u cyklistów.

    • 11 5

    • ciebie zabrano od mamy. (1)

      i dlatego pewnie uważasz że ciągle ktoś ci coś zabiera.
      ścieżki rowerowe biegną tak aby nie zabierac pieszym zbyt dużo chodnika.
      ale np. na grunwaldzkiej na wys. manhattanu sa po 3 pasy dla spaliniarzy. przez środek centralnie. Jak na wsi albo w Żukowie ( a propos - pis nie zbuduje obwonidyc metropolitalnej więc nie będzie tez obwodnicy Żukowa i dalej te kaszubki już kasy same nie zdobędą więc dalej centrum miasta będa dwa ronda i nieskończone korki i syf).

      Na ścieżkach ścisk latem, pełno rowerzystów a grubasy w limuzynach śmigają przez środek miasta po 3 pasach w każdą ze stron.

      Ja porponuję zabrać po jednym pasie spaliniarzom i przeznaczyć na deptak dla ludzi i na poszerzenie ścieżek row. Ulice z gumy nie są, budynki też nie. No to zabierzmy spaliniarzom i tak ich wehikuły nie nadają się żeby zanieczyszczać powietrze w mieście.
      Niech wracają pod stodoły, skąd przybyły.

      • 2 2

      • Lepiej być spaliniarzem niż nawiedzonym ped**arzem!

        • 1 0

  • zoom

    Dlaczego boicie się pokazać wlot ul. Malczewskiego w Pohulankę. Tam dopiero się dzieje. Na wszystkich chodnikach we wszystkich kierunkach.

    • 6 0

  • (3)

    grunwaldzka obstawiona słupkami, koszami barierkami wygląda koszmarnie, w ten sposób ograniczono ilość miejsc parkingowych. Trzeba niewiele czasu aby nieliczne sklepy splajtowały a dominujące tam banki, kantory, wyniosły się . Poczta bez możliwości zaparkowania to curiosum na skalę światową

    • 9 5

    • A bo to jedno??! (1)

      Przy poczcie na Kołobrzeskiej, niedaleko SKM, nie zaparkujesz w dzień, bo sobie Park&Ride zrobili. Przyjeżdżają rano, zostawiają na malutkim parkingu samochody i wio na kolejkę.

      Bo czemu nie? Zabroni ktoś?? Masz łeb i ch...j, to kombinuj.

      • 2 0

      • przy Zaspie robią strefę płatnego parkowania, obok jest placyk - zamiast go przerobić na duży parking - to kombinują żeby tam zrobić park

        • 1 2

    • maria curiosum skłodowska

      • 0 0

  • Co do zdjecia z Fordem na Grunwaldzkiej - ZDiZ wykazal sie bezdenna glupota malujac tak pasy!!! (4)

    Kto probowal tam wsiasc do samochodu gdy 20 cm od niego smigaja autobusy i ciezarowki wie o czym mowie. O wyjeciu na przyklad dziecka z fotelika juz nie wspomne.

    Ten pas jest po prostu za waski, powinien byc mniej wiecej wlasnie tam gdzie ten Ford stoi prawymi kolami. Niestety poki urzednik ma zero odpowiedzialnosci bedzie produkowal takie babole zagrazajace zyciu zamiast byc wypieprzonym na zbity pysk ze stolka.

    • 8 9

    • Jakoś innym się udało, tylko ten jeden biedak nie dał rady. Współczujemy z całego serca.
      BTW nie ma znaku B-36, więc można zostawiać samochody na prawym skrajnym pasie. Nie rozumiem dlaczego kierowcy zatrzymują się na chodniku na odcinku Do Studzienki - Narutowicza?

      • 3 1

    • O malo tam nie skosilem komus drzwi. (2)

      Chyba nie zauwazyl mnie w lusterku przy wysiadaniu. Moglby byc wiekszy odstep od pasa ruchu.

      • 1 0

      • (1)

        A chodnik taki waski ze sie dwie osoby nie moga minac? Uwazam ze powinno byc parkowanie poza chodnikiem, na pasie ruchu. Wtedy byloby odpowiednio szeroko ze mozna slonia przewiezc.

        • 1 0

        • Popatrz na zdjecie - spokojnie mozna z 30 cm poszerzyc pas do parkowania bez szkody dla pieszych

          Wystarczy, zeby otworzyc drzwi i nie wlazic prosto na pas ruchu.

          • 0 3

  • (2)

    Gdy się dzwoni na 986 do Straży Miejskiej w Gdańsku najczęściej słysz się "wszyscy dyżurni są zajęci " itd. Można czekać i czekać i doczekać się nie można kiedy "Pan Dyżurny" zechce odebrać alarmowy telefon. Czy ten, czy nawet ci dyżurni bo tam chyba jest tylko jeden, możliwe, że ma swego pomocnika i tak się lenią, że nawet telefonu nie chce im się odebrać. Przypuszczam, że to jest polecenie odgórne aby zniechęcić Obywatela do korzystania z tego numeru. Straż Miejska chce się może samorządnie rządzić i dla tego jest tam taka opieszałość. Tym problemem powinien się zająć Urząd Miasta w Gdańsku ale jaki Urząd taka Straż. Czas najwyższy aby to się zmieniło. Nie można czekać na łaskawe odebranie telefoniczne interesanta a tym bardziej godzinami czekać na przybycie patrolu jeśli już odbierze dyżurny rozmowę. Niby rozmowa jest nagrywana ale czy ktoś z kierownictwa Straży Miejskiej to kontroluje i sprawdza, przypuszczam, że nie bo w tej materii bałagan się nie poprawia.

    • 13 1

    • do proboszcza sobie dzwoń a nie tyłek bzdurami zawracasz

      • 1 4

    • Poczekaj trochę z minute-dwie w końcu ktoś odbierze

      Jak dzwonię to nigdy za pierwszym razem się nie udaje. Najczesciej jak gościu zaczyna powtarzać to się ktoś łączy. Ale zdarzyło mi się czekać 10 minut.

      • 0 0

  • A inwalidzie też odholujecie... (2)

    i ukarzecie go mandatem, za stawianie pojazdu na kopercie przeznaczonej tylko dla pojazdów służbowych??

    Bo on jest inwalida i mu wolno.

    • 1 0

    • (1)

      To chyba absurd milordzie. Takie argumenty sie rzuca jak sie nie ma nic do powiedzenia. Podam jeszcze kilka do wykorzystania: kobieta w ciazy, tesciowa w wieku 90 lat, codzienny przewoz fortepianu, wielodzietna rodzina i dowoz kazdego milusinskiego do innej szkoly, przewoz malego ptaszka w duzej klatce.

      • 6 0

      • Żaden absurd. Rzeczywistość. Prawie codzienna. I nie pomaga tabliczka z informacją, że to miejsca zarezerwowane dla pojazdów służbowych instytucji.

        Inwalida nie widzi dwóch kopert z oznaczeniem, że to dla osób niepełnosprawnych - fakt, że zajętych przez pojazdy z oznakowaniem inwalidzkim. Są dwie koperty wolne? No to hajda.

        Może pomogłaby większa tablica z napisem "Zabierasz mi moje miejsce, więc utrudniasz mi wykonywanie mojej pracy"? Pomogłaby??

        Śmieszy mnie twoje stwierdzenie o rzucanych argumentach bo... I idiotyczne dalsze do wykorzystania. Poziom godny piszącego.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze wiadomości

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót FSM?

 

Najczęściej czytane