• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Moda na SUV-y trwa w najlepsze

Michał Jelionek
30 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Kierowcy kochają duże, rodzinne SUV-y. Kierowcy kochają duże, rodzinne SUV-y.

Od kilku dobrych lat SUV-y cieszą się niesłabnącą popularnością. Kierowcy pokochali te przestronne, rodzinne auta z podwyższonym prześwitem. Doskonale zdają sobie z tego sprawę producenci, którzy co rusz raczą nas nowymi SUV-ami i crossoverami. Na czym polega fenomen tych "uterenowionych" aut?



Czy jesteś fanem/fanką SUV-ów i crossoverów?

Moda na SUV-y trwa w najlepsze. Samochody imitujące poniekąd auta terenowe są trochę wizytówką dzisiejszych, motoryzacyjnych czasów. Ten trend przypłynął do nas zza wielkiej wody, bo to przecież Stany Zjednoczone kojarzone są z przestronnymi SUV-ami. Po niemrawym początku "uterenowionych" aut w Europie, dziś śmiało można napisać, że motoryzacyjny rynek jest przesycony tymi samochodami.

Aktualnie każdy liczący się na rynku producent aut musi posiadać w swojej gamie co najmniej jeden samochód w nadwoziu SUV. Niektórzy w swojej ofercie mają już po kilka takich aut. A to nie koniec, bo przecież na każdym kroku, co chwilę kuszeni jesteśmy debiutującymi modelami. Jest tego tak dużo, że można się pogubić.

Absolutnie nas to nie dziwi, bo każdy chce uszczknąć choćby kawałek z tego lukratywnego tortu. Nawet producenci supersamochodów. Kto jeszcze kilka lat temu pomyślałby, że Lamborghini, Bentley czy Maserati będą oferować możnym tego świata SUV-y? No właśnie. A już niebawem do tego grona prawdopodobnie dołączą Rolls-Royce, Ferrari i Aston Martin. Co zabawne, większość z tych producentów zarzekało się, że nigdy nie zbudują takiego samochodu. A jednak, rynek szybko zweryfikował ich plany.

  • Lamborghini Urus
  • Bentley Bentayga
  • Maserati Levante
Początkowo SUV-y reklamowane były jako idealne samochody rekreacyjne, które świetnie sprawdzą się podczas wypadów za miasto. Dziś ta dewiza nie ma absolutnie żadnego znaczenia, chociaż w reklamówkach wciąż prezentowane są głównie na bezdrożach, w trudnych, wymagających warunkach. Tylko po co? Skoro dla większości z nich największą przeszkodą, którą kiedykolwiek przyjdzie im pokonać, będzie kilkunastocentymetrowy krawężnik. Wystarczy rozejrzeć się dookoła. Miasto to dziś naturalne środowisko SUV-ów.

Dlaczego kierowcy tak często wybierają SUV-y? Odpowiedź jest dość prosta. Stawiają na uniwersalność, której tego typu samochodom na pewno odmówić nie można. Komfort jazdy, dająca poczucie bezpieczeństwa wysoka pozycja za kierownicą, a do tego więcej miejsca nad głową, a nierzadko również na nogi - to główne zalety SUV-ów. Oczywiście większość modeli posiada napęd na wszystkie koła, który z pewnością okaże się pomocny, gdy zjedziemy z utwardzonej drogi. Nie zapędzałbym się jednak w bardziej wymagający teren, bo tego typu napędy mają zazwyczaj niewielkie właściwości terenowe.

Masywne SUV-y mają oczywiście swoje minusy. A tym największym jest chyba cena. Posiadanie klockowatego SUV-a wiąże się również z wyższymi kosztami eksploatacji (np. większe zużycie paliwa) czy utrudnionym parkowaniem w mieście.

Nie zmienia to jednak faktu, że kupujemy SUV-y na potęgę i nic nie wskazuje, aby w najbliższych latach ten trend miał się zmienić.

