• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Mercedes EQS - najbardziej luksusowy "elektryk"

Michał Jelionek
10 lutego 2022, godz. 09:20 
Opinie (125)
Elektryczny Mercedes EQS. Elektryczny Mercedes EQS.

Na jednym ładowaniu jest w stanie przejechać z Gdańska do Zakopanego, a do tego kierowca w topowej odmianie ma do dyspozycji stado aż 658 KM - poznajcie bliżej Mercedesa EQS, czyli najbardziej luksusową limuzynę na prąd.



Czy podoba ci się elektryczny Mercedes EQS?

Pod koniec października 2021 r. w salonie BMG GoworowskiMapka odbyła się długo wyczekiwana lokalna premiera EQS. Po kilku miesiącach od tamtego zdarzenia w końcu mieliśmy okazję zasiąść za sterami tego "statku kosmicznego" na czterech kołach.

Zanim przejdziemy do konkretów, zacznijmy od dwóch ciekawostek. Całkiem niedawno za kierownicą EQS-a pobito rekord Polski w kategorii największego dystansu pokonanego samochodem elektrycznym w ciągu 24 godzin. EQS w ciągu doby przejechał dokładnie 2185 km podczas wyprawy z Warszawy do Stuttgartu i z powrotem. Taki rezultat robi wrażenie.

Druga ciekawostka dotyczy jazdy autonomicznej. Mercedes m.in. dzięki EQS zdał egzamin i otrzymał homologację dla systemu jazdy zautomatyzowanej na poziomie 3 (to o stopień wyżej niż Tesla). Aby to osiągnąć, niemiecki producent musiał spełnić szereg surowych wymogów prawnych. Homologacja daje zielone światło na zainstalowanie w pojazdach Mercedesa (aktualnie w Klasie S i EQS, właśnie) systemu Drive Pilot, który pozwala na jazdę w trybie warunkowo zautomatyzowanym w ruchu o dużym natężeniu lub w korkach na odpowiednich odcinkach niemieckich autostrad, z prędkością do 60 km/h.

Elektryczny Mercedes EQS. Elektryczny Mercedes EQS.
Pora poznać bliżej ten samochód przyszłości. Mercedes EQS oferowany jest w czterech wersjach silnikowych o mocach od 292 KM w bazowym wariancie EQS 350 aż do 658 KM w najbardziej sportowej wersji AMG 53. Do jazd testowych przekazano nam EQS 580 z napędem na wszystkie koła 4MATIC (w dwóch słabszych wariantach moment obrotowych przenoszony jest wyłącznie na tylną oś).

EQS 580 dysponuje dwoma silnikami elektrycznymi, które wytwarzają w sumie 523 KM mocy i 855 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Sprint do "setki" trwa zaledwie 4,3 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 210 km/h. Cóż można powiedzieć o "elektryku" z tak dużą mocą i tak potężnym momentem obrotowym, który dostępny jest w każdej chwili, momentalnie? To rakieta. A każde agresywniejsze ruszenie kończy się sporymi przeciążeniami i wciskaniem głowy w pokryty miękką poduszką zagłówek. Przy sprincie kompletnie nie czuć sporej, 2,5-tonowej masy niemieckiej limuzyny.

Elektryczny Mercedes EQS. Elektryczny Mercedes EQS.
W tej najpopularniejszej, najczęściej wybieranej przez klientów wersji 580, baterie mają pojemność 107,8 kWh. To najnowsza generacja akumulatorów o większej gęstości energii. Według producenta zapewniają do 662 km zasięgu. Realnie trzeba jednak wziąć na ten wynik poprawkę. Przy tak dużej mocy nie jest łatwo utrzymać niskiego poboru energii. Dlatego w przypadku wersji 580 należałoby przyjąć, że zasięg w cyklu mieszanym (miasto i drogi ekspresowe) wynosi około 540-550 km. Dodam tylko, że w słabszej, 333-konnej zasięg jest największy spośród oferowanych. Według Mercedesa może wynieść nawet ponad 700 km.

