• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mazda 6. I że cię nie opuszczę...

Marcin Tymiński
1 września 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Mazda 6 - oficjalnie obecna w Polsce dopiero od kwartału, wysokie wyniki sprzedaży zawdzięcza głównie "szóstce". Mazda 6 - oficjalnie obecna w Polsce dopiero od kwartału, wysokie wyniki sprzedaży zawdzięcza głównie "szóstce".

To nie jest krótkotrwała fascynacja, poryw namiętności. Ona nie mogłaby zostać kochanką, ani "tą drugą". Mazda 6 to osobniczka ładna, mądra i w dodatku z charakterem. Takiej się nie rzuca i nie zostawia. Po prostu idealna żona. Niemożliwe? A jednak...

Poprowadzenie linii bocznej okien przypomina nieco innego Japończyka - Lexusa GS. Poprowadzenie linii bocznej okien przypomina nieco innego Japończyka - Lexusa GS.
Pulsuje na niebiesko przy każdym dotknięciu, niebieska techno-wstawka do kolorystyki konsoli utrzymanej w czerwonej tonacji. Pulsuje na niebiesko przy każdym dotknięciu, niebieska techno-wstawka do kolorystyki konsoli utrzymanej w czerwonej tonacji.
Japończycy też lubią porządek. Wnętrze Mazdy 6 jest przemyślane i uporządkowane. Japończycy też lubią porządek. Wnętrze Mazdy 6 jest przemyślane i uporządkowane.
Z zewnątrz i wewnątrz. Wyglądem przyciąga wzrok i o to chodziło. Pokazuje, że nie jest nudna, powolna, albo nie daj Boże - do bólu użytkowa. W przypadku samochodu o nieco sportowych ambicjach, to słowo od razu sprawia, że konie mechaniczne pod maską tracą dech. Projektanci Mazdy 6 zapatrzyli się na trochę na Lexusa GS (zwłaszcza z boku można dostrzec podobieństwa), trochę też widać zerkali na Audi, ale nie jest źle. Przeciwnie jest bardzo dobrze - design "Szóstki" jest niepowtarzalny i nie da się jej z niczym pomylić.

We wnętrzu znajdziemy parę oryginalnych rozwiązań. Centralny przycisk na desce rozdzielczej podświetlany na niebiesko wzbudza refleksję, czy to przejaw designerskiej swobody, czy raczej techno-lansiarski gadżet. Boczne linie drzwi poprowadzone trochę w stylu lat osiemdziesiątych, klasyczne zegary i czerwone podświetlenie. Eklektycznie. Jakby Mazda stanęła nieco na rozdrożu z dwoma drogowskazami: maksymalnie nowocześnie i mała nutka nostalgii. To wnętrze, zwłaszcza detale prowokują do dyskusji. A to świadczy o tym, że producentowi udało się stworzyć samochód niebanalny. Ergonomia, komfort użytkowania? Bez zarzutu.

Silnik i skrzynia biegów

Dwa litry pojemności, 147 KM, sześć biegów. Jednostka napędowa (jakże sucho brzmi to określenie na serce tak stylowego pojazdu) bardzo żwawo wkręca się na wysokie obroty, które - jak to silnik benzynowy - lubi najbardziej. W dolnym zakresie obrotów też nie jest źle, tak więc znaczącego spadku dynamiki nie odczują także leniuchy nie lubiące za bardzo zmieniać biegów. Skrzynię biegów zestopniowano bardzo poprawnie. W przypadku Mazdy na pewno nie grozi nam społeczna kampania w rodzaju "bo silnik miał za mało koni", "bo skrzynia była źle zestopniowana" ze zdjęciem smutnej i poobijanej Mazdy. Niech nikomu nie przyjdzie do głowy podnosić na samochód rękę ze względu na pracę silnika albo skrzyni. Daje wielką frajdę i już.

Właściwości jezdne

Na każdym wizerunku musi się pojawić jakaś rysa, gdyż wiadomo, że jeżeli coś jest przedstawiane jako ideał, absolut czy cokolwiek innego nieskazitelnego itd. to gdzieś musi być haczyk. W "Szóstce" też jest. A jest nim bardzo twarda praca zawieszenia. To nie jest supersportowe auto, które wymagałoby aż tak twardych nastawów. Ową niedogodność rekompensuje jednak cała reszta związana z tematem "właściwości jezdnych". Samochód trudno wyprowadzić z równowagi nawet pokonując bardzo szybko zakręty z wyłączoną elektroniczną smyczą przeciwdziałającą poślizgom. Kierowca ani na chwilę nie traci poczucia panowania nad pojazdem. Nie ma jednak sensu aż tak żyłować samochodu, bo nie do tego został stworzony. Traktowany z rozsądkiem odwdzięczy się tym, co w dzisiejszych czasach jest niestety najważniejsze, czyli zużyciem paliwa. Nie ma się co bać dwulitrowego silnika, bo jeśli nie zechce się nam za często wkręcać obrotów na czerwone pole i gnać jak szaleni do przodu, a oponami piszczeć na zakrętach, to Mazda odwdzięczy się całkiem rozsądnym zużyciem paliwa w granicach 9 litrów z "ogonkiem" w mieście i 8 litrów na trasie.

Podsumowanie

Kupując Mazdę 6 decydujemy się na związek z nieprzeciętnym samochodem łamiącym konwencjonalne myślenie o japońskiej szkole tworzenia samochodów. Mazda 6 jest komfortowa, dobrze się prowadzi, a jej dynamika to czysta przyjemność. Radości z jej posiadania nie burzą drobiazgi w rodzaju plastików przeciętnej jakości czy wspomnianego już twardego zawieszenia. "Szóstka" potrafi się zżyć mentalnie ze swoim właścicielem. Nie każdemu producentowi udaje się stworzyć coś takiego. Konkurentowi Mazdy - Nissanowi udało się to jedynie w przypadku supersportowego coupe - Skyline. Mazda osiąga tę trudną sztukę w segmencie tradycyjnych sedanów i hatchbacków.

Cena testowanego egzemplarza bez dodatkowego wyposażenia - 87 tys. zł.

Opinie (32) 1 zablokowana

  • uwaga napeleńcy

    Mazda 6 lata produkcji 2002-2007 rdza, rdza i jeszcze raz rdza, odechce się wam jak zobaczycie w aucie 5-8 letnim liczne ogniska korozji, po za tym słaby serwis (nie tylko w Polsce) ale i drogie części

    • 0 0

  • hej, mazdiarze

    Mazdy "trójka" sedan i "szóstka" 2.5 MZR są w testach na www.autosalonpomorski.pl, którego redaktorzy dali im niezły wycisk.

    • 0 0

  • w usa takie jezdzily 10 lat temu a polocki ... hahahaha,zalosne! (2)

    co robi bieda

    • 0 1

    • żal

      • 0 0

    • no

      a ciebie w tutaj w Polsce niestac na bilet SKM

      • 0 1

  • i jeszcze raz szóstka (1)

    dokładnie "mazdaspeed" dlatego dziwi mnie kiedy ktoś się pyta o części do mazdy itd. przecież tam się w zasadzie nic nie psuje.
    Ja osobiście jestem zwolennikiem benzyniaków ale znajomy ma diesla, facet jest w tej grupie zwolenników tego typu silników i również słyszałem od niego same pozytywy na temat szóstki.

    • 0 0

    • ????????

      koło dwumasowe 2-4 tys zł
      sprzeglo 1,2 zl
      zużywa się z czasem......
      a jak Cie to dziwi to dlaczego te części można gdzieś kupić skoro tam się prawie nic nie psuje.... wszystko z czasem się zuzywa. Zwlaszcza w polsce na cudownych drogach, pooroanych jak po bombardowaniu. Wahacze, zawieszenie itd....

      • 0 0

  • Zmiana auta (1)

    Obecnie jeżdżę Awensisem kombi ze 126-konnym dieslem, rocznym,
    Nowa 6 mnie od początku urzekła ,mocno myślę nad wymianą w przyszłym roku na 6 kombi oczywiście z dieslem, czy warto?. Awensis w obecnej budzie to nuda do potęgi ale jednak poduszka kolanowa, dość dynamiczny motor, niezłe wyciszenie , dobry komfort jazdy no i niezawodność. To już moja szósta toyota, ale ta mazda z topowym wyposażeniem i agresywnym wyglądem, co na ten temat sądzicie?

    • 0 0

    • tylko mazda

      mnie się szóstka też bardzo podoba a przyjemność z jazdy nie do opisania, genialne zawieszenie, samochód płynie aż korci żeby przycisnąć,
      po sześciu toyotach czas chyba na zmiany:) mazdą pojeździsz znacznie dłużej, bo to auto nie do zdarcia

      • 0 0

  • Spóźnione zamówienie... (5)

    Czekam na moją 6tkę już czwarty miesiąc i wygląda na to, że przybędzie dopiero w drugiej połowie września. Cóż...tyle się naczekałem to chyba te 3 tygodnie jakoś przeżyję :-) . Na takie auto warto poczekać. Jeździłem nim trochę i na jazdach próbnych i autem kolegi, które ze względu na benzynowy silnik, przyszło szybciej. I...nie jestem zawiedziony! Ten samochód projektował kierowca dla kierowcy. Wszystko czego potrzebujemy jest tam, gdzie powinno być i takie jak powinno być. Obsługa intuicyjna, naprawdę udany design i wnętrza i nadwozia. Wszystko bardzo dobrej jakości, nawet te twarde plastiki, które nie wyglądają na takie. Audio z Bluetooth - wielki pozytyw, chociaż osobiście nie słyszałem brzmieniowej przepaści pomiędzy fabrycznym zestawem, a BOSE, które jest za dopłatą. Plus jest taki, że BOSE ma Bluetooth, a fabryczne nie. Bardzo dobrze, że Mazda postawiła wreszcie na emocje. Zawsze robiła bardzo dobre auta, tyle, że stylistyka celowała w ich niemiecką grupę docelową, czyli emerytów po 60tce. Jedyny model, który zawsze stał dumnie na czele to nieśmiertelna MX-5. Wprowadzenie nowej 6tki, 3tki, CX-7 i sympatycznego vana serii 5 postawiło Mazdę w rzędzie producentów, którzy oferują nie tylko do bólu poprawne (czytaj: nudne) auta, ale oprócz jakości i dobrej polityki cenowej, trafiają także w serca młodych (ciałem i duchem) kierowców. Super, oby tak dalej!

    • 1 0

    • hmmm (1)

      trochę Ci współczuję tyle czekać... mi powiedzieli w salonie, że musiałbym czekać ok. 3 miesiące, więc podzwoniłem tu i tam i miałem nową mazdę za tydzień (sprowadzoną z Niemiec). Jeżdżę już nią blisko 2 miesiące i chyba jedyne na co można narzekać to zawieszenie, oczywiście gdy się jedzie po typowej polskiej drodze :(

      • 0 0

      • uuu

        no to jestes gosc, rozumiem ze masz cieple?

        • 0 0

    • czekaj

      niezawiedziesz sie

      • 0 0

    • (1)

      ...to jeszcze polecam zakupić lornetkę i od dziś codziennie wizytować na Westerplatte, lustrując wszystko to, co dzieje się po drugiej stronie w Nowym Porcie. Dowiesz się przy okazji, jakie przyspieszenie na zimnym silniku ma Twoja Mazda, czy hamulce ma skuteczne i jak trzymają opony na szybko pokonywanych łukach. Wiesz, takie lokalne F1, ale przynajmniej z darmową miejscówką na trybunie :))

      • 2 0

      • Mało tego jeszcze zdarzaja się stłuczki bo młodzi gniewni przesarżują i zaliczą ścianę na pokładzie. Zreszta kierowcy lawet też nie są święci.

        • 1 0

  • (1)

    mój teściu kupił taką mazdę nową z salonu i po tygodniu... UWAGA!!!!

    odpadła mu klamka.... w drzwiach od kierowcy. Wsiadał, pociągnął za klamkę i została mu w ręku :/ Żenada

    • 0 0

    • kupcie kropelke

      co kropelka sklei sklei żadna siła nie roz....;)
      żart oczywiście

      • 0 0

  • 626-6 (2)

    Mialem 2 mazdy,3 i 626,powiem tylko ze jesli Mazda jest bezwypadkowa to potrafi bezawaryjnie jezdzic az po 300000 tys km,ja tyle mialem w 13 letniej 626 benzyna ,2l.Dzis mam innej marki japonskiej i chyba czasami zaluje ze znow nie kupilem Mazdy.
    Nowa szostka jest naprawde super,szczegolnie sport wagon,polecam diesla.Gryzie suchy asfalt nawet na 2 biegu.Te auta w Niemczech czy Norwegii to chleb powszedni i czesto wlasciciele nie rozstaja sie z nimi az do momentu oznak starosci auta tj 10-12 lat lub wysokiego przebiegu.Co jak co ale jesli kupisz Mazde to wiesz ze zawsze dojedziesz gdzie chcesz a servisy moga nie istniec.

    • 0 0

    • :) (1)

      to dlatego przez tyle lat nei bylo w polsce dealera ASO Mazdy? ;) pozdro

      • 0 0

      • TAK

        WIESZ CO TO LOBBY i tani kraj
        Niemcy lape trzymaj dzis wszedzie .

        • 0 0

  • Mazda git (2)

    jestem użytkownikiem Mazdy 626 z 2000 roku z silnikiem diesla (101KM). oprócz tego, że auto jest relatywnie głośne, to pozostałe elementy są OK - spalanie poniżej 5,5 l/100km, duży komfort jazdy, elastyczny silnik, przestrzenne wnętrze, etc.
    ceny części zamiennych są wysokie - cóż Japończyk, szczególnie, gdy nie są dostępne "od ręki", tylko trzeba zamawiać z Belgii poprzez ASO.
    A Mazda 6 - cóż inna kategoria pojazdu, design nowoczesny, własciwości trakcyjne jeszcze lepsze niż w 626. gbyby nie ta cena, to ... kazałbym zapakować na miejscu :)

    • 3 0

    • silniki diesla niesa elastyczne (1)

      nie myl pojec

      323GTR

      • 0 0

      • ee

        a czy to ze moment obrotowy jest juz od niskich obrotow nie nadaje silnikowi elastycznosci?

        • 0 0

  • Mazda 6. I że cię nie opuszczę... (2)

    nic dodać nic ująć, jeżdżę 6 od roku, najlepsze auto jakie dotychczas miałem, jeśli kiedyś będą wymieniał to zapewne na nową szóstkę :)
    niesamowite zawieszenie, prowadzi się jak marzenie, w środku bardzo wygodna, przestrzenna, to auto płynie, aż korci żeby przydepnąć...

    • 0 1

    • ta.. (1)

      Jasne, nie zapomnij tylko zatkać dziur w podłodze, w swoim kadecie.

      • 0 0

      • twoj golf tak ma?

        pozdro

        • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Alpina produkuje auta na bazie marki:

 

Najczęściej czytane