  • Alfa Romeo Stelvio
  • Mazda CX-5
  • Jeep Compass
  • BMW X3
  • Jaguar E-Pace
  • Mitsubishi Eclipse Cross
  • Volvo XC40
Aktualne modele SUV-ów i crossoverów:

  • Alfa Romeo - Stelvio
  • Audi - Q2, Q3, Q5, Q7
  • Bentley - Bentayga
  • BMW - X1, X2, X3, X4, X5, X6
  • Citroen - C3 Aircross, C4 Cactus
  • Dacia - Duster
  • Fiat - 500X
  • Ford - Ecosport, Kuga, Edge
  • Honda - HR-V, CR-V
  • Hyundai - Kona, Tucson
  • Infiniti - QX30, QX70
  • Jaguar - E-Pace, F-Pace
  • Jeep - Renegade, Compass, Cherokee, Grand Cherokee
  • Kia - Stonic, Niro, Sportage, Sorento
  • Lamborghini - Urus
  • Land Rover - Discovery Sport, Discovery, Range Rover Evoque, Range Rover Velar, Range Rover Sport, Range Rover
  • Lexus - NX, RX
  • Maserati - Levante
  • Mazda - CX-3, CX-5
  • Mercedes-Benz - GLA, GLC, GLE, GLS,
  • Mini - Countryman
  • Mitsubishi - ASX, Eclipse Cross, Outlander
  • Nissan - Juke, Qashqai, X-Trail
  • Opel - Crossland X, Mokka X, Grandland X 
  • Peugeot - 2008, 3008, 5008
  • Porsche - Macan, Cayenne
  • Renault - Captur, Kadjar, Koleos
  • Seat - Arona, Ateca
  • Skoda - Karoq, Kodiaq
  • SsangYong - Tivoli, XLV, Korando, Rexton
  • Subaru - XV, Forester, Outback
  • Suzuki - SX4 S-Cross, Vitara
  • Toyota - C-HR, RAV4
  • Volkswagen - T-Roc, Tiguan, Touareg
  • Volvo - XC40, XC60, XC90

Opinie (182) 4 zablokowane

  • Tylko CHR-ka (10)

    • 6 20

    • No dobrze

      Ale podaj do czego tylko CHR-ka. Do naprawy, do mycia , do tankowania?

      • 0 0

    • Gdyby to jeszcze mialo silnik (3)

      • 2 2

      • słabe (2)

        tylko Bentley Bentayga W12

        • 0 0

        • Nie stac mnie, nie moja bajka jesli chodzi o urode (1)

          (Nie zeby LC 200 byl ladny - ale odrzucaja mnie blyskotki, chromy I charakterystycznie pikowana w romby skora).

          • 0 0

          • a mnie odrzuca wielkość autobusu

            któym miałbym wozić pompowane krokodyle na plażę, zupełnie jakbym nie mógł ich napompować na plaży

            • 0 0

    • tak, ale wersja np na Kanadę (2)

      2.0 benzyna wolnossąca
      automat
      i stały napęd na 4 (4x4 nie awd)

      • 1 0

      • (1)

        Co to jest benzyna wolnossąca?

        • 0 4

        • Taka która nie jest doladowana

          • 3 0

    • Jakie masz spalanie , przy 120 km/h ?

      • 1 0

    • Gdzieś widziałem napis "tylko Arka", więc się dogadajcie jakoś,

      bo nie wiadomo o co chodzi.

      • 6 2

  • Wolę kabriolety od SUV-ów

    Dlatego swojego Hummera 1 przerobiłem na kabrio. Widzę nad sobą niebo, a zarazem patrzę na wszystkich z góry (zamiast oni na mnie). Drogą kompromisu pożna pokonać wszelkie sprzeczności.

    • 0 0

  • Ja też w dalszym ciągu na dalekie podróże wypożyczam SUVy w Panek. Mają sporą pojemność i wysoki komfort jazdy więc na długiej trasie to jest przydatne

    • 0 0

  • przerzuciłem się ostatnio na ssangyong rextona i jestem zadowolony. W poprzednim aucie sie bardzo męczyłem. nie dość że mało przestronne to i brakowało czasami miejsca, żeby coś przewieźć. Na szczęście ten problem jest już za mną :)

    • 0 0

  • Co kto lubi... (17)

    Trochę mnie dziwi potrzeba posiadania suva przez osoby, które mieszkają i pracują w mieście. Owszem, przestronne to to jest, ale parkować tym w mieście trudno, sporo pali a i AWD w mieście się raczej nie przyda...

