• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mała rewolucja w prawie drogowym. Większa ochrona pieszego

mJ
25 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Projekt zakłada m.in. większą ochronę pieszych. Projekt zakłada m.in. większą ochronę pieszych.

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym, który zawiera m.in. przepisy o pierwszeństwie na przejściach dla pieszych. Istotnych zmian jest więcej.



Rada Ministrów przyjęła opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Projekt pojawił się w styczniu i miał zostać wdrożony w życie w lipcu, ale plany pokrzyżowała pandemia.

- Ustawa wprowadza szereg rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, w tym przede wszystkim pieszych, którzy w zderzeniu z rozpędzonym pojazdem nie mają żadnych szans. Bezpieczeństwo na naszych drogach, w tym niechronionych użytkowników dróg, musi się zwiększyć, jest to priorytet polskiego rządu - powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Piesi z pierwszeństwem, ale bez telefonów komórkowych



Czego zatem dotyczą zmiany? Po pierwsze, piesi będą mieć pierwszeństwo przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię. Jednocześnie przy przechodzeniu przez przejście (oraz torowisko) będzie obowiązywał zakaz używania telefonów komórkowych.

W świetle obecnych przepisów kierowcy zbliżający się do przejścia dla pieszych powinni zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na "pasach". Po wejściu w życie zmian kierujący pojazdem zbliżając się do przejścia dla pieszych, będzie miał obowiązek, poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Ten przepisy nie tyczy się tramwajów, ponieważ droga hamowania takiego pojazdu z kompletem pasażerów na pokładzie jest kilkukrotnie dłuższa niż jadącego z tą samą prędkością samochodu osobowego.

50 km/h w obszarze zabudowanym już przez całą dobę



Zmiany tyczą się także ujednolicenia dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym, niezależnie od pory dnia. Aktualnie maksymalna prędkość w obszarze zabudowanym w godz. od 23 do 5 wynosi 60 km/h, a w pozostałych godzinach 50 km/h. Projekt zakłada wprowadzenie "pięćdziesiątki" przez całą dobę.

Większe przerwy między autami



Koniec z jazdą na zderzaku. W projekcie zmian zaproponowano, aby na drogach szybkiego ruchu (autostradach i "ekspresówkach") bezpieczna odległość między pojazdami wynosiła połowę prędkości, z którą porusza się pojazd. Czyli przy założeniu, że auto jedzie z prędkością 100 km/h - kierowca będzie musiał zachować 50-metrowy odstęp do poprzedzającego samochodu (120 km/h - 60 m, 140 km/h - 70 m).

Nowe przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Zanim to nastąpi, ustawę w pierwszej kolejności musi uchwalić sejm i podpisać prezydent.
mJ

Opinie (146) 6 zablokowanych

  • połowa prędkości to znaczne uproszczenie

    taka linearyzacja drogi hamowania z uśrednieniem masy i skuteczności hamulców. generalnie droga hamowania jest bliższa kwadratowi prędkości i przy 30 km/h odstęp15 metrów to gruba przesada, a przy 200 km/h to 100 metrów to prawie jazda na zderzaku. Oczywiście na drogach szybkiego ruchu nie powinno się jechać szybciej niż 120, w takim wypadku 60m jest absolutnym mimimum, teraz potrafią jechać 3-4m za poprzedzającym. Z drugiej strony zmiana pasa zwykle odbywa się kosztem odległości, bo ładujesz się tuż za samochód i dopiero po zmianie pasa odpuszczasz i zwiększasz odległość.