Zasięg robi wrażenie, ale co z czasem ładowania? To dziś przecież niezwykle istotny wyznacznik. Bo z jednej strony można zajechać "elektrykiem" na pełnej baterii bardzo daleko, ale czar nieco pryska, gdy później trzeba baterie ładować przez kilkanaście godzin. Maksymalna moc ładowania w EQS przy wykorzystaniu prądu stałego (DC) wynosi 200 kW. To świetny wynik. Problem w tym, że w Polsce ze świecą szukać takich ładowarek. Gdyby mimo wszystko taka stacja ładowania się znalazła - to "zatankowanie" 300 km zasięgu zajęłoby zaledwie 15 min. I to jest właśnie prawidłowy model elektromobilności - czyli duże zasięgi i ekspresowe ładowanie.

Trójmiejskie salony samochodowe


  • Elektryczny Mercedes EQS.
  • Elektryczny Mercedes EQS.
Korzystając z ładowarki ściennej (tzw. wallbox) o mocy 22 kW, naładowanie do pełna potrwa 5 godzin. Ładowanie bezpośrednio z domowego gniazda to już kwestia kilkudziesięciu godzin.

Inteligentna nawigacja w oparciu o masę czynników planuje najszybszą i najwygodniejszą trasę, uwzględniając przy tym postoje na ładowanie. Ponadto dynamicznie reaguje np. na korki czy zmianę stylu jazdy. W EQS debiutuje wizualizacja w systemie MBUX (Mercedes-Benz User Experience) pokazująca, czy energia w akumulatorze wystarczy, aby bez ładowania powrócić do punktu startowego. System oblicza też szacunkowe koszty ładowania.

EQS oferuje naprawdę efektywne wartości rekuperacji (do 290 kW). Odzyskiwanie energii jest wyraźnie odczuwalne i tak naprawdę poruszając się po mieście, od świateł do świateł, można zapomnieć o istnieniu pedału hamulca, bo auto samo wyhamowuje, a przy tym odzyska energię. Co oczywiście przekłada się na wydłużenie zasięgu. Inteligentna rekuperacja jest zoptymalizowana pod kątem aktualnej sytuacji i działa predykcyjnie, uwzględniając m.in. warunki drogowe lub topografię terenu. Do wyboru mamy w sumie trzy poziomy rekuperacji (regulacja odbywa się przy użyciu łopatek przy kierownicy).

  • Elektryczny Mercedes EQS.
  • Elektryczny Mercedes EQS.
  • Elektryczny Mercedes EQS.
  • Elektryczny Mercedes EQS.
Niemiecka limuzyna ma zbliżone wymiary do Klasy S. Mierzy 5216 mm długości (rozstaw osi - 3210 mm), 1926 mm szerokości i 1512 mm wysokości. Pojemności bagażnika to aż 610 litrów (1770 litrów po złożeniu tylnej kanapy). Kufer jest pojemny i foremny. Nad przestronnością kabiny nie ma się co rozwodzić. We wnętrzu EQS, szczególnie w drugim rzędzie, podróżujemy jak pan prezes. Tyle tu miejsca.

Zanim zajrzymy do wspomnianego "apartamentu", dwa słowa o stylistyce zewnętrznej EQS. Imponujących rozmiarów limuzyna ma ciekawą i dość dynamiczną linię nadwozia. Co więcej, specjaliści od aerodynamiki we współpracy z projektantami uzyskali rekordowo niski współczynnik oporu powietrza. W zależności od wersji wynosi on od 0,20. A to z kolei przekłada się na większy zasięg, ale i lepsze wygłuszenie, m.in. z uwagi na niski poziom hałasu powodowanego przez wiatr opływający nadwozie.

Więcej artykułów na temat aut elektrycznych



  • Elektryczny Mercedes EQS.
  • Elektryczny Mercedes EQS.
  • Elektryczny Mercedes EQS.
EQS to bliski krewny Klasy S, ale mimo wszystko pod względem stylistyki oba modele wyraźnie się różnią. To zasługa zupełnie nowej architektury, na której będą bazowały kolejne modele elektryczne. Znak rozpoznawczy designu? Łukowata linia dachu z wysuniętą do przodu kabiną i krótkim tyłem. W EQS w oczy rzuca się pas przedni z dość smukłymi reflektorami, które zostały połączone pasem świetlnym i czarnym panelem (zamiast grilla) przyozdobionym w małe, świecące gwiazdki Mercedesa. Z tyłu zresztą jest podobnie - smukłe światła z grafiką zakrzywionej spirali 3D płynnie łączą się w jedną całość dzięki listwie świetlnej.

Ponadto charakterystyczne w wyglądzie EQS są wysuwane klamki. Co więcej, opcjonalnie limuzyna oferuje tzw. komfortowe drzwi z przodu i z tyłu. Jak działają? Wystarczy, że kierowca zbliży się do auta, najpierw wysuną się klamki, a następnie jego drzwi automatycznie uchylać się będą coraz mocniej. Korzystając z MBUX, kierowca może również otworzyć tylne drzwi.

  • Elektryczny Mercedes EQS.
  • Elektryczny Mercedes EQS.
  • Elektryczny Mercedes EQS.
  • Elektryczny Mercedes EQS.
  • Elektryczny Mercedes EQS.
Pora zajrzeć do środka tego statku kosmicznego. Tym pierwszym elementem przyciągającym uwagę jest oczywiście rozpościerająca się na całej szerokości kokpitu tafla z trzema ekranami, która optycznie wygląda jak jeden wielki wyświetlacz. Nazywa się MBUX Hyperscreen i jest wizytówką wnętrza EQS.

Pierwszy z nich, tuż za kierownicą, to wirtualne zegary o przekątnej 12,3 cala. Drugi, centralny w technologii OLED, odpowiada za multimedia i ma aż 17,7 cali. Natomiast trzeci, ten zlokalizowany vis-à-vis przedniego fotela pasażera, również jest w technologii OLED i podobnie jak ten pierwszy ma przekątną 12,3 cala. Trzeba przyznać, że potężny kokpit z ekranami o kapitalnej jakości robi wrażenie. Ale czy nie jest tego zbyt dużo? Czy kierowca będzie w stanie zachować stosowną koncentrację?

  • Elektryczny Mercedes EQS.
  • Elektryczny Mercedes EQS.
  • Elektryczny Mercedes EQS.
Dodam tylko, że ekran pasażera jest poniekąd mniejszą kopią centralnego wyświetlacza. Oferuje sporo tych samych opcji. Co więcej, gdyby pasażer był mocno znudzony podróżą, może np. zagrać w... tetris. Co ciekawe, funkcje rozrywkowe są dostępne wyłącznie, gdy pojazd porusza się zgodnie z przepisami obowiązującymi w danym kraju. Gdy kamera wykryje, że kierowca skupia się na ekranie pasażera - wyświetlacz zostanie automatycznie przyciemniony.

Każdy z ekranów obsługuje się intuicyjnie, nie ma z tym większego problemu. W pierwszej kolejności trzeba jednak poznać multum oferowanych funkcji i opcji.

Nad wykończeniem wnętrza EQS-a również nie ma sensu mocniej się pochylać. To po prostu majstersztyk. Nie ma się do czego przyczepić.

To, co zwróciło moją uwagę przy pierwszym kontakcie z EQS-em, to pozycja za kierownicą. W fotelu kierowcy siedzi się dość nisko, a przy okazji ma się wrażenie, że deska rozdzielcza jest bardzo wysoko zabudowana. Trzeba się do tego przyzwyczaić.

  • Elektryczny Mercedes EQS.
  • Elektryczny Mercedes EQS.
  • Elektryczny Mercedes EQS.
  • Elektryczny Mercedes EQS.
  • Elektryczny Mercedes EQS.
  • Elektryczny Mercedes EQS.
  • Elektryczny Mercedes EQS.
  • Elektryczny Mercedes EQS.
  • Elektryczny Mercedes EQS.
  • Elektryczny Mercedes EQS.
  • Elektryczny Mercedes EQS.
  • Elektryczny Mercedes EQS.
  • Elektryczny Mercedes EQS.
Pisząc o kabinie EQS-a, należy wspomnieć o takich dodatkach, jak chociażby Energizing Air Control Plus. To system bazujący na filtracji, czujnikach, koncepcji wyświetlania informacji oraz klimatyzacji. Wszystko po to, aby jeszcze bardziej umilić kierowcy i pasażerom podróż. Zastosowano filtr HEPA o bardzo wysokim poziomie filtracji, umożliwiający wyłapywanie drobnych cząstek, mikrocząstek, pyłków i innych substancji. Korzystając z klimatyzacji postojowej, powietrze w kabinie może oczyścić także przed rozpoczęciem podróży. Stężenia cząstek stałych na zewnątrz i wewnątrz pojazdu są prezentowane na ekranie systemu MBUX (można je sprawdzić w osobnym menu "jakość powietrza"). Jeśli jakość powietrza na zewnątrz jest niska, system może zalecić zamknięcie bocznych szyb lub odsuwanego dachu.

