• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Młodzi miłośnicy starych samochodów

Bawo
20 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Polonez. Niezapomniany rozdział w historii polskiej motoryzacji. Coraz chętniej doceniany przez miłośników klasycznych czterech kółek Polonez. Niezapomniany rozdział w historii polskiej motoryzacji. Coraz chętniej doceniany przez miłośników klasycznych czterech kółek

Statystyczny polski właściciel klasycznego pojazdu jest jednym z najmłodszych w Europie, bo ma tylko 35 lat. Jego europejscy koledzy są średnio o 20 lat starsi. Aż 28 procent rodzimych miłośników klasyków urodziło się po 1986 roku. To oznacza, że "starą" motoryzacją zarażają się coraz młodsi miłośnicy czterech kółek.



Międzynarodowe władze automobilowe oraz Polski Związek Motorowy opublikowały badania dotyczące społeczności właścicieli klasycznych samochodów w Polsce w 2014 roku. Co jeszcze z nich wynika?

Mamy też najwięcej w Europie studentów, miłośników klasyków. Przeciętnie na jednego krajowego pasjonata historycznych czterech kółek przypada 2,1 pojazdu. W Europie średnia to 2,2 pojazdu.

Mercedes W 111/112. Ten egzemplarz często pojawia się na dobrych imprezach klasyków Mercedes W 111/112. Ten egzemplarz często pojawia się na dobrych imprezach klasyków
Jesteśmy wyjątkowi. W Polsce jest najwięcej miłośników klasyków, którzy nie posiadają żadnego samochodu. Mamy też najmłodsze oldtimery, wyprodukowane średnio w 1972 roku. Najpopularniejszą marką wśród polskich klasyków jest Mercedes. Chętnie otaczamy opieką także FIAT-y i VW i Fordy.

W Polsce i wielu innych europejskich krajach nie ma w ogóle w zestawieniu samochodów marki BMW. Statystyczny Polak pokonuje rocznie swoim oldtimerem tylko 1874 km. To jeden z niższych wyników w Europie. A jak to wygląda w Trójmieście?

Ten Citroen dumnie prezentuje się w jednym z trójmiejskich salonów marki Ten Citroen dumnie prezentuje się w jednym z trójmiejskich salonów marki
Wbrew statystykom, które wykazują że w naszym województwie jest najmniej samochodów zarejestrowanych na zabytkowe tablice, klasyczna motoryzacja na Pomorzu ma się coraz lepiej. Przybywa nie tylko samochodów, ale także klubów miłośników historii na kółkach.

Najdłużej działającą organizacją w naszym regionie jest Automobilklub Morski i jego sekcja pojazdów zabytkowych. Automobilklub Morski to stowarzyszenie o tradycjach sięgających dwudziestolecia międzywojennego. Była to wówczas organizacja elitarna, skupiająca inteligencję i arystokrację. Stowarzyszenie jednak stało się masowe i demokratyczne, a obecnej nazwy używa od 1957 r. Swoją siedzibę ma w Gdyni i oprócz działalności sekcji zabytkowej może poszczycić się wyjątkowo prężnie działającą sekcją sportową. Na przestrzeni lat członkowie Automobilklubu Morskiego zdobyli w różnych dziedzinach ponad 120 tytułów Mistrzów i Wicemistrzów Polski. W barwach Klubu startowało wielu znanych zawodników, m.in. Andrzej Jaroszewicz, Andrzej Lubiak, Lesław Orski czy Tadeusz Myszkier, a w początkach swojej kariery także Krzysztof Hołowczyc.

To Żiguli z Oliwy odzyskuje drugą młodość dzięki pomocy specjalistów od klasycznej motoryzacji  To Żiguli z Oliwy odzyskuje drugą młodość dzięki pomocy specjalistów od klasycznej motoryzacji
- Sekcja pojazdów zabytkowych działa nieprzerwanie, również poza sezonem - mówi jej szef, Paweł Ziemniewicz. - Czynnie bierzemy udział w akcjach charytatywnych czy przedsięwzięciach historycznych. Organizujemy również rajdy turystyczne i próby sprawnościowe.

Składki w sekcji płaci około 400 osób. Na spotkaniach i imprezach bywa około 50 osób, a przy okazjach wymagających większego zaangażowania, takich jak odświeżenie zabytkowej willi będącej siedzibą klubu, pojawia do dwudziestu.

Ceny paliwa spadają, ale przejażdżka takim "amerykanem" to i tak wyzwanie dla portfela Ceny paliwa spadają, ale przejażdżka takim "amerykanem" to i tak wyzwanie dla portfela
Mniej obudowana formalnie, ale także bardzo prężna jest grupa Youngtimers Trójmiasto, skupiająca młodych zapaleńców, którzy w większości używają swoich pojazdów na co dzień.

- Naszą specjalnością jest codzienna eksploatacja nawet 30-letnich pojazdów, które w większości muszą na razie zadowolić się statusem youngtimera, czyli jeszcze nie klasyka, ale już rzadkiego bywalca dróg - wyjaśnia lider grupy, Bartłomiej Chruściński.

Kolejnym ważnym uczestnikiem trójmiejskiego nurtu klasycznej motoryzacji jest formacja Trójmiasto, klasycznie, najbardziej znana z organizacji cyklicznych spotkań na parkingu Ergo Areny, przy Placu Dwóch Miast. Te otwierające i zamykające biją rekordy, na ostatni przybyło blisko 300 pojazdów.

Na naszym terenie prężnie działa stowarzyszenie FSO Pomorze, którego członkowie ratują i kolekcjonują polską motoryzację, posiadając prawdziwe białe kruki. W ich zasobach jest m.in. Warszawa 223, znana z jednego z teledysków grupy DeMono, unikalny Fiat 125p Jamnik czy Polonez "Borewicz", w wersji angielskiej. Grupa organizuje prelekcje, wspiera przedsięwzięcia charytatywne, jest również częstym gościem oddziału Muzeum Techniki w Gdańsku.

Cieszą do dziś. Fiaty 126p oraz Żuk Cieszą do dziś. Fiaty 126p oraz Żuk
Kuźnia Wodna, bo o niej mowa, pomału staje się miejscem jednoczenia całej społeczności fanatyków klasycznych aut. Ostatnia inicjatywa to kilkudniowy Rajd do Monte Carlo 2016, w którym uczestnicy z Pomorza odwiedzą np. europejskie muzea motoryzacji. Do tego celu kustosz obiektu podjął się renowacji zniszczonego modelu Aronde firmy Simca. Prace przy pojeździe trwają - projekt pomału nabiera sił.

Oprócz dużych, masowych grup działają u nas również mniejsze organizacje, takie jak np. Motoryzacja francuska na Pomorzu& czy Stowarzyszenie Classic Moto Story, które organizuje m.in. wystawy pojazdów sportowych. Warto wspomnieć jeszcze o maniakach z FSM Pomorze czy Alfisti Północ.

Coraz większy procent klasycznych aut i poszerzająca się grupa posiadaczy takich pojazdów, w naturalny sposób budują rynek usług na części i naprawy. Niestety, takich, które potrafią naprawiać takie samochody jest bardzo niewielu.

- Trójmiejskie warsztaty "nie czują" klasyków i oldtimerów. W przypadku takich samochodów potrzebna jest wiedza i praktyka, a nie tylko wtyczka i komputer diagnostyczny - mówi Jakub Zadrożny z firmy Derwisz z Gdańska Wrzeszcza. - Często zdarza się, że przyjmują zlecenie, a potem dzwonią do nas, abyśmy przyjechali i naprawili auto, bo my to zrobimy szybciej i taniej.

Niechęć do przyjmowania klasyków wynika także z ceny naprawy. - Poszukiwanie usterki trwa znacznie dłużej niż podłączenie komputera - mówi Krzysztof Janisz z firmy Janisz Usługi Samochodowe - Dla wielu to niezapłacone pieniądze, dlatego, zamiast wracać do korzeni i szlifować rzemiosło, wolą zrezygnować, niż poszukiwać usterki lub tropić brakujące części.

Volkswagen Karmann Volkswagen Karmann
To właśnie części wydają się być obecnie największym problemem każdego posiadacza więcej niż 20-letniego pojazdu. Najlepiej mają właściciele Mercedesów, którzy mogą liczyć na działającego w Gdyni potentata w dziedzinie zabytkowych aut tej marki - Łukasza Stadnika, prowadzącego hurtownię skrzydlaczek.pl. Sporo części do samochodów z trójramienną gwiazdą na chłodnicy znajdziemy także w serwisach firm BMG, EurotruckWitman, choć te do kilkudziesięcioletnich modeli trafiają coraz częściej do katalogu zabytkowego, który jest odpowiednio droższy i wymaga bardziej skomplikowanych procedur.

Stosunkowo łatwo ciągle pozyskać części do Fiatów 125p, Maluchów i Polonezów, choć i tutaj coraz częściej pojawiają się braki. Dużo części do Jaguara i Range Rovera znajdziemy także w katalogach JLRBritish Garage, w których dobrze radzą sobie z klasycznymi kotami i Landami. Nie jest tu jednak tanio. Podobnie jak Porsche Centrum Sopot, gdzie znajdą części i naprawią każde klasyczne 911. Stanie się to jednak za kwoty, o których nie chcą mówić nie tylko gentlemani.

Nie tylko klasyki. Sprawdź, gdzie naprawisz samochód

Wiele części do klasyków znajdziemy także w Oplu i Fordzie. Choć tu lepszym rozwiązaniem jest zawsze internet. Oprócz sieciówek, w Trójmieście działają także niezrzeszone warsztaty naprawiające klasyczne Jaguary, Alfy Romeo, Citroeny, Fiaty, Mercedesy, na nawet Ferrari. Kto wie? Może to dobry moment, aby powiedzieć o nich w komentarzach pod tekstem. Z pewnością ułatwi to wielu osobom realizację ich pasji.
Miał być pojazdem dla rolników, jest ikoną motoryzacji. Land Rover Miał być pojazdem dla rolników, jest ikoną motoryzacji. Land Rover
Bawo

Miejsca

Opinie (31) 9 zablokowanych

  • (8)

    Jakbym wiedział, że kiedykolwiek Polonez albo maluch będą klasykami wartymi sporo pieniędzy to bym trzymał te stare trupy w garażu a nie sprzedawał po kilkaset złotych małolatom do katowania :)

    • 17 4

    • Klasyk (4)

      To kup teraz nowe auto i za 20 lat to też będzie klasyk. Oczywiście o ile odpali po takim czasie.

