• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mondeo Vignale, czyli Ford na bogato

Michał Jelionek
14 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Mondeo Vignale, czyli powiew luksusu od Forda. Mondeo Vignale, czyli powiew luksusu od Forda.

Jak stworzyć auto pretendujące do klasy premium na bazie popularnego modelu segmentu D? Przepis znają pracownicy Forda, którzy opracowali ekskluzywną linię Vignale. Aktualnie Ford oferuje swoim klientom kilkanaście modeli aut, ale tylko cztery z nich zostały luksusowo zmodyfikowane. My mieliśmy przyjemność przetestowania nie najnowszego, ale wciąż atrakcyjnego Mondeo Vignale. To z pozoru wciąż Mondeo, ale w rzeczywistości zupełnie inny model.



Na wstępie wypada wytłumaczyć, co tak naprawdę kryje się pod nazwą Vignale. To nazwisko włoskiego projektanta samochodów, który żył w latach 1913-1969. Alfredo Vignale prowadził w Turynie firmę Carrozzeria Vignale, która specjalizowała się w projektowaniu karoserii dla takich marek jak Ferrari, Maserati, Alfa Romeo czy De Tomaso. Z czasem marka Vignale została wykupiona przez Forda, który nieprzypadkowo od 2015 roku sygnuje nazwiskiem projektanta swoją prestiżową linię aut.

Szlaki eleganckiej rodzinie Forda przetarło Mondeo Vignale, które na rynku pojawiło się pod koniec właśnie 2015 roku. W niedalekiej przyszłości jego śladami poszły inne modele - Kuga, S-Max i Edge. A jeszcze w tym roku do familii Vignale dołączy Fiesta. Trzeba jednak przyznać, że spośród wszystkich wymienionych modeli, ten szykowny garnitur najlepiej leży właśnie na Mondeo.

Ford Mondeo Vignale. Ford Mondeo Vignale.
Zapewne zastanawiacie się, czym tak naprawdę różni się Mondeo Vignale od klasycznego Mondeo? Przede wszystkim zupełnie innym poziomem wykończenia. W Vignale czuć powiew luksusu. Czuć go na tyle wyraźnie, że czasami wysiadając z tego auta zastanawiasz się, czy aby na pewno prowadziłeś przed momentem Forda. I to jest bardzo ciekawe, bo przecież z zewnątrz auto w dużym stopniu przypomina standardowe Mondeo, jednak sprytni projektanci Forda jednym niewielkim zabiegiem sprawili, że nagle Mondeo zaczęło wyróżniać się w tłumie. Wystarczyło wkomponować w nadwozie trochę chromu.

W oczy rzucają się duże koła, chromowane listwy wokół okien i świateł przeciwmgielnych, a także siatkowy wzór atrapy chłodnicy podkreślony - a jakżeby inaczej - chromowaną ramką. Na pochwałę zasłużyły reflektory adaptacyjne w technologii Ford Dynamic LED, które szczególnie efektywnie pracują przy pokonywaniu zakrętów.

O tym, że Vignale nie do końca chce się identyfikować z modelem, na którym bazuje, świadczy chociażby pozbycie się napisu "Mondeo" z karoserii.

Czytaj także: Nowy Ford Fiesta wjechał na salony

Gustownie skrojone wnętrze Mondeo Vignale. Gustownie skrojone wnętrze Mondeo Vignale.
Jednak to nie wygląd zewnętrzny Vignale w całej zabawie jest najważniejszy, tutaj liczy się przede wszystkim wnętrze. Spore wrażenie wywierają ręcznie obszyte, perforowane skórzane fotele oraz deska rozdzielcza również obita skórą. W Mondeo Vignale duży nacisk położono na wygłuszenie kabiny. Do osiągnięcia zamierzonego celu wykorzystano podwójnie klejone szyby oraz specjalny system redukcji hałasu (Active Noise Cancellation), który działa przy wykorzystaniu mikrofonów zamontowanych w kabinie. Ich zadaniem jest wyłapywanie szumów, a następnie przekazywanie ich systemowi audio, który wytwarza przeciwfazę, czyli dźwięk o odwrotnej fazie. W ten sposób system minimalizuje zbędny hałas. I to rzeczywiście we wnętrzu Vignale czuć.

