• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczna Mazda MX-30 oferuje 200 km zasięgu

Michał Jelionek
10 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nowa Mazda MX-30. Nowa Mazda MX-30.

W połowie sierpnia przy gdyńskim salonie Mazdy BMG po raz pierwszy w Trójmieście zaprezentowano elektryczny model MX-30. Teraz, po blisko dwóch miesiącach od tamtego wydarzenia, mieliśmy okazję poznać bliżej pierwszą w historii Mazdę na prąd.



Nie jest tajemnicą, że w dzisiejszych czasach każdy liczący się na motoryzacyjnym rynku gracz musi posiadać w swojej gamie model elektryczny. Nawet zbuntowana Mazda, która przecież uwielbia chodzić pod prąd, tym razem poszła... z prądem. I to dosłownie. Z racji coraz bardziej restrykcyjne normy emisji CO2 Japończycy byli poniekąd zmuszeni do stworzenia własnego "elektryka". Czy inżynierowie Mazdy zbudowali auto elektryczne na miarę XXI wieku?

Nowa Mazda MX-30. Nowa Mazda MX-30.
Zacznijmy od najważniejszej informacji - elektryczna Mazda została wyposażona w baterię litowo-jonową o pojemności 35,5 kWh. Patrząc na to, co aktualnie oferuje konkurencja - to jednak trochę mało. Ale Mazda, jak to Mazda, również w elektromobilności znalazła własną ścieżkę i wypisała się z wyścigu na największy zasięg.

Skromna pojemność ogniwa pozwala Maździe MX-30 na przejechanie na jednym ładowaniu do 200 km. Oczywiście zakładając, że szerokim łukiem omijać będzie drogi szybkiego ruchu i autostrady, bo w niemal każdym "elektryku" zasięg przy prędkości powyżej 100 km/h znika w bardzo szybkim tempie.

Nowa Mazda MX-30. Nowa Mazda MX-30.
200 km na jednym ładowaniu to, mimo wszystko, trochę zbyt mało. Ale Japończycy mają na to wytłumaczenie. Otóż duży zasięg to duża bateria, a co za tym idzie - większe koszty i większa emisja CO2 przy produkcji auta. Trudno się z tym nie zgodzić. Jak zapewniają mądre głowy z Mazdy, bateria o pojemności 35,5 kWh jest kompromisem między wystarczającym zasięgiem a pozostawianym w naturze śladem węglowym (od samej produkcji aż po recykling).

Nowa Mazda MX-30. Nowa Mazda MX-30.
Z pewnością powyższa formułka trafi do osób, które posiadają dom z łatwym dostępem do ładowania, a samego "elektryka" używają wyłącznie do jazdy po mieście. Wówczas rzeczywiście 200 km zasięgu będzie w pełni wystarczające. Nieco gorzej, jeśli auto elektryczne to jedyny pojazd w rodzinie, która lubi od czasu do czasu wyskoczyć gdzieś dalej poza miasto. Dlatego wydaje się, że elektryczna propozycja Mazdy ma dotrzeć przede wszystkim do rodzin, które posiadają więcej niż jedno auto.

Dodajmy tylko, że baterię można ładować prądem stałym (szybkie ładowanie na stacjach - 80 proc. pojemności do 40 minut, złącze Combo CCS) albo prądem zmiennym (ładowanie z domowego gniazdka 230 V - około 10 godzin, złącze typ 2).

Trójmiejskie salony samochodowe


Nowa Mazda MX-30. Nowa Mazda MX-30.
Za napęd Mazdy MX-30 odpowiada nowa generacja układu e-Skyactiv. Auto napędzane jest przez elektryczny silnik synchroniczny na prąd zmienny o mocy 143 KM. Jednostka chłodzona jest cieczą i oferuje 264 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przednie koła napędzane są za pośrednictwem jednobiegowej skrzyni redukcyjnej o stałym przełożeniu. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 9,7 s.

Podczas jazd testowych, głównie w cyklu miejskim, średnie zużycie prądu wyniosło 18,6 kWh.

