• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lepsza przyczepność leśnego odcinka ul. Słowackiego

Rafał Borowski
22 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Przejazd Słowackiego po śrutowaniu nawierzchni

Nawierzchnia leśnego odcinka ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska ma obecnie niemal dwukrotnie lepszą przyczepność, niż wymagają tego przepisy. Tak wynika z pomiarów, które zostały wykonane po zakończeniu śrutowania ulicy. Choć jazda po niej powinna być teraz znacznie bezpieczniejsza, urzędnicy apelują do kierowców o poruszanie się pomiędzy Matarnią a Niedźwiednikiem zgodnie z obowiązującym ograniczeniem prędkości.



Jak często jeździsz autem leśnym odcinkiem ul. Słowackiego?

Przypomnijmy: w pierwszej połowie sierpnia na leśnym odcinku ul. Słowackiego w kierunku Wrzeszcza wykonano tzw. śrutowanie nawierzchni jezdni. Wykonano je za pomocą samobieżnego urządzenia, które z odpowiednią siłą wyrzucało z siebie metalowy śrut, uderzając w nawierzchnię jezdni.

W ten sposób wytworzyło jej nową makro- i mikrostrukturę. To pierwszy raz, gdy Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zdecydował się na skorzystanie z tej innowacyjnej technologii. Koszt prac wyniósł ok. 240 tys. zł.

Czytaj również: Śrutem w nawierzchnię Słowackiego

Urzędnicy mieli nadzieję, że śrutowanie nawierzchni leśnego odcinka ul. Słowackiego poprawi jej przyczepność i tym samym znacząco przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kierowców.

Statystyki dotyczące tej drogi są bowiem zatrważające. Tylko w ubiegłym roku policja była wzywana tutaj do aż 333 wypadków i kolizji. Natomiast niewiele ponad 2 miesiące temu, kilkaset metrów za skrzyżowaniem z ul. Złota Karczma, zginęła 22-letnia kobieta w ciąży, której samochód staranował barierki i rozbił się na przydrożnym wzniesieniu.

Czytaj również: Groźny wypadek na ul. Słowackiego

Śrutowanie leśnego odcinka Słowackiego


Tuż po zakończeniu uszorstniania nawierzchni leśnego odcinka ul. Słowackiego przystąpiono do zbadania efektów wykonanych prac. Urzędnicy właśnie zaprezentowali wyniki pomiarów, które wyszły naprawdę obiecująco. Dzięki śrutowaniu udało się uzyskać dwukrotnie wyższy czynnik uszorstnienia nawierzchni, niż obligują do tego przepisy.

- Po zakończeniu robót specjalne urządzenie sprawdziło jakość wykonanych prac dokonując pomiaru i oceny własności szorstkości jezdni. Badanie wykonała firma niezależna od wykonawcy śrutowania. Miarodajny współczynnik tarcia wyniósł około 0,8, gdzie wymagane jest większe bądź równe 0,41. Wynik wskazuje, że został uzyskany dwukrotny w stosunku do wymaganego - zgodnie z wytycznymi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - efekt - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Warto jednak wspomnieć, że nie zmierzono współczynnika tarcia nawierzchni przed realizacją prac. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił śrutowanie po prostu ze względu na wspomnianą wcześniej liczbę zdarzeń drogowych.

Wykonawca śrutowania na ul. Słowackiego udzielił 4-letniej gwarancji na wykonane prace. Przez ten okres Gdański Zarząd Dróg i Zieleni będzie cyklicznie wykonywać miarodajne pomiary współczynnika tarcia na nawierzchni feralnej drogi. Na uszorstnionym odcinku wciąż trwa wymiana uszkodzonych wcześniej barier energochłonnych. Natomiast wszystkie znaki poziome zostały już odtworzone.

Nadzwyczaj zadowalające wyniki pomiarów na ul. Słowackiego przekonały urzędników o skuteczności zastosowanego po raz pierwszy rozwiązania. W przyszłym roku przewiduje się zastosowanie technologii śrutowania na kolejnych odcinkach gdańskich dróg.

Choć bezpieczeństwo jazdy pomiędzy Matarnią a Niedźwiednikiem niewątpliwie uległo poprawie, nic nie zastąpi zdrowego rozsądku. Zawsze, a w szczególności po opadach deszczu, należy poruszać się tamtędy z prędkością maksymalną 70 km/h.

Miejsca

Opinie (187) ponad 10 zablokowanych

  • testerzy do boju, nie może być tak, że urzędnik wie lepiej :P

    • 6 0

  • Na głupotę żaden śrut nie pomoze

    Za dwa tygodnie będzie to samo .ktoś niezła kasę na tym przytulił a naiwni wierzą w to co im władza wmawia.

    • 4 1

  • To chyba żart !!! (2)

    "nie zmierzono współczynnika tarcia nawierzchni przed realizacją prac". To skąd wiadomo, że przyczyną wypadków była zła przyczepność nawierzchni a nie nadmierna prędkość ???

    • 27 1

    • Skąd wiadomo?

      Podejrzewam że z łapówki

      • 1 0

    • DK

      zły profil zakrętów...no ale trzeba to jakoś zamieść pod dywan...pewnie jeśli i tak nie zmniejszy się ilość wypadków może wpadną na pomysł żeby tam zainstalować tory które będą prowadzić auta albo kolce....

      • 5 2

  • Inaczej mówiąc - można grzać!

    A przyczepność zależy nie tylko od stanu asfaltu ale i od temperatury, wody, zanieczyszczeń na nawierzchni, stanu opon, ustawieniu zbieżności kół, stanu amortyzatorów itd. O tym ani słowa w artykule. I tak tam będą ginąć ludzie bo przeczytają ze przyczepność jest 2x lepsza niż wymagana to będą jechać 2x szybciej niż na znakach

    • 5 1

  • no to opony

    dwa razy szybciej do wymiany. Coś za coś.

    • 6 2

  • VDO

    A jaki współczynnik tarcia był przed śrutowaniem? :) dwukrotnie niższy od wymaganego ?:) (tej informacji mi zabrakło)

    • 5 2

  • brawo

    ...prawie jak w le mans.....ale będzie rajdowka w nocy gwe gks i gka juz pewnie zacierają ręce najlepiej jeszcze ustawić u góry i na dole mobilną pomoc drogową

    • 2 1

  • A czy srutowanie poprawilo zakrety ktore sa tam Zje,,,e jak w wiekszosci drog w PL

    • 3 7

  • Dalej będę liczyć wgniecenia w barierkach i wam powiem za jakiś czas czy to pomogło.

    z reguły doliczałem się 50- 70 wgnieceń w jednym kierunku i barierki były wymieniane...

    Strach się bać jak będą panienki i kobiety zamyślone prowadzić auta Słowackigo na otwarcie nowej Galerii Forum na Biskupiej...

    • 6 5

  • Kierowcy dalej będą jeździć szybko i rozbijać się o barierki (1)

    :(

    • 87 7

    • A madzia kiljan wie

      Bo tak jej powiedzieli, szkoda ze newsow w radio +nie prowadzi, ach robota rzecznika polega na tym zeby gadac co kaza szefy

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej dwujezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane