• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mała rewolucja w prawie drogowym. Większa ochrona pieszego

mJ
25 listopada 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Projekt zakłada m.in. większą ochronę pieszych. Projekt zakłada m.in. większą ochronę pieszych.

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym, który zawiera m.in. przepisy o pierwszeństwie na przejściach dla pieszych. Istotnych zmian jest więcej.



Rada Ministrów przyjęła opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Projekt pojawił się w styczniu i miał zostać wdrożony w życie w lipcu, ale plany pokrzyżowała pandemia.

- Ustawa wprowadza szereg rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, w tym przede wszystkim pieszych, którzy w zderzeniu z rozpędzonym pojazdem nie mają żadnych szans. Bezpieczeństwo na naszych drogach, w tym niechronionych użytkowników dróg, musi się zwiększyć, jest to priorytet polskiego rządu - powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Piesi z pierwszeństwem, ale bez telefonów komórkowych



Czego zatem dotyczą zmiany? Po pierwsze, piesi będą mieć pierwszeństwo przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię. Jednocześnie przy przechodzeniu przez przejście (oraz torowisko) będzie obowiązywał zakaz używania telefonów komórkowych.

W świetle obecnych przepisów kierowcy zbliżający się do przejścia dla pieszych powinni zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na "pasach". Po wejściu w życie zmian kierujący pojazdem zbliżając się do przejścia dla pieszych, będzie miał obowiązek, poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Ten przepisy nie tyczy się tramwajów, ponieważ droga hamowania takiego pojazdu z kompletem pasażerów na pokładzie jest kilkukrotnie dłuższa niż jadącego z tą samą prędkością samochodu osobowego.

50 km/h w obszarze zabudowanym już przez całą dobę



Zmiany tyczą się także ujednolicenia dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym, niezależnie od pory dnia. Aktualnie maksymalna prędkość w obszarze zabudowanym w godz. od 23 do 5 wynosi 60 km/h, a w pozostałych godzinach 50 km/h. Projekt zakłada wprowadzenie "pięćdziesiątki" przez całą dobę.

Większe przerwy między autami



Koniec z jazdą na zderzaku. W projekcie zmian zaproponowano, aby na drogach szybkiego ruchu (autostradach i "ekspresówkach") bezpieczna odległość między pojazdami wynosiła połowę prędkości, z którą porusza się pojazd. Czyli przy założeniu, że auto jedzie z prędkością 100 km/h - kierowca będzie musiał zachować 50-metrowy odstęp do poprzedzającego samochodu (120 km/h - 60 m, 140 km/h - 70 m).

Nowe przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Zanim to nastąpi, ustawę w pierwszej kolejności musi uchwalić sejm i podpisać prezydent.
mJ

Opinie (146) 6 zablokowanych

  • dobra zmiana

    obecne przepisy to Azja

    • 3 3

  • "Po wejściu w życie zmian kierujący pojazdem zbliżając się do przejścia dla pieszych, będzie miał obowiązek, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy"."

    Spoko, czyli dopiero wchodzi jak wchodzi na pasy tzn jest przy krawędzi jezdni a nie metr dalej na chodniku.

    • 3 2

  • Chyba łatwiej zatrzymać dwie nogi, niż samochód. (2)

    Poza tym pieszy przecinając drogę dla pojazdów powinien zachować szczególną uwagę i przepuścić jadące samochody!

    • 10 6

    • Przejście jak nazwa wskazuje jest dla pieszych (1)

      To samochód przecina drogę pieszego. To kierowca ma zachować szczególną ostrożność i ustąpić pieszym. Nigdy na odwrót.

      • 4 1

      • Zależy od interpretacji.

        • 0 1

  • Ustanów kontrowersyjne przepisy (1)

    I patrz jak piesi wpadają pod auta "bo mają pierwszeństwo" . Rozsądny nie wejdzie pod rozpędzone auto, ale tych nierozsądnych jest bardzo dużo niestety. I co ci co te przepisy ustanowili o tym nie wiedzą?

    Świat stoi do góry nogami i ma to teraz odzwierciedlenie również w tych przepisach.

    • 6 4

    • czyli cała europa sie myli?

      takie przepisy są już niemal wszedzie... i wszedzie mniej pieszych ginie niz w polsce.

      • 1 0

  • Teraz musi to przejsc przez sejm , senat ,znów sejm a potem sekretarz musi to podpisac

    potem publikacja i za 14 dni bedzie dopiero bedzie obowiazywało ,
    zakaz uzywania telafonów na przejsciu a co ze słuchawkami w uszach?
    a kiedy zwikszenie wysokosci mandatów dla rowerzystów za jazde na czerwonym?

    • 4 1

  • Tutaj elementarz odstępu, prędkości, jazdy na suwak. Powinni to pokazywać codziennie w tv (1)

    https://youtu.be/M4MUJp49Rag

    • 1 0

    • Ja mam suwa i nikogo nie wpuszczam

      • 0 0

  • Ok.

    ...jest ciemno, pada deszcz i nie ważne , że jestem ubrany na czarno....mnie się należy

    • 6 2

  • A gdzie fizyka ? Zapraszam pod TIRY, najlepiej po deszczu. Prawo Was ochroni !!! Bełkot prawny

    • 4 5

  • czyli pieszego z telefonem można przejechać? :)

    zrobią się z tego święte krowy i będzie coraz więcej epitafiów "Przecież miałem pierwszeństwo"

    • 2 3

  • ,,aby na drogach szybkiego ruchu (autostradach i "ekspresówkach") bezpieczna odległość między pojazdami wynosiła połowę

    Połowa prędkości 100 km/h to 50 km, a nie metrów. Brakuje w artykule przelicznika 1 km/h = 1 metr odległości.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Toyota Mirai to auto zasilane:

 

Najczęściej czytane