- 1 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (161 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (211 opinii)
- 3 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (181 opinii)
- 4 "Leżący policjant" na... polnej drodze (97 opinii)
- 5 Czytelnik: mały niesmak po zlocie klasyków (74 opinie)
- 6 Sąd: kierowcy muszą wiedzieć o mandacie (302 opinie)
Lewa noga odpoczywa. Zrób sobie automat
Zobacz jak działa półautomatyczne sprzęgło w samochodzie.
Coraz więcej osób, które mogłyby korzystać z normalnego sprzęgła, zastępuje je automatem. Robią to rajdowcy, właściciele aut przeprawowych, a także osoby, które po prostu nie lubią wciskania sprzęgła.
- Często są to na przykład panie - mówi inżynier Krzysztof Zalewski z firmy Autopol Serwis, zajmującej się od lat montażem takich rozwiązań. Inżyniera poznaliśmy już przy okazji konstruowania fiata 126p w wersji "jamnik". - Trzeba pamiętać, że przed rozpoczęciem adaptacji, w samochodzie wszystko musi działać poprawnie.
Pneumatyczny siłownik połączony jest odpowiednio linką ze sprzęgłem i w ten sposób zastępuje pracę lewej nogi. Układ elektryczny z procesorem i kilkoma czujnikami, steruje pracą automatycznego sprzęgła. Dopasowuje szybkość zasprzęglania w zależności od otwarcia przepustnicy, obrotów silnika i kilku innych parametrów.
Urządzenie jest w miarę uniwersalne, co pozwala na jego montaż w różnych samochodach, choć zasadniczo przeznaczone jest do samochodów z silnikami benzynowymi. Ponadto najlepiej sprawdza się w starszych samochodach, niezbyt naszpikowanych elektroniką, np. opel corsa, fiat uno, fiat punto, fiat panda, skoda felicja, skoda fabia czy toyota yaris.
Urządzenie pozwala bez wyciskania pedału sprzęgła włączyć bieg i ruszyć w zależności od woli kierowcy szybko lub wolno, a nawet holować przyczepę i zmieniać biegi "w górę i w dół". W trakcie jazdy można w dowolnym momencie zahamować, zatrzymać się bez naciskania pedału sprzęgła, ponieważ rozłączy się automatycznie. Można też urządzenie wyłączyć i korzystać z samochodu jak przed adaptacją.
Opinie (173) ponad 10 zablokowanych
-
2012-05-12 09:21
Tylko automaty. (22)
Po co sobie samemu utrudniać życie.
- 138 97
-
2012-05-12 13:18
Popieram. (11)
Kiedyś jeździłem z manualem i uważałem, że jazda z automatem to brak frajdy z jazdy...
Jednak jestem przykładem (jak prawie każdy kto miał samochód z automatyczną skrzynią), że automat jest bardzo praktyczny i wygodny i w życiu nie kupię auta z manualem.
1) wygoda, szczególnie w ruchu miejskim
2) oszczędność sprzęgła i silnika (automatu nie da się zapiłować)
3) szybkość przełączania (skrzynie dwusprzęgłowe)
4) można dziewczynę potrzymać za kolanko :)
Dzisiejsze skrzynie automatyczne to już nie "muły" i mało który kierowca mógłby przełączyć biegi szybciej niż dzisiejszy automat.
To tak jakby zamiast kierunkowskazów używać wskazań ręką, można ale po co?- 61 10
-
2012-05-12 15:57
(6)
frajda z jazdy ....? tylko w mieście to tak bez dwóch zdań. Ale automat ogłupia - jak w ameryce - zero umiejętności jazdy. Niedługo przy tak szybkim postępie ( aut. parkowanie, czujnik tu i tam, system taki a taki ) człowiek cofa się w rozwoju i umiejętnosciach -jak dzieci ( kiedyś podchody i piłka teraz komputer i galeria ) :(
- 45 52
-
2012-05-12 19:49
(4)
No tak, pralka automatyczna też ogłupia, lepsza ręczna:)
- 75 12
-
2012-05-12 19:58
(3)
tylko pralka nie zabije ciebie lub osoby postronne ale brak umiejętności z lenistwa lub ogłupienia niestety tak .....