Minusy? Nieco archaicznie wyglądająca i raczej mało intuicyjna w obsłudze konsola środkowa z 8-calowym, dotykowym wyświetlaczem Sony. Noty za styl odjęlibyśmy również za toporne plastiki w drzwiach bocznych, które zupełnie nie pasują do przyjemnych, skórzanych obić deski.

Spodziewaliśmy się również, że w drugim rzędzie miejsca na nogi będzie więcej. Niestety, bardziej rośli pasażerowie, którzy zasiądą na tylnej kanapie będą odczuwać dyskomfort. W zamian otrzymujemy całkiem spory bagażnik, którego pojemność wynosi 525 l, a po złożeniu oparć kanapy 1605 l.

Minusem wnętrza jest dość przestarzały panel centralny. Minusem wnętrza jest dość przestarzały panel centralny.
Zaglądamy pod maskę. Testowany przez nas egzemplarz został wyposażony w 2-litrowego diesla o mocy 180 KM (400 Nm maksymalnego momentu obrotowego). To najsłabszy silnik w ofercie Mondeo Vignale, ale w pełni wystarczający. Co prawda auto sprinterem nie jest, bo na osiągnięcie "setki" potrzebuje 8,6 s, ale zbiera się całkiem przyzwoicie. A to w połączeniu z dobrym prowadzeniem i efektywnym wybieraniem nierówności przez zawieszenie daje podróżującym naprawdę dużo przyjemności z jazdy. 2-litrowe TDCi zostało zestrojone z bardzo dobrą automatyczną przekładnią PowerShift oraz napędem na wszystkie koła. Spalanie? Podczas testów w cyklu mieszanym średnie spalanie wyniosło prawie 8 litrów paliwa na 100 km. Ceny Vignale z tym silnikiem pod maską rozpoczynają się od 166 450 zł.

Czy warto kupić ten samochód? Myślę, że osoby, które lubią czuć się w jakimś stopniu wyróżnione - powinny rozważyć ten zakup. Po pierwsze, tych aut nie kupicie u każdego dealera Forda. Salonów, które posiadają autoryzację na sprzedaż Vignale jest w Polsce zaledwie osiem, w tym gdyńskie FordStore Euro-Car zobacz na mapie Gdyni. Po drugie, kupując Mondeo Vignale otrzymacie pakiet usług dodatkowych, jak chociażby indywidualnego doradcę, który będzie czuwał nad terminami serwisowymi czy bezpłatne mycie nadwozia. Poza tym, zaraz po wejściu do salonu widać kilkanaście wypieszczonych modeli demonstracyjnych, jednak w przypadku Forda od razu wiadomo, kto tutaj rządzi. Królów jest trzech, to oczywiście Focus RS, Mustang i właśnie Mondeo Vignale.
Mondeo Vignale do testów udostępnił FordStore Euro-Car

  • Ford Mondeo Vignale.
  • Ford Mondeo Vignale.
  • Ford Mondeo Vignale.
  • Ford Mondeo Vignale.
  • Ford Mondeo Vignale.
  • Ford Mondeo Vignale.
  • Ford Mondeo Vignale.
  • Ford Mondeo Vignale.
  • Ford Mondeo Vignale.
  • Ford Mondeo Vignale.
  • Ford Mondeo Vignale.
  • Ford Mondeo Vignale.
  • Ford Mondeo Vignale.
  • Ford Mondeo Vignale.
  • Ford Mondeo Vignale.
  • Ford Mondeo Vignale.
  • Ford Mondeo Vignale.
  • Ford Mondeo Vignale.
  • Ford Mondeo Vignale.
  • Ford Mondeo Vignale.
  • Ford Mondeo Vignale.
  • Ford Mondeo Vignale.

Miejsca

Opinie (50) 8 zablokowanych

  • zbyt małe zmiany w stosunku do poprzedniej generacji (2)

    obecnie, w kilka lat po premierze, auto strasznie się opatrzyło, a kilka chromów tego nie zmieni. Samo w sobie ładne i udane auto, ale artykuły sponsorowane po takim czasie nie mają większego sensu. Szczególnie tuż po premierze nowej insigni, która (stety albo niestety) miażdży wizualnie mondeo

    • 24 5

    • Jak na Forda, to i tak duże zmiany.

      Ford zawsze był konserwatywny, czyli szedł w małą ewolucję swoich poprzedników. Widać to dobrze na przykładzie wcześniejszych generacji Mondeo. Dodanie "astonmartinowskiego" grilla do obecnej generacji i tak trzeba uznać za dużą zmianę, bo poprzednie generacje były bardzo podobne do siebie. Widać to też na przykładzie Fiesty, może mniej Fokusa, bo o ile 1 i 2 generacja Fokusa bardzo podobne, to 3 generacja już stylistycznie inna.

      • 3 0

    • Rzecz gustu, dla mnie Insygnia wygląda mało przebojowo w porównaniu do poprzednika.

      Poczekajmy jak będzie z awaryjnością po roku, poprzednia Insygnia nie była w tym temacie mistrzem, przeciwnie. Nie jeździłem nową Insygnią, ale poprzednia była dla mnie koszmarna.
      Ciasna, skrzypiąca, tak ją zapamiętam.

      • 1 0

  • Słabe (6)

    Niestety nowe mondeo się bardzo źle prowadzi i jest to winą złej konstrukcji, przy większych prędkościach auto wymaga bardzo dużej kontroli i skupienia - jest po prostu niebezpiecznie.

    • 9 27

    • he he he
      A gdzie konkretnie jest zła ta konstrukcja ekspercie?

      • 5 0

    • Z napędem AWD bardzo dobrze się prowadzi

      • 2 0

    • Powiedz, gdzie kupiłeś i za ile i jaką wersje wyposazenia. Wtedy uwierzę, że jeździłeś. (1)

      • 2 0

      • z allegro, rocznik 2015 przebieg 86.000km, diesel, cena okazyjna - 28.000zł, stan igła!

        • 4 0

    • Jesli nowe mondeo wymaga od ciebie wyjatkowego skupienia to w ogole odpusc sobie samochod

      • 6 0

    • Akurat prowadzi się bardzo dobrze

      Pewnej od Passata czy Superba...ale w porównaniu do MK4 jest po prostu ciasny.

      • 2 1

  • A to do działu delukse raczej pasuje bo 80% blachosmrodów na naszych drogach to 20 letnie i strasze (1)

    • 8 3

    • A twój rower ma już 25 latek ;)

      • 2 1

  • (2)

    Ford i luksus? hmmm

    • 15 12

    • Ford ma tyle samo wspolnego co Radom.

      • 0 2

    • Nie to co b5 w tdi...
      I tak, niestety u nas to luksus

      • 4 1

  • ford i na bogato

    się nie rymuje

    • 11 6

  • Mondeło waginale? (1)

    Wolę mojego turbo eskorta 1.6 lpg

    • 7 4

    • kiedyś na studiach pijałem Winiale

      • 3 1

  • Otwor na plyty CD w centralnej czesci w 2017 roku to jakis fetysz... (1)

    • 17 5

    • To przecież radio SONY. Oni nie mogą się mylić, to oni kreują standardy i modę.

      • 0 0

  • Cena jak za Mercedesa C klasę (6)

    Mam dylemat co wybrać ;)

    • 19 3

    • skode dla janusza

      • 9 0

    • C klasa, ale bez skór, bez napędu 4x4 bez powershift, bez aktywnego systemu redukcji szumów, bez .... ale faktycznie znaczek merca i okrągłe nawiewy są :)

      • 18 0

    • BMW 3 albo 4 Gran Coupe (2)

      • 1 2

      • Mają chore ceny (1)

        Start od 120 czy 130. W cenie szmaty na fotelach jak w corsie, felgi jakies takie małe. Bida z nyndzo. Motor 130 koni. Za tyle to masz wypasiona Avensis, mazdę 6 czy Insignie albo innego francuza że skórami na fotelach, że 160 konnym silnikiem i szeregiem bajerow. Nawet Lexus IS w podstawie daje namiastkę luksusu w tej cenie. BMW trzeba skorzystać nfigurowac za 2 stówy żeby była fajna. Szkoda bo marka z jajem

        • 4 1

        • Skonfigurować miało byc

          Sorry, z telefonu pisalem

          • 1 0

    • Tylko jak za golasa

      • 0 0

  • Cena z kosmosu

    • 9 4

  • Czy we wszystkich miejscach pokazanych na zdjęciach można wjeżdzać autem? (2)

    • 6 3

    • Nie, ale Trójmiasto wjedzie wszędzie co już autor pokazał :) (1)

      • 1 4

      • A gdzie niby nie można wjeżdżać autem?

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej jednojezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane