• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mała-duża zmiana ważnego skrzyżowania nad morzem

Maciej Korolczuk
14 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wkrótce skrzyżowanie Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II może zyskać dwa dodatkowe pasy ruchu - po jednym w obu kierunkach do jazdy na wprost. Wkrótce skrzyżowanie Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II może zyskać dwa dodatkowe pasy ruchu - po jednym w obu kierunkach do jazdy na wprost.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił opracowanie koncepcji przebudowy najbardziej zakorkowanego skrzyżowania w pasie nadmorskim Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska. Drogowcy chcą, by między Przymorzem a al. Hallera można było przez nie przejechać w obu kierunkach po dwóch pasach.



Czy korki na Czarnym Dworze są dla ciebie dokuczliwe?

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą wielu kierowcom skróciło i ułatwiło podróżowanie po Gdańsku. Odkorkowało się centrum miasta, ruch ciężarowy przeniósł się do podwodnej przeprawy, szybciej można przedostać się też na wylotówkę z Gdańska w kierunku Warszawy. Większe zainteresowanie tunelem sprawiło jednak, że od dwóch lat kierowcy każdego dnia tkwią w korkach na Czarnym Dworze. Ruch wstrzymuje tam skrzyżowanie z al. Jana Pawła II. Przepustowość ogranicza też jednopasmowa jezdnia między Przymorzem a Zaspą.

Jest nadzieja, że wkrótce się to zmieni. I wcale nie mowa tu o budowie planowanego Zielonego Bulwaru (inwestycja budzi kontrowersje, a szanse na jej realizację maleją także ze względu na wysokie koszty, wynoszące ok. 2 mld zł), lecz o przebudowie skrzyżowania. W ubiegłym roku pisaliśmy o możliwej w tym miejscu budowie ronda, ale tego rozwiązania drogowcy nie biorą pod uwagę.

- Rondo nie jest najlepszym pomysłem. Jest tam zbyt duże natężenie pieszych, poza tym zależy nam na głównej relacji, a więc jeździe na wprost. Ta przy skrzyżowaniu o ruchu okrężnym byłaby zależna od relacji bocznych. Można by było tego uniknąć przy budowie ronda większego, ale tam nie ma na to miejsca - tłumaczą urzędnicy.

Drogowcy chcą, by kierowcy przejeżdżając przez skrzyżowanie mieli do dyspozycji więcej miejsca.

- Chcemy, by w obrębie skrzyżowania Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II powstały dodatkowe pasy do jazdy na wprost - zdradza Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ. - Są do tego uwarunkowania środowiskowe. Chcemy wykorzystać rowy odwadniające po obu stronach jezdni, tylko trzeba sprawdzić, jak i czy w ogóle zaingerujemy w ujęcia wody. Zleciliśmy już opracowanie koncepcji, która ostatecznie rozstrzygnie nasze wątpliwości.
Gdyby z opracowania wynikły pozytywne wnioski i inwestycja została zrealizowana, na Czarnym Dworze powstaną dodatkowe pasy do jazdy na wprost - zarówno w kierunku Przymorza, jak i tunelu. Optymalnie miałyby po 3,5 m szerokości, ale mogą być też o pół metra węższe. Jak mówi dyrektor GZDiZ, dwa pasy do jazdy na wprost powinny w znacznym stopniu odkorkować obie jezdnie i poprawić czasy przejazdu między Hallera a Obrońców Wybrzeża.

- Za skrzyżowaniem Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II korek nie trzyma ani w kierunku tunelu, ani w stronę Przymorza. Zarówno przy Obrońców Wybrzeża, jak i przy Hallera ruch rozchodzi się w trzech relacjach: w lewo, na wprost i w prawo. Gdyby i tu były takie korki jak po obu stronach skrzyżowania z al. Jana Pawła II, wszelkie doraźne rozwiązania nie byłyby skuteczne.
Miasto wygospodarowało już środki na analizę zleconą Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Po jej opracowaniu drogowcy poznają odpowiedź, czy, kiedy i za ile powstaną dodatkowe pasy.

Wydaje się, że drogowcy są mocno zdeterminowani, by ulżyć zarówno kierowcom korzystającym z tunelu, jak i mieszkańcom Przymorza, Zaspy czy Brzeźna, którzy po jego otwarciu najbardziej odczuwają jego negatywne skutki.

