- 1 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (222 opinie)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (52 opinie)
- 3 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (161 opinii)
- 4 OMT: bajpas nie dla ciężarówek (85 opinii)
- 5 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (146 opinii)
- 6 15-latek autem na minuty uciekał policji (120 opinii)
Miał być reprezentacyjny trakt, kierowcy już go przejęli
Remont na ul. Armii Krajowej w Gdyni oficjalnie zakończy się w piątek, ale droga została otwarta kilka dni temu. Kierowcy korzystają nie tylko z przejazdu, ale także możliwości parkowania na chodniku, chociaż jest to zabronione. Miasto liczy, że poradzą sobie z tym strażnicy miejscy i policjanci.
Robotnicy na chodnikach, podobnie jak samochody
Prace o wartości 5,4 mln zł według pierwotnych planów - 20 stycznia powinny być skończone. Później termin przesunięto na koniec marca, tłumacząc poślizg skomplikowanym charakterem inwestycji, aż wreszcie w środę dowiedzieliśmy się, że 14 kwietnia to data oficjalnego zakończenia remontu.
Od kilku dni robotnicy już nie przeszkadzają kierowcom na jezdni, wykonując końcowe prace na chodnikach, które czasami pozostają wolne od parkujących samochodów. Krótka obserwacja sytuacji w weekend pokazuje jednak, że gdy tylko robotników nie ma, rozpoczyna się parkingowa samowolka. Kierowcy ochoczo zastawiają chodniki przy ul. Armii Krajowej, mimo znaku zakazu postoju, podpartego tabliczką dotyczącą holowania samochodu w przypadku niezastosowania się do przepisów.
Organizacja ruchu, w której ciąg od ul. Świętojańskiej do Teatru Muzycznego po obu stronach jest wolny od parkujących samochodów, pozostanie na stałe. Czy stałym elementem krajobrazu będą także zaparkowane "na zakazie" auta, których kierowcy wykorzystują pozostawianą przez projektantów przestrzeń pomiędzy drzewami i jezdnią?
Miasto: straż miejska i policja muszą działać
Testem z pewnością będzie świąteczny i majówkowy długi weekend, a urzędnicy zapewniają, że są podejmowane działania mające ukrócić ten proceder.
- Na pierwszym odcinku do wysokości pl. Grunwaldzkiego zostaną ustawione donice z drzewami. Mają się pojawić do najbliższej soboty. Kierowcami, dla których ustawienie znaków zakazu oraz dodatkowych elementów małej architektury jest niewystarczającym sygnałem, zajmować się będzie straż miejska oraz policja - mówi Andrzej Ryński, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni.
Dodają jednak, że jeśli sytuacja będzie wymykała się spod kontroli, niewykluczone jest ustawianie słupków, które definitywnie rozwiążą problem. To jednak ma być ostateczność, bo w ZDiZ, ale też i wśród przedstawicieli organizacji społecznych zainteresowanych miejską przestrzenią, panuje od dawna opinia, że montaż takich elementów szpeci miasto.
Straż miejska: 76 interwencji przez 10 dni
O statystyki interwencji z ostatnich dni z Armii Krajowej zapytaliśmy strażników miejskich. Oznakowanie pojawiło się 2 kwietnia. Strażnicy interweniowali od tego czasu blisko 80 razy.
- W ciągu ostatnich 10 dni interweniowaliśmy tam 76 razy, odholowaliśmy 23 samochody, nałożyliśmy 46 mandatów i pouczyliśmy 11 osób. Ten teren jest objęty monitoringiem, dlatego na podstawie zgłoszeń od operatorów wszczęliśmy 19 postępowań o wykroczenia dotyczące parkowania niezgodnego z prawem. I będziemy tam pojawiali się nadal - zapewnia Danuta Wołk-Karaczewska, rzecznik straży miejskiej.
To, że tylko regularne patrole strażników mogą być skuteczne w walce z kierowcami, pokazuje przykład sprzed czterech lat. W czerwcu 2013 roku zaczął obowiązywać zakaz parkowania po lewej stronie al. Jana Pawła II na Skwerze Kościuszki i Molo Południowym. Po prowadzonej w pierwszych dniach akcji informacyjnej, kierowcy zaczęli stosować się do oznakowania, zwłaszcza, że patrole straży miejskiej pojawiały się na miejscu często, nie dając łamiącym przepisy tary ulgowej.
Strażnicy do lawet
Działacze społeczni przekonują z kolei, że byliby skuteczniejsi, gdyby jeździli na miejscu pasażera w lawecie. Zaadresowali w ostatnich dniach petycję w tej sprawie do prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka.
Pomysł nie jest nowy. Z powodzeniem stosowany jest w Pradze, w Polsce nowe rozwiązanie postanowiły wdrożyć w grudniu władze Szczecina, gdzie do zakupionej przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego lawety przypisany jest jeden strażnik. Miasto patroluje po osiem godzin dziennie, w zależności od godzin pracy: od 6 do 14 lub od 14 do 22. Kiedy nie ma go w pracy, laweta czeka w bazie na wezwanie.
Efekt eksperymentu prowadzonego od 1 grudnia? 12 samochodów odholowanych dziennie, czyli czterokrotnie więcej, niż przed wprowadzeniem nowego rozwiązania.
