• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mazda MX-5 RF: sztywny kaptur robi różnicę

Michał Jelionek
8 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Filigranowa Mazda MX-5 RF. Filigranowa Mazda MX-5 RF.

Od oficjalnej światowej premiery czwartej generacji Mazdy MX-5 minęły już prawie trzy lata. Teraz przyszedł czas na drugą wersję kultowego modelu. Do trójmiejskiego salonu BMG Goworowski wjechała właśnie "RF-ka", czyli Mazda MX-5 ze składanym sztywnym dachem.



Która wersja Mazdy MX-5 podoba ci się bardziej?

Na wstępie wypada wytłumaczyć, co tak naprawdę kryje się pod tajemniczym dopiskiem "RF". Skrót w języku angielskim oznacza Retractable Fastback, czyli samochód w nadwoziu fastback z otwieranym dachem. Innymi słowy... targa.

Ceny podstawowej wersji Mazdy MX-5 RF rozpoczynają się od 100 900 zł, a to oznacza, że model z twardym dachem jest droższy od klasycznego roadstera o 11 tys. zł.

"RF-ka", podobnie jak wersja z miękkim dachem, oferowana jest w trzech wariantach wyposażenia - SkyEnergy, SkyPassion i SkyFreedom. Do wyboru mamy dobrze znane silniki benzynowe: 1.5 o mocy 131 KM oraz 2.0 generujący moc 160 KM. Obie jednostki napędowe współpracują z 6-biegową manualną skrzynią biegów. W odróżnieniu od roadstera, MX-5 RF w topowej wersji SkyFreedom oferowana jest również z 6-stopniowym automatem. To nowość w ofercie MX-5.

  • Zgrabna sylwetka MX-5 RF.
Oczywiście najistotniejszą zmianą w nowym modelu jest elektrycznie otwierany sztywny dach. Proces składania i rozkładania "kaptura" trwa zaledwie 13 sekund. Dach można otwierać i zamykać w trakcie jazdy, przy maksymalnej prędkości wynoszącej 10 km/h. Twardy dach z całym mechanizmem zwiększył masę własną pojazdu o zaledwie 45 kg.

RF to kompromisowe rozwiązanie dla osób, które chcą łapać promienie słońca podczas jazdy, ale nie do końca przepadają za przeciągami występującymi w kabrioletach. Jak już wspomnieliśmy, nowy model Mazdy ma nadwozie typu targa z charakterystycznie obudowaną i opadającą ku tyłowi linią dachu. Dlatego też podniesione do góry szyby i wysoka ścianka za plecami podróżujących szczelnie chronią przed nadmiernym przepływem powietrza.

Czytaj także: Mazda MX-5 - mały, ale wariat

  • Ciasne, ale bardzo przyjemnie skrojone wnętrze MX-5 RF.
Osoby, które kiedykolwiek miały okazję poprowadzić Mazdę MX-5 doskonale wiedzą, że miejsca we wnętrzu tego filigranowego auta jest jak na lekarstwo (osoby powyżej 185 cm wzrostu mogą zapomnieć o tym aucie). Wiedzą również, że przecież nie o przestrzeń w przypadku MX-5 chodzi. W tym samochodzie frajdę czerpie się przede wszystkim z właściwości jezdnych. "RF-ka" wybitnie słucha się swojego sternika, jedzie dokładnie tak, jak tego chce kierowca. Kluczem do sukcesu jest masa japońskiego roadstera, która została rozłożona w idealnych proporcjach pomiędzy przednią i tylną osią. W ciasnych zakrętach samochód dosłownie przykleja się do asfaltu, jest niesamowicie zwinny, a my mamy nad nim pełną kontrolę.

160-konny silnik po przełączeniu w tryb sportowy (wystarczy przycisnąć guzik zlokalizowany tuż przy dźwigni skrzyni biegów) zamienia się w zrywnego potworka. Zresztą nie ma się czemu dziwić, MX-5 ma napęd na tylną oś, sporą moc i bardzo niską masę. "RF-ka" ze sztywnym dachem i automatyczną skrzynią biegów waży zaledwie 1080 kg.

2-litrowy "benzyniak" pozwala osiągnąć prędkość 100 km/h w 8,5 sekundy, natomiast prędkość maksymalna równa jest 194 km/h. Podczas testów średnie spalanie RF w cyklu mieszanym wyniosło 7,6 litrów paliwa na 100 km.

Wspomniany automat można obsługiwać przy pomocy łopatek znajdujących się przy kierownicy. W trybie normalnym skrzynia płynnie trafia w odpowiednie biegi, nieco bardziej rwaną zmianę biegów odczujemy w trybie sportowym przy niższych prędkościach. Osoby, które chcą czerpać jeszcze więcej radości z jazdy, mimo wszystko powinny skonfigurować swoją MX-5 ze skrzynią manualną. W tym aucie "wachlowanie" krótkimi i szybkimi przełożeniami to sama przyjemność.

  • Otwieranie i zamykanie sztywnego dachu trwa zaledwie 13 sekund.
Wypada napisać kilka słów o klaustrofobicznym wnętrzu MX-5. Trzeba przyznać, że kokpit został bardzo stylowo i przytulnie skrojony. Ograniczona przestrzeń powoduje, że kierowca zawsze pod ręką ma niezbędne przełączniki i pokrętła.

MX-5 pomimo niewielkich gabarytów została wyposażona w szereg systemów bezpieczeństwa. Na tej liście znajdziemy m.in. system ostrzegający przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDW), system adaptacyjnego doświetlenia zakrętów (AFLS), system automatycznego przełączania świateł drogowych na mijania (HBC), system monitorowania martwego pola (BSM) czy system monitorowania ruchu poprzecznego przy cofaniu (RCTA).

Cennik Mazdy MX-5 otwiera kwota 100 900 zł. W tej cenie otrzymamy podstawowe wyposażenie SkyEnergy z silnikiem benzynowym o pojemności 1.5 litra i mocy 131 KM. Testowany egzemplarz został wyceniony na 133 500 zł.

Samochód do testów udostępniła firma BMG Goworowski

Tak prezentuje się klasyczny roadster MX-5. Tak prezentuje się klasyczny roadster MX-5.

Miejsca

Opinie (38) 1 zablokowana

  • Za mała!!! (2)

    Dziwna polityka firmy. Piękne auto, ale tylko dla osób o średnim wzroście. Przecież gdyby ten samochód miał "normalne" rozmiary i ciut mocniejszy silnik, przy tym designie, wynosiłby całą konkurencję z Z4 i SLK włącznie. Szkoda, naprawdę szkoda :-(

    • 0 0

    • Większość populacji ma mniej niż 185 cm więc to jest auto dla większości. (1)

      A reszta może kupić Paska Tdi :D

      To jest małe autko i takie ma pozostać :)

      • 0 2

      • Ty i tak jeździsz tico

        • 0 0

  • Super autko, dobrze skalkulowana cena, cóż zarobki mamy jakie mamy, więc za 10-12 lat kto wie.....

    • 0 0

  • 8.5s do 100km/h? (4)

    Sprawia wrażenie szybszego. Szkoda. Powinno być 7.5 w serii.

    • 0 0

    • 8,5 jest z automatem. Z ręczna katalogowo 7,5

      • 0 0

    • 8,5 do setki (2)

      w manualu z silnikiem 2,0 jest w katalogu właśnie 7,5 s, według pomiarów w necie w realu ta konfiguracja osiąga 6,5 s
      zawsze uważałem "po co komu taki samochód ?" dopóki się nim nie przejechałem, to mój ósmy samochód (wszystkie były nówki z salonu) i uważam, że najfajniejszy

      • 0 0

      • Jest szybsza (1)

        Nieco ponad 7 sekund w wersji 160 KM z manualną skrzynią biegów. Na autostradzie nie jechałem szybciej niż 180 km/h (jest głośno), ale do tej prędkości dochodzi bardzo szybko. Jak jest potem, jeszcze nie wiem:) Mi wystarcza.

        • 0 0

        • do 210 km/h idzie bez oporów

          ale od 160 km/h dość głośno. Z otwartym dachem raczej do 120 km/h
          Daje frajdę, zwłaszcza na krętych drogach. Jest wsamraśna.

          • 0 0

  • mazda

    od niedawna jestem posiadaczem, zawsze chciałem mieć takie sportowe auto, mazda w 100% spełniła moje oczekiwania, jest niewielka, zwrotna, dobrze trzyma sie drogi nawet przy większych prędkościach, bagażnik też spory na weekendowy wypad spokojnie można się zabrać, przy tych upałach jeździ się bardzo komfortowo z otartym dachem

    • 0 0

  • Mazda

    Ja jestem szczerze zachwycony tym samochodem. Spotkałem się z nim przypadkiem, bo znajomy miał jazdę próbną, więc poszedłem z nim. Samo wykonanie auta daje już wiele do myślenia, rewelacyjne linie, sztywny kaptur w kabrio to dla mnie magia. Auto prowadzi się niesamowicie lekko i pewnie, czas reakcji to ułamki sekund. Do tego system SKYACTIV sprawia że spalanie jest niemalże żadne, jeździ się niczym na wodę ;)

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Phantom to flagowa limuzyna:

 

Najczęściej czytane