Nowa Mazda MX-30. Nowa Mazda MX-30.
Japoński crossover mierzy 4395 mm długości, 1795 mm szerokości i 1570 mm wysokości. Rozstaw osi ma 2655 mm. Wygląd MX-30 wyraźnie wpisuje się w dobrze znany i lubiany przez polskich kierowców kod stylistyczny konwencjonalnych modeli Mazdy. W oczy rzucają się m.in. smukły "daszek" nad atrapą chłodnicy, masywne nadkola i opadająca linia dachu. Na pewno nie sposób przejść obok MX-30 obojętnie - to auto rzuca się w oczy.

  • Nowa Mazda MX-30.
  • Nowa Mazda MX-30.
Znakiem rozpoznawczym nadwozia MX-30 są oczywiście tylne drzwi, które otwierają się w przeciwległą stronę. To ukłon w kierunku sportowej Mazdy RX-8. Zabieg został wykorzystany także w BMW i3.

To rozwiązanie z pewnością jest ciekawe, ale nie do końca praktyczne. Osoby zasiadające w drugim rzędzie, aby wydostać się na zewnątrz pojazdu, muszą w pierwszej kolejności poprosić osobę siedząca z przodu o otworzenie przednich drzwi, dopiero wówczas można otworzyć drzwi tylne.

Miejsca z tyłu, mimo wyraźnie opadającej linii dachu, jest wystarczająco dużo. Nie brakuje wolnej przestrzeni na stopy i kolana. Przemyślanym rozwiązaniem są przyciski do przesuwania oparć przednich foteli, dzięki którym wysiadanie z tylnego rzędu jest łatwiejsze i wygodniejsze

  • Nowa Mazda MX-30.
  • Nowa Mazda MX-30.
  • Nowa Mazda MX-30.
  • Nowa Mazda MX-30.
  • Nowa Mazda MX-30.
Pora zajrzeć do minimalistycznego, ale niezwykle oryginalnego wnętrza MX-30. Projektanci zapowiedzieli, że kabina elektrycznej Mazdy powstanie z przyjaznych dla środowiska materiałów z recyklingu. I słowa dotrzymali. Konsola centralna wykończona została ekologicznym korkiem, większość prawdziwej skóry zastąpiono "wegańską alternatywą", natomiast na boczkach drzwi pojawił się filc. Coś niespotykanego.

Wnętrze jest ergonomiczne. Systemy multimedialne obsługuje się intuicyjnie (Apple CarPlay i Android Auto dostępne w standardzie). Projektanci postanowili do minimum ograniczyć liczbę przycisków panelu klimatyzacji, dlatego postawili na 7-calowy ekran dotykowy.

Więcej o autach elektrycznych



Nowa Mazda MX-30. Nowa Mazda MX-30.
Co ciekawe, MX-30 jeździ jak żaden inny "elektryk". I nie chodzi tu o prowadzenie czy przyspieszenie, a o... dźwięk. Podczas jazdy słychać syntetyczne brzmienie silnika i nie jest to ukryta, załączona niczym w hybrydzie jednostka spalinowa. Dźwięk jest sztucznie generowany i ma za zadanie dostarczać wrażenia szybkości jazdy. Trzeba przyznać, że robi to z powodzeniem, a przy tym nie jest irytujący i szybko można się do niego przyzwyczaić.

À propos spalinowego silnika - taki pomysł również się pojawił i wszystko na to wskazuje, że elektryczne MX-30 będzie oferowane z jednostką Wankla jako generator prądu.

Nowa Mazda MX-30. Nowa Mazda MX-30.
Mazda MX-30 w wielu aspektach przypomina konwencjonalny samochód. Tyczy się to również samej jazdy. I choć ruszamy bezszelestnie, to samo prowadzenie, precyzja układu kierowniczego, efektywność hamulców, dobrze zestrojone zawieszenie, gibkość i brak odczucia ociężałości oraz przechylania w zakrętach sprawiają, że tym samochodem jeździ się naprawdę przyjemnie.

Jak na "elektryka" przystało, kierowca może dostosować moc rekuperacji, czyli odzyskiwania energii podczas hamowania. Wystarczy użyć łopatek za kołem kierownicy. Prawa łopatka zwiększa siłę hamowania, a lewa zmniejsza. Kierowca do dyspozycji ma w sumie pięć poziomów. Ostatni poziom jest tak mocny, że w mieście momentami zapomina się o istnieniu hamulca.

  • Nowa Mazda MX-30.
  • Nowa Mazda MX-30.
  • Nowa Mazda MX-30.
  • Nowa Mazda MX-30.
  • Nowa Mazda MX-30.
  • Nowa Mazda MX-30.
Mazda MX-30 dostępna jest w czterech wersjach wyposażenia: Kai, Kanjo, Hikari i Enso. Cennik bazowego wariantu startuje od kwoty 142 900 zł. Egzemplarz przeznaczony do jazd testowych został wyceniony na kwotę 163 800 zł.

Samochód do jazd testowych użyczył dealer Mazda BMG Goworowski z Gdańska.

Miejsca

Opinie (150) 5 zablokowanych

  • (1)

    Taaa chyba w warunkach laboratoryjnych

    • 6 0

    • To wszystko prawda pod kilkoma eko-warunkami.

      Z górki i z wiatrem na wąskich oponach ze złożonymi lusterkami i zamkniętymi oknami i wyłączoną klimą i wyłączonym radiem i wyłączonymi światłami. Tylko 1 os. w kabinie.

      • 4 0

  • Hyundai dostarczył pierwsze siedem egzemplarzy xcient fuel Cell (pierwszej na świecie produkowanej masowo ciężkiej ciężarówki

    z ogniwami paliwowymi) do klientów w Szwajcarii. Ale unas nadal królują stare trujące diesle nawet w komunikacji miejskiej.

    • 2 5

  • Samochody na prąd to przejsciowka (2)

    Zasilanie wodorem to jest przyszłość

    • 7 1

    • A skąd wodór? (1)

      Z elektrolizy. A skąd elektroliza? Z prądu.

      Ta daam!

      • 3 3

      • Elektroliza to w szkole, na skalę przemysłową to albo z metanu albo z ropy naftowej. A to już mało ekologiczne.

        • 2 0

  • Ludzie, ale macie

    Sprane łby.... Jaka elektryczna ekologia, ślad węglowy przy produkcji akumulatora jest 3x większy niż jeżdżenie na PB i On. Do tego rycie matki ziemi żeby wyprodukować akumulator. Kto będzie go utyluzowal? Wiem, zużyty do lasu, tak samo jak panele. Nie umiecie sami myśleć, kupujecie to co wam kaza. zacznijcie myśleć samodzielnie

    • 12 3

  • Czy to nie zastanawiające, że

    litery angielskiego skrótu oznaczającego pojazd elektryczny EV (electric vehicle), są w języku angielskim początkiem słowa Evil czyli diabeł. Wiedzcie, że coś się dzieje kochani.

    • 4 3

  • Te 2oo km zasięgu to

    tylko na papierze. Realna wartość po mieście wyjdzie kiedy podzieli się podany zasięg w km/ 1.5.

    • 5 0

  • taka ciekawostka

    ogladalem przejaz tesla s po Nürburgring - przejazd pelnym ogniem, petla ma cos 20 pare km, naladowanie baterii spadlo z jakichś ok. 90% do mniej więcej 50% - nie pamiętam dokładnie, ale ten rząd wielkości - pełna bateria wystarczy zatem na 2-3 przejazdy..... problemem była jednak temperatura płynu chłodzącego, który miał szanse zagotować się przy 2 okrązeniu..... producent deklaruje zasięg na średnim poziomie 460 km..... ciekawe czy taka mazda była by w stanie przejechać chociaż 1 pętle ;-)

    • 4 0

  • 200km zasięgu.. (1)

    Przy prędkości 60km/h, pusta w środku i z karłem za kierownicą.

    • 6 0

    • Ale za to karzeł z dużą pytą.

      • 3 0

  • Brzydkie toto

    Paskuda niczym spasiona baba wbita w legginsy i z balerinami na płaskich stópskach. Błee :(

    • 5 0

  • Wszystko dla bogaczy. Jako drugie auto, dla kogos kto ma dom i ladowarke

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile ustawowo czasu na przerejestrowanie zakupionego auta ma nowy właściciel?

 

Najczęściej czytane