Elektryczny Mercedes EQS. Elektryczny Mercedes EQS.
EQS to pojazd inteligentny. W zależności od konfiguracji może być uzbrojony w nawet 350 czujników. Rejestrują one m.in. odległości, prędkości i przyspieszenia, warunki oświetleniowe, opady i temperaturę, liczbę zajętych miejsc, a także mruganie kierowcy lub mowę pasażerów. Całe to bogactwo informacji jest następnie przetwarzane przez jednostki sterujące, które - kontrolowane przez algorytmy - bardzo szybko podejmują stosowne decyzje. Co więcej, nowy EQS może poszerzać swoje możliwości, ponieważ dzięki sztucznej inteligencji (AI) jest zdolny do uczenia się. To również dzięki czujnikom EQS sam parkuje. Dzięki aplikacji kierowca może zlecić pojazdowi zaparkowanie albo opuszczenie miejsca parkingowego.

Nowością na liście systemów bezpieczeństwa jest chociażby dodatkowe ostrzeżenie o śnie kierowcy (system Attention Assist). Przy pomocy kamery w wyświetlaczu wskaźników system analizuje ruchy powiek kierowcy.

Ponadto EQS został zbudowany ze sztywnej kabiny pasażerskiej i zaopatrzony w specjalną strefę deformacji.

Elektryczny Mercedes EQS. Elektryczny Mercedes EQS.
Na sam koniec warto również wspomnieć o technice oświetlenia Digital Light, które umożliwia wyświetlanie na jezdni oznaczeń nawigacyjnych i symboli ostrzegawczych. Nowością są dwie funkcje dotyczące kierunku jazdy, które aktywują ostrzeżenia/wskazówki, gdy auto zjedzie ze swojego pasa albo asystent wykryje inny pojazd w martwym polu. Digital Light bazuje na module świetlnym z trzema mocnymi diodami LED w każdym reflektorze.

Kolejną ciekawostką, ale też przydatną funkcją, są aktualizacje bezprzewodowe (OTA). Co to oznacza? Że po zakupie swojego EQS-a będzie można doposażyć auto zdalnie w niektóre funkcje, dostosować do własnych preferencji. Przykład: właściciel będzie mógł odblokować układ skrętnej tylnej osi o większym kącie skrętu tylnych kół, wynoszącym 10 stopni. Jak to w modelu internetowym bywa, dostępne będą subskrypcje, tymczasowe aktywacje i bezpłatne okresy testowe.

  • Elektryczny Mercedes EQS.
  • Elektryczny Mercedes EQS.
EQS to temat rzeka i pewnie mógłbym o nim napisać jeszcze wiele akapitów. To samochód przyszłości, naszpikowany od kół po sam dach nowinkami technologicznymi, na którym przez kolejne lata będą bazowały inne elektryczne modele Mercedesa.

Cennik bazowego EQS 350 otwiera kwota 453 300 zł. Za mocniejszy wariant EQS 450+ trzeba już zapłacić ponad 50 tys. zł więcej. Pułap cenowy w przypadku testowanej wersji EQS 580 startuje od 621 300 zł. Natomiast najbardziej drapieżny wariant Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ to już wydatek co najmniej 728 600 zł. Testowany egzemplarz EQS 580 został wyceniony na podobną kwotę - 739 940 zł.

Samochód do jazd testowych użyczył dealer BMG Goworowski.

Miejsca

Zobacz także

Opinie wybrane


wszystkie opinie (125)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ogłoszenia polecane

Wydarzenia

Rozpoczęcie Wakacji Klasycznie 2022

zlot

Gran Turismo Polonia 2022

zlot, pokaz

Baltic Moto Show 2022

zlot, pokaz

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej dwujezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane