Wiadomości

stat

Łabędzi śpiew Lancii. Zostaje tylko Ypsilon

Lancia Ypsilon. To ona "zgasi światło" tej marki. Czy warto się nią zainteresować?



Lancia. Przez wiele lat kojarzyła się ze zwycięstwami na rajdowych trasach zdobywając mistrzowskie tytuły. Dziś po dawnej świetności tej marki nie pozostał nawet ślad. Koncern Fiata ostatecznie chce Lancię pożegnać w 2018 roku. Do tego czasu prawdopodobnie na rynku ostanie się najmniejszy model, Ypsilon.



Urodzony w 1881 r. Vincenzo Lancia miał zostać księgowym albo adwokatem. Taką przyszłość widział dla niego ojciec. Jednak zamiast paragrafów lub kolumienek z cyframi, Vincenzo wolał wszelkiego rodzaju nowinki techniczne i konstrukcje. Wbrew woli ojca zatrudnił się więc najpierw w fabryce rowerów, która spróbowała także produkować niewielki samochód. Nie podołała jednak finansowo zadaniu i zakład przejął Fiat. Lancia został w nim kierowcą testowym. W 1906 roku wraz ze swoim przyjacielem, Claudio Fogolinem zakładają własną firmę, w której Lancia zostaje także głównym konstruktorem.

Najpierw w firmie "Lancia & Cie" narodziła się Lancia Alfa, a później kolejne modele nazywane literami greckiego alfabetu lub imionami kobiet. Samochody Lancii uważano nie tylko za eleganckie i wysmakowane. Lancia przodowała we wdrażaniu w swoich modelach nowoczesnych rozwiązań. Zaprezentowany w 1922 roku model Lambda - pierwszy, który odniósł prawdziwy sukces rynkowy, miał m.in. samonośne nadwozie i niezależne zawieszenie przednich kół.

Motoryzacyjną pasję Vincenzo kontynuował Gianni Lancia, który po śmierci ojca na nowo wprowadził Lancię w świat sportów motorowych (samochody te już wcześniej brały udział w motoryzacyjnych zmaganiach, jednak bez oficjalnego wsparcia firmy).

W 1969 roku Lancię przejął Fiat, który nadal produkował te samochody pod swoją marką. Za największy sukces Lancii możemy uznać chyba model Delta, kompakt produkowany w latach 1979-1999, którego nadwozie powstało w słynnym studiu Giorgio Giugiaro. Delta zdobyła tytuł Samochodu Roku 1980, dużą popularnością cieszyły się też jej wersje specjalne, np. S4 (1985 r.), HF 4WD (1986 r.) czy HF Integrale 16V (1989 r.).

Delta odnosiła liczne sukcesy w Rajdowych Mistrzostwach Świata, aż do roku 1995, gdy pojawiła się jej kolejna generacja, która nie okazała się już tak spektakularnym sportowcem.

Nowe millenium to jednak powolny zmierzch Lancii. Obecnie firma Fiat Chrysler Automobiles planuje całkowicie wygasić tę markę. Kondycja włosko-amerykańskiego koncernu jest całkiem niezła, sprzedaż mocno ciągnie do przodu Jeep, możemy liczyć także na renesans Alfy Romeo. Do 2018 roku ma się pojawić aż osiem nowych Alf, lokowanych w segmencie premium.

Do tego czasu na rynku pozostanie prawdopodobnie tylko najmniejsza Lancia, Ypsilon. Wcześniej pożegnamy Deltę, której obecne wcielenie, mimo iż jest całkiem niezłym samochodem, oprócz nazwy nie ma nic wspólnego ze swoim słynnym protoplastą. Bazujące Chryslerach, Thema czy Voyager nie mają z "prawdziwymi" Lanciami nic wspólnego.

Mały Ypsilon powstaje w tyskiej fabryce Fiata i trafia głównie do Włoch. U nas to bardzo niszowe auto, chociaż warto zwrócić na nie uwagę przy wyborze małego, miejskiego samochodu. Niestandardowy wygląd i dobre zawieszenie to jego główne atuty. Wadą jest głównie cena. W dobrze wyposażonej wersji Gold, którą mieliśmy okazję poznać, to wydatek ok. 50 tysięcy złotych.

Lancia to przykład tego, jak dziwne decyzje zarządzających Fiatem doprowadziły do upadku projektu rozpoczętego w 1906 roku. Próba zakwalifikowania Lancii do segmentu aut luksusowych i odcięcie jej od sportowych korzeni sprawiły, że ostatnie Lancie smutno stoją w salonach Fiata patrząc na będące na fali wznoszącej Jeepy z przeszczepionymi włoskimi genami.

Samochód do testów udostępniony przez firmę Auto Plus, przedstawiciela marki w Trójmieście.


Znajdź salony Lancii w naszej bazie

Opinie (3)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Sprawdź się

Mitsubishi L200, Toyota Hilux i Mercedes-Benz Klas X to auta w nadwoziu typu: