Wiadomości

Ładowarka dla elektrycznych pojazdów przy gdyńskim dworcu

Najnowszy artukuł na ten temat

Hybrydowe i elektryczne Mercedesy na trasie triathlonu. Premiera EQV

Ładowarka stoi przed dworcem w Gdyni od kilku dni.
Ładowarka stoi przed dworcem w Gdyni od kilku dni. fot. Sławomir Okoń/UM Gdynia

Ładowarka dla elektrycznych pojazdów pojawiła się przy dworcu w Gdyni. W założeniu ma zachęcać do łączenia transportu kolejowego z zeroemisyjnymi samochodami. Są tam też dwa miejsca parkingowe dla posiadaczy takich aut.



Urządzenie pojawiło się przy budynku dworca, równocześnie z wyznaczonymi charakterystycznym zielonym kolorem specjalnymi miejscami postojowymi dla "elektryków".

Czytaj też: Gdzie zbudować stacje do ładowania aut elektrycznych?

Początek bezpłatny, później zniżki dla pasażerów PKP



Posiada dwa gniazda ładowania o mocy 22 kW i system zabezpieczeń.

Do jej uruchomienia nie trzeba rejestrować się w żadnym systemie ani posiadać specjalnej karty. Usługa ładowania jest udostępniana bezpłatnie. W momencie jej uruchomienia na zasadach komercyjnych będzie można wygodnie zapłacić kartą płatniczą. Podróżnym, korzystającym z usług kolei, dedykowana będzie zniżka na ładowanie auta.

Ładowanie samochodów elektrycznych w Trójmieście



- Cieszę się, że kolejna stacja ładowania aut elektrycznych powstała właśnie w Gdyni, mieście, które mocno inwestuje w rozwój projektów promujących ochronę środowiska naturalnego, w tym elektromobilności - mówi Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP SA.
Ładowarkę uzupełniają dwa miejsca postojowe dla elektrycznych pojazdów.
Ładowarkę uzupełniają dwa miejsca postojowe dla elektrycznych pojazdów. fot. Sławomir Okoń/UM Gdynia
Stacje o nazwie ecoMOTO to autorski projekt spółek Grupy PKP. Zakłada udostępnianie stacji ładowania pojazdów elektrycznych przy wybranych dworcach kolejowych w całej Polsce. Dworzec w Gdyni Głównej to dziewiąta stacja uruchomiona przez kolejowe spółki.

Miejsca parkingowe i ładowanie w latarniach



Przypomnijmy, że w listopadzie na chodniku w pobliżu dworca PKP w Gdyni powstało pięć miejsc parkingowych zarezerwowanych dla samochodów elektrycznych. By je wyróżnić, zastosowano zielone oznakowanie. Niebawem będzie można kupić bilet kolejowy i jednocześnie zarezerwować taki samochód w ramach carsharingu.

Z kolei w kwietniu informowaliśmy, że Energa zaczyna w Gdyni pilotaż programu, w ramach którego powstaną stacje do ładowania samochodów elektrycznych, rowerów czy hulajnóg. Nowością jest możliwość podłączenia pojazdu bezpośrednio do... lampy elektrycznej, gdzie będzie znajdowało się gniazdko.

W mieście staną dwie takie latarnie.

Opinie (77) 2 zablokowane

  • Haha, jacy pasażerowie PKP? (9)

    miejsce będzie okupowane przez Tesle albo inne po 300 tys za sztukę, kt. właściciele przyjechali sobie nad morze. Takie miejsca powinny być w centrum ale na uboczu bo z reguły jedno takie miejsce jest okupowane przez co najmniej kilka kilkanaście godzin!

    • 26 4

    • (2)

      to dworzec nie jest w centrum? a tesla to nie elektyk ?

