• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kwiaty zamiast trawnika przy autostradzie A1

Maciej Korolczuk
3 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Na efekty nowych nasadzeń przy autostradzie A1 trzeba poczekać do lata. Na efekty nowych nasadzeń przy autostradzie A1 trzeba poczekać do lata.

Na węźle Stanisławie przy autostradzie A1 powstała pierwsza łąka kwietna. Nowe nasadzenia to mieszanka prawie 40 rodzajów roślin. Docelowo - gdy wyrosną - mają zastąpić dotychczasową trawiastą nawierzchnię, minimalizując wpływ trasy szybkiego ruchu na środowisko. Latem na łące pojawi się ok. 100 tys. roślin, które staną się naturalnym siedliskiem dla nawet 160 tys. pszczół i innych zapylaczy.



Największą zaletą łąk kwietnych jest:

Każdego roku z autostrady A1 korzystają miliony kierowców. Tylko w pandemicznym 2020 r. bramki zliczyły 18 mln pojazdów, a średnie dobowe natężenie wyniosło 49 tys. aut. Każde z nich emituje do atmosfery dwutlenek węgla i generuje hałas.

Pewną przeciwwagą - nie tylko przy drogach, ale też w miastach - coraz częściej stają się łąki kwietne, a więc poletka z rzadziej koszoną trawą, kwiatami i mieszanką wielu gatunków roślin, które oczyszczają powietrze, tłumią hałas, poprawiają retencję i po prostu - upiększają okolicę.

Z podobnego założenia wyszedł zarządca autostrady A1, który w kwietniu przy węźle Stanisławie we współpracy z Fundacją Łąka zasiał hektar łąki kwietnej.

Pilotażowa łąka powstała na terenie jednego hektara. Pilotażowa łąka powstała na terenie jednego hektara.
- Kwestie zrównoważonego rozwoju są bliskie GTC i stanowią naturalną część naszej działalności - przyznaje Torbjörn Nohrstedt, prezes spółki Gdańsk Transport Company, koncesjonariusza autostrady A1. - Dlatego mając na względzie ochronę klimatu, chcemy spróbować zminimalizować wpływ naszej autostrady na otoczenie. "Projekt Łąka", jako element szerszego programu AmberGreen, ma szansę realnie wpłynąć na ograniczenie zanieczyszczania powietrza w pobliżu autostrady. Cieszy nas współpraca z Fundacją Łąka. Mamy nadzieję, że testowe wysiewy poletek łąkowych sprawdzą się w warunkach autostradowych, co pozwoli nam w przyszłości na zastąpienie trawy wzdłuż autostrady pełnowymiarowymi łąkami kwietnymi, które - oprócz pozytywnego wpływu na klimat - poprawią estetykę AmberOne.

Siedlisko dla 160 tys. pszczół



Jak dodaje Anna Kordecka, rzecznik prasowy A1, na testowym poletku zastosowano precyzyjnie dobraną mieszankę nasion 38 rodzajów roślin. To m.in. chabry, szałwie, koniczyny, cykoria, mikołajek, marchew zwyczajna, mak, nostrzyk i wiesiołek.

- Na łące w szczycie lata będzie rosło około 100 tys. roślin z 6 mln indywidualnych kwiatów, które mogą dać pokarm dla 160 tys. pszczół i innych zapylaczy - podkreśla Kordecka.
Hektarowa łąka w sprzyjających warunkach w ciągu roku wiąże nawet do 10 ton CO2 oraz pochłania do 120 kg pyłów PM 2,5. Hektarowa łąka w sprzyjających warunkach w ciągu roku wiąże nawet do 10 ton CO2 oraz pochłania do 120 kg pyłów PM 2,5.

2 mld zł na koszenie trawników rocznie



To nie pierwsze działania zarządcy A1 mające na celu zmniejszenie negatywnego oddziaływania ruchliwej trasy na środowisko naturalne. Ekologiczne rozwiązania zastosowano wcześniej m.in. poprzez wymianę oświetlenia na ledowe, montaż paneli solarnych, segregację odpadów w Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP), tworzenie łąk kwietnych, nasadzeń czy podczas współpracy z lokalnymi społecznościami - w tym z pszczelarzami.

- Budowa i utrzymanie autostrad są potrzebne dla ułatwienia transportu. Zajmują one jednak mnóstwo miejsca, przecinają ważne przyrodniczo tereny i wymagają ciągłych nakładów na utrzymanie zieleni - dodaje Maciej Podyma z Fundacji Łąka. - Dlatego tak ważne jest nowoczesne i proekologiczne podejście do terenów zielonych. W Polsce kosimy ponad 750 tys. m kw. trawników, wydając na to dwa miliardy złotych, spalając setki tysięcy litrów paliwa oraz zabierając miejsca do życia zapylaczom. Do tej pory tereny przydrożne były koszone kilka razy w roku, utrzymywane jak trawniki i stanowiły niewielki pożytek dla przyrody. Teraz to się zmienia. Dzięki łąkom kwietnym można ograniczyć koszty związane z koszeniem i emisję spalin oraz stworzyć miejsca, z których korzystać będą zapylacze, m.in. pszczoły i motyle.
Hektarowa łąka w sprzyjających warunkach w ciągu roku wiąże nawet do 10 ton CO2 oraz pochłania do 120 kg pyłów PM 2,5.

Opinie (88) 9 zablokowanych

  • Pszczoły przy autostradzie?

    Nie dosc ze muchy i komary to teraz pszczoly bede czyscil. Niech zrobia kwiaty ale gdzies gdzie nie beda sie rozwalać o samochody.

    • 0 0

  • ,,Ładne kwiatki''

    Czyli ktoś chce biznes ukręcić na kwiatkach, tak jak na parówkach?

    • 0 0

  • Wszyscy komentujący skupili się na kwiatkach i pszczółkach, a mnie w tym materiale zastanowiło co innego. Czy w Polsce nie ma już ludzi, którzy byliby w stanie kierować takim samograjem jak autostrada? Musi to być Skandynaw? Przecież nie jest to firma produkująca cokolwiek, co wymagałoby badań, wdrożeń, patentów, marketingu i tysiąca innych skomplikowanych działań, aby móc funkcjonować i przynosić zyski.

    • 0 0

  • Jak te pszczoły

    i inne owady będą zbierać nektar z kwiatków przy autostradzie to nie wróżę im długiego i zdrowego życia

    • 2 0

  • Pomysł super. Ale czy oby lokalizacja dobra? (9)

    Przecież 80% owadów zginie na szybach i karoseriach pojazdów. Będę rzeź.

    • 152 25

    • An

      To nieprawda. Owady widzą szersze spektrum niż ludzie, widzą stereoskopowo większą liczbą par oczu, odbierają całym ciałem temperaturę powietrza i jego wilgotność (a więc wiedzą gdzie jest kilkudziesięciometrowy pas gorącego asfaltu). Pszczoły wzbijają się na kilkadziesiąt metrów, motyle przemierzają tysiące kilometrów. Nie można ich mierzyć miarą naszych ograniczeń i ograniczać się do obserwacji na poziomie wzroku. Nawet jeśli część zginie w nieszczęśliwych wypadkach, to per saldo i tak zostanie ich więcej, niż gdyby w ogóle nie dostały warunków do życia

      • 1 1

    • Ale 20% przezyje... (1)

      ... przy czym na zwykłym trawniku nie miały by szans.

      • 7 1

      • Ale trawa nie kusi pszczół do przylecenia tam

        A kwiaty tak. Pomyśl

        • 1 0

    • te kwiaty to pomysł z cyklu - nie będzie kabaretu będzie chór

      • 2 1

    • (1)

      Kup szpachelkę, będziesz miód z szyby skrobał

      • 12 6

      • prawdziwi mężczyźni nie jedzą miodu.

        Prawdziwi mężczyźni żują pszczoły.

        • 7 0

    • Łąka nie zabiera tyle wody co trawa i nie trzeba kosić

      • 6 2

    • Bo oni liczą na podpowiadanie, co robili już od pierwszej klasy. Dlatego nazywa się projekt pilot, bo potrzebuje pilotowanie.
      Wienc moszna postawić ul. Ul nie ulica. Ul to dom dla pszczuł. Ale nie po drugiej stronie ulicy, bo się pszoły zabijo na aucie.

      • 3 5

    • nic nie szkodzi

      ja licze na premie za pomysl

      • 16 4

  • Więcej robali rozmazanych na szybie :( (2)

    • 27 19

    • Pszczoły to nie robale! (1)

      Dzięki nim w ogóle gnomie tutaj funkcjonujesz.

      • 5 3

      • To fajnie że je ściągają kwiatami na rzeź

        • 1 0

  • Pomysł super,
    Jak kto będzie pędził i rozbije samochód to od razu i kwiat na ostatnią drogę się znajdzie...
    Kreatywność to podstawa...

    • 0 0

  • Zły pomysł

    Kwiaty będą chłonąć szkodliwe związki ze spalin, te związki przeniosą pszczoły do miodu i będziemy mieli pyszny miodek.

    • 1 0

  • Kwiaty zamiast traw.

    Będzie ''pyszny" miód z tych kwiatów przy autostradzie. Należałoby posadzić krzewy i drzewa liściaste oraz iglaste w bezpiecznej odległości. Chroniłyby od wiatrów i nawiewania śniegu zimą .

    • 0 0

  • No to będziemy mieli petromiodek ... pychotka

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Toyota Mirai to auto zasilane:

 

Najczęściej czytane