    • 63 4

    • (2)

      Co jak co, ale po przejściu z przód/tył napędu, na Quattro/Xdrive/4matic, wątpie, żeby ktokolwiek wrócił do poprzedniego, różnica komfortu jazdy nie do opisania, no i pełna kontrola niezależnie od warunków, przy czym nie bronie suvów, sedan/coupe lepiej się klei drogi

      • 2 1

      • Tak tylko Ci się wydaje (1)

        Już nie raz widziałem jak taki co ma AWD wywinął bączka, bo mu się wydawało że z takim napędem nic nie ma prawa się wydarzyć. Do tego sprzedawcy łgarze, którzy wmawiają, że jedzie się tym jak po szynach: „no normalnie nie wypadnie Pan z trasy, bo jazda jak po szynach”. No ale tramwaje w końcu też się wykolejają.
        Generalnie SUV’y to chyba tylko do podniesienia swojego ego i ewentualnie poziomu bezpieczeństwa. Ale crossover to już co innego. To ma większy sens. Bo nie należy tych dwóch typów ze sobą mieszać.

        • 1 3

        • to że ktoś wywinął bączka bo przesadził

          nie oznacza że to problem SUVa

          • 0 0

    • SUVy są łatwe w parkowaniu, sa generalnie krótsze od ich "niskich" odpowiednikow (2)

      Moim CX5 parkować potrafi nawet moja zona. Do tego auto nieco wyższe, zderzaka nie urwę o krawężnik jak w moim poprzednim A4, do lasu zjechać tez nie strach. Wazy tyle co model 6, pali tez podobnie. Do Priusa trudno porównać ale to auto spelnia moje wymagania.

      • 5 1

      • widziałem jakie są łatwe jak laska utknęla i nie mogła wyjechać z parkingu piętrowego (1)

        i zablokowała cały parking

        • 0 2

        • ona by żadnym nie wyjechała, to nie był problem SUVa

          SUVy są wyższe ale też krótsze niż ich "niskie" odpowiedniki

          • 0 0

    • (6)

      AWD przydaje się nie tylko w terenie, ale wszędzie również i w mieście, zwłaszcza na mokrej Śliskiej na wierzchni i bo napęd jest sterowane komputerowo w zależności od potrzeby na wszystkie koła I nie dochodzi do poślizgu zwłaszcza w silniejszych samochodem.

      • 6 11

      • kompleksy,kompleksy tak sobie to tłumacz. (5)

        • 7 6

        • Kto poczuł ten wytoczyl (4)

          NIe mierz wszystkich swoja miara

          • 4 3

          • suv jest autem dla grubych kobiet (3)

            to wszystko

            • 2 3

            • twoje auto jest autem dla matołów (2)

              to wszystko

              • 2 2

              • wmawiaj sobie tak dalej (1)

                twoje życie, twoja sprawa,
                ja się autem nie muszę "chwalić"
                i nie muszę sobie penisa mierzyć tak jak ty

                • 1 2

              • właściciel SUVa nie kupuje go by się nim chwalić

                nie mierz wszystkich miarą swojego krótkiego siurka bo widać kompleksy dotyczą właśnie ciebie skoro zdzierżyć nie możesz :D

                • 1 0

    • (1)

      Troche masz racje. jednak ja mam dzialke, ostatni kilometr to polna droga, zima, po opadach sniegu juz 2 razy utknalem.
      Do tego wyjazd na narty 2 razy w roku, czasami 4x4 sie przydaje, zwlaszcza naped dolaczany.
      Choc przyzbnaje Ci racje, SUV, z napedem 4x4 to teraz moda.

      • 5 1

      • Wtedy to ma sens

        Ale jak lasiunia mieszka w bloku, dojezdza do pracy 3-5 km i jezdzi glownie na zakupy i do siłki, to równie dobrze wystarczy małe autko.

        • 1 0

    • (1)

      to nie wiesz, że w pl się fure kupuje dla lansu, a potem się myśli ?? nie ważne jaki kredyt, ważne aby sąsiad miał na co patrzeć. Te całe suvy to przepłacane w ci*l, np taki podwyższony golf a cena 30-70% większa, cwane to wszystko

      • 10 6

      • Racja a najwieksza beka z marzycieli suva X6 lub Q7 i musza sie wozić QpąSqaiem

        • 3 2

  • Mam Toyotę RAV-4 w hybrydzie. (2)

    Auto firmowe, firma płaci leasing (rata zależna od stanowiska), a markę i model mogłem sobie wybrać. Za podobną ratę miałem do wyboru Passata w wersji Highline z silnikiem 1.8 TSI i skrzynią DSG i RAV-4 po dobrym rabacie. Wybrałem to drugie, bo lubię wyżej siedzieć (prywatnie mam Citroena C4 Grand Picassso i się po prostu przyzwyczaiłem).
    Dla mnie SUV to wygoda jeśli chodzi o dłuższe trasy, dobra widoczność, fajne prowadzenie i ogólnie komfort, sporo systemów wspomagających jazdę i manewrowanie(asystent pasa, ostrzeganie przed kolizją, aktywny tempomat, światła Full LED, kamerka cofania i inne bajery). Wady też są: spalanie na trasie potrafi skoczyć do 12 litrów jak się ostrzej depcze gazem, bagażnik jest mniejszy niż w Passacie lub Avensisie (dodatkowo pomniejszony o przestrzeń na baterie do napędu elektrycznego), zbiornik paliwa na trasie czasem nie wystarcza. Nie zabrakło mi paliwa, ale częściej trzeba patrzeć na wskaźnik poziomu i zastanawiać się nad tankowaniem.
    Na chwilę obecną przebieg dość symboliczny - 12 tys. km w 3 miesiące. Tyle co nic.

    Ocena: prywatnie bym tego chyba nie kupił, prędzej wziąłbym Avensisa w wersji Prestige i automatyczną skrzynią biegów. Jako służbowe auto, które czasem pełni funkcję (powiedzmy) reprezentacyjną - daje radę. W teren tym nie wjadę, bo szkoda porysować. Na krawężnikach też trzeba uważać, bo szkoda pogiąć alufelgi.

    • 0 3

    • Szkoda, że przy jeżdzie na długie trasy wybraleś hybryde.

      2,5 l silnik benzynowy przy prędkości autostradowej potrafi zeżreć. Ta sama Ravka , tylko z tradycyjnym napędem , przy silniku 2 l z automatem pali sporo mniej, a zachowuje się akceptowalnie. Jak dla mnie hybryda , to jeszcze nie to. Ani oszczędność, ani ekologia.
      To już druga z kolei moja Ravka, i z obu byłem (jestem) zadowolony.
      Jak ktoś przesiadł się do Suva , to bardzo niechętnie wraca do tradycyjnych modeli. Zwłaszcza jak musi się od czasu do czasu przepchnąć przez śnieg lub błoto i nie lubi wrażenia jazdy tyłkiem po asfalcie.

      • 0 0

    • Jeździsz z Zietarskim?

      Ładnie cię tam gonią

      • 0 0

  • (13)

    ja mam Tico w gazie

    • 71 3

    • obywatel (4)

      Lata 50 to samy, bo W-wa to " rządowa limuzyna", 60-te to skarpety, a 105 tka to Ameryka, 70/80-tych rządził maluch, Fiaty, Pldki niedostępne dla ludu w 90-tych, cienias, Tico, po 2000nym Punto, Lanos, Fabia, a po 2010 ludziska chcą jeszcze większe to takie odreagowanie tamtych czasów no i funkcjonalność, też jeżdżę Fiatem 500L i oprócz sporego spalania to super autko.
      Szerokości i spokoju na drogach.

      • 6 1

      • dłuższe auta juz nie mogą być (3)

        wiec teraz zamiast przedłużenia
        jest SUV, symbol wyjścia ze wsi

        • 2 2

        • symbolem wyjścia ze wsi jest stereotyp w twojej głowie (2)

          wszystkich jedną miarą

          • 4 1

          • idź popraw sobie makijaż (1)

            i słomę otrzep z gumaków

            suvami jeżdżą bezrobotne kobiety
            z dużą ilością dzieci

            • 1 1

            • taaa dostają je od bezdomnego z Torunia :D

              gumaka to se raczej zdejmij ze łba to może zobaczysz nowe horyzonty

              • 0 0

    • Tico a Polskie drogi.

      Ja też miałem - tragedia. Małe wozy nie nadają się na nasze drogi bo na wybojach i studzienkach latasz w tym samochodzie jak karaluch w pudełku.

      • 0 0

    • a ja mam gaz bez tico

      • 8 0

    • Znam takiego co zmiescił w Tico pralkę automatyczną (1)

      • 2 0

      • Wiozłam Matizem stół i 3 krzesła :) tylko mama musiała wrócić ze sklepu autobusem ;)

        • 7 0

    • (2)

      Wszędzie zaparkujesz, a wymiana klocków kosztuje 200zł, a nie 1200zł. Same plusy. No może nie wyrwiesz niczego na mieście na to, ale zawsze możesz przeczesać ziemię kościerską.

      • 15 2

      • Sławomir zaimponował kobiecie golfem dwójką (1)

        to i na tico znajdzie się chętna ;)

        • 10 0

        • Trójką i to czerwoną, więc wiesz... :)

          • 6 0

    • w sumie to taki mały SUV :)

      • 6 1

  • .... (8)

    Duże te suvy i bardzo drogie.Do tego słabe silniki jak na taką masę.Takiego ASX-a czy Kaszkaja moim Tyco na światłach biorę w cuglach.

    • 45 12

    • Trzeba przedluzyc pewna czesc ciala lub ego. (1)

      • 8 5

      • a ty mimo że powinieneś sobie coś przedłużyć to tego nie robisz

        też ciekawe zjawisko

        • 0 0

    • (3)

      Moje Volvo XC60 D5 AWD ma moc 245 KM czy to za malo ?

      • 1 7

      • O wiele za mało kolego... (2)

        patrząc na stosunek mocy do masy i cx. Ciągniki siodłowe mają po 400KM a 75 konnym fiatem je objedziesz bez problemu. Taka to niestety fizyka jest okrutna, więc się nie podniecaj za bardzo :)

        • 1 1

        • Tutaj bym polemizował... Spróbuj się swoim fiaciorem z ciągnikiem siodłowym bez naczepy. Powąchasz dym z jego diesla.

          • 0 1

        • fizyka jest taka że volviak waży 2,5 raza tyle co Tikacz

          a mocy ma 5 razy więcej i skrzynie 6-8 biegową a nie 5

          • 2 0

    • Zakladasz cugle jak wsiadasz do Tico, zeby poskromic te tabuny koni (mechanicznych)?

      • 5 0

    • obywatel

      Miałem, śmigałem, zgadzam się, ale z moim 500 L nie dał byś rady.

      • 5 0

  • SUV w PL (8)

    U nas w temacie Suv-a to liczy się tylko Dacia Duster ;P

    • 55 7

    • A kia sportage z 7 lat gwarancji? (3)

      • 3 6

      • Koszta,koszta i jeszcze raz koszta. (1)

        Które z tych aut nie posiada turbo,dwumasy,filtra cząsteczek,katalizatora i wiele innych nie potrzebnych pierdoł ,których koszt naprawy sięgają zenitu. ???

        • 0 1

        • takie auta mają te same silniki co nieSUVy

          więc problemy są te same

          • 0 0

      • Liczą się realia a nie marzenia.

        To auto nie dla ludu,a margines się nie liczy.

        • 0 0

    • Takie są realia.

      Niestety ,ale masz rację.

      • 0 0

    • fajne auto

      • 1 0

    • "Tarpan" to dopiero SUV.

      • 11 0

    • Tylko na taki nas Polaków stać. A to szkaradztwo jakich mało.

      • 11 8

  • i tak główne trasy pokonywane przez te "terenowe" samochody to... (8)

    trasa-apartament 40m2-bank(spłata rat leasingu)-kosmetyczka -apartament;)

    • 71 4

    • (4)

      Mylisz się! Trasa: szkoła( zrzuta dzieci)- fitness -kosmetyczka-zakupy- odbiór dzieci( jesli nie zdąży to swietlica przejmie opiekę albo do kolegi pójdzie)- stanie w korku( masakra!)- dom

      • 28 1

      • tak jak mówiłem, dla grubych kobiet (1)

        • 3 1

        • tak jak mówiłem, twoje jest dla nieudaczników

          • 0 0

      • potwierdzam (1)

        • 11 0

        • A manicure?

          Sam się nie zrobi, dzieci mogą poczekać

          • 7 0

    • (1)

      lepiej splacac raty za mieszkanie niz ciągle wynajmować kawalerkę 17m kw.

      • 7 12

      • tak sobie wmawiaj

        krecie

        • 2 0

    • obywatel

      A co byś chciał, wacha droga, a raty wysokie nie do banku to już na piechotę.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma Abarth nadaje sportowy charakter której marce aut?

 

Najczęściej czytane