- 1 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (91 opinii)
- 2 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (55 opinii)
- 3 Ktoś "przepakował" wrak... bez kół (13 opinii)
- 4 Plichta przejmie salon Kia w Gdańsku (37 opinii)
- 5 Kraj, z którego pochodzą piraci drogowi (399 opinii)
- 6 Nie będzie zwężenia na "Słowaku" (49 opinii)
Masz opony całoroczne? Warto je sprawdzić przed zimą
Opony całoroczne to duża wygoda dla właściciela pojazdu, bo nie trzeba ich sezonowo wymieniać. Trzeba jednak pamiętać, że nie jest to ogumienie w pełni bezobsługowe. Warto przed zimą zweryfikować stan takich opon u wulkanizatora.
Czy opony wielosezonowe są bezpieczne? Odpowiadają eksperci z Politechniki Gdańskiej
- Skoro masz porządne opony i montowałeś je w profesjonalnym serwisie - to teraz czas na prawidłowe ciśnienie i eksploatację. Pojedź do serwisu, w którym sprawdzą, czy koła są dalej dobrze wyważone. Jeśli czujesz wibracje na kierownicy, to układ zawieszenia, mocowanie silnika i układ kierowniczy czują to jeszcze bardziej. Jeśli widzisz, że ciśnienie spada bardziej, niż wynika to z pogody, to albo jest nieszczelność między oponą a rantami felgi, albo zaworek jest uszkodzony, albo masz przebitą oponę. W serwisie to zweryfikują. Temperatura spada, więc zmniejsza się ciśnienie - koniecznie dopompuj. To ostatnie dotyczy oczywiście też tych wszystkich z nas, którzy wymieniali opony na zimowe w październiku przy temperaturach 7-10 st. Celsjusza. Teraz są 1-3 stopnie, a za chwilę będzie jeszcze zimniej. Więc jeśli przy plus 10 st. mieliście prawidłowe ciśnienie w kołach, to teraz będzie zbyt niskie i trzeba je dopompować. Inaczej droga hamowania i hałas opon się zwiększa, a przyczepność i odporność na poślizgi zmniejsza - wyjaśnia Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Czytaj także:
Kiedy powinno się wymienić opony na zimowe?
Dobrej jakości opony to podstawa bezpieczeństwa. Właściwie dobrane ogumienie może skrócić drogę hamowania od kilku do nawet kilkunastu metrów. Według ekspertów najważniejsza jest zasada "3xP", czyli: porządne opony, profesjonalny serwis, prawidłowe ciśnienie.
Porządne opony to przede wszystkim opony nieużywane, zapewniające odpowiednią przyczepność, drogę hamowania i odporność na tzw. aquaplaning. Przed zakupem koniecznie sprawdź symbole oraz oznaczenia na etykietach. Pamiętaj, gwarancja na ogumienie renomowanych producentów obowiązuje od daty zakupu, a nie daty produkcji.
Czytaj także:
Nowe etykiety na oponach. Co się zmieniło?
- Jeśli masz opony całoroczne, zwróć uwagę na symbol płatka śniegu na tle góry (symbol alpejski). Oznacza on homologację zimową, którą mają wszystkie dobre opony całoroczne. A więc potwierdzenie, że takiego ogumienia można używać zimą w krajach, gdzie wprowadzono wymóg jazdy na oponach zimowych - dodaje.
Drugą kwestią jest prawidłowe ciśnienie opon. Wartość ciśnienia rekomendowaną dla danego modelu można znaleźć w instrukcji pojazdu, a często również na dole środkowego słupka od strony kierowcy. W opinii ekspertów ciśnienie powinno być mierzone minimum raz w miesiącu, nawet jeśli samochód ma odpowiednie czujniki. Tymczasem jedynie 40 proc. kierowców deklaruje, że tylko czasem sprawdza jego poziom. Wystarczą dwa dni jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem, a zużyjemy opony tak, jak przez tydzień z ciśnieniem prawidłowym.
- Jeśli nie sprawdzamy ciśnienia, to opony starczą nam na trzy razy krócej. Zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje nawet dwukrotny wzrost temperatury warstw wewnętrznych - a to już prosta droga do rozerwania opon w czasie jazdy. Opony niedopompowane o 0,5 bara są aż o 3 dB głośniejsze i wydłużają drogę hamowania nawet o 4 metry - alarmuje Sarnecki.
Kolejną istotną kwestią jest profesjonalny warsztat z odpowiednim sprzętem, który skrupulatnie zweryfikuje stan opon.
Serwisy wulkanizacyjne w Trójmieście
Czytaj także:
Zima za rogiem. Ostatni dzwonek, żeby nie dać się jej zaskoczyć
Opinie wybrane
-
2021-11-30 18:11
Mamy 2 auta, większe ze zmiana sezonowa ogumienia, mniejsze z całorocznymi (3)
Tym mniejszym w trudnych warunkach zimowych nie jeździmy poza Gdansk i to rozwiązanie się sprawdza, warto tez mieć opony całoroczne lepszej klasy.
- 32 21
-
2021-12-02 09:46
Ja również mam dwa auta. Białym jeżdżę w upały, ciemnym w pochmurne dni.
To się sprawdza
- 4 0
-
2021-11-30 18:14
A my mamy 4 auta (1)
Po jednym na każdą porę roku. Ale to jakoś tak za mało. Niedługo kupimy jeszcze 8 i będziemy mieli na każdy miesiąc roku inny.
- 39 7
-
2021-12-01 14:40
My mamy 8
Po dwa na każda porę roku... tzn jedno do jazdy w dzień, a drugie do jazdy w nocy.
- 6 0
-
2021-12-01 13:32
Osoby które montują zimówki zapominają... Ze zimówki się gorzej spisują na wodzie i mokrej nawieszchni... (7)
Ile mamy dni śnieżnych na wybrzeżu??? Dwa tygodnie???
Ile mamy mokrych dni na wybrzeżu??? 4 miesiące???
Latem kiedy warunki pogodowe na drodze są dobre mniej jest wypadków i kraks...- 6 19
-
2021-12-03 15:12
Opona zimowa od letniej różni się rodzajem gumy. Testerów bzdur na temat bieżników są pełne zakładów blacharskich i cmentarzy.
- 0 1
-
2021-12-01 16:05
ADAC (1)
Skąd masz takie dane że zimówki gorzej radzą sobie na mokrej nawierzchni? Czy zimą właśnie nie jest bardziej mokro niż w lato i czy nie do takich warunków zostały stworzone te opony? Oprócz tego są też inne zmienne jak temperatura. Zimowe opony są projektowane z myślą o naszych lokalnych warunkach, czyli śnieg, chlapa, woda. W skandynawii gdzie
Skąd masz takie dane że zimówki gorzej radzą sobie na mokrej nawierzchni? Czy zimą właśnie nie jest bardziej mokro niż w lato i czy nie do takich warunków zostały stworzone te opony? Oprócz tego są też inne zmienne jak temperatura. Zimowe opony są projektowane z myślą o naszych lokalnych warunkach, czyli śnieg, chlapa, woda. W skandynawii gdzie zima jest bardziej 'zimowa' producenci oferują modele opon o których u nas nawet nie słyszałeś (tak na marginesie). Podpieraj się wynikami testów uznanych ośrodków badawczych, a nie opiniami szwagra ;)
- 5 1
-
2021-12-02 13:40
dokładnie tak
powyżej pisałem, test nie pamiętam już jakiego towarzystwa. Pierwsze miejsce w odprowadzaniu wody letni Uniroyal Rainsport, drugie zimowy Nokian WR D3, trzecie letni Continental jakiś tam. Potem Dunlopy i inne dobre marki. ABsolutnie nie miało znaczenia czy laczek jest letni czy zimowy tylko po prostu kształt bieżnika
- 0 0
-
2021-12-01 14:39
Mieszkam przy Wielkopolskiej w Gdyni.
I co roku w zimę widuję tych którzy policzyli te Twoje śnieżne dni... widuję bo wystarczy dwóch takich bystrzaków blokujących setki innych aut nie mogąc podjechać.
- 8 0
-
2021-12-01 13:54
nie prawda, bo na mokrej nawierzchni nie chodzi o mieszankę a o bieżnik (2)
widziałem jakiś czas temu test nie pamiętam którego towarzystwa. Najlepiej na deszczu wypadły letnie Uniroyale Rainsporty, drugie były zimowe Nokiany WR D3 a trzecie letnie Continentale, potem jakieś Dunlopy i inne dobre marki. Niemniej różnice były ledwie kilkuprocentowe. Zimówki na pewno sprawują się gorzej w upale, ale w jeździe miejskiej to bez znaczenia, chyba że ktoś naprawdę szaleje.
- 8 1
-
2021-12-02 08:28
Nie wiem jakie ty testy widziałeś ale w testach które ja czytałem i oglądałem całoroczne wypadały dużo lepiej na mokrej (1)
zimówki były oczywiście lepsze na śniegu ... choć opony całoroczne marki premium często mają podobne wyniki na śniegu jak opony z klasy średniej i nieskiej....
- 0 2
-
2021-12-02 13:38
zazwyczaj czytam testy tuv, adac lub Dekry
jeszcze raz powiem, to nie skład mieszanki gumy wpływa na odprowadzanie wody tylko kształt bieżnika. Jakby wyprodukowali taki sam bieżnik zarówno w letniej jak i zimowej (zimowa ma jeszcze lamelki ale to nie wpływa na odprowadzanie wody) to wodę odprowadzały by tak samo.
- 3 0
-
2021-11-30 21:17
Wyważenie kół to wyższa szkoła jazdy. W krótkim czasie odwiedziłem 5 wulkanizacji w Gdańsku (9)
i w żadnej nie potrafili wyważyć tak, żeby nie było wyczuwalnych drgań na autostradzie przy 120-140 km/h. Felgi i opony bez żadnych bić. Testy drogowe i inne czary, a w każdym zakładzie stwierdzano, że w poprzednim źle wyważyli.
Pojechałem na małą wulkanizację w Płocku i dopiero tu wyważyli idealnie.
O co tu chodzi?- 34 3
-
2021-12-01 15:51
odpowiadam
w kierowcy
- 0 0
-
2021-12-01 14:36
O co chodzi?
O szrot którym jeździsz. Korzystam z różnych warsztatów i jakoś nigdy nie było problemu.
- 0 1
-
2021-12-01 13:56
nigdy jeszcze nie miałem problemu z wyważeniem
oprócz przypadku kiedy to pojawił się na oponie bąbel i zwyczajnie wystawał przez co biła
- 0 0
-
2021-12-01 11:54
skalibrowana wyważarka to nie wszystko..
..opona po założeniu musi się ułożyć odpowiednio, a to czasami chwilę trwa, dopiero po ułożeniu powinno się wyważyć na dobrej wyważarce. Czasami w sezonie niektórym nie chce się wyczyścić błota i piachu z felgi przed zdjęciem starej opony, co skutkuje wyważanie z dodatkowym obciążeniem, które po czasie odpada i efekt jest jak wyżej opisany,
..opona po założeniu musi się ułożyć odpowiednio, a to czasami chwilę trwa, dopiero po ułożeniu powinno się wyważyć na dobrej wyważarce. Czasami w sezonie niektórym nie chce się wyczyścić błota i piachu z felgi przed zdjęciem starej opony, co skutkuje wyważanie z dodatkowym obciążeniem, które po czasie odpada i efekt jest jak wyżej opisany, pojawiają się bicia przy większych prędkościach. Opony są robione z różnych mieszanek, trzeba niestety o tym pamiętać i czasami nie ma wyjścia, trzeba drugi raz doważyć.
- 0 0
-
2021-12-01 11:17
Ze jest problem w maglownicy
lub w zawieszeniu
- 3 1
-
2021-11-30 23:16
Tak to jest jal zaklady (2)
maja gdzies kalobrowac co jakis czas maszyne do wywazania.. przeciez dziala.. ostatnio mialem sytuacje wywazone 4 nowe opony, niby na 0, na autostradzie prz 130 wibracje, ze sie nie da jechac.. wizyta w innej wulkanizacji z dosyc nowa maszyna i niedowazenie w granicach 40-50g na kazde kolo...
- 7 2
-
2021-12-01 12:27
kalibracja masz rację ale o kilka a nie 40-50
40-50g buahaha
to nie kalibracja tylko po krawężnikach wysokich jeździsz jak po autostradzie- 2 0
-
2021-12-01 11:11
40-50g?
40-50g na każde koło to krzywa felga że huhu
- 1 2
-
2021-11-30 22:31
Jak nie wiadomo o co chodzi to zawsze chodzi o kasę :)
- 7 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.