Korzystanie z pasów rozbiegowych na obwodnicy kuleje

Obwodnica Trójmiasta na wysokości Matarni. Kierunek Gdynia. To w tym miejscu bardzo często kierowcy muszą odstać swoje w korku. Co ciekawe, rzadko zator spowodowany jest kolizją.
Obwodnica Trójmiasta na wysokości Matarni. Kierunek Gdynia. To w tym miejscu bardzo często kierowcy muszą odstać swoje w korku. Co ciekawe, rzadko zator spowodowany jest kolizją. fot. czytelnik Trojmiasto.pl

Na pewno kojarzycie to przedziwne zjawisko, gdy utykacie w korku na trójmiejskiej obwodnicy, przez kolejnych kilka minut posuwacie się do przodu w ślimaczym tempie, a po minięciu pasa rozbiegowego nagle korek się rozmywa. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta.



Częstotliwość występowania korków na obwodnicy Trójmiasta jest:

bardzo wysoka 83%
wysoka 14%
średnia 2%
raczej niska 0%
znikoma 1%
zakończona Łącznie głosów: 913
Do tego typu sytuacji bardzo często dochodzi na obwodnicy Trójmiasta tuż za węzłem LotniskoMapka w kierunku Gdyni czy chociażby w przeciwnym kierunku za węzłem KarczemkiMapka. Tutaj oprócz pasa rozbiegowego mamy dodatkowo zwężenie z trzech do dwóch pasów.

Problemem jest nieumiejętne włączanie się kierowców do ruchu z pasa rozbiegowego. Wielu zmotoryzowanych wykonuje ten manewr mało zdecydowanie, nieco bojaźliwie, powolnie, no i bardzo często zbyt wcześnie, przez co wyraźnie spowalniany jest ruch na obwodnicy. A gdy takich aut zbierze się kilkanaście - korek gotowy. Co ciekawe, wystarczy przejechać kilkaset metrów i nagle kierowcy jadący przed nami zaczynają wrzucać wyższe biegi, a prędkości aut diametralnie wzrastają. Korek nie był spowodowany kolizją czy zepsutym pojazdem na poboczu, korek wywołali sami kierowcy.

Brakuje płynności



Pas rozbiegowy pełni bardzo ważną rolę w ruchu drogowym. To dzięki niemu kierujący pojazdem włączającym się do ruchu np. na drodze ekspresowej, na której auta poruszają się z prędkością powyżej 100 km/h, ma mieć możliwość odpowiedniego napędzenia się i dorównania prędkością samochodom znajdującym się na głównej drodze. Dzięki temu włączenie się do ruchu jest płynne, bez wytrącania z prędkości innych pojazdów. Teoria to jedno, a praktyka niestety drugie. Często rzeczywistość wygląda inaczej.

- Pamiętajmy, podstawową zasadą jest wykorzystanie całej długości pasa rozbiegowego tak, aby wyrównać prędkość do pojazdów na sąsiednim pasie ruchu, a następnie płynnie dokonać zmiany. Błędnym jest, gdy kierowcy od razu na samym początku pasa rozbiegowego próbują zmienić go na sąsiedni, co z uwagi na mniejszą prędkość poruszania się może prowadzić do powstawania zatoru drogowego - wyjaśnia Roman Nowak, dyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.
Korek na obwodnicy widziany z wiaduktu al. Armii Krajowej. Tuż za węzłem Karczemki w kierunku autostrady A1 bardzo często dochodzi do przytkania.
Korek na obwodnicy widziany z wiaduktu al. Armii Krajowej. Tuż za węzłem Karczemki w kierunku autostrady A1 bardzo często dochodzi do przytkania. fot. czytelnik Trojmiasto.pl

A gdy stworzy się korek... suwak



A gdy już korek się utworzy - należy jechać na tzw. zamek albo suwak.

- Usprawnieniem ruchu w miejscach zakorkowanych jest zastosowanie przez kierowców jazdy na suwak, czyli naprzemienne 1:1. Kierujący jadący pasem "głównym" wpuszcza jednego kierowcę z pasa rozbiegowego. Jazda na suwak ma sens tylko wtedy, gdy pas rozbiegowy jest w pełni wykorzystywany i nie tworzą się na nim "puste" przestrzenie - dodaje.
Jazda na suwak wychodzi polskim kierowcom coraz lepiej, ale nadal zdarzają się niedociągnięcia, jak chociażby zbyt szybkie włączenie się do ruchu, wpuszczanie przed siebie większej liczby samochodów czy niewpuszczanie aut jadących kończącym się pasem - to wciąż częste widoki.

Czytaj także:

Jazda na suwak - najczęstsze błędy kierowców

Opinie wybrane


wszystkie opinie (175)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Ogłoszenia polecane

Wydarzenia

Dni Otwarte Peugeot
Dni Otwarte Peugeot
dni otwarte
wrz 13-18
g. 9.00
Gdańsk, Peugeot Zdunek serwis

Sprawdź się

Sprawdź się

Kto był gościem specjalnym podczas gdyńskiej edycji Verva Street Racing w 2019 roku?