- To skrzyżowanie niweczy cały "efekt tunelu". Musimy coś z tym zrobić - dodaje Kotłowski.

Opinie (327) 4 zablokowane

  • (1)

    Super sprawa, szkoda ze tylko na przejazd przez skrzyzowanie, a nie od obwodnicy brzezna do skrzyzowania przy horyzoncie. Wtedy by sie dobrze lecialo ;)

    • 3 4

    • leciało? by zdążyć na utkwienie w kolejnym korku 2 kilometry dalej?

      takie myślenie jest chore.

      • 1 0

  • Ciekawe czy tym razem zrobią światła dla lewoskrętów, czy przez kolejne 30 lat będzie tak jak teraz...

    • 7 1

  • nie nad morzem

    tylko nad zatoką

    • 0 6

  • Korek przesunięty o 500 metrów. Znając umiejętności kierowców skrzyżowanie będzie zablokowane i ludzie z JP2 nie będą mogli wjechać
    Co za debile rządzą tym miastem? Budować tramwaj tam łączący Brzeźno z Przymierzem i Jelitkowem. Odnośnie samochodów jedyna brakującą nitka to nowa Kościuszki łącząca Hallera z Żołnierzami Wykletymi

    • 11 4

  • Światła

    Teraz wystarczyłoby dołożyć osobne światła do lewoskrętu dla jadących z Hallera w JP II i jeden pas by się odkorkował- połowa korka mniej

    • 8 0

  • Dlaczego nie wyrżną tych krzaków i nie zrobia dwóch pasów ruchu

    na całym odcinku miedzy skrzyżowaniami Jana Pawła-Hallera??
    Niby dobudowują drugi pas na skrzyżowaniu, ale za skrzyżowaniem znów wraca w jeden i zatory tam powstające i tak będą blokowały ruch na skrzyżowaniu

    • 6 9

  • Odkorkowanie Zielonej Drogi

    Czas najwyższy to zrobić bo później będzie jeszcze gorzej aut przybywa turystów w sezonie przybywa postają nowe domy mieszkalne a ta droga nie zmieniła się do kilku ładnych lat , miejsca jest dość więc do roboty Panowie

    • 3 11

  • rozbudowa dróg nie zmniejszy korków

    Przesunie je tylko w inne miejsce

    • 7 3

  • Ciekawe... (1)

    W centrum mniejsza liczba pasów zwiększa korki, na zaspie/przymorzu jest odwrotnie.
    Ktoś to wyjaśni.

    • 4 3

    • zwiększanie liczby pasów tylko chwilowo redukuje korki w pewnych miejscach

      zmniejszanie liczby pasów dla stworzenia korytarzy ruchu pieszych, rowerzystów lub transportu szynowego może korki zmniejszyć.

      Jak się myśli tylko o ruchu ludzi w prywatnych pojazdach dwuśladowych, nie wymyśli się rozwiązania problemu nagminnych korków w mieście.

      • 1 1

  • Więcej pasów? (1)

    Więcej pasów ruchu niewiele da. Tylko system skrzyżowań bezkolizyjnych, a w tym wypadku estakad, rozwiąże problem, ale na to jak zwykle nie ma środków. Lepiej wydać trzy razy więcej kasy na jakieś półśrodki, albo tymczasowe rozwiązania niż raz na porządny projekt. Gdyby musieli wydać własną kasę to 10 razy by to przeanalizowali. To rozwiązanie radykalnie rozwiązało problem korków na Al. Jerozolimskich w Warszawie.
    Jest takie powiedzenie: "Jesteśmyy za biedni żeby kupiwać (budować) tanio". Włodarzą Gdańska pod rozwagę.

    • 8 3

    • jeśli ktoś twierdzi, że w Warszawie jakiekolwiek rozwiązania typu estakady

      rozwiązały problem korków na Alejach Jerozolimskich w Warszawie, to znaczy że ma problem ze wzrokiem.

      Warszawa jest jednym z najbardziej zakorkowanych miast europejskich, mimo wielu "bezkolizyjnych" skrzyżowań i innych cudów inżynierii drogowej.

      Całe szczęście Warszawa inwestuje także w metro, transport publiczny i rozwój sieci dróg dla rowerów oraz ulic i placów wolnych od jeżdżących i parkujących samochodów.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze wiadomości

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Kto był gościem specjalnym podczas gdyńskiej edycji Verva Street Racing w 2019 roku?

 

Najczęściej czytane