    • 0 0

  • Zamiast na siłę żonglować przepisami (1)

    osobiście postawiłbym na edukację i kulturę ruchu. Czyli nauczanie przepisów ruchu drogowego w podstawówkach i liceach, karty rowerowe i motorowerowe. W tej chwili dzięki obecnym przepisom piesi, rowerzyści i skuterzyści nie muszą o przepisach wiedzieć nic! Sprawa druga kultura ruchu drogowego - jak długo nie wyeliminuje się z ruchu wszelkiej maści buraków i chamów - i dotyczy to wszystkich - samochodziarzy-piratów, pieszych lemingów z gałami wślepionymi w telefon, skuterzystów "przepcham siem z dostawom" i rowerzystów chodnik-ulica-chodnik, pan czerwonych, najlepiej właśnie poprzez edukację - to długo nie będzie porządku na drogach.

    • 0 0

    • masz chłopie rację

      zgadzam się w 100 % - ale proszę wskaż mi w PrD ten jeden chociażby artykuł , paragraf , ustęp czy akapit który mówi o "uprzejmości na drodze" ? I nie wyjeżdżaj mi tylko z kulturą osobistą czy czymś takim( bo o tym można tylko przeczytać w podręcznikach historii ) - "kulturę" możesz obejrzeć w tv w relacjach z protestów. Edukacja drogowa - tak od najmłodszych lat i "może" za 30 - 40 lat coś się zmieni.

      • 1 0

  • Przejście dla pieszych to zgodnie z obowiązującą ustawą

    "powierzchnia jezdni". A zatem projektowane zmiany przepisow nic nie wnoszą. Jeśli wejdą w życie nie muszę się zatrzymywać bezwzględnie bo święta krowa dopiero zbliża się do krawędzi przejścia etc. etc. Jak już wlezie na jezdnię choćby krawędzią buta to wówczas mam obowiązek się zatrzymać.

    • 0 0

  • i**otyczne przepisy

    Kolejne martwe i bezsensowne prawa. Lawinowo wzrośnie liczba wyłudzaczy wchodzących na zebrę w ostatniej chwili. Wystarczy teraz że taki nogę wystawi, dotknie auta i będzie zgrywał potrąconego.

    • 1 0

  • ale bzdura... te przepisy od lat przecież już obowiązują. Przepiszą je jedynie z rozporządzenia do ustawy. Nic się więc nie zmie (9)

    Znak drogowy D-6 "przejście dla pieszych".
    Oznacza miejsce przeznaczone do przechodzenia pieszych w poprzek drogi.
    Kierujący pojazdem zbliżający się do miejsca oznaczonego znakiem D-6, D-6a albo D-6b jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych lub rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wchodzących lub wjeżdżających.

    • 25 34

    • Pieszy miał dotąd pierwszeństwo gdy znajdował się już na przejściu. (8)

      Wejście przed auto znajdujące się 5m przed przejściem jest wtargnięciem na jezdnię.

      • 10 1

      • Co na to Najsztub ? (2)

        • 1 1

        • właśnie konsultuje ten problem z Cimoszewiczem (1)

          • 1 1

          • I z Olkiem K

            Jestem magistrem

            • 0 0

      • (4)

        Jest napisane że ma nie narazić także "wchodzących". co jest chyba jednoznaczne z tym że ma ustąpić pierwszeństwa. Bo jak inaczej? To jak nie ma pieszy pierwszeństwa? Ma. Kwestia tego kto na jakie przepisy się powołuje. Czy na ustawę, czy na rozporządzenie.

        Obawiam się poza tym że punkt w ustawie " wejście pod nadjeżdżający pojazd także na przejściu jest zabronione" zostanie... wiec masło maślane z tego wyjdzie. Pieszy ma pierwszeństwo pod warunkiem że samochód przepuści. Taki sens z tego wyjdzie. Mogę się założyć że tak będzie.

        • 8 4

        • wszystko ok (3)

          ale niech jeszcze wydadzą rozporządzenie że wszystkie dojścia do przejścia dla pieszych muszą być oświetlone i to dobrze. Teraz nie wszystkie przejścia są oświetlone, a nawet jak są to dojście już nie. Często pieszy ubrany na czarno wyłania się z cienia nagle i nieprzewidywalnie.

          • 14 3

          • (2)

            Nie masz świateł w samochodzie? A skoro jest ciemno i nie widzisz, co się dzieje na drodze - jedź wolniej. Proste.

            • 0 5

            • na drodze widzę, ale teraz mam też widzieć na chodniku

              więc to tam powinny być światła. Skoro nie ma świateł na chodniku to ty idź wolniej. To ty masz więcej do stracenia. Proste.

              • 3 0

            • Bardzo proste

              Nie mogę jechać wolniej, bo mnie z tyłu popychają....

              • 2 0

  • Wszystko bez sensu, tylko zachowanie odległości jest Ok

    Kiedy mandaty dla rowerzystów i pieszych?

    • 0 0

  • W końcu. (13)

    Jeszcze niech wprowadzą mandaty po 5000 zł

    • 48 29

    • Za wtargnięcie na jezdnię? Jestem za. (9)

      Za nos w smartfonie? Jestem za.

      • 14 10

      • Za głupotę (5)

        Ale wtedy zbankrutujesz

        • 11 6

        • To nie ja jestem i**otą, który się ma za nieśmiertelnego. (4)

          • 6 7

          • Spędzisz życie w więzieniu (3)

            • 4 5

            • Cmentarze są pełne tych co mieli "rację" (2)

              Wolę pakę. Nie płacę a nam ciepło i żarcie. A ty kwaterę 2m pod ziemią... I kto ma lepiej?

              • 6 3

              • I męża bedziesz mial za darmoszkę (1)

                • 4 2

              • Za dużo filmów się naogladales

                Swoją drogą dziwnie je sobie dobierasz

                • 1 0

      • Za nos w smartfonie? Jestem za.

        Pieszy 5000. Kierowca utrata uprawnień na stałe. Zgoda?

        • 3 1

      • Otóż to. Do likwidacji pojęcie wtargnięcia na przejściu dla pieszych

        Albo pierwszeństwo się ma albo nie.

        • 4 1

      • wtargnięcia to zaledwie 0.1% wypadków z udziałem pieszych

        nie ma tematu. to nie problem.

        • 6 3

    • najpierw zarób te 5000 (1)

      zrób prawo jazdy, kup auto, pożyj trochę, a potem się wymądrzaj.

      • 0 3

      • O posiadacz jakiegoś szrota

        • 3 0

    • Dla pieszych

      • 1 1

  • Czyli muszę trzymać odstęp 125m? (1)

    Bez sensu :)

    • 1 1

    • Ja będę musiał trzymać 150m.

      Nie mam ogranicznika prędkości ;-)

      • 0 0

  • Warto przypomnieć jednak o przepisach mowiacych ze nie wolno wjezdzac na przejście jesli nie zszedl jeszcze z niego pieszy. Nagminne i bardzk niebezpieczne. Szczegolnie gdy ide z malym dzieckiem za reke przez przejscie a kierowcy doslownie wjezdzaja mi w pięty gdy jestem na srodku przejscia! A co gdyby dziecku wypadl z ręki miś? Albo zwyczajnie by mi sie to dziecko z ręki wyrwało chociaz na przejściu zawsze mocno ściskam mu ręke? Czy naprawde te 2 cenne sekudny życia kierowcy są warte życia dziecka? Zreszta nie musi to być dziecko. Mi rowniez przechodząc przez przejscie moze cos upasc czy wypasc z kieszeni - odruchowo przystaje lub sie cofne i prosto pod auto. To nie jest mój wymysł ale uczono mnie o tym na kursie prawa jazdy 14lat temu a za wjechanie pieszemu w piety na przejsciu oblewa sie egzaminy.

    • 6 0

  • Głupota

    Ale głupota. Teraz piesi będą wchodzili dużo pewniej na przejście i częściej będą przejeżdżani. Ale za to prawo "z tryndem".

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Czerwone światło na sygnalizatorze świetlnym znajduje się:

 

Najczęściej czytane