• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

MG MGB. Specyficzna radość z jazdy

Bawo
30 maja 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

W Szwecji jeździł nim ksiądz. Z parafialnego garażu trafił do kolekcjonera z Trójmiasta.



MG powstało od nazwy Morris Garages. Firma faktycznie rozpoczęła swoją działalność od budowy samochodów w przysłowiowym garażu. Marka miała bardzo skromne i trudne początki, a historia kilkukrotnie spłatała figla małej manufakturze.



Już w 1935 roku ogłoszono, że MG wycofuje się z rajdów. Ale nawet bez udziału w rajdach, MG osiągnęło wspaniałe wyniki. Warto wspomnieć choćby model EX 135 (inaczej zwany "Magic Magnette") prowadzony przez Goldie Gardnera, który pobił niejeden rekord prędkości na lądzie. Z powodu wybuchu II Wojny Światowej, produkcja samochodów została wstrzymana, a firma skoncentrowała się na produkcji zaopatrzenia dla wojska. Po wojnie wiele firm podjęło produkcje na nowo. Np. NuffieldAustin połączyły się w 1952 roku formując British Motor Company. To spowodowało powstanie rodzinnego rywala dla MG w formie samochodów sportowych Austin-Healey.

MG potrzebowało swojego "feniksa", był nim MGA, niewielki, tani samochód sportowy, później przemianowany jako Midget. Dużym bratem Midget'a został MGB z silnikiem o pojemności 1800cc, który zastąpił model MGA w 1962 roku i stał się podstawą produkcji MG aż do końca roku 1980. W 1965 roku zaprezentowano wersję GT coupe MGB.

Nasz dzisiejszy bohater to jeden z pierwszych MGB GT, które sprowadziło British Motor Company do Szwecji. Według dokumentacji jest to numer jeden albo dwa w pierwszej partii exportu tego modelu. Oba samochody zostały podarowane sportowcom, ten konkretny, poszedł w ręce kierowcy rajdowego Ytterbringa Larsa Ingvara.

Samochód niedawno zawitał na Pomorze, nabył go miłośnik klasycznych aut, Jakub Zadrożny. Co ciekawe, poprzednim włascicielem auta był... ksiądz. MGB GT świetnie sprzedawało się nie tylko w Anglii ale i w Australii oraz Stanach Zjednoczonych, modele z tego rynku wyposażano w brzydkie, plastikowe zderzaki mające na celu spełnić normy bezpieczeństwa USA. Wyprodukowano blisko 125 tys. egzemplarzy zamkniętego modelu GT. Auto stylizowało studio Pinninfarina, a samo nadwozie zwiastowało rychły początek ery hatchbacków. Mimo tego dalej był to samochód w konfiguracji miejsc 2 plus 2, nadal jednak dość praktyczny.

  • MG MGB
  • MG MGB
  • MG MGB
  • MG MGB
  • MG MGB
  • MG MGB
  • MG MGB
  • MG MGB
  • MG MGB
  • MG MGB
  • MG MGB


Pod maską MGB znajduje się 1.8 litrowy, czterocylindrowy motor, zasilany dwoma gaźnikami, moc 90 KM, napęd na tylne koła, skrzynia biegów czterobiegowa z nadbiegiem. Koła szprychowe 14-calowe mocowane śrubą centralną, przednie hamulce tarczowe, tył bębny.

Legendę MG wskrzeszono w 1992 roku za sprawą modelu RV8, faktycznie był on krokiem naprzód w kierunku odrodzenia się MG jako producenta samochodów sportowych. Model ten używał unowocześnionej wersji klasycznego nadwozia MGB roadster i wyposażony został w legendarny 3.9-litrowy silnik V8. Wyprodukowano jedynie 2000 egzemplarzy tego modelu w latach 1993-1995.

W roku 1995 pojawił się ostatni roadster MG z silnikiem z tyłu, a kilka lat później, mimo pomocy BMW MG i Rover popadły w finansowe tarapaty. Obecnie prawa do marki należą do chińskiego Nanjing Automobile, produkującej zmodernizowane Rovery 75 i MG TF na rynek Państwa Środka.

- MGB mimo fantastycznego wyglądu, nie jest jest samochodem który super się prowadzi - mówi Kuba Zadrożny. - Z tyłu resory nie poprawiają jego właściwości trakcyjnych, mimo super pozycji za kierownicą mamy wrażenie jechania tyłkiem po ziemi, co daje specyficzną radość z jazdy.
Bawo

Opinie (4)

  • W dobie aut - jednorazówek, człowiekowi zaczyna się cieszyć micha jak widzi takie coś ;)

    • 17 0

  • Bez podniety, to tylko samochód.

    • 2 13

  • Super auto, nie to co teraz, wszystkie takie nijakie.

    • 6 0

  • Widzę, że nie zabrakło Golfa trójeczki, tuningowanej pod Stara Kiszewą.

    Się ma fantazję...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na autostradzie wynosi:

 

Najczęściej czytane