• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mazda 3. Nie chciała respiratora

MartBawoPs
6 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Mazda oddycha pełną piersią. Ma pod maską dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 165 KM.



Mazda nie ogląda się na innych. Nie kieruje się instynktem stadnym, tylko "robi swoje". Na tyle dobrze, że zza kierownicy modelu 3 po prostu... nie chce się wysiadać.



W segmencie aut kompaktowych panuje ogromny ścisk. To oczko w głowie każdego producenta, ponieważ takie auta najczęściej wybierają klienci. Dobry kompakt powinien więc być maksymalnie wielofunkcyjny. Szybki, ale mało palić, niezbyt długi i szeroki, ale możliwie najpojemniejszy, a do tego musi dobrze wyglądać. I oczywiście wyróżniać się spośród konkurencji. Każdy z czołowych graczy tego fragmentu rynku posiada model, który często jest twarzą całej marki.

W przypadku Mazdy, na trójmiejskim rynku najlepiej sprzedaje się Mazda 6, limuzyna. Naszym zdaniem to jednak kompaktowa "trójka" daje najwięcej satysfakcji z jazdy. I o to chyba chodziło też samemu producentowi. Kosztem niewielkich kompromisów w paru kwestiach stworzono samochód, który przede wszystkim ma sprawiać frajdę za kierownicą. A Mazda to potrafi!

Przede wszystkim Mazda odporna jest na downsizing, trend który sprawia, że do łask wracają silniki trzycylindrowe i małe pojemności, w których za wyżyłowane osiągi odpowiadają kompresory i turbosprężarki. Ich największą zaletą ma być oszczędność paliwa. A to, że kierowca często czuje, że jedzie kosiarką pod respiratorem nie ma znaczenia.

Mazda postawiła na tradycyjne, wolnossące silniki o dużym stopniu sprężania i słusznej pojemności, w tym wypadku dwóch litrów. Technologię mającą ograniczyć zużycie paliwa, a zastosowaną przy produkcji także innych elementów jak np. skrzyni biegów nazwano SKY ACTIVE. W praktyce się to sprawdza. Silnik Mazdy 3 bardzo chętnie wkręca się na wysokie obroty, jest cichy, kulturalny, a w zakresie czerwonego pola na obrotomierzu przyjemnie powarkuje. I zapewnia bardzo dobre osiągi przy rozsądnym zużyciu paliwa - 8,5 litra w mieście przy dynamicznej jeździe.

Z silnikiem dobry tercet tworzą skrzynia biegów i zawieszenie. "Manual" ma ich sześć, wchodzą twardo i precyzyjnie, haczyć zdarza się tylko "jedynce". Zawieszenie jest dość twarde, nie pozwala jednak Maździe na żadne wybryki. Samochód robi się nieco nerwowy tylko przy gwałtownym ujęciu gazu w zakręcie i to pokonywanym bardzo szybko. Układ kierowniczy, mimo iż elektryczny, wystarczająco precyzyjnie przekazuje informacje o tym, co się dzieje pod kołami auta. Życzylibyśmy sobie tylko nieco wydajniejszych hamulców. Poza tym, Mazda 3 jeździ na piątkę!

Dla kogoś, kto lubi odczuwać satysfakcję z prowadzenia auta, nie będzie już miało znaczenia, że z tyłu modelu 3 mogłoby być nieco przestronniej, widoczność do tyłu z powodu małej szyby jest nieco ograniczona, podobnie jak ta do przodu w okolicy słupka A. Nikomu nie powinna też przeszkadzać nieco toporna obsługa systemu multimedialnego (Radio Bose brzmi bardzo dobrze) czy inne małe przeszkadzajki w ergonomii w rodzaju przycisku do otwierania baku paliwa umieszczonego bardzo niewygodnie.

Do szybkiej jazdy zachęca też wnętrze. Nieco ascetyczne, świetnie wykonane, bez śladu tandety, z niezwykle wygodnymi, przednimi fotelami, mimo iż mają dość krótkie siedziska. W testowanej najwyższej wersji wyposażenia, SKY PASSION znajdziemy centralnie umieszczony wielki obrotomierz ze schowanym w prawym dolnym rogu licznikiem prędkości.