      • 5 0

      • (2)

        Sek w tym, ze te wszystkie nowe samochody sa po prostu brzydkie.

        • 13 2

        • (1)

          nie zgodze się z tym, a fiat multipla? - ma coś w sobie : P

          • 7 2

          • Multipla - samochod z zespolem downa :P

            • 8 0

      • Jakby babcia miala wasy to by byla dziadkiem,gadanie:) Kup woz z poznych lat 90 dobrej marki i go trzymaj,dbaj o niego, tak jak robi to wiele osob.Za nascie lat bedziesz mial klasyka cieszacego oko.Proste.

        • 0 0

    • No teraz to to nawet zdechły poldek caro sprzedają na alledrogo za 20 tyś jako klasyk prl-u jedyny taki zobacz. Cieniasy też już powoli staja się klasykami prlu. Wiadomo wnuczki wyczuły koniunkturę i dawaj dziadka przekręcają, żeby wyciągnął borewicza z garażu i dawaj do internetów za 30 tyś okzaja perła prl. Dla znawców, koneserów i tych ci się znają. Cena nie podlega żadnej negocjacji.

      • 5 0

    • I po odpowiednich decyzjach (1)

      widać ludzi dobrego biznesu.

      • 0 0

      • Januszy biznesu

        • 0 0

  • Trafione, bo mam 35 lat i posiadam Junak M10 oraz Simsona Awo. (6)

    Gdzie w Trójmieście można pogadać z innymi posiadaczami tych szlachetnych motocykli?

    • 11 0

    • na czacie wp - trojmiasto

      • 3 0

    • (3)

      nie trafione - 35 lat to już nie jest młody...

      • 5 4

      • Toż wiadomo, że jeśli facet, (1)

        to jako młody może mieć góra 18 lat. Takie czasy.

        • 3 0

        • Odezwali sie.Znawcy:)

          • 1 0

      • do 35 to jeszcze młodzież :)

        • 1 0

    • spoty Trójmiasto, klasycznie. :)
      fb.com/trojmiastoklasycznie

      • 1 0

  • Bo motoryzację trzeba czuć, kochać i szanować...

    • 18 1

  • Stare samochody drogi redaktorze to stoją na postojach TAXI

    Tutaj mamy pojazdy klasyczne i zabytkowe :)

    • 46 1

  • Citroen

    O ile mi wiadomo, tego Citroena już właściciel sprzedał....

    • 2 0

  • Typowy młody miłośnik starego samochodu: (4)

    Karczek w Golfie III z rejestracjami GKA, gleba, xeny, chińskie niebieskie ledy i basy, szyby ciemne, niunia z boku i 4 cm w kroku :)

    • 55 2

    • Umarłem.

      • 9 0

    • Wiesz co, chyba już nie. Moje sąsiedztwo to Mercedes G, Audi Q7 (2)

      Navigator, F350 ale też lanos, starsze małżeństwo ma golfa III wersja Europe. Stereotyp powielany na okrągło i tyle. Więcej padak widzę jak już muszę zjechać do Wrzeszcza albo Centrum Gdańska, oczywiście każda ma GD, młodzi kierowcy w ich szalonych maszynach V16 czy 16V jaka to różnica ;)

      • 3 5

      • (1)

        No to chyba Ci sie cos przewidzialo:) Twoj przedmowca ma racje.A najgorsze jest to ze te wszystkie GDA GKA GWE pozal sie boze,i inne GPU zjezdzaja w weekendy wlasnie do Wrzeszcza i innych dzielnic posiadajacych ...galerie:) Kork,roztargnienie i pogubienie w ich oczach.Masakra jakas.Sory ale wiekszosc tej wiary to powinna zostac za sterami ciagnika.Na polu.

        • 1 3

        • Wiary

          Kolega słoik z Wielkopolski? Ech... Ci napływowi...

          • 3 1

  • Do redakcji

    Poprawna i pełna nazwa to Volkswagen Karmann Ghia.

    • 14 0

  • Fajne maszyny.

    Jednak tylko elektryczny jest śliczny.

    • 0 6

  • Mają rozmach skur@#%#$syny (1)

    ą i ę

    • 1 2

    • Nie widze zwiazku:)

      Za pajacowanie lapiesz minusa:)

      • 0 0

  • FSO Pomorze

    https://www.facebook.com/FSOPomorze?fref=ts

    • 2 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

W sezonie 2020 kino samochodowe przy Gdynia Arena mogło pomieścić:

 

Najczęściej czytane