      • 3 0

      • Tesla to elektryk ale autorowi chodzi chyba o to, że nikt kto jeździ SKM nie będzie parkować tam swojej Tesli :-) (1)

        • 6 0

        • ale ta ładowarka jest przezież dla wszystkich, nie tylko pasażerów SKM. Z treści wynika tylko że klienci pkp będa mieli zniżki.

          • 1 0

    • Prądy

      A podłączę pod tego prąda mojego diesla?

      • 0 0

    • trochę w tym prawdy

      rekordzista zostawił auto na ładowarce w Lotosie na Zaspie przed świętami a odebrał je po.... bez taryfy dla zajmujących miejsca ładowania się nie uda. z doświadczenia rada dla chcących kupić elektryka, jeśli nie masz ładowarki w domu nie kupuj takiego auta, bo codziennie będziesz się denerwował na innych, myślących tylko o sobie. skok ciśnienia gwarantowany

      • 1 0

    • Są w Polsce tacy odważni (3)

      Którzy wyruszają elektrykiem w trasę?

      • 3 0

      • Jest ich sporo (2)

        Od kilkunastu lat wciąż ich przybywa.

        • 1 0

        • Bezsens (1)

          Podróż do Krakowa to z dwa dni, bo trzeba z 3 razy ładować jedno ładowanie nawet szybkie to 4-5h

          • 1 0

          • Ale czym Ty chcesz tam jechać - hulajnogą?

            Szybkie ładowanie to z reguły 30 minut. Przy samochodach z większą baterią nawet i 2 godziny, ale przejedziesz potem 300-500km.

            • 1 0

  • Ładowarka (3)

    To i tak za malo. powinno byc wiecej. Pod dworcem powinny byc ze 4. Jest pierwsza jest oki.

    • 14 6

    • Przecież są dwie. (2)

      A po drugiej stronie ulicy 3.

      Gorzej, że PKP nie potrafi tego dworca zagospodarować - wielki plac i pusty pasaż. Plac z ławkami przerabiają na parking dla pracowników (!!!) - wg mnie to jest skandal, bo mają ogromy parking za budynkiem poczty

      • 4 0

      • Mowisz,ze w tym miejscu jest 5 stacji ladowania? Ogarnij sie i czytaj ze zrozumieniem, tyle to jest miejsc parkingowych dla (1)

        • 2 0

        • już się tak nie spinaj, i tak hulajnogi nie naładujesz XD

          • 0 0

  • Samochody elektryczne nie są zeroemisyjne!!! (8)

    A wręcz przeciwnie. Ich ślad węglowy jest gorszy niż diesla. Cała ta elektromobilność to ściema.

    • 42 10

    • bydło uwierzy w wszystko, wystarczy ze poda to tv, radio, lub gazety i portale

      • 9 2

    • Nieprawda

      W całyn cyklu życia auta nie jest.

      • 2 5

    • gdzie

      gdzie to napisali? Fakt?

      • 2 0

    • (1)

      Ciekawe skąd ten prąd? Z elektrowni może węglowej, czy jak?

      • 3 0

      • Na Pomorzu 40% energii w gniazdku jest ze źródeł odnawialnych

        I ten udział rośnie.

        • 1 0

    • Dlatego powinniśmy przejść na atom

      • 4 1

    • (1)

      W naszych warunkach gdzie podstawą energetyki jest węgiel to rzeczywiście ściema. Elektrownia atomowa potrzebna od zaraz, inaczej wszyscy się podusimy, a i rachunki za prąd będą coraz większe.

      • 5 1

      • A może by tak przeskoczyć jeden etap, tak jak wyszło nam z komórkami, czy bankami?

        I przejść od razu na OZE? Mało gdzie tak wieje, jak na Pomorzu...

        • 0 0

  • Cała ta polityka nie trzyma się kupy (1)

    Jest to dyskryminacja posiadaczy samochodów zwykłych bo są "be", ale jak kogoś stać na elektryczny to ma przywileje. Darmowe parkowanie, miejsce itd. Samochody elektryczne są tą samą koncepcją na transport co samochody zwykłe.

    • 13 6

    • Ale zawsze można wprowadzić opłatę za wjazd do miasta/każdą bramkę dla blachosmrodów zesilanych dieslem, benzyną itp. W Bergen takie rozwiązanie sprawdza się znakomicie. Auta spalinowe płacą nawet 56 koron za każdą bramkę a elektryczne 10, do tego dochodzi podatek za emisje co2, pojemność układu klimatyzacji, vat, akcyza z której elektryki są zwolnione. I tym sposobem elektryk jest tańszy w zakupie, eksploatacji i paliwie od samochodu spalinowego.

      W Gdyni każda bramka powinna kosztować 20 zł za przejazd samochodem do 3,5t z zasilaniem spalinowym i przynajmniej 50-200 zł za bramkę za każdy przejazd samochodem ciężarowym o zasilaniu nieekologicznym (inne niż prąd elektryczny i wodór).

      • 2 2

  • 2 latarnie DWIE - oto cały program Energii (2)

    zapewne programem zarządza jakiś prezes i grupa 50 pracowników...

    • 20 0

    • nie zapomnij

      o opatrzności matki boskiej (w pakiecie)

      • 5 0

    • Spójrz na mapę ładowarek - w samym Gdańsku już kilkanaście już Energa ma

      I kolejne na Pomorzu rosną jak grzyby po deszczu. Najstarsze trzy (szybkie - DC) postawione jakoś z 5 lat temu wciąż działają.

      • 0 0

  • To dobrze :P

    • 1 3

  • (2)

    Ok. Ale bardziej przydałaby się naprawa nawierzchni na rondzie koło dworca.

    • 19 0

    • nie no co ty (1)

      ważniejszy jest PR i jakieś pozorowane niby bycie eko, design, elektro i co tam jeszcze wymyślą.

      • 3 0

      • gdynia już nie ma ani grosza, same długi. będzie teraz przez lata spuszczanie powietrza z balona

        • 1 0

  • Szczurek mewo, hulajnogi auta

    a potem szrot zostaje. Gdyni potrzebny jest dworzec autobusowy na busy miedzynarodowe bo to wstyd

    • 8 0

  • Kilowaty (1)

    Bardzo się ciesze z nowego punktu ładowania Jestem właścicielem auta elektrycznego Proszę jedynie o uwzględnienie że ładowarki 22 kW to już mało. Warto projektować również większe moce bo te są i będą w przyszłościowe. Sam dla mocy 140 Kw potrzebuję ok 20 min Tutaj musiałbym auto postawić na ok 4 godziny, to rzeczywiście trochę blokady w centrum miasta. Ale i tak bardzo dziękuję to cenne i rozwojowe inicjatywy. Pozdrawiam

    • 12 1

    • ładowanie

      myślę, że oni dokładnie to wiedzą i nie do końca chcą Ci dać ładować się taką mocą bo po pierwsze nie gwizdniesz im za dużo prądu, a po drugie musieliby chyba już postawić coś z chłodzeniem. te moce tego potrzebują. kiedyś miły pan na lotosie powiedział mi, że jak auto się ładuje to ładowarka traci sporo prądu na chłodzenie się, nawet jak już auto się naładuje. stąd myślę, że szybkie ładowanie nie będzie ani popularne w mieście ani tanie.

      • 4 0

  • Chodzi o trojebus? (3)

    Bo aut na prąd w gdyni tyle co kot napłakał. Bardziej chidzi o zabranie kolejnych miejsc do parkowania.

    • 13 1

    • (1)

      skąd wiesz że mało? masz dostęp do danych ?

      • 1 2

      • może ma dostęp do oczu?

        • 6 1

    • tych tylko na prąd może mało, ale

      jest też trochę typu PHEV. Ja chętnie skorzystam...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Sprawdź się

Czerwone światło na sygnalizatorze świetlnym znajduje się:

 

Najczęściej czytane