- Doświadczenia z innych miast wskazują, że najbardziej na wyobraźnię nieprawidłowo parkujących kierowców działa zastosowanie lawet. Wprowadzenia patroli, gdzie w lawecie na miejscu pasażera jest strażnik miejski, rozwiązuje zarówno kwestię niedoboru strażników, jak i zwiększenia efektywności działań formacji - przekonuje Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Zapytaliśmy o ocenę zasadności wprowadzenia takiego rozwiązania, ale na razie urzędnicy nie zabrali głosu w tej sprawie.
Miejsca
Opinie (337) 8 zablokowanych
-
2017-04-14 17:35
dopóki będą ściągać kasę za powietrze
dopóty będą znajdowały zaparkowane auta na chodnikach, trawnikach, podwórkach itd. Parkowanie, tak samo jak chodzenie, siedzenie, bieganie jeżdżenie, oddychanie, stanie na światłach, przejście przez ulicę ma być bezpłatne. Bo niczym od powyższego się nie różni. A jak będą i dalej wymyślać sposoby na naciąganie kierowców, to jednym pięknym porankiem znajdą samochody zaparkowane u siebie w sypialni.
- 3 4
-
2017-04-14 10:08
ale po co te nerwy? Zabronić wjazdu samochodów do centrów miast. (2)
i bedzie koniec wojenek.
a przede wszystkim:
będzie ciszej, czyściej, spokojniej, luźniej, ładniej, normalnie.
wywalić buraków na obwodnicę i pod ich obory.
tylko rano, do np. 9 dostawczaki do sklepów. No i oczywiście służby.
reszta z buta. To max 1 km.- 18 7
-
2017-04-14 11:41
wjazd do centrum miast tylko dla mieszkanców tych centrów (czytaj zameldowanych tam i mieszkających od min 10lat) (1)
- 3 1
-
2017-04-14 16:38
a jak ty to wyegzekwujesz?
zostawisz ulicę bez szlabanu i wszyscy wjadą.
Nie da się nic zrobić bez zakazów. to niemożliwe. zobacz co się dzieje.- 0 0
-
2017-04-14 16:35
Całe centrum powinno być strefą bez parkingów przy ulicach
Jak nie będzie parkingów (w ogóle) to samochody nie będą tam wjezdżać
- 2 2
-
2017-04-14 13:39
Przyczyna (2)
Dlaczego władze nie zajmą się przyczyną obecnego stanu?? Kompletny brak miejsc parkingowych. Aż strach pomyśleć co będzie latem jak turyści zjadą. Grunt to hejtować kierowców, a to, że każdy z nich zasila potencjalnie budżet miasta (bilety parkingowe, atrakcje gdyńskie, restauracje itd.) to taki mały szczegół. Najlepiej zorganizować w centrum herbalify i inne tego typu imprezy i sparaliżowac do końca miasto...a ciekawe gdzie ludzie mają zaparkować jak będzie np. Aerobaltic?? Na drzewach? Nie będę głosować na Szczurka. Rozwój infrastruktury drogowej na poziomie 0 :(
- 7 8
-
2017-04-14 15:39
Jaki brak miejsc parkingowych? Nawet w sezonie pełno pustych na placu przy Batorymi i w podziemnym parkingu GCF. Po prostu niektórym cebulakom nie chce się kilka zetów zapłacić, chcą za darmochę w centrum parkować.
- 4 2
-
2017-04-14 15:06
Nie
To nie miejsc parkingowych jest za mało, tylko za dużo jest samochodów w mieście.
- 3 4
-
2017-04-14 15:08
Samochód jest najtańszym, najszybszym i najwygodniejszym środkiem transportu.
Na krótszych odcinkach taniej i szybciej jest jechać samochodem niż komunikacją, na dłuższym odcinku może nie jest taniej, ale zdecydowanie szybciej i wygodnie. Jak ktoś ma do wyboru jechać 1,5 godz. na stojąco, albo niewiele drożej, ale na siedząco, wygodnie i w czasie połowę krótszym swoim samochodem, to co wybierze?
W dwie 3 osoby nieraz taniej jest jechać uberem/taxi.- 6 5
-
2017-04-14 10:44
a co za problem zakładac blokady i wywozic samochody? (1)
jesli faktycznie nie mają być tam stawiane (ja myslałem, ze ten ciemny pas wyznacza właśnie miesca dla samochdów)
wcale nie trzeba wszystkiego zabetonować słupami i barierkami - wystarczy puścić tam czesciej kontrole... a to tylko czysty zyksk dla miasta przecież- 11 3
-
2017-04-14 15:01
faktycznie jest zakaz - to niech walą mandaty i blokuja koła - szybko się odzwyczają
- 3 1
-
2017-04-14 14:40
Szczurek - do dymisji!
- 2 4
-
2017-04-14 14:00
To jest zwyczajne draństwo i wieśniactwo do potęgi..
- 2 1
-
2017-04-14 13:57
Reprezentacyjny Trakt?????
a co ma reprezentowac ten trakt ??? ani to deptak, ani to promenada, ani to wysadzone po obydwu stronach 100-letnimi kasztanami... O co chodzi z tym traktem??? Aleje gwiazd beda w Gdyni tworzyc???
- 7 7
-
2017-04-14 13:55
Jest kupa miejsca wokół...
Czy tępe osły z UM nie mogą zamiast na jakieś banialuki wydać kasę kilka piętrowych / podziemnych parkingów - tak jak jest w Germanii w wielu miastach ? Niech dalej czekają, aż pobudują nowe budynki/ wieżowce - wtedy za x lat jak nie będzie gdzie co budować to będzie lament....
- 4 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.