Mazda 3 to także zdecydowane linie karoserii i świateł, podkreślające sportowe ambicje samochodu.

Są kompakty, którymi wygodniej wozi się dzieci, w bagażniku zmieszczą się większe ilości zakupów czy wygodniej podróżować będzie trójka pasażerów z tyłu. Pragmatyczni ojcowie rodzin wybiorą więc pewnie Forda Focusa. Jeśli jednak myślimy głównie o sobie za kierownicą, to ten drobny egoizm w przypadku Mazdy z pewnością nam się opłaci. Ceny samochodu zaczynają się od 62 900 zł za podstawową wersję SKY ACTIVE. Za bardzo dobrze wyposażony, testowany model w najwyższej wersji SKY PASSION należy zapłacić 87 900 zł.

Samochód do testów udostępniony przez Mazda Polska


Gdzie w Trójmieście kupisz Mazdę? Sprawdź naszą bazę.

MartBawoPs

Opinie (72)

  • auto super ale downsizing ma miejsce? (1)

    integracja jdnego z podzespolu z innymi..

    Obawialbym sie korozji blach ;)

    • 3 8

    • Ciebie problem nie dotyczy.
      Musisz najpierw mieć prawo jazdy.

      • 9 3

  • Wywietlacz na (nad) konsoli środkowej (1)

    mógłby być chowany.
    Amatorzy cudzej własności mogą skusić się na taki "tablet"
    No i te zegary... Poza tym autko fajne.

    • 7 1

    • Nie tyle amatorzy co

      kolekcjonerzy cudzej własności.

      • 1 1

  • (1)

    Z tym wnętrzem to redaktorka trochę poniosło. A ni nie jest świetnie wykonane, ani nie posiada świetnych foteli, i ma słaba pozycję za kierownicą. Ogólnie wnętrze odstaje od całej reszty. Niestety ...

    • 5 8

    • Ale od jakiej reszty?

      Wg. mnie mazda 3 ma jedno z ładniejszych wnętrz w klasie samochodów kompaktowych. Co prawda ma kilka niedoróbek, ale niedoróbki znajdzie się we wszystkich autach, nawet tych z klasy premium.

      • 3 0

  • Od 2 lat jezdze CX5, silnik 2,0 (1)

    Bez zarzutow, jedynie klocki wymieniłem. Spalanie srednie przez 22 mcy 6,9 l. Zrobilem 71 tys km. Może trafiłem na dobry egzemplarz?...

    • 9 3

    • Bajek nie pisz. Oleju też nie wymieniasz?

      • 0 0

  • Podstawowa wersja nosi nazwę SkyGo, a nie SkyActive

    A sama Mazda oczywiście super.

    Pozdrawiam :)

    • 3 0

  • rdza rdza rdza rdza + Ford na karku............

    • 0 9

  • jest fajnie, aczkolwiek mogloby byc lepiej

    jezdze tym autem 3 miesiace i mam kilka spostrzezen;
    cala technologia SKYACTIVE sprowadza sie do uzycia lekkich materialow i odchudzenia auta, czuc to na kazdym kroku i stad kompromis miedzy osiagami a wykonaniem; auto z zewnatrz ladne i spojne (sprawa gustu) aczkolwiek zagladajac glebiej widac, ze starano sie zuzyc jak najmniej materialow...stad momentami mamy wrazenie niedorobek;
    z drugiej strony dwulitrowy silniczek i dobre zawieszenie daje wiele radosci z jazdy; przy rozsadnym traktowaniu pedalu gazu mozna spokojnie zejsc do ok. 7 litrow w cyklu mieszanym;
    solidnosc konstrukcji zweryfikuje czas; wsrod uzywanych kompaktow auta japonskie utrzymuja najwyzsza proporcje cena/jakosc/awaryjnosc (auris, civic, corolla i mazda3), wiec pewnie z tym modelem tez tak bedzie;
    jest to model z poczatku produkcji i na pewno z roku na rok bedzie udoskonalany; w przypadku tej marki nigdy nie bylo slychac o skandalicznej awaryjnosci, mam nadzieje dalej tak bedzie;

    • 3 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

CityMotors to trójmiejski przedstawiciel marki:

 

Najczęściej czytane