- 25 35
-
2012-05-13 15:23
Manual "lepszy"...
O czym TY piszesz? Przy automacie lenistwo i ogłupienie :) Normalnie żal d*p.sko ściska jak widzę "manualnych", którzy w jednej ręce trzymają kawę z Maca, uchem przyciskają telefon do ramienia, a drugą ręką starają się jeszcze biegi zmieniać :) Po prostu kontrola i wygoda w tym manualu jak nigdzie.
- 23 4
-
2012-05-13 16:41
Pralka (1)
a samochód ale porównał....dobre
Zamontuj jeszcze silnik do roweru też będzie wygoda
Nie będziesz musiał " pedałować"- 3 12
-
2012-05-13 16:56
Ale wynalazek...
To się nazywał motorower... obecnie zrezygnowano z pedałów skoro jest silnik i nazywa się to skuter. Myślenie nie boli.
- 11 2
-
2012-05-14 17:57
Możesz rozwinąć....?
W jaki sposób automat ogłupia...? Przecież umiejętność przełączania biegów w żaden sposób nie czyni kierowcy mądrzejszym, lepszym kierowcą - po co się skupiać na przełączaniu biegów - lepiej się skupić na drodze, albo kolanie współpasażerki... Poważnie... Osobiście nie mam automatu, ale kilkoma jeździłem i gdy będę miał okazję to nie będę się zastanawiał ani chwili - tylko automat!!!
Acha... i nie pisać o lepszej kontroli nad samochodem, bo to g...o prawda.. Zresztą jaka kontrola - przecież jazda miejska to wleczenie się w korkach....- 4 0
-
2012-05-13 12:34
można ale po co?
samochód jest przeznaczony dla osoby z dysfunkcją lewej nogi ...
po to- 13 1
-
2012-05-13 20:00
masz rację od 200KM w górę . Poniżej nie masz zupenie racji.
- 0 4
-
2012-05-13 21:58
(1)
Taa. Pojedź tym swoim automatem gdzieś np. w zimę i zobaczymy jak się zakopiesz ile czasu zajmie tobie wyjechanie. Jak się zakopiesz w manualu szybko zmieniasz biegi i łatwo się rozbujasz, ale w automacie zapomnij.
- 5 16
-
2012-05-14 08:05
Automat ma wiele systemów w postaci ASR itp. Do tego dobre opony i nigdy się nie zakopiesz. Mi się to nie udało od chyba 7 lat. Więc nie pisz bzdur, bo automat widziałeś chyba tylko na zdjęciu.
- 9 4
-
2012-05-12 15:38
ignoranci (1)
ignoranci minusują :) nie próbowali i głosują :) jakie to polskie :)
- 32 16
-
2012-05-13 12:13
hehe
dalej minusują :)
- 17 1
-
2012-05-13 09:48
automaty są super (2)
do momentu, kiedy nie trzeba takiego holować.
- 18 9
-
2012-05-13 12:14
(1)
jak kogos stac na dobry automat to i na lawete.
- 9 1
-
2012-05-14 18:52
to może od razu
pojechać taksówką ? Będzie w ogóle bez stresu. Automat , który padnie - a zdarza się to nawet nowym. jest problemem większym niż manual. Chyba, że dzisiejsi kierowcy boją się być holowanymi, wtedy wołamy lawetę i mamy problem z głowy
- 1 2
-
2012-05-13 12:33
Po co ...
Niektórym to ułatwia życie, zwłaszcza tym którzy mają niesprawne nogi, zwłaszcza lewą ...
- 2 2
-
2012-05-13 15:07
automat to też drogie naprawy
no i jednak gorsza kontrola nad prowadzeniem pojazdu, zwłaszcza przy śliskiej nawierzchni...
- 0 14
-
2012-05-13 15:33
Pytanko (1)
Co to jest auto przeprawowe?
- 1 0
-
2012-05-14 14:04
Jest to auto terenowe, służące do pokonywania trudnych przeszkód, np. głębokiego błota, stromych podjazdów, itp. Auta 4x4 dzielą się m.in. na przeprawowe i wyprawowe. Wyprawowe natomiast przeznaczone są na dalekie podróże po bezdrożach, np. do Kazachstanu.
- 2 0
-
2013-01-22 11:18
ostatnio kupowałem samochód i zadałem sobie pytanie ... automat czy manual.
jezdze 70% po naszej obwodnicy, 20% po gdańsku wieczorami i 10% po gdyni za dnia. Pozostałe kilometry to weekendy, urlopy i jazdy prywatne w 90% poza miastem. W poprzedniej pracy dałbym sobie lewe jajko uciąc za automat bo robiłem 3000km miesięcznie po gdańsku miedzy 7 a 16, teraz nie widzę potrzeby przepłacania za automat i martwienia się o ewentualny serwis. Skrzynie te psują się żadko ale czesciej jak manual z prostej przyczyny-są skomplikowane bo prosto się nie da.
Dlatego nie można powiedziec A jest lepsze od M a M od A ... wszystko zależy od potrzeb, stylu jazdy i rodzaju tras jakie się przejezdza.
Ja zaleciłbym wybór Manuala na trasy - bo tanszy i prostrzy, Automatu do miasta jak ktos sporo jezdzi bo inwestowac w 1000km/m-c to tez nie widze takiej potrzeby.- 0 0
-
2012-05-12 09:58
Koszt przeróbki standardowego, kilku lub kilkunastoletniego samochodu to około 3,5 tysiąca (4)
Za tyle to ja sobie ogę kupić nowe 15letnie auto.
- 134 10
-
2012-05-12 10:31
tak od 96-letniego niemca co tylko do kościoła jeździł a przed sprzedażą wymienił wszystkie płyny i rozrząd
aha to było piąte auto w rodzinie więc przebieg tylko 175.000 km- 33 7
-
2012-05-12 12:28
to nowe, czy 15letnie? zdecyduj się...
- 18 8
-
2012-05-12 12:32
nowe?
Zdecyduj się - nowe czy 15 letnie.
- 7 7
-
2012-05-13 15:51
tempomat Opel corsa D
Może ktoś mi pomóc - gdzie w trójmieście można założyc tempomat? Opel Corsa D, rok prod. 2007... Bardzo dziękuję za pomoc.
- 0 1
-
2012-05-12 10:13
Dokładnie taki patent był w Trabancie 20 lat temu ;) (2)
i nazywało się toto Hycomat. Przy odpuszczenu gazu załączało się sprzęgło. Sam pedał sprzęgła był zblokowany i można było go odczepić i normalnie jeździć. Ot - historia zatacza koła i proste rozwiązania okazują się działać...
- 93 1
-
2012-05-12 10:34
wszystko już dawno zostało wymyślone, a barierą były materiały i technologie
- 9 1
-
2012-05-13 12:38
NIE TAKI SAM ...
W Trabancie Hycomat było sprzęgło automatyczne ale hydrauliczne, to pokazane w Polonezie jest pneumatyczne, poza tym różni się wieloma elementami. Oczywiście przeznaczenie i idea były podobne. Szacunek za spostrzegawczość i wiedzę ...
- 15 2
-
2012-05-12 10:31
(4)
w nagłowku automat ,a okazuje się,że to tylko półautomat
- 56 3
-
2012-05-12 12:35
(3)
I to w pustaku:)Brrr..przecie tez auta wywracaja sie na zakretach :)
Ahh ta linia nadwozia,resory i spalanie rzedu 15l na setke...
Nie,nie dziekuje.- 3 12
-
2012-05-13 10:04
wez pod uwage ze to konstrukcja z poczatku lat 70 (1)
- 9 1
-
2012-05-14 00:34
Ach, Polonez
Prawdziwie polski samochód. Tyle że nadwozie zaprojektowane we Włoszech, a konstrukcyjnie oparty o Fiata 125p, który konstrukcyjnie był oparty o Fiata 1500 pochodzącego z lat 50-tych.
Jeździłem Polonezem. Na szczęście już nie muszę.- 1 0
-
2012-05-13 15:29
Jakie spalanie? Nawet zimą nie palił mi więcej, niż 9,7 litra na 100km. A jeździłem Polonezem ładnych parę lat, z silnikiem 1,6.
- 1 0
-
2012-05-12 11:46
dobre na auto nauki jazdy :) (5)
duze auto, odpowiednia moc i odpowiedni system aby zrozumiec zasade dzialania sprzegla...
osobiscie znam osoby, ktore nie wiedza do czego sluzy i jak uzywac sprzeglo- 19 9
-
2012-05-12 12:36
(4)
Ja tez znam...
97 % kobiet poruszajacych sie po trojmiejskich drogach :D- 18 11
-
2012-05-12 12:42
w taki płytki sposób musisz się dowartościować? to współczuję
- 12 11
-
2012-05-12 21:21
prawda :D (2)
jak juz wlacza wycieraczki to kierunkowskazow juz nie. zbyt wiele na jeden raz ;D
- 6 5
-
2012-05-13 17:27
taaa....
ja wprost uwielbiam kierowców (facetów), którzy nie wiedzą do czego służy kierunkowskaz.....
bo przecież wszyscy wiemy co on w danym momencie chce zrobić, przecież czytamy w myślach... czyż nie?- 6 0
-
2012-05-13 17:28
jeszcze jedno Johnny,
przynajmniej kobieta wie do czego służy kierunkowskaz :P- 2 0
-
2012-05-12 11:58
(2)
no i wartość poldolota została zwiększona 5 krotnie
- 40 3
-
2012-05-12 20:16
kozak fura! (1)
- 5 0
-
2012-05-14 08:54
GTA Gangsta Squad
- 1 0
-
2012-05-12 12:02
Ciekawe jak w innych okolicznościach (1)
Chciałbym zobaczyć tego poloneza startującego tyłem pod góre, ciekawe czy urządzonko spaliłoby sprzęgło..
- 21 5
-
2012-05-13 12:43
ciekawe...
ale nie spaliło !
taka opcja też była testowana przy uruchomieniu po montażu i w trakcie regulacji
kiedyś, gdy automaty nie były tak popularne jak dzisiaj było to podstawowe urządzenie wspomagające osoby niepełnosprawne zwłaszcza z dysfunkcją lewej nogi montowane w samochodach (Polonez, FSO 125p, Fiat 126p i wielu innych), tak że nie jest to żadne cudo na kiju do jazdy na wprost- 7 0
-
2012-05-12 12:30
Strasznie to siermiężne:-)
- 11 9
-
2012-05-12 13:19
Golf lepszy
- 11 38
-
2012-05-12 13:25
polonez to dno (5)
i żadne sentymenty tego nie zmienią
- 20 91
-
2012-05-13 09:15
sam jesteś dno :)
I Twoje komentarze tego nie zmnienią
- 18 4
-
2012-05-13 10:06
jak na mysl techniczna z lat 70 to nie jest az tak zle (1)
- 15 2
-
2012-05-14 02:58
w tamtych czasach spełniał najsurowsze normy bezpieczeństwa
a i dzisiaj jakoś bezpieczniej się czuję w poldku niż w dacii.
- 3 1
-
2012-05-13 12:54
audi lepsze (1)
albo beemka, zwłaszcza takie 20 letnie trzymające się na farbie...;-P
- 13 1
-
2012-05-14 21:13
mowisz ze 30 letni poldolot lepszy od 20 letniej